Mitä leluhittejä muistatte lapsuudestanne? Oliko teillä niitä?
Mä muistan ainakin omasta lapsuudesta
Trolls-hahmot
Squushit
eri firmojen logoilla päällystetyt jojot
tamagotchit
Baby Born- nuket
Kaalimaan kakarat
Nikko-autot
limanuljaskat ( ne, jotka jätti kivat jäljet osuessaan tapettiseinään )
Kinder-munien keräilyhahmot
Sylvanian Families- hahmot
taisi löytyä melkein kaikkia noita jossain vaiheessa...
Kommentit (303)
Musta muovinen Vinkki. Muistaako joku?
Tuo ei sano mitään tietenkään kellekään nuoremmalle, mutta jos jollakin on sellainen ollut, niin tietää kyllä mikä se oli.
Trollit
Tuttinauhat
Scootchit
Yhessä vaiheessa oli sellaset "karvahännät"
Barbi jäätelökone
Kinder-lelut, krokotiilit, virtahevot
-my little ponyt
-barbiet
-tamagotsit
-squushiet
-kaalimaan kakarat
-ET:t
-smurffit
-halinallet
90-luvulla sellainen pieni värikäs mankka, väreinä olivat ainakin punainen, keltainen ja sininen. Siinä oli myös mikrofoni ja sillä pystyi äänittämään omaa puhetta tai laulua. Kaverilla oli sellainen ja itsekin toivoin sitä monena syntymäpäivänä ja jouluna, mutta en koskaan saanut.
Jossain vaiheessa oli myös jotain radiopuhelimia. Niitäkin toivoin, mutta toiveeksi jäi.
"Ihmevieteri" (ei se kyllä ton niminen tainnu olla silloin)
Koosh-pallot
Jojo
Kilpparit
Eli 80-90- lukujen taitteessa lapsuuden viettänyt
Mikään noista ei kyllä selvinnyt ehjänä...
Vierailija kirjoitti:
Musta muovinen Vinkki. Muistaako joku?
Tuo ei sano mitään tietenkään kellekään nuoremmalle, mutta jos jollakin on sellainen ollut, niin tietää kyllä mikä se oli.
Ihana, en olisi muistanut, ennenkuin luin tuon nimen. Samalla palautui mieleen Peikko, lapinnukke ja kuminen pomppiva sammakko. Ne olivat jääkaappin päällä laatikossa. Siksi ehkä niin tärkeitä, kun niillä sai leikkiä vain harvoin.
Yksi jatkumoleikki on ollut, äitini ei käyttänyt juurikaan koruja, mutta hänellä oli niitä aika paljon vaatekaapissa laatikossa. Kun oli tekemisen puutetta, niin sain tutkia niitä. Samaa jatkoin omien lasteni kanssa. Korut ovat edelleen tallessa, samassa laatikossa. Nyt niitä katsotaan joskus lapsenlasten kanssa.
Nämä muistoni ovat jostain 1960-luvun alusta :)
Sätkäkoneella sätkiä vanhemmille käärin ja aukaisin kaljapullon korkkeja vanhemmille. Se oli kanssa lapsena hauskaa kun isäni löi aina viinapullon pohjaan ennen korkkausta jonkun kaskun usein lausuen. Se oli minusta normaalia ja hauskaakin kun en paremmasta tiennyt. Sakea savu ja humalainen puheensorina oli aina läsnä kotona värikkäine vieraineen.
60 - 70- luvun taite. Tarkemmin miettii, niin tosi vähän leluja. Mehän oltiin ulkona kesät, talvet muiden muksujen kanssa.
Mollamaija, jolla oli pahvinen naama, päässä hilkka ja vartalo kangasta. Naama meni leikeissä kasaan. Etnisen ihonvärin omaama nukke.
Yksi barbie.
Sahajauhoilla täytetty nalle.
Leikki ompelukone, jolla yritin tehdä barbille vaatteita, mutta eihän siinä ollut aluslankaa.
He-Man-ukot, ActionForce-ukot, Battle Beastit ainakin. Joillain oli Transformerseja tai Starwars-figuureja myös.
Jossain 80-90-lukujen taitteessa oli yhtenä kesänä hirmuinen Super Soaker-buumi, sellainen piti kaikkien naapurustossa saada, niiden tavanomaisten vesi-ilmapallojen lisäksi.
"Räpättimet" leikattiin viilipurkin kyljestä ja kiinnitettiin pyykkipojalla pyörän pinnoihin pärisemään.
Monella oli joku elektroniikkapeli, Donkey Kong lienee se klassisin. Niitä lainattiin puolin ja toisin että pääsi kaikkia pelaamaan.
Sellaiset styroksiset toisen maailmansodan koneita jäljittelevät lentskarit. Tulivat lituskassa paperipussissa, pari styroksiosaa (siipi ja runko) ja pieni muovinen, muistaakseni yleensä sininen potkuri.
Neppikset, ehdottomasti - ja ne piti tietysti virittää juuri tietyillä Lego-renkailla, jotka sitten olivatkin aina hävinneet kun niitä olisi legojen rakenteluun sen sijaan tarvinnut. Meillä tuo neppistely oli välillä suorastaan fanaattista, rataakin saatettiin rakentaa tyyliin koko päivä ennen kuin sitten lopulta kisattiin.
Twist, Yo-Yo, Mini-Skimbat, Rubikin-kuutio
Barbit, kiiltokuvat, paperinuket, isot nuket, nukenvaunut ja -rattaat, leikkimökki, nallet, leikkiompelukone, leikkiksylofoni, vappuhuiskat, hyppynarut, superpallot, leikkihevonen... Nuo ainakin. Niin, ja Peppi-peruukki, punainen tekokuituperuukki, jonka kyllä avasin leteistä auki. Peppi-ajan jälkeen kun olin mieluummin kartanonneito nimeltään Griselde. 😄
Syntymävuosi 1965.
Avaruus-, merirosvo- ja robinhoodlegot (tunnettiin myös "linnaleegoina"). Erityisesti tykkäsin merirosvoista, mulla oli vain niitä pienempiä settejä, mutta kavereilla oli myös niitä isoja laivoja. Samoin isot leegolinnat olivat vaikuttavia.
Turtlesit. Mulla oli näitä, niin kuin kaikilla kavereillakin, kunnon mäiskeet saatiin aikaiseksi. Muutenkin oli isoa turtlesboomin aikaa, piirretty oli kova juttu.
Tietysti muutkin action-figuurit. Meidän aikanamme hemannit taisivat olla jos isoveljiltä perittyjä, prätkähiiriä ja katuhaita taas ei ihan vielä ollut markkinoilla.
Nintendo 8-bit. Paljon tuli pelattua, joskin minusta meidän sukupolvemme ei vanhempiemme kritiikistä huolimatta ollut pelien ääreen kahlehdittu. Olimme myös melko liikunnallisia, pyörillä kuljettiin kaikkialle ja pallopelejä pelattiin.
Perinteisillä muovisotilailla leikittiin kanssa, erityisesti hiekkalaatikoilla. Monet santakukkulat olen muovisolttujen komentajana valloittanut.
Vesipyssyttely se oli hauskaa, rikkaampien perheiden vesoilla oli amerikanihmeinä Super Soakerit ja meillä muilla "tavalliset vesipyssyt". Noiden Soakereiden mystiikkaan kuului se, että niiden tehot ilmoitettiin pakkauksissa roimasti yläkanttiin - pitikö niiden mukamas olla jopa 50 metriin asti tarkkoja! Taidan kuulua myös viimeisimpiin puuaseilla leikkineisiin ikäluokkiin, näitä tehtiin myös itse.
Vappuna jokainen sai vesipallosta, uutenavuotena paukkuivat ilotulitteet. Ja kunnolla paukkuivatkin, silloiset olivat paljon kovaäänisempiä kuin nykyiset. No onhan se hyvä, että turvallisuus on mennyt eteenpäin.
Jos kavereiden kanssa ei kehdannut niin ainakin sisarusten kanssa sai sitten leikkiä pehmoleluillakin. :)
Välillä noihin 90-luvun alkuvuosiin kaipaa kyllä takaisin, myönnetään.
Gonzo Gorilla pehmolelu. Harmi kun se on jäänyt matkan varrelle. Olisi kiva pitää muistona.
Gogot, Spice Girls tarratikkarit, Pokemon-kortit, sellaiset kädenmuotoiset limanuljaskat, jotka tarttui kiinni kaikkeen...
Käpylehmä tai käpylehmäkarja. Teininä pajupilli.
Mulla kans itte tehty käpylehmä, puujalat, tynnyrillä kävely ja kuravellin teko. Revi siitä sitten huumoria, mutta hyvin on pärjätty vaikka ei kaikenmaailman hilavitkuttimia ollutkaan. Eikä tarvinnu ku mennä pihalle niin aina oli leikkikavereita, lapset sai olla ulkona keskenään.
Savukkeiden tupruttelu: tupakka (kuivaa karhunputkea jonka sisälle tungettiin sanomalehteä ja sytytettiin palamaan) ja sikarit (osmankäämin pamput, lakupiipun pössyttely.
Vierailija kirjoitti:
Trollit
Tuttinauhat
Scootchit
Yhessä vaiheessa oli sellaset "karvahännät"
Barbi jäätelökone
Kinder-lelut, krokotiilit, virtahevot
Taidat olla aika nuori vielä?
Olen vielä vanhempi. Mulla oli oikeita nukkeja, siis tyttönukkeja ja vauvanukke, barbeja ei ollut.
Ja oli myös paperinukkeja ja nekin oli oikeita kaupasta ostettuja isoja arkkeja, ei siis niitä Apu-lehden julkkiksista tehtyjä. Ei sellaisia 50-luvulla Apukaan vielä ollut keksinyt.
Oli myös puinen lehmä ja peltinen hella.
Ja peltinen leikkikahvimylly.
Ja puisia palikoita, sellaisia joissa oli kirjaimia, ja myös niitä mistä sai koottua jonkun satukuvan. Yhdellä sivulla Punahilkka ja yhdellä Lumikki jne.
Itse asiassa mulla oli paljon leluja siihen nähden, että olimme köyhiä. Paras leluni oli nalle, se oli tosi laadukas, pikkuvelikään ei saanut sitä rikotuksi, muutenhan se rikkoi kaikki mun lelut loppujen lopuksi. Mokoma riiviö.