Italialaiset ei osaa lukea (miten niin Arman=Armani)!?
Kill Arman on suomalainen tv-ohjelma, jossa vaatturi Arman Alizad oppii taistelulajeja ympäri maailmaa.
Giorgio Armani on italialainen muotisuunnittelija, joka perusti vuonna 1974 omaa nimeään kantavan yrityksen.
Kuuluisa italialainen vaatesuunnittelija Giorgio Armani valitti markkinaoikeuteen suomalaisen Kill Arman –tavaramerkin rekisteröimisestä.
Kill Arman –tv-ohjelman päätähti Arman Alizad otti asian esille eilen sunnuntaina Ylen Arto Nyberg –keskusteluohjelmassa.
Alizad kertoo saaneensa Giorgio Armanilta jo vuosia sitten kirjeen, jossa vaadittiin Kill Arman –tavaramerkin poistamista. Asiaa käsiteltiin patentti- ja rekisterihallituksessa, ja valitus hylättiin.
–Sitten sain vähän aikaa sitten markkinaoikeudesta postia. Olin ihan paniikissa, että mitä mä olen tehnyt. En edes muistanut tätä ollenkaan, mutta he olivat valittaneet siitä uudestaan, Alizad sanoi Arto Nybergille.
Uusi Suomi tilasi markkinaoikeuden kesäkuussa tekemän päätöksen, jonka mukaan tavaramerkit ovat tarpeeksi erilaisia.
Giorgio Armanin mukaan Kill Arman –merkki on sekoitettavissa Giorgio Armanin, Emporio Armanin ja Armani Collezioni –tuotemerkkeihin.
–Kuluttajat voivat sekoittaa merkit keskenään, tai he saattavat luulla tavaroiden ja palveluiden olevan peräisin samasta tai taloudellisesti keskenään sidoksissa olevista yrityksistä, Giorgio Armani perusteli markkinaoikeuden päätöksen mukaan.
Markkinaoikeus totesi päätöksessään, että merkit ovat samankaltaisia vain toisiaan muistuttavien sanojen Arman ja Armani osalta. Sanat eroavat toisistaan kuitenkin siinä, että toisessa on kolme ja toisessa kaksi tavua. Lisäksi viimeinen I-kirjain tuo markkinaoikeuden mukaan merkityksellisen eron sanojen lausuntatapaan.
–Kokonaisuutena arvioiden toisistaan muistuttavat sanat Arman/Armani eivät riitä poistamaan merkkien erilaisuutta, markkinaoikeus perustelee päätöstään.
Markkinaoikeus hylkäsi Armanin valituksen.
–Meillä oli hyvä lakimies joka teki vastaväitteen Georgiolle, että meidän logomme ovat hyvin erilaisia ja käynti optikolla voisi auttaa, Alizad nauroi.
Armanilla on vielä mahdollisuus valittaa markkinaoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
–En tiedä haluaako Giorgio ottaa vielä kolmannen erän vai miten siinä käy, Alizad totesi Nybergille.
Lähde: Uusisuomi