Miten saada kavereita uudesta kaupungista?
Muuten uudelle paikkakunnalle opintojeni perässä. Yliopiston alkuriennoissa kyllä juttelin ihmisten kanssa ja muutaman nyt tunnenkin ainakin nimeltä ja toisinaan juttelemme jos on vaikkapa sama luento. Mutta muuten en ole saanut yhtään ystävää. En ketään, kenen kanssa tapailla yliopiston ulkopuolella. Viikonloput vietän yksin pienessä kämpässäni. Nekin tyypit, joihin tutustuin edes jotenkin paremmin, eivät välitä juuri bilettämisestä. Yksin tuntuisi tyhmältä mennä johonkin sattumanvaraisiin opiskelijabileisiin yökerhoon, kun ei ole edes etkoja. Olen luonteeltani muutenkin jokseenkin ujo, joten en minä uskalla vaan mennä esittäytymään tuntemattomille ihmisille.
Odotin paljon muutolta ja luulin, että saisin vihdoin kunnon ystäviä ja tämä elämänvaihe piristäisi minua. Koulunkäynnistä olen kyllä tykännyt kovasti ja se vie myös aika paljon aikaa. Mutta en vaan halua puurtaa seuraavaa viittä vuotta. Olisin jopa valmis vähentämään kurssieni määrää, jos saisin ystävän/ystäviä, jotta ehtisin viettää heidän kanssaan enemmän aikaa.
Ystävien saaminen omalta alaltani ei tunnu onnistuvan. Muutenkin olen niin miesvaltaisella alalla, että ei sieltä mitään kunnon ystäviä tunnu saavan. Miesten kanssa se ei vaan onnistu ja ne muutamat naiset siellä viihtyvät enemmän miesporukoissa. Sivuaineiden opinnoistaan en ole ystäviä saanut, kun ei siellä luennoilla kenellekään aleta juttelemaan.
Mitään harrastuksia en halua alkaa kahmimaan, koska opiskelu on minulle se ykkösjuttu. Mutta muuten olisi kiva löytää jokin paikka, jossa voisi tutustua uusiin ihmisiin. Järjestetäänkö tällaisia, jossa umpituntemattomat ihmiset voivat tutustua toisiinsa?
Kommentit (20)
Jos sulla on lapsia niin voisit niiden kans mennä perhekerhoihin ja -kahviloihin ja leikkipuistoon ja alkaa jutella toisten lapsellisten kans. Koiran kans on helppo ottaa kontaktia toisiin koirallisiin.. Onko kumpaakaan?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:46"]
Jos sulla on lapsia niin voisit niiden kans mennä perhekerhoihin ja -kahviloihin ja leikkipuistoon ja alkaa jutella toisten lapsellisten kans. Koiran kans on helppo ottaa kontaktia toisiin koirallisiin.. Onko kumpaakaan?
[/quote]
Ei valitettavasti ole lapsia eikä mitään lemmikkejäkään :( - Ap
Mulla on sama tilanne. Olen yrittänyt vaikka mitä, alkaean ainejärjestötoiminnasta ja - hallitustoiminnasta..mistää ei synny mtn kunnon suhteita, joten yksin olen jatkuvasti. Ja tälläkin hetkellä niin saatanan vittuuntunu tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:07"]
Mulla on sama tilanne. Olen yrittänyt vaikka mitä, alkaean ainejärjestötoiminnasta ja - hallitustoiminnasta..mistää ei synny mtn kunnon suhteita, joten yksin olen jatkuvasti. Ja tälläkin hetkellä niin saatanan vittuuntunu tilanteeseen.
[/quote]
Jotenkin vaan tuntuu, että kaikille on jo ne luottoystävät. Ainakin niillä, jotka ovat kotoisin kyseiseltä opiskelupaikkakunnalta tai jostain sen lähistöltä. Monella kauempaakin muuttaneella on jostain syystä osa lukioajan ystävistä tulleet samalla paikkakunnalle opiskelemaan. Voihan sitä kaikenlaisiin toimintailtoihin mennä, mutta kun itse kaipaisin nimenomaan sellaista kahden ihmisen välistä läheistä ystävyyttä. Sitä että käytäisiin kylässä toisen luona ja vaikka matkoilla ulkomailla. Näin aikuisiällä semmoista on vaan vaikea löytää. - Ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:07"]
[/quote]
Jotenkin vaan tuntuu, että kaikille on jo ne luottoystävät. Ainakin niillä, jotka ovat kotoisin kyseiseltä opiskelupaikkakunnalta tai jostain sen lähistöltä. Monella kauempaakin muuttaneella on jostain syystä osa lukioajan ystävistä tulleet samalla paikkakunnalle opiskelemaan. Voihan sitä kaikenlaisiin toimintailtoihin mennä, mutta kun itse kaipaisin nimenomaan sellaista kahden ihmisen välistä läheistä ystävyyttä. Sitä että käytäisiin kylässä toisen luona ja vaikka matkoilla ulkomailla. Näin aikuisiällä semmoista on vaan vaikea löytää. - Ap
[/quote] Niin, sama mulla. En tiiä miten auttaa kun en osaa itteänikään auttaa.. oon niin vidun masiksessaki ollu ettei opinnot edisty ja pullo vaan seurana taas.. väsyttää tällainen että on koko ajan yksin, ja ihmiset niin tylyjä,vaikka ite oon koittanu olla ystävälinen.. en tiiä mikä tähän auttais..
Mulla oli ihan sama ongelma 15 v sitten. Mulla sentään oli poikaystävä lähellä mutta kovasti oisin halunnut uusia ystäviä. Omaa syytäni se, että loppujen lopuksi en ollut satunnaisia bileitä lukuunottamatta aktiivinen ainejärjestössä yms, se tuntui kauhean vaikealle ja ahdistavalle tällaisesta ujohkosta introvertista. Löysin yhden ystävän (vieläkin olemme ystäviä), jonka kanssa sovimme lounastreffejä ja kävimme jumpissa yms mutta hän ei ollut kova bilettäjä ja oli kotoisin samalta paikkakunnalta, joten hoiti juhlimiset vanhan kaveriporukkansa kanssa. Pikkuhiljaa tutustuin poikaystävänkin kautta ihmisiin mutta ns. illanistujais- ja biletysseuraa kaipasin aina. Omat ystäväni lukioajoilta olivat ihan muualla, tavattiin toki silloin tällöin.
Osaksi hyväksyinkin tilanteen, sillä en tehnyt kaikkea asian hyväksi, ahdisti niin uudet sosiaaliset tilanteet ja olin tosi epävarma silloin muiden seurassa, vähän sellainen "vahingossa oon tänne yliopistoon päässy ja.kohta nuo huomaa sen" :D Että luulisin hallitustoiminnan yms auttavan asiaa jonkin verran, lyöttäytyminen excuille tms?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:27"]
Mulla oli ihan sama ongelma 15 v sitten. Mulla sentään oli poikaystävä lähellä mutta kovasti oisin halunnut uusia ystäviä. Omaa syytäni se, että loppujen lopuksi en ollut satunnaisia bileitä lukuunottamatta aktiivinen ainejärjestössä yms, se tuntui kauhean vaikealle ja ahdistavalle tällaisesta ujohkosta introvertista. Löysin yhden ystävän (vieläkin olemme ystäviä), jonka kanssa sovimme lounastreffejä ja kävimme jumpissa yms mutta hän ei ollut kova bilettäjä ja oli kotoisin samalta paikkakunnalta, joten hoiti juhlimiset vanhan kaveriporukkansa kanssa. Pikkuhiljaa tutustuin poikaystävänkin kautta ihmisiin mutta ns. illanistujais- ja biletysseuraa kaipasin aina. Omat ystäväni lukioajoilta olivat ihan muualla, tavattiin toki silloin tällöin. Osaksi hyväksyinkin tilanteen, sillä en tehnyt kaikkea asian hyväksi, ahdisti niin uudet sosiaaliset tilanteet ja olin tosi epävarma silloin muiden seurassa, vähän sellainen "vahingossa oon tänne yliopistoon päässy ja.kohta nuo huomaa sen" :D Että luulisin hallitustoiminnan yms auttavan asiaa jonkin verran, lyöttäytyminen excuille tms?
[/quote] Ei kyllä tosiaan se hallitustoiminta minua auttanut. En tiiä, kaikkia ei hyväksytä porukoihin vaikka kuinka yrittäis..oon tuo 5 ja 7 viestin lähettäjä..
Jos muutit pk-seudulle voin lähteä sun kanssa joskus baariin :)
Oon aina kuvitellut että bilettäjille riittäis aina seuraa. Mutta en tiedä, kun en ole koskaan ollut bilettäjiä. Itse pelkäsin aikoinaan että on pakko ryhtyä bilettämään jotta saa kavereita, mutta mulla kävikin niin hyvä tuuri että suht pienestä ryhmästä löytyi useampi muukin tyttö, jota ei biletys kiinnostanut tippaakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:46"]
[/quote]
Ei valitettavasti ole lapsia eikä mitään lemmikkejäkään :( - Ap
[/quote]
Mitä teet vauvapalstalla lapseton??
Mene oppilaitoksen kirjastoon hengailemaan ja ala siellä juttusille jonkun kanssa
Mene mukaan osakunnan toimintaan ja ole aktiivinen. Hakeudu oppilaskunnan hallitukseen yms.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:57"]
Mene mukaan osakunnan toimintaan ja ole aktiivinen. Hakeudu oppilaskunnan hallitukseen yms.
[/quote]
Mitä nämä osakunnat oikein ovat ja mitä siellä tehdään? Ikinä kuullutkaan moisesta vaikka jo kolmas vuosi yliopistossa :D
Osakunnat on poikkitieteellisiä opiskelijajärjestöjä, joissa on siis ihmisiä kaikista tiedekunnista. Ne on yleensä jaettu alueittain, esim. Satakunnalla, Varsinais-Suomella, Hämeellä jne. on omat osakuntansa, aluejaot vaihtelevat jonkin verran yliopistoittain. Niissä tuppaa olemaan monenlaisia ihmisiä ja toimintaa, suosittelen lämpimästi :) Ainakin itse olen kokenut ne helpommiksi ja kiinnostavammiksi kuin ainejärjestöt, jossa on vain oman alan porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:35"]
Oon aina kuvitellut että bilettäjille riittäis aina seuraa. Mutta en tiedä, kun en ole koskaan ollut bilettäjiä. Itse pelkäsin aikoinaan että on pakko ryhtyä bilettämään jotta saa kavereita, mutta mulla kävikin niin hyvä tuuri että suht pienestä ryhmästä löytyi useampi muukin tyttö, jota ei biletys kiinnostanut tippaakaan.
[/quote]
Olisi pitänyt vaan käydä niin hyvä tuuri, että olisi ensimmäisinä päivinä / tutustumisilloissa päätynyt tutustumaan juuri niiden bilettäjähenkisten kanssa. Mutta ei kun ei. Minulla ei oikeastaan ole edes hajua, että ketkä siihen biletysporukkaan kuuluu ja onko niitä edes montaa, jotka aktiivisesti käy opiskelijabileissä. Huomaan jo, että ne porukat ovat jo muodostuneet (tietyt ihmiset istuvat aina samojen vieressä). Enää on vaikea päästä sisään mihinkään porukkaan. Kaikki etsivät vain hyvän päivän tuttuja, mutta kun ketään ei kiinnosta tavata luentosalin ulkopuolella. Niin turhauttavaa. -Ap
Mä kans asunu Hämeenlinnas 3 vuotta enkä oo tutustunu keneenkään olis kiva tuntea edes joku jonka kans vois tehä jottai
Jos kavereita haluaa, niin ei kannata olla turhan nirso. Vaikka nuo tyypit eivät aluksi olisi mieleesi, niin voi heistä kuitenkin tulla kohtalaisia kavereita ja voit tutustua heidän kauttaan miellyttävämpiin ihmisiin. Ilmeisesti olet myöskin sinkku, joten kai sinä miehiäkin voit tapailla? Kannattaa luoda kontakteja joka suuntaan ja kaikilla mahdollisilla tavoin olematta kuitenkaan epätoivoinen. Jos oikeasti haluat kavereita, niin sinun pitää siirtää nuo kontaktit myös kouluympäristön ulkopuolelle eli vapaa-aikaan. Bileissä käyminen on loistava keino tehdä tätä. Jos niistä jää pois, niin jää helposti pois kaikesta muustakin tai ainakin joudut tekemään paljon enemmän töitä kavereita saadaksesi. Turha niitä bileitä on kammoksua, eikä niissä tarvitse jatkuvasti käydä. Käy kuitenkin sen verran, että kuulut porukkaan.
Minne muutit? Helpompi neuvoa jos sattuu olemaan vaikka jonkun kotikaupunki :)