Mitä tarjoaisitte häissä joissa ei ole illallista?
Havahduin äsken siihen että häihin on aikaa enää pari hassua kuukautta. Menemme naimisiin maistraatissa arkipäivänä. Kutsumme molempien sisarukset perheineen häihimme. Vaikka kyseessä onkin pelkkä lähisuku, määrällisesti tuo on yli 30 hlöä. Emme mene ravintolaan vaan meillä on vuokratila ja sinne tilataan kakku ja muuta leivonnaista. En vaan nyt keksi mitä. En oikein pidä voileipäkakuista, mutta millä ne voisi korvata? Haluamme tarjota sekä makeaa että suolaista leivonnaista.
Kommentit (28)
Aasialaisia salaatteja,katkarapu yms.
Aina kyse ei ole pihistelystä vaan ajoituksesta. Kuten AP:lla, minullakin on tulossa arki-illan häät. Vihkiminen on illalla ja tämän jälkeen tehokasta peliaikaa on 21 asti. Sitten on siivottava juhlatila. Ei siinä oikeasti ole aikaa pitkänkaavan illalliselle. Ei edes lyhyen. Laskin että syömiseen varattavaa aikaa on realistisesti noin tunti kakkukahveineen.
Siksi ilahduinkin kun täällä oli valmiina sopiva keskustelu aiheesta. En halua tarjota voileipää, enkä riisipiirakkaa. Jotain juhlavampaa ja herkullista, mutta ei varsinaista lämmintä ruokaa. Mieluiten jotain sellaista jota voi tarjota yhtä aikaa hääkakun kanssa. Juustot on hankalia juuri tuon vuoksi, että jos niillä pitää täyttää vatsansa, niitä pitää varata todella paljon, eikä ne sovi kaikille. Pidän silti mahdollisuutena mielessä. Jos tarjoaisi juustoja, niin niiden kaveriksi voisi olla hedelmiä, mutta mitäs kannattaisi tarjota rypäleiden lisäksi?
Olin etukäteen ajatellut jotain coctailpaloja tyyliin: tuulihattuja, croisanteja, mitään tikkutavaraa ei kuitenkaan haluta eikä ällöä juustosiiliä. Lihapullat ja nakit myös jätän muille, ei tule omiin häihini.
Kaveri ehdotti suolaisia lettuja. Kuulosti herkulliselta, mutta pelkkä ajatuskin työmäärästä sai perääntymään, enkä löytänyt sopivaa kahvilaa mistä voisin niitä tilata. Tuo sitoisi pari henkilöä pariksi tunniksi ihan vaan paistamaan lättysiä ja täyttämään niitä. Niitä ei myöskään voisi paistaa paljon etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Pidätte juhlat, mutta ette tarjoa ruokaa. Varmaan sisaruksesi tietää olet pihi, mutta kertokaa kaikille vieraille varmuuden vuoksi.
Opiskeluaikana sain keikan häihin. Morsian oli tuttu ja hän ehdotti annan työpanokseni häälahjaksi. En vastannut viesteihin. Asuin Helsingissä, hän Vantaalla. Olisin tarvinnut seutulipun mennäkseni hänelle haastatteluun. En mennyt.
Kun oli häihin n kk aikaa, morsiamelta meni pinna. Olin kieltäytynyt menemään haastatteluun Vantaalle, tekemään ilmaiseksi ja eivät luvanneet maksaa yöllä taksiakaan kotiin, vastasin vain ei kiitos.
Jossain vaiheessa euroja olisi tullut, mutta minun olisi pitänyt osallistua ruokatarvikkeiden ostoon rahalla .
Ehkä n 50.n viestin jälkeen perjantaina sulhanen toi minulle 50 euroa rahaa. Sovimme olen töissä 10 h ja saan siinä 200 euroa ja rahat etukäteen . Mitään rahojahan ei näkynyt ja hääviikolla ilmoitin keikka on varmaan peruuntunut, kun rahoja ei tilillä näy.
Sopivat sulhanen tuo rahat käteen. Tuli pe, häät seuraavana päivänä ja ojensi 50 euroa. Se riittää.Laitoin oven kiinni ja sanoin nyt riittää. Sulhanen selitti ei ennenkään ole etukäteen mitään maksettu. He ei olisi ikinä maksaneet loppuja.
En sitten mennyt töihin.
Heillä oli ollut coctail tikkuja. Pallojuusto, puolikas viinirypäle ja 1/4 valmislihapulla. Tikkuja 5 kpl per henkilö. Minun olisi pitänyt tehdä ne itse ja tarjoilla.
Pääruokana oli jotain, en muista mitä. Leipänä 1 karjalanpiirakka per henkilö.
Tässä, sikäli tarina on totta, häävieraat muistavat aina nämä oli ne juhlat, joissa oltiin vain hetki, kun oli niin tylsää ja ei ollut edes ruokaa.
Jokin salaatti ja siihen lisikkeeksi täytteitä: broileria tofua ja kasviksia erikseen niin että jokainen syö valintansa mukaan. Pari kastiketta ja leipää
Keitto ja leipä ja kakku.
Nyt kuitenkin on nälkä väellä tuohon aikaan.
Tai kerro reilusti että ei oo ruokaa ja kutsu kakkukahveille. Tietävät syödä etukäteen
Juustoja, kekesejä, ruisnappeja, omenaa, päärynää, viikunaa, rypäleitä, lakkahillo,patonkia.
Salaattia, savulohta/poroa.
Suolainenmousse lohi/liha ja rieskat.
Voileipäkakku
Antipastot.
Tilatkaa jostain ravintolasta/cateringista tarjottavat.
Poikamme häissä oli (yöpalana) juustopöytä missä oli useita erilaisia juustoja, hedelmiä, keksejä, leipää, oliiveja sekä myös ilmakuivattua kinkkua ja salamia.
Aivan mahtava tarjoilu, sopisi myös ruuattomaan juhlaan
Joku kirjoitti: „Pidätte juhlat, mutta ette tarjoa ruokaa. Varmaan sisaruksesi tietää olet pihi, mutta kertokaa kaikille vieraille varmuuden vuoksi“ ja jatkoi sitten käyttämällä tätä(kin) mahdollisuutta ikuiseen toisten haukkumiseen ja omista asioistaan valittamiseen.
Hyvä morsian, hyvä sulhanen: Älkää antako tuollaisen harmittaa teitä. Hääjuhla voi aivan hienosti olla kahvitilaisuus. Vieraathan tietävät että kyse ei ole lämpimästä ruuasta, joten syövät kotona - ja syöttävät lapset kotona. Täällä on monta kivaa vinkkiä. Valitkaa niistä ja keksikää lisää.
Kaikkea hyvää suunnitteluun ja suureen päiväänne! Onnittelut!