Teini ei syö koulun jälkeen mitään. Väittää ettei ole nälkä.
Illalla saattaa syödä hedelmän tai leipää. Ei ole koko syksynä syönyt päiväruokaa koulun jälkeen.
Olen kerran tytön kanssa asiasta rauhassa keskustellut ja sanoo, ettei ole nälkä. Muuta selitystä ei osaa antaa enkä ole viitsinyt painostaa asiassa.
Kieltämättä huolettaa. Tyttö on 14v ja terveydenhoitajakin soitti, että alipainoa on ja seuraillaan tilannetta.
Mulla on kaksi vanhempaa poikaa, jotka ovat aina syöneet kuin hevoset, joten tällaiseen en ole ollenkaan tottunut.
Kommentit (14)
Ehdottiko terkkari mitään toimenpiteitä? Hän kuitenkin varmasti jututtanut tyttöä? Onko menkat alkaneet kuitenkin?
Huolestuisin kyllä, jos alipainoakin on! Muuten lapset syövät aika eri määriä. Minulla on kaksi teinipoikaa, eikä kumpikaan ole ikinä syönyt kuin hevonen, vaikka niin usein sanotaan sen ikäisten poikien syövän. Esikoinen ei syö myöskään aamupalaa ja viikonloppuisin ja lomilla hän syö vain päivällisen ja iltapalan. Mutta on siis ihan normaalipainoinen. Ottaisin ehkä yhteyttä terveydenhoitajaan, jos vaikuttaa mukavalta?
Onko aina ollut hoikka vai onko laihtunut? Tuossa iässä jotkut tytöt alkavat kokea paljon ulkonäköpaineita. Onko teillä niin hyvät välit, että voisit tästä yrittää puhua tytön kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöltä vaikuttaa.
Tätä itsekin pelkään.
Terkkari ei ehdottanut muuta kuin tilanteen tarkkailua. Oli jututtanut tyttöä ja hänen mielestään mitään akuuttia huolta ei syntynyt. Tyttö oli kuulema puhunut ystävistä ja kouluun on kiva mennä. Terkkarillekin oli sanonut, ettei vaan kotona ole enää nälkä.
Ja pienikokoinen on ollut aina niinkuin minäkin. Ei siis mielestäni ole onneksi laihtunut. Mutta alipainoinen on ja syö todella vähän. Ei oo vielä menkat alkaneet, mutta siitä en olisi huolissani kun muutenkin on niin pienikokoinen vielä. Ap
Ehkä tytön syömiset vaikuttaa vähäisiltä kun vertaat niitä poikiesi syömisiin? Mullakin on tyttö ja poika ja meidän lapsista tän huomaa. Poika syö kukkurallisia annoksia ja silti tulee pian tekemään välipalaa. Tytär syö samanverran kuin minä eikä valita nälkää. Voisiko tässä olla perää? Onko opet ollenkaan voineet seurata miten syö koulussa?
Ettekö syö päivällistä koko perhe yhdessä?
Kannattaa tarkkailla tilannetta ja pidä huoli, ettei tyttö ala kuntoilemaan hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se on meidän perheessä lähes mahdotonta kun jokaisella erilaiset aikataulut. Mulla ja miehellä on vuorotyöt ja aina ei olla illalla kotona, välillä toinen on ja välillä molemmat. Tyttärellä on maanantaisin soittotunti koulun jälkeen, toisella pojalla kaks kertaa viikossa treenit melkein koulun jälkeen eikä halua syödä kunnon ruokaa ennen treenejä. Lapset saattaa olla myös kavereilla jne joten valitettavasti ei syödä yhdessä. Ap
Anoreksiaan sairastunut lapsesi on nyt vedättänyt sinua. Vastuullinen huoltaja varaa nyt reippaasti ajan lapselleen psykologille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tytön syömiset vaikuttaa vähäisiltä kun vertaat niitä poikiesi syömisiin? Mullakin on tyttö ja poika ja meidän lapsista tän huomaa. Poika syö kukkurallisia annoksia ja silti tulee pian tekemään välipalaa. Tytär syö samanverran kuin minä eikä valita nälkää. Voisiko tässä olla perää? Onko opet ollenkaan voineet seurata miten syö koulussa?
Hmm saan ajatuksesta kiinni! Oon mä tuonkin pistänyt merkille että tytön annokset on pienempiä, mutta en mä siitä olisi huolissani, minusta se on ihan luonnollista että pienempi syö vähemmän kuin isompi. Mutta tuo toistuva päivällisen väliin jättäminen huolettaa mua ihan tosi paljon, etenkin kun tyttö on muutenkin niin hoikka ja hento.
Ja ei, opettajien on yläasteella vaikea valvoa syömisiä. olisihan se varmasti mahdollista jotenkin järjestää, mutta ei ainakaan vielä olla lähdetty siihen. Tyttö sanoo, että syö koulussa ja luotan siihen. Annokset voi kuitenkin olla mitä ovat, sitä en tiedä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se on meidän perheessä lähes mahdotonta kun jokaisella erilaiset aikataulut. Mulla ja miehellä on vuorotyöt ja aina ei olla illalla kotona, välillä toinen on ja välillä molemmat. Tyttärellä on maanantaisin soittotunti koulun jälkeen, toisella pojalla kaks kertaa viikossa treenit melkein koulun jälkeen eikä halua syödä kunnon ruokaa ennen treenejä. Lapset saattaa olla myös kavereilla jne joten valitettavasti ei syödä yhdessä. Ap
Tämä valitettavasti selittää jo paljon.
Yleensä melko toimiva ratkaisu poikkeaa hieman perinteisestä Suomi-rytmistä, mutta on kokeilemisen arvoinen:
- koulun jälkeen nuorille on varattuna mieleistä, ravitsevaa välipalaa, joka on helppo ja nopea lämmittää tai vain ottaa syötäväksi ja lähteä sitten treeneihin tai kavereille
- se aikuinen, joka on ensin kotona, valmistelee illaksi koko perheelle oikean ruoan
- kun koko perhe on kotiutunut harrastuksista tai kavereilta (arkena voi hyvin edellyttää että teini tulee vaikkapa yhdeksäksi kotiin), syödään yhdessä hyvää kunnollista ruokaa
- jos toinen aikuinen kotiutuu vasta yöllä, ainakin se kotona oleva syö yhdessä muun perheen kanssa
En ihmettele, jos nuorten syöminen vinksahtaa, ellei ole kunnon rytmiä eikä ateriaseuraa
Kuulostaa, että saattaisi olla Venäjän trolli. Onko muuten levittänyt länsivastaisuutta tai vihjannut, miten voisi ottaa kauhallisen seljankaa, jos Putin tarjoaisi?