Olen päättänyt käydä kaupassa vain kerran viikossa
ASun yksin, mieheni kanssa asumme työn vuoksi toistaiseksi eri paikkakunnilla (olemme naimisissa) ja näemme vain viikonloppuisin. Mutta tämä pätee myös kun mies on täällä tai minä miehen luona. Olen päättänyt, että vaikka kuinka tarve olisi, käyn kaupassa enintään kerran viikossa. Hyvin on toiminut. Olen huomannut, että jääkaappiin ei jää tähteitä, rahaa jää säästöön enemmän ja tulee syötyä terveellisemminkin, ainakin välillä. Sen lisäksi tulee ostettua vähemmän, kun ei jaksa kantaa. Nytkin tuli keitettyä ruispuolukkapuuroa aamupalaksi, kun leipä ja leikkeleet olivat loppu. Leikkeleetkin olen havainnut, että ei niitä joka päivä tarvitse olla. Lisänä söin kurkkua. Joku aamu olen tehnyt salaatin aamupalaksi, hyvin sekin toimii. Jotkut vihannekset eivät säily viikkoa hyvänä, mutta mitä sitten. Syön juureksia kauppaviikon loppupuolella, ne säilyvät ja niitä on tullut nyt ostettua isompia säkkejä, että takuulla jotain syötävää on. Näillä juureksilla juuri sitä säästöä on tullutkin.
Kommentit (8)
Kuulostaa hyvältä mutta miten sun juurekset ei säily, niiden pitäisi säilyä hyvinä vähintään viikko!
Minä en, käyn melkein joka päivä. Maitoa menee yli litra päivässä ja haluan vihannekset ja lihan tuoreena.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 07:34"]
Kuulostaa hyvältä mutta miten sun juurekset ei säily, niiden pitäisi säilyä hyvinä vähintään viikko!
[/quote]
No niinhän mä kirjoitin, että ostan juureksia, koska ne säilyvät. Mutta joku lehtisalaatti ja kurkku ei aina säily.
Lihaa syön aika vähän ja pakastan sitten kun olen tehnyt ruuat. Ei niitä oikein yhden hengen annoksia edes saakaan kuin tiskiltä tai kauppahallista. Kauppahallia ei toisella paikkakunnalla ole ja tiskiäkään ei tuossa lähikaupassa ole, enkä työpaikkakunnan kauppahalliin yleensä ehdi.
Minä olen harrastanut tätä "kerran viikossa kauppaan" jo useamman vuoden ajan ja rahaa todella säästyy. Meidän kolmihenkisen perheen ruokakulut ovat keskimäärin 350 euroa kuukaudessa. Rahaa saisi helposti menemään tuplastikin, jos kävisi useammin kaupassa.
Ruokakauppa määräytyy sen mukaan, missä kulloinkin on parhaimmat (sopivimmat) tarjoukset. Jos esim. naudan paistit ovat tarjouksesta, saatan ostaa sitä esim. 5 kiloa kerrallaan ja pakastan sen sopivina paloina tai sitten jauhan sen jauhelihaksi, koska emme käytä kaupan valmiita jauhelihoja.
Kaapissa on varalta esim. Hyla-maitoa, jos maito sattuisi loppumaan. Erilaisia säilykkeitä (tomaatti, papu, tonnikala, makrilli, maissi ym.) on myös useampia kaapeissa. Leipää pakastan ja otan sieltä vähitelleen sulamaan.
Eikä kyse ole siitä, etteikö meillä olisi varaa syödä kalliimminkin.
Meillä on vain kahden hengen talous, mutta jääkaappiin ei mahtuisi viikon ruuat. Mä syön hedelmiä, marjoja ja kasviksia noin kilon päivässä, poikani suositellun puoli kiloa. Jääkaappiin pitäisi siis mahtua pelkästään näitä jo 10,5 kg. Lihat, kalat, kampasimpukat & muut äyriäiset, juustot, muut maitotaloustuotteet...ei mahdu. Enkä mä taitaisi jaksaa kantaakaan viikon ruokia kaupasta kotiin yhdellä kerralla.
Olen aina käynyt kaupassa vain kerran viikossa. Meillä on kylmiö ja pakastin. Vihannekset säilyy tuoreena. Eivät ne kaupassakaan ole samana päivänä poimittuja.
Käyhän se noinkin. Mä käyn useamman kerran viikossa kaupassa, mutta ostan vain sen verran mitä syön. Ei mene ruokaa hukkaan. Olen tottunut syömään päivittäin paljon tuoretta (marjat, hedelmät ja kasvikset), vaikka myös juureksia kuluu paljon. Leikkeleitä en tosin tarvitse lainkaan, koska en syö leipääkään. Onneksi on sen verran hyvä palkka, ettei ole tarpeellista säästää ruuassa.