Lapseni luokkalaisen äiti kirjoittaa joka päivä Whatsapissa että...
Mitä oli läksynä? Ja kun pitää liimata jotain kuvia, järjestellä, piirtää jne niin hän laittaa kuvan oman lapsensa työstä ja pyytää minua laittamaan hänelle kuvan oman lapseni työstä, että hän voi vertailla ja nähdä tekikö oma lapsensa tehtävän oikein.
Hän kysyy läksyjä vaikka oma lapsensa kirjoittaa ne ylös kuten muutkin mutta äiti luulee, että lapsi unohti jotain.
Muutenkin hän kehuu kovasti mitä lapsensa on taas tehnyt, miten monta viitosta ja kuutosta kirjoitti tänään teeveetä katsellessa äidin hankkimaan "kotivihkoon". Kirjaimia saan myös harva se päivä ihastella Whatsapissani.
Olen myös huomannut, että hän/lapsensa muuttaa piirrustuksia heti minun lapseni kuvan nähtyään, siihen on tullut värit ja samat yksityiskohdat kuin minun lapsellani. Hän sanoo vain että hieman paranneltiin vielä ja laittaa uuden kuvan.
Minusta tuo on niin läpinäkyvää matkimista.
Sitten äitiä näyttää harmittavan että minun lapseni lukee jo, hänen ei.
Miten saisin tämän loppumaan?
En viitsi suoraan sanoa että hei, en jaksa enää kertoa läksyjä tai laittaa kuvia.
Kommentit (26)
Meilläki esim piti äidinkielessä piirtää kuvia. Jos esim harjoiteltiin kirjoittamaan kirjainta H, niin kirjaimien harjoittelun jälkeen piti piirtää jokin H:lla alkava kuva esim hampurilainen.
Mikä tässä on vaikeaa? Et tietenkään jaa lapsesi töistä mitään kuvia urpo! Miksi ikinä edes lähdit tohon mukaan? Sua viedään kuin litran mittaa...
Olen itse ollut ex-miehelle mahdollistaja ja kun sen siteen kerran on katkaissut ei enää ikinä lähde tällasiin vedätyksiin.
hankkikaa yhden lapsen kotiäidit elämät!
voi jeesus!
Uskomatonta touhua nää uudet somet saa aikaan. Toisaalta itsekin olis joskus kiva saada tietoa muiden lapseni luokkalaisten osaamistasosta mutta eipä ne mulle kuulu.olen vain utelias mutta en halua udella tällaisista asioista keneltäkään.
Jostain syystä tällaiset "dramaattiset" postitukset huvittavat minua.
Toisen lapsen äiti vaikuttaa epävarmalta kasvattajalta ja pyytää tukea lapselleen kirjottajalta, johon hän (omaksi onnettomuudekseen) luottaa ja turvautuu. Ehkä kirjoittaja on huomattavasti häntä vanhempi (oletukseni) tai koulutetumpi (epäiyni) kuin kyseinen äiti, joka on uskonut hänen neuvoihinsa.
Mikäli pieni asia piinaa sinua noin paljon, niin totes olevasi nykyisin niin äärimmäisen kiireinen, etttei sinulla ole aikaa ottaa kantaa hänen viesteihinsä. Kiitä tähän mennessä saamistasi posteista ja totea, että hänen lapsensa on lahjakas ja osaa varmasti ottaa jatkossa itse vastaan läksynsä koulussa ja hoitaa tehtävänsä.
Harmi, että kyseinen äiti menettää ihmisen, johon on luottanut.
Toisinaan osa vanhemmista etoo minua. Sivistyneenä ihmisenä en mainitse, millaisia vanhempia tarkoitan.
Varsinainen first world problem taas tämäkin.
ano ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Laspsen pitää itse hoitaa tehtävänsä. taidatt eolla kotiäiti
s
Jätät vastaamatta! Etkä varsinkaan jaa oman lapsesi tekemisiä.
Sano et puhelin rikki, ei pysty vastaamaan. Voit lukea mut ei vastata. Ja joskus kun on muka korjattu et vaan enää muista tai ehdi tänään vastata.
Äiti on ottanut vähän liikaa paineita. Hänelle vois vihjata että olis aika pikkuhiljaa antaa lapsen itse huolehtia läksyistään. Ainakin meillä on opettaja sanonut, että joka päivä ei kannata muistutella vaan parhaiten lapsi oppii kun on pakko muista tehdä ne läksyt itse tai jos ei muista niin mennä läksypajaan ne tekemään koulun jälkeen. Tuollainen äiti on haitaksi lapsen huolellisuuden kehitykselle, eihän lapsen tarvi huolehtia mistään kun äiti onkii kaiken selville. Ja mikä itsetunnon lyttäys, kun äiti ei usko että lapsi tietää ja muistaa läksyt vaan kyselee niitä silti muilta.
Ilmoita sille äidille että sä annat lapsen itse huolehtia läksyistään. Eli et tosiaankaan tiedä mitä niillä on läksynä. Ei ne opi jos ne ei saa yrittää.
Minusta voisit vallan hyvin sanoa hänelle, että sinusta hän stressaa lapsensa koulusuorituksia aivan liikaa. Opettaja kyllä kertoo, jos läksyjä on jäänyt tekemättä. Lapsen pitäisi itse opetella kantamaan vastuunsa kotiläksyistä, eikä lapsi sitä ikinä opi, jos äiti koko ajan huolehtii asioista hänen puolestaan. Ja sitten vaan alat ignoreerata hänen kyselyitään, paitsi silloin, kun lapsensa on ollut pois koulusta ja oikeasti tarvitsee tietoa läksyistä.
Missä päin kuviksesta muka annetaan kotiläksyjä, ainakaan ekalla luokalla? Ap, tämä provo on niiiiiin huono, ettei mitään rajaa!
Monesko kerta tänään, kun kirjoitan saman....käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja. Mitä, jos olisit aikuinen ja poistaisit koko WhatsAppin?!
Poistu whatsapista. Tai estä se äiti-ihminen.
Masentuneilla sosiaalisessa mediassa toimiminen on erityisen tärkeää. Hyviin asioihin keskittyminen voi auttaa, minärakenne voi muuttua siitä, että saa myönteistä palautetta.
Mitä jos kertoisit tämän äidin toiminnasta opettajalle? Opettaja voi sitten ohjata äitiä normaaliksi
No et vaan jaa mitään lapsesi töitä enää jatkossa. Tosi outoa minusta.
Jos kysyy sulta läksyjä, sano, ettet tiedä, meidän Maija kun hoitaa ne itsenäisesti.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:09"]Missä päin kuviksesta muka annetaan kotiläksyjä, ainakaan ekalla luokalla? Ap, tämä provo on niiiiiin huono, ettei mitään rajaa!
[/quote]
On meillä ollut vaikka kuin paljon piirustusjuttuja äikässä, matikassa, ympäristötiedossa...