Osakkesalkku 17 euroa plussalla, ja jos nostaisin ne niin meneekö tosiaan 30 prosenttia veroa, ja miten? Neuvokaa nuorta säästäjää
Aloitin osakesalkun 18-vuotiaana ja nyt parikymppisenä se on ensimmäistä kertaa plussalla. Tosi heiveröisesti, mutta olen kuitenkin innoissani, koska ajan kanssa saatan olla paljonkin voitolla.
Tämä on puhtaasti teoreettista, koska en halua koskea salkkuun, mutta mulla olisi pari kysymystä veroista: vaikkapa nyt nostaisin eli möisin parin tonnin salkusta vaikkapa satasen edestä, niin pitäisikö minun maksaa veroja, koska salkku on (vähän) plussalla?
Jos nostaisin koko salkun, niin veroja menisi siis 30 prosenttia tuosta 17 eurosta, ei suinkaan koko summasta?
Ja pitääkö ne myynnit jotenkin ilmoittaa verottajalle, vai ilmoittaako pankki?
En kehtaa varmaankin aika ymmärrettävästi soittaa pankkiin ja kysyä. Kiitos avusta!
Kommentit (11)
Pankit ei ota yleensä veroja päältä, vaan ne huomioidaan sitten kokonaisverotuksessa.Mikäli myynti on kaikkiaan alle 1000 eur/ v, niin vaikka voittoa tulisikin, et maksa tästä mitään veroja.
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin kautta verotuksesta ei tarvitse huolehtia, Nordnet tekee sen puolestasi.
Ymmärtääkseni maksat veroja vain voitosta.
Kiitos tästä. Verojen maksaminen vain voitoista kävisi järkeen.
Minulla on kuitenkin Nordean salkku. Minun täytyy siis itse ilmoittaa verottajalle, kun aina on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pankit ei ota yleensä veroja päältä, vaan ne huomioidaan sitten kokonaisverotuksessa.Mikäli myynti on kaikkiaan alle 1000 eur/ v, niin vaikka voittoa tulisikin, et maksa tästä mitään veroja.
Ahaa, tämä on mielenkiintoista tietää! Kiitoksia!
Ap
Pankki ilmoittaa ostot ja myynnit ja vetottaja kysyy lisätietoja jos tarvitsee
Sulla menee kuluja nostosta enemmän kuin olet voitolla
Ole hyvä. Onneton tiedonhaun kyky sulla. Kannattaa mennä google.com ja kirjoittaa hakukenttään esimerkiksi osaketili, verotus. Mä en tiedä Suomen sijoitusjärjestelmästä yhtään mitään, joten en osaa auttaa tarkemmin. Mutta google on ystävä.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/osakesäästöti…
Ja ei tullut linkkiä näköjään verottajan sivuille. Kokeilen uudestaan.
Onko sinulla arvo-osuustili vai osakesäästötili?
Maksat kotiutetuista voitoista veroa.
Maksat veroa vain myyntivoitoista. Ja jos myyt tappiolla, sekin huomioidaan verotuksessa. Nordea ilmoittaa suoraan verottajalle tekemäsi myynnit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menee vero ensimmäisestäkin eurosta.
Mutta, ap:lle vielä selvennys vaikka asia onkin jo tullut esiin tipottain.
Veroa menee siis vain voitosta, tuosta 17 eurosta, josta vielä vähennetään mahdollinen myyntikulu. Pankki, tai siis arvo-osuustilisi ylläpitäjä, ilmoittaa tiedot verottajalle, ne näkyvät kokonaisverotuksessasi eikä sinun tarvitse tehdä asian eteen mitään. Toki verotuksen tiedot on aina syytä tarkistaa, mutta minulla ei 40 vuoden kuluessa ole vielä ikinä ollut niissä virheitä.
Ja tuosta voitosta ei siis mikään osapuoli pidätä ennekkoveroa, vaan se huomioidaan vain lopullisessa verotuksessa. 17 euron kohdalla sillä ei ole juurikaan merkitystä, mutta kymmenien - satojen tonnien voitossa on syytä varautua siihen että jossain vaiheessa vero tulee maksettavaksi.
Olen hieman samassa tilanteessa kuin ap. Minu jatkuva indeksirahastosijoitus on 8 euroa plussalla. Olen myös harkinnut tilin lopettamista turhana ja ostaa tuolla 1200 eurolla vaikka ruokaa. Kestosäilykkeissä tuotto inflaatiovauhti huomioiden on moninkertainen.
Nordnetin kautta verotuksesta ei tarvitse huolehtia, Nordnet tekee sen puolestasi.
Ymmärtääkseni maksat veroja vain voitosta.