Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin lapsen synttäreillä koettua

Vierailija
14.10.2014 |

Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.

Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.

En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.

Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."

Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (206)

Vierailija
161/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina ei ole uusi, myönnän. Se on tositarina sanasta sanaan, mutta se ei tapahtunut viime tai sitä edellisellä viikolla, vaan monta, monta vuotta sitten. Muistinpa vain tämän vanhan jutun kun eräälle ystävälleni kävi vähän samalla tavalla vähän aika sitten. Muistin yhtäkkiä sen vanhan kamalan synttärireissun kuin eilisen.

Nyt nuo kaikki pojat ovat jo aikuisia ja noista ilkkuvista pojista monesta tuli aikalailla "kovanaamaisia" aikuisia, valitettavasti. Tunnen / tiedän monen heistä edelleen, pienellä paikkakunnalla kun asutaan.

Meillä ei ole enää tuota autoa, mutta on TAAS vanha autonrotisko, nyt tosiaan se Opel Zafira vm -99, josta jo puhuinkin. Tuolloin meillä oli todellisuudessa joku vanha opel rekord, tosin turvavöillä silloinkin toki jo. Vanhoissa opeleissa ollaan siis pysytty, kaikesta ilkkumisesta huolimatta. Ja se kaverini hieno auto oli todella tosi hieno Volvo, jossa sen ajan kaikki uutuudet, joille ehkä tänäpäivänä hymyiltäisiin. Älypuhelimia ei ollut, tuskin vielä kenelläkään tuonikäisellä kännykkää. Vanhempia ei voitu soittaa paikalle, tai ehkä puhelinkopista korkeintaan ;-)

Kiitos kaikille keskustelijoille. Vaikka tämä tositarina oli jo kokolailla ajan patinoima, silti yksi asia on pysynyt: sekä sydämellisyys ja empaattisuus sekä niiden vastakohdat. Ja että usein molemmat ovat hyvin periytyvää laatua.   / ap

Vierailija
162/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:48"]Ap on säälittävä märisijä. Juuri tuollaiset kasvattavat kiusaajia, kun eivät osaa toimia lasten kanssa eikä viheltää peliä poikki ajoissa, kiehuttaa vaan sisällään ja nielee häpeänsä, kuten itse kuvailee. [/quote] Sieltähän se tuli! Eli kiusattu on syyllinen ja syypää siihen että kiusataan.

[/quote]Ap yritti jos osasitte lukea. Se toinen aikuinen ei. Vaan päinvastoin antoi tukensa kiusaajolle, lapset osaavat kyllä lukea tuollaisia tilanteita. Kumpikohan niistä vanhemmista kasvattaa kiusaajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:18"]

Mua harmittaa pojan puolesta :( On varmaan ollut todella nöyryyttävää kuulla nälvimistä oman perheen autosta ja vielä niin että äitikin joutunut kuuntelemaan sanomatta mitään.

[/quote]Äiti sanoi. Mutta aikiunenvoi olla avuton tietynlaisia johtajakiusaajia vastaan jos toinen aikuinen ei tue häntä vaan ilkeilijöitä.

Vierailija
164/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:32"]

Mä en kyllä ihan ymmärrä, miksi sen toisen äidin olisi jotenkin pitänyt ryhtyä sinua puolustamaan tai ylipäänsä puuttua asiaan. Mielestäni tuo ei vaadi edes nasevia vastauksia, vaan asian voi sujuvasti myös jättää kokonaan huoliotta. Hyvänen aika, nehän on kymmenvuotiaita koltiaisia! Voivat olla huonokäytöksisiäkin, mutta voivat olla ihan vaan lapsia, joilla on jäänyt levy päälle. Meillä kotona on 10- ja 11-vuotiaat, ja onhan niiden jutut yleensä aika huonoja, mutta itse ne tietysti pitää niitä kovinkin hauskoina. 

Ymmärrän, että sinua harmitti oman lapsesi puolesta, mutta silloinkin olisit ihan itse voinut kuitata asian loppuunkäsitellyks, ioko sille suutaan soittavalle pojalle tai sitten ihan vaan omalle pojallesi. En tiedä auttoiko poikasi asemaa millään tavalla se, että et puolustanut itseäsi (tai häntä), vaan pyysit apua toiselta äidiltä ja myöhemmin vielä olet melkein itkenyt asiaa. Totta kai se on omalle lapsellesikin iso asia, jos äiti on aivan raatona omien kavereiden edessä. Ja tätä toistakaan äitiä en osaa pitää erityisen syyllisenä yhtään mihinkään kiusaamiseen. Suoraan sanottuna, jos minulle tulisi kaveri jossain juhlissa sanomaan, että nuo pojat eivät halua minun autooni, niin en olisi kyllä keksinyt asiaan varmaan senkään vertaa sanottavaa. En kerta kaikkiaan osaisi pitää asiaa minkään arvoisena, eikä minulle tulisi mieleenkään, että aikuinen nainen on voinut niin kovin pahoittaa mielensä tuollaisesta. Enkä voisi kuvitellakaan, että jos kaverilleni joku lapsukainen sanoo rumasti hänen autostaan, minun pitäisi mennä siihen väliin. Olettaisin, että jos asia kaivelee, aikuinen itse hoitaisi asiansa. Toki nyt ihan törkeisiin asioihin puuttuu kuka hyvänsä, mutta nyt on kyllä pakko sanoa, että en tosiaan osaisi ajatella, että joku niin syvästi loukkaantuu auton haukkumisesta, ettei pysty lapselle enää mitään sanomaan. En silti ajattele automaattisesti olevani mikään kiusaaja tai edes kiusaajan puolustaja. Ikävää olisi tajuta olevansa sellainen toisen silmissä, vaikka itse ei koko kiusaamista tilanteessa näe.

[/quote]Harva kiusaaja tai kiusaajien puolustelija kai ajattelee automaattisesti olevansa sellainen. Vika ja syyhän on aina uhrissa.

[/quote]

Mielestäni tuossa juuri yritin selittää, että ymmärrän hyvin sen, jos toinen äiti ei edes nähnyt mitään kiusaamista. Enkä ole sysäämässä syytä tai vikaa myöskään AP:n niskaan, vaikka olenkin sitä mieltä, että hänen reagointinsa oli ylimitoitettua. Eihän hän sitä tilannetta aloittanut, ei hän syypää ole. Mutta jos vitutus oli ensisijaisesti oman pojan puolesta, siihen hänen kyllä olisi pitänyt puuttua ihan itse. 10-vuotias on vielä aika pentu sosiaalisilta taidoiltaan. Ei sellainen välttämättä ymmärrä loukkaavansa aikuista ihmistä pilkkaamalla sen autoa. Sekin voi olla vain kömpleöä huumoria, joka nyt selvästikin on vaan mennyt pieleen.

[/quote]Ap kyllä sanoi sille toiselle äidille mutta tämä ei välittänyt.

Vierailija
165/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojastani tuli oikein menestyvä, älkää harmitelko enää sitä, vaikka tuona synttäri-iltana hän oli aika allapäin. Hän on opiskellut itselleen hyvän ammatin ja menestyy erinomaisesti. Autot eivät kyllä hänellekään ole erityisen tärkeitä. / ap

Vierailija
166/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse koskaan olisi uskaltanut arvostella kenenkään omaisuutta. En pienenä enkä nyt isona. Äitini piti huolen, ettei hänen lapsensa ainakaan arvostele muiden kuullen toisen omaisuutta. Omassa mielessäni saatoin ajatella että ompas heillä vanha auto, mutta KOSKAAN en olisi hävennyt ääneen sellaisia puhua. Jos joku tarjoaa kyydin, oli se ilmainen tai ei, sitä ei arvostella julkisesti. Jos ei ole mitään fiksua sanottavaa, voi olla hiljaa. Jos olisin arvostellut ja tielle heitetty, en olisi ikinä soittanut äidilleni. Toivonut vain sydämmeni pohjasta ettei äitini kuule asiasta ja kävellyt vähin äänin kotiin. Onneksi en koskaan tuollaiseen tilanteeseen olisi voinut joutua, minulle on sentään opetettu hyvät käytöstavat pienestä lähtien..:)

Vierailija
167/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mielenkiintoinen käänne tuo että tapaus olin vanha ja on jo näkyvissä mitä silloisista pojista tuli. Surullista vain että edelleen on vanhempia jotka hyväksyy ivan yms, jopa kannustavat siihen. "Rehellisyyden ja suoraan sanomisen nimissä." Tai pitävät normalina että jokainen on vastuussa vain itsestään, toisen puolia ei tarvitse pitää. Eli niin kuin oan aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan: "Ei mitään uutta auringon alla" :(

Vierailija
168/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli kommentteja.... ihme että itse on enää hengissä kun pikkulikkana papan sylissä istuin autoa ohjaamassa, eikä turvavöistä tietoakaan. Se on vaan tosiasia että nuoret pojat (ja valitettavasti tytötkin) ovat laumasieluja ja käyttäytyvät samalla tavalla kun porukan rohkein. Sääli, että se rohkein ei aina ole se järkevin. Jos vaan kanttia riittää, niin siltä pomolta luulot pois ja johan hiljenevät loputkin vinoilijat.

Vierailija
169/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:18"]

Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?

[/quote]

Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.

[/quote]

me ostettiin just BMW 530, eikä kyllä ole koroke vakiovarusteena 

[/quote]

Samaten minä ihmettelen että missä autoissa on joku turvaistuin vakiovarusteena. Ehkä lisävarusteena sellaisen saa halutessaan, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt mitään kiinteitä korokeistuimia autoissa vaikka paljon uusilla autoille olenkin ajellut.

Vierailija
170/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:32"]

Mä en kyllä ihan ymmärrä, miksi sen toisen äidin olisi jotenkin pitänyt ryhtyä sinua puolustamaan tai ylipäänsä puuttua asiaan. Mielestäni tuo ei vaadi edes nasevia vastauksia, vaan asian voi sujuvasti myös jättää kokonaan huoliotta. Hyvänen aika, nehän on kymmenvuotiaita koltiaisia! Voivat olla huonokäytöksisiäkin, mutta voivat olla ihan vaan lapsia, joilla on jäänyt levy päälle. Meillä kotona on 10- ja 11-vuotiaat, ja onhan niiden jutut yleensä aika huonoja, mutta itse ne tietysti pitää niitä kovinkin hauskoina. 

Ymmärrän, että sinua harmitti oman lapsesi puolesta, mutta silloinkin olisit ihan itse voinut kuitata asian loppuunkäsitellyks, ioko sille suutaan soittavalle pojalle tai sitten ihan vaan omalle pojallesi. En tiedä auttoiko poikasi asemaa millään tavalla se, että et puolustanut itseäsi (tai häntä), vaan pyysit apua toiselta äidiltä ja myöhemmin vielä olet melkein itkenyt asiaa. Totta kai se on omalle lapsellesikin iso asia, jos äiti on aivan raatona omien kavereiden edessä. Ja tätä toistakaan äitiä en osaa pitää erityisen syyllisenä yhtään mihinkään kiusaamiseen. Suoraan sanottuna, jos minulle tulisi kaveri jossain juhlissa sanomaan, että nuo pojat eivät halua minun autooni, niin en olisi kyllä keksinyt asiaan varmaan senkään vertaa sanottavaa. En kerta kaikkiaan osaisi pitää asiaa minkään arvoisena, eikä minulle tulisi mieleenkään, että aikuinen nainen on voinut niin kovin pahoittaa mielensä tuollaisesta. Enkä voisi kuvitellakaan, että jos kaverilleni joku lapsukainen sanoo rumasti hänen autostaan, minun pitäisi mennä siihen väliin. Olettaisin, että jos asia kaivelee, aikuinen itse hoitaisi asiansa. Toki nyt ihan törkeisiin asioihin puuttuu kuka hyvänsä, mutta nyt on kyllä pakko sanoa, että en tosiaan osaisi ajatella, että joku niin syvästi loukkaantuu auton haukkumisesta, ettei pysty lapselle enää mitään sanomaan. En silti ajattele automaattisesti olevani mikään kiusaaja tai edes kiusaajan puolustaja. Ikävää olisi tajuta olevansa sellainen toisen silmissä, vaikka itse ei koko kiusaamista tilanteessa näe.

[/quote]Harva kiusaaja tai kiusaajien puolustelija kai ajattelee automaattisesti olevansa sellainen. Vika ja syyhän on aina uhrissa.

[/quote]

Mielestäni tuossa juuri yritin selittää, että ymmärrän hyvin sen, jos toinen äiti ei edes nähnyt mitään kiusaamista. Enkä ole sysäämässä syytä tai vikaa myöskään AP:n niskaan, vaikka olenkin sitä mieltä, että hänen reagointinsa oli ylimitoitettua. Eihän hän sitä tilannetta aloittanut, ei hän syypää ole. Mutta jos vitutus oli ensisijaisesti oman pojan puolesta, siihen hänen kyllä olisi pitänyt puuttua ihan itse. 10-vuotias on vielä aika pentu sosiaalisilta taidoiltaan. Ei sellainen välttämättä ymmärrä loukkaavansa aikuista ihmistä pilkkaamalla sen autoa. Sekin voi olla vain kömpleöä huumoria, joka nyt selvästikin on vaan mennyt pieleen.

[/quote]Ap kyllä sanoi sille toiselle äidille mutta tämä ei välittänyt.

[/quote]Ja edelleen: vaikka ei pitäisi tilannetta kiusaamisena niin minkälainen aikuinen ei puutu rumaan käytökseen? Ihan kasvatusmielessä vaikka ei puolustaisikaan toista aikuista? Ilmeisesti sellainen joka täälläkin nimittelee kahdeksan vuotta vanhaa autoa vanhaksi paskaksi. Olisi niitäkin pitänyt aikanaan jonkun suoraselkäisen aikaihmisen kouluttaa.

Vierailija
171/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:07"]

Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.

Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.

En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.

Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."

Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.

Mitä mieltä olette?

[/quote]

No oliko sulle yllätys että teillä on vanha auto?! itse olet sen hankkinut, turhaan sen saamasta kritiikistä käyt poraamaan. Olisit osanut uudemman sitten.

[/quote]

Huono vastaus. Provoksikin.

Vierailija
172/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä ihmettelen niiden lukuisuutta joiden mielestä aikuisen ei tarvitse pistää lapsia ruotuun jos lapset ivaa ja toinen aikuinen yhtyy pilkkaan. Mulle aika silmiä avaava ketju.

Vierailija
173/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:31"]

Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-) 

Oli kallis auto tai ei, niin urpo olet silti :)

Ap, olisit soittanut poikien vanhemmat hakemaan, jos kyyti ei kelpaa. Tuollainen käytös 10 vuotiaalta on täysin tietoista ja kotona opittua. Jos oma 10 vuotias tyttöni tekisi noin, puhuttelu ja rangaistus seuraisi välittömästi. Jos jotain inhoan, niin ylimielisyyttä. Olen oman työurani aikana nähnyt niin usein sen, miten maallinen häviää kuin tuhka tuuleen. 

Ja sille turvaistuimesta maininneelle pakko todeta, että toivottavasti sinulla on aikaa kuskata pikku prinssiäsi kaikkiin harrastuksiin. Itse en kyllä sun pienikokoista lasta varten ottaisi omaan autoon istuinta. Onneksi oman tytön treeneissä ei ole tuollaisia turvallisuusfriikkejä. Kai sillä on koulumatkalla kypärä päässä, ettei vaan tipu käpy päähän :) 

[/quote]

Pojallani on koulumatkalla kypärä päässä, koska laki määrää, että pyöräilijällä on oltava. Samoin laki määrää, että alle 135 cm mittaisella pitää olla autossa "hyväksytty turvalaite". Sinä saat kuljettaa omia lapsiasi ilman turvavöitä ja ajaa autoasi ilman turvavyötä päin punaista, jos niin haluat tehdä, mutta meillä lapset ovat sen verran arvokkaita, ettei heidän anneta olla autossa  elävinä ohjuksina kolaritilanteessa.

[/quote] Laitapa linkki pyöräilykypärän käyttöpakkoon tai turvaistuimen käyttöön satunnaisella matkalla?

Mitenkähän nuo ilkeilijät olisivat suhtautuneet turvaistuimessa istuvaan kymmenvuotiaseen? T:ohis

[/quote]

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060234

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020954

[/quote] Yrititkö linkeilläsi juuri todistaa että pakko on vai ei? Ts. osaatko lukea?

[/quote]

Kaikesta päätellen sinä et osaa edes avata linkkejä saati lukea. Tiesit varmaan, että 20 km ei ole sellainen tilapäinen lyhyt matka, joka oikeuttaa esim. olemaan käyttämättä turvavyötä tai kuljettamaan lasta ilman riittävää lisäturvaa vyön lisäksi.

[/quote] Ai onko sille säädetty laissa ihan kilometrimäärä? Paljonko?

[/quote]

Käy lukemassa lain perusteluista, sieltä löytyy etsimäsi tieto. Myös soveltamisohje saattaa antaa sinulle hiema osviittaa siitä, onko 20 km tilapäinen lyhyt matka vai ei.

Vierailija
174/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:24"]

Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?

[/quote]

Ei vaan olisin vaatinut 133 cm mittaiselle lapselleni laillisen kyydin. Ap rikkoi lakia, jos hän kuljetti 20 km poikia miettimättä sitä, että osalla olisi pitänyt olla istuinkoroke. Kalliiimmissa nykyautoissa tuo ei ole ongelma, koroke on vakiovarusteena.

[/quote]

me ostettiin just BMW 530, eikä kyllä ole koroke vakiovarusteena 

[/quote]

Samaten minä ihmettelen että missä autoissa on joku turvaistuin vakiovarusteena. Ehkä lisävarusteena sellaisen saa halutessaan, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt mitään kiinteitä korokeistuimia autoissa vaikka paljon uusilla autoille olenkin ajellut.

[/quote]

Voi myös olla ettet paljoa ole autojen varusteisiin tutustunut. Meillä on ainakin ollut(eikä ihan uusi)auto jossa koroke oli takapenkin sisällä josta se nostettiin esille.

Eli siis kiinteä koroke jonka saa piiloon kun sitä ei tarvitse.

Vierailija
175/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olisi mies vanhalla autolla lapsia kuskaamassa, niin se olisi nauranut yhdessä poikien kanssa, että ihan totta, melkoinen vanha ritsa on alla. Yhdessä ne olisi kuittailleet kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat ja puutteet ja perille päästessä räkättäneet hervottomasti roikkuvalle pakoputkelle.

Mutta naiset ottaa henkilökohtaisesti autoon kohdistuvan naljailun. Ihan kuin se auto olisi hän itse, vaikka se on pelkkä auto. Ihan vaan metallia ja muovia.

Vierailija
176/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

Kuule kun ketään ei nyt kiinnosta sinun 133 cm veijarisi vaan ap:n autoa todella rumasti haukkuneet, ylimieliset ääliöt

Vierailija
177/206 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:51"]

Jos ap olisi mies vanhalla autolla lapsia kuskaamassa, niin se olisi nauranut yhdessä poikien kanssa, että ihan totta, melkoinen vanha ritsa on alla. Yhdessä ne olisi kuittailleet kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat ja puutteet ja perille päästessä räkättäneet hervottomasti roikkuvalle pakoputkelle.

Mutta naiset ottaa henkilökohtaisesti autoon kohdistuvan naljailun. Ihan kuin se auto olisi hän itse, vaikka se on pelkkä auto. Ihan vaan metallia ja muovia.

[/quote]Eipä nauranut se toinen äitikään. Lähti ihan mukaan siihen arvottamiseen.

Ja aika monelle tässä ketjussa pointtina on ollut se kuinka on sopivaa käyttäytyä ja millaista suhtautumista muihin ihmisiin tulee vahvistaa.

Vierailija
178/206 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:06"]

Provoksi paljastui tämäkin, kun ap kommentoi että kaikki pojat olivat tuoneet omat korokkeensa mukana. HAHHAH. En usko hetkeäkään, että 10 - 11v pojat käyttävät enää korokkeita autossa saatikka kehtaisivat raahata omat korokkeet mukana vieraan auton kyytiin mennessä. Jotain rajaa hei!

[/quote]Mutta kun ne vanhemmat pakottaa. Ne jotka täällä hysteerinä vaahtoavat.

[/quote]

Korokkeet olivat mukana, eivätkä pojat olleet 10-11-vuotiaita, vaan 9-10-vuotiaita (ne kiusaajat 10-vuotiaita) ja yksi 9-vuotias oli myös mukana. Ei kukaan ollut 160-senttinen, vaan aika pienikokoisia mun mielestä kaikki. Ihan asiallista olla koroke.

Autoni on vm -99 Opel Zafira.

Ja mitä ihmettä? Ei turvavöitä, ei istuimia? Johan sanoin, että kaikilla oli oma istuin mukana, toivat synttäreille mukaan. Vanhemmat olivat tietoia, että me kuljetimme. Ja ilmeisen tyytyväisiä, kun eivät joutuneet tulemaan mukaan. / ap

[/quote]

Eihän tuossa autossa ole mitään vikaa. Ihan tavallinen auto, jossa ei ole mitään haukuttavaa.
[/quote]

Ihan samaa mieltä, minäkin luulin että kyseessä olisi jokin Lada 7, mutta tuohan on ihan tavallinen, tilava ja hyvä auto! Mitä ihmettä.

Vierailija
179/206 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

198: tässä ketjussahan on haukuttu vanhaksi p:ksi 2004 ja 2009 vuosien autojakin. Ihan siis aikuiset ihmiset jotka puoltivat poikien ilkkumista :(

Vierailija
180/206 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:00"]

Mulla on 2002 vuosimallia oleva Peugeot, joka on jostakin syystä saanut samanlaista ivaa osakseen kuin aloittajankin auto, mutta vielä pienemmiltä lapsilta. Pari kertaa johonkin kerhoon hieman kauemmaksi olen ottanut kyytiin myös naapurin lapsia ja jo 8v. on osannut esittää tiukan mielipiteensä, että minun vanha autoni on ruma romu, jonka kyytiin hän ei tule. Sanoin vaan tiukasti takaisin, että jos ei minun romuni kyyti kelpaa, joutuu jäädä sitten kotiin odottamaan muita takaisin kerhosta, kun nyt on sovittu, että minä vien. Sanoin tapauksesta sitten takaisin tultaessa pojan äidille ja siinä perheessä onneksi on aikuiset järjellä siunattuja, kun äiti piti pojalleen puhuttelun ja pisti pyytämään anteeksi minulta - en nyt sano, ettäkö se tarpeellista olisi välttämättä ollut, ei pieni poika nyt niin kovasti saa mun kunniaa loukattua, mutta oli silti kiva nähdä, että vanhempia kiinnostaa puuttua lapsiensa huonoon käytökseen. En ole siis yksinäni tiukkismamma. :D

Ja mammat kun niin turvallisuudesta tykkää vouhottaa, niin kyllä, istuimet on ja auto on katsastuksen läpäissyt aina puhtain paperein, joskus jostakin palaneesta lampusta tullut huomautus. Uuteen autoon sijoittaminen olisi mielestäni täysin tarpeetonta tässä vaiheessa, kun vanhassakaan ei ole vikaa, vaan on perussiisti ajoneuvo ja ihan penteleen hyvä ajettava, tuttavien uusia autoja olen joskus testannut ja ei ne vaan pärjää tuolle mun uljaalle pösötille, ei vaikka miten yrittäis.

[/quote]

Autosi on 12 vuotta vanha. Se on wanha paska vaikka voissa paistaisi. Itse ajan 2009 vuoden autoa, enkä ihmettelisi jos jonkun mielestä se olisi vanha, sehän on kohta viisivuotias.

[/quote]

Kyllä minä itsekin tiedostan autoni iän, mutta kiitoksia nyt, että sen vielä koit tarpeelliseksi ilmoittaa. Pääpointti ei kuitenkaan ollut se, minkä ikäinen auto todellisuudessa on, vaan tämä asenne muiden omaisuutta kohtaan - sori, jos en ollut tarpeeksi selkeä. Paskaksi en kuitenkaan autoa iästä huolimatta sanoisi, toki siitä saa olla montaa mieltä, mutta kuten todettua: hyvin pelittää ja eteenpäin kulkee. :)