Onko näin; tällä palstalla monesti väitetty, että puoliso tulee ensin, sitten vasta lapset. Itse en katkoisi välejä lapsiini siksi, että heillä olisi välit poikki isäänsä. Jos isä pahoinpitelisi lapsia, en edes jäisi sellaisen kanssa samaan talouteen vaan
tällä palstalla monesti väitetty, että puoliso tulee ensin, sitten vasta lapset. Itse en katkoisi välejä lapsiini siksi, että heillä olisi välit poikki isäänsä. Jos isä pahoinpitelisi lapsia, en edes jäisi sellaisen kanssa samaan talouteen vaan veisin lapset turvaan.
Jos aikuisena menee välit lapsilla isäänsä, niin ei, en katkoisi välejä lapsiin tämän takia.
Kommentit (75)
Toimisin samoin kuin ap. Mutta silti puoliso tulee ensin. En kuitenkaan koskaan aseta ensimmäiseksi miestä, joka on väkivaltainen tai rajoittaa sitä, miten minä saan toimia (suhteessa lapsiini)
Totta kai minun tehtävänä on olla lasteni puolella. Kuka on, jollen minä? Mutta en ole lapseni puolella, jos hän on narkkari tai patologinen valehtelija.
En näe tätä vastakkainasetteluna tai kilpailuasetelmana.
Vierailija kirjoitti:
Toimisin samoin kuin ap. Mutta silti puoliso tulee ensin. En kuitenkaan koskaan aseta ensimmäiseksi miestä, joka on väkivaltainen tai rajoittaa sitä, miten minä saan toimia (suhteessa lapsiini)
Totta kai minun tehtävänä on olla lasteni puolella. Kuka on, jollen minä? Mutta en ole lapseni puolella, jos hän on narkkari tai patologinen valehtelija.
En näe tätä vastakkainasetteluna tai kilpailuasetelmana.
Minulle tulee aina lapset ensin.
Vierailija kirjoitti:
AP postaa saIRAITA aloituksia pitkin päivää
Mitä sairasta tässä on?
T. Ohis
Puoliso ensin, mutta tämä pätee tietysti vain normaalitilanteeseen jossa molemmat puolisot tukee toisiaan, eikä mihinkään väkivaltatilanteisiin tai muihin lapsille selkeästi haitallisiin tai jopa vaarallisiin keisseihin.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ensin, mutta tämä pätee tietysti vain normaalitilanteeseen jossa molemmat puolisot tukee toisiaan, eikä mihinkään väkivaltatilanteisiin tai muihin lapsille selkeästi haitallisiin tai jopa vaarallisiin keisseihin.
Miksi puoliso ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso ensin?
Tätä minäkin ihmettelen. En voisi olla sellaisen ihmisen kanssa, jolle olisin tärkeämpi kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ensin, kyllä naperot pärjää. Tärkeintä parisuhde.
T. Äiti/isä Koskelasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso ensin?
Lapset ovat vain lainaa. Mies on toivottavasti rinnallani lopun elämän, sen jälkeen, kun lapset asuvat indokiinassa ja näen heitä kerran vuodessa. Mies on se, joka täyttää tarpeeni, mutta lapset eivät ole velkaa minulle mitään.
Tämä EI tarkoita, etteikö lapsista pidettäisi huolta. Väitän, että oma toimintani ei poikkea mitenkään sinun toiminnastasi. Olen oikein huolehtivainen vanhempi. Kyse on asenteesta, ettei lapset joku päivä lähtevät.
2
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat minulle aina ykkösiä. Vaikka ovat pois muuttaneet.
Minulle tuo kuulostaa siltä, että et ole katkaissut napanuoraa.
Tietenkin omat jälkeläiset ovat etusijalla. Sen sanelee jo biologiakin. Potentiaalisia puolisoita on maailmassa satoja miljoonia, lapset ovat ainutkertaisia ja vievät geenejäsi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin omat jälkeläiset ovat etusijalla. Sen sanelee jo biologiakin. Potentiaalisia puolisoita on maailmassa satoja miljoonia, lapset ovat ainutkertaisia ja vievät geenejäsi eteenpäin.
Mitäköhän merkitystä sillä on, että geenejäni viedään eteenpäin?
Jännä miten on selkeästi kaksi ääripäätä.
Minullakin on välit mennyt mm isään, koska isän puoliso ei meitä lapsia hyväksynyt. Veljeni teki samoin ja hylkäsi oman lapsensa. Mummo ei halunnut olla lastenlasten kanssa tekemusissä koska yksi heistä riiteli isoisän kanssa.
Itse näitä kokeneena en voi olla ihmettelemättä aikuisten itsekkyyttä.
Heikompaa on aina ensisijassa huomioitava. Yleensä nuorempaa.
Minullekin lapsi on aina etusijalla. Kirjaimellisesti kuolisin hänen puolestaan, mutta en miehen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten on selkeästi kaksi ääripäätä.
Minullakin on välit mennyt mm isään, koska isän puoliso ei meitä lapsia hyväksynyt. Veljeni teki samoin ja hylkäsi oman lapsensa. Mummo ei halunnut olla lastenlasten kanssa tekemusissä koska yksi heistä riiteli isoisän kanssa.
Itse näitä kokeneena en voi olla ihmettelemättä aikuisten itsekkyyttä.
Heikompaa on aina ensisijassa huomioitava. Yleensä nuorempaa.
En ole tuollasesta ennen kuullut.
Minun veljeni katkaisi välit isäänsä aikuisena. Ei se äitiini mitenkään vaikuttanut. Äiti kävi sitten yksin kylässä. Miksi sen olisi pitänyt vaikuttaa äitiini?
Ja niin, vanhemmilleni puoliso tuli aina ykkösenä. Silti tiedän olleeni rakastettu.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin lapsi on aina etusijalla. Kirjaimellisesti kuolisin hänen puolestaan, mutta en miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puoliso ensin?
Tätä minäkin ihmettelen. En voisi olla sellaisen ihmisen kanssa, jolle olisin tärkeämpi kuin lapset.
Tässä nyt jostain syystä verrataan appelsiineja ja omenoita.
Minulle lapset ovat olleet puolison kanssa yhdessä kaikki kaikessa ja se elämän tärkein asia. Nyt kun lapset ovat aikuistuneet tämä suhde heihin on lähentynyt "tavallista" ihmissuhdetta. Siis molemmat näkevät mm. myös toistensa heikkoudet. Mutta vieläkään sitä suhdetta ei voi verrata parisuhteeseen.
Jos pakko olisi, niin olisihan se itselle isompi muutos, jos puoliso haluaisi katkaista välit tai kuolisi, kuin että joku lapsista. Toisaalta lapsen kohdalla kantaisi huolta lapsen perheestä, joten taas palataan tähän vertaamisen mahdottomuuteen.
Kai se riippuu. Ei voi yleistää että perheenjäsenten väliset suhteet ja tunteet olisivat kaikissa perheissä samanlaiset.