Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50% suomalaisista alle 1000€ säästössä?

Vierailija
13.10.2014 |

Kuulinko oikein uutisista?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:46"]Jotenkin ihmetyttää ihmisten köyhyys. 1000 euroa on niin valtavan pieni raha, että jokaisella nyt luulisi edes sen verran olevan aina säästössä.

[/quote]
Täh? Nyt kyllä vitsin murjaisit. Että kaikilla opiskelijoillakin on yli kahden tai jopa kolmen kuukauden tuet tilillä ja silti kituuttavat kuivalla makaronilla ja purkkihernekeitolla?
[/quote]

Ja sama työttömien kanssa.

Vierailija
2/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:23"]Säästössä 27000 ja ikää 25. Töitä tehnyt teinistä lähtien, nytkin opiskelun ohella kaksi osa-aikatyötä. Omasta mielestäni siihen nähden vähän säästöjä mitä on tehnyt töitä, mutta palkka ollut aina huonoa.
Onneksi on säästössä, nytkin tuli yllättävän suuri menoreikä yllättäen, joka on pakko maksaa. Monella opiskelijakaverilla on velkaa reilut 10000, joten koen olevani onnekas.
[/quote]

Ja saanut työt tietenkin suhteilla ja muuten vanhemmat maksaneet kaiken, pyh. Jos edes on totta. Pyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhahahha :D ei jää säästöön mitään. "Tienaankin" vain 700e kun töitä ei vaan heru. Ehkä sitten joskus

Vierailija
4/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:43"]Hahhahahha :D ei jää säästöön mitään. "Tienaankin" vain 700e kun töitä ei vaan heru. Ehkä sitten joskus
[/quote]
Minä teen osa-aikatyötä vanhusten kotisiivoojana, saan palkkaa 600 € ja siitä verot. 8 € tuntipalkalla paskatyötä.

Vierailija
5/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:23"]Säästössä 27000 ja ikää 25. Töitä tehnyt teinistä lähtien, nytkin opiskelun ohella kaksi osa-aikatyötä. Omasta mielestäni siihen nähden vähän säästöjä mitä on tehnyt töitä, mutta palkka ollut aina huonoa. Onneksi on säästössä, nytkin tuli yllättävän suuri menoreikä yllättäen, joka on pakko maksaa. Monella opiskelijakaverilla on velkaa reilut 10000, joten koen olevani onnekas. [/quote] Ja saanut työt tietenkin suhteilla ja muuten vanhemmat maksaneet kaiken, pyh. Jos edes on totta. Pyh.

[/quote]

Mulla 20 vuotta sitten oli opiskelujen lopussa säästössä yli 50 000 markkaa, joten tuo on ihan mahdollista. Minä asuin kotona, kävin töissä opiskelujen ohessa ja säästin omistusasuntoa varten, joten vanhemmat antoivat asua ilmaiseksi kunhan pistit vaan rahat jemmaan. 24-vuotiaana sitten ostin oman asunnon, kun olin valmistunut ja saanut ekan vakkarityöpaikan.

Vierailija
6/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:03"]

Säästössä 15 000, olen opiskelija ja aina tehnyt osa-aikatöitä. En uskaltaisi pitää säästössä alle tonnia, töistä kun ei koskaan tiedä.

[/quote]

Ei sulla opiskeluista huolimatta ole järki kasvanut. Se suurikin säästösumma hupenee tililtä ihan alle tonniin, kun niistä töistä ei tosiaan aina tiedä.

t: toista vuotta työttömänä

[/quote]

Ja sulla tuntuu järkeä riittävän vaikka muille jakaa! 15 000 on kuitenkin hieman enemmän kuin ei mitään, vai? :D

Vierailija
7/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hölmömpää, kuin makuuttaa rahaa tilillä. Sijoittaa ne kannattaa. Ja jos nyt tulee joku parin tonnin yllättävä meno -luottokortti on kätevä siinä vaiheessa.

Vierailija
8/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:46"]Jotenkin ihmetyttää ihmisten köyhyys. 1000 euroa on niin valtavan pieni raha, että jokaisella nyt luulisi edes sen verran olevan aina säästössä.

[/quote]
Täh? Nyt kyllä vitsin murjaisit. Että kaikilla opiskelijoillakin on yli kahden tai jopa kolmen kuukauden tuet tilillä ja silti kituuttavat kuivalla makaronilla ja purkkihernekeitolla?
[/quote]

No niin minä juuri tein. Elin hyvin säästeliäästi koko opiskeluajan, ja tilillä oli koko ajan pesämunaa. No nykyään pesämunaa on yli 40 000 euroa lasten sijoitusten ja lähes velattoman omakotitalon lisäksi. Autolainaa ei koskaan ole ollut, uudet autot on ostettu rahalla jne. Nykyään kun molemmilla on keskimääräiset tai sitä isommat palkat, voimme myös hieman kuluttaa, mutta kyllä minulle on aina ollut tärkeää myös se, että taloutemme on turvattu.

Vierailija
9/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opiskelija, säästössä 1400€... Minusta silti tosi huonosti!

Vierailija
10/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:02"]

Paitsi täällä av:lla jossa säästössä on 10.000-30.000 euroa. Keskiverto av-mamma on säästeliäs, ei ikinä osteta mitään osamaksulla, ei ole luottokortteja, ei velkaa (paitsi asuntolvelkaa), ei autovelkaa. Autot on ikivanhoja, ja merkkituotteita ei osteta, ikinä. Shoppailua ei harrasteta, kampaajalla ei käydä. Maksullisiin tapahtumiin ei osallistuta. On se kumma, kun AV:lla ei ikinä tilastolliset totuudet kohtaa... Ja samalla palkkataso selkeästi normaalia (>keskivertoa) suurempi!

Mä olen ihan oikeesti just tollanen, kaikki täsmää. No ostin kyllä just lapselle me&i paidan, mut on kyllä ainoa.

[/quote]

Vierailija
11/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija olen, säästössä 2000 € plus rahastoissa 11000. On sitten pahan päivän varalle.

Vierailija
12/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin säästäminen tulee luonnostaan.

Itsellä jää säästöön ainakin n. 10-15KEUR vuodessa. En yleensä osta mitään turhaa ja yritän pitää tavaramäärän minimissä, inhoan krääsää. Satsaan ennemmin laatuun ja elämyksiin (esim. matkustelu). Ostan myös lähinnä laadukkaita tuotteita, mutta suurilta osin alennusmyynneistä, jos vain mahdollista. 

Olin kerryttänyt säästöjä n. 120 KEUR verran ennen kuin olin täyttänyt 30v, näillä sitten ostin uuden auton ja rahoitin osan uudesta asunnostamme. Nytkin omilla tileilläni yli 43KEUR plus jotain tonneja rahastoissa/osakkeissa.

Palkkani on ihan keskivertoa ja miehellä lisäksi vielä matala palkka. Meillä myös kaksi lasta. Klisee "ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot" pitää paikkansa ainakin meidän kohdalla.

Vierailija
13/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran on, mutta paljonko kannattaa säästää jos on korollista lainaa, kuten useimmilla on, asunnosta ja autosta.

Vierailija
14/74 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:51"]

Joillekin säästäminen tulee luonnostaan.

Itsellä jää säästöön ainakin n. 10-15KEUR vuodessa. En yleensä osta mitään turhaa ja yritän pitää tavaramäärän minimissä, inhoan krääsää. Satsaan ennemmin laatuun ja elämyksiin (esim. matkustelu). Ostan myös lähinnä laadukkaita tuotteita, mutta suurilta osin alennusmyynneistä, jos vain mahdollista. 

Olin kerryttänyt säästöjä n. 120 KEUR verran ennen kuin olin täyttänyt 30v, näillä sitten ostin uuden auton ja rahoitin osan uudesta asunnostamme. Nytkin omilla tileilläni yli 43KEUR plus jotain tonneja rahastoissa/osakkeissa.

Palkkani on ihan keskivertoa ja miehellä lisäksi vielä matala palkka. Meillä myös kaksi lasta. Klisee "ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot" pitää paikkansa ainakin meidän kohdalla.

[/quote]

Pitäisikö sinun kirjoittaa Keskiluokan selviytymisopas?

Vierailija
15/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä 4 euroa masterilla 1950 luottoraja 2000, säästätilillä 900 ja rahastossa 2000 jonka voi tarvittaessa nostaa pois vaikka heti, ja s tilillä 400.. tuli tässä kuussa kans ylättäviä menoa huomenna tulee tili josta taas jää 400 säästöön onneks

Vierailija
16/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

36%: ei lainkaan säästöjä

56%: alle 2000e (siinä on mukana siis myös tuo 36% säästöttömien joukko)

20%: yli 10000e

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194933012003/artikkeli/puolet+ihmisista+ajattelee+etta+alle+2+000+euroa+riittaa+pahan+paivan+puskuriksi.html

Vierailija
17/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:37"]Opiskelija olen, säästössä 2000 € plus rahastoissa 11000. On sitten pahan päivän varalle.
[/quote]

Miksi alapeukut? Eikö ole hyvä että opiskelija käy samalla töissä, maksaa veroja ja silti valmistuu tavoiteajassa?

Vierailija
18/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötileilläni on yhteensä noin 12 tuhatta, työansioista, orvon eläkkeestä ja yo- yms rahoista kertyneet. Olen opiskelija ja painan vapaa-ajalla kolmea duunia, kun kiinnostuksenkohteita riittää ja työtarjouksia tulee ovista ja ikkunoista. Ei 60-70 tunnin työviikon jälkeen hirveästi ehdi shoppailemaan, niin siinähän ne tilit kertyy!

En ole hirveän hyvä rahan kuluttaja, ostan lähes kaiken kirpparilta ja käytän loppuun. En tiedä mitä varten edes säästän, mutta en nauttisi elämästä yhtään sen enempää vaikka käyttäisin enemmän rahaa. Puskurirahasto on kuitenkin vain hyväksi, kai? :)

Vierailija
19/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:03"]

36%: ei lainkaan säästöjä

56%: alle 2000e (siinä on mukana siis myös tuo 36% säästöttömien joukko)

20%: yli 10000e

[/quote]

Itse minimituloilla pääsen yli tuon 56%:n joilla on alle 2000e. Säästän joka kuukausi muutaman kympin tai jopa vähän päälle satasen. Siitä kertyy kun ei ikinä osta mitään.

Vierailija
20/74 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina säästöihin ja muuhun onnistumiseen ei tarvita suhteita ja vanhempia maksamaan kaikkea. Pelkällä ahkeruudella ja työtäpelkäämättömällä asenteella pääsee pitkälle. Opintoja ei tarvitse rahoittaa lainalla kuten moni tuntuu ajattelevan. Eikä ne opiskelut ole mitenkään kärsineet töiden takia, kaksi työtä ja olen korkeakoulututkinnossani vuosikurssiani puoli vuotta edellä.