Milla kielitaidolla te niin valtavasti matkustelette euroopan kaupungeissa kulttuuria tsekkailemassa kun ette osaa edes ruotsia!?
Kommentit (15)
kiukkuisina vaadittiin suomentamaan. Ap
Englantia osaan kyllä ja jonkun verran venäjää sekä espanjaa.
Okei, kävi selväksi, että SINÄ osaat ruotsia! Good for you! Mutta mitä se sulle kuuluu, osaavatko muut sitä vai eivät.
Ja euroopassa pärjää ihan hyvin pelkällä englannilla, kiitos vain kysymästä.
terv. sujuvasti ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa puhuva (no piti sitä omaakin kielitaitoa vähän tuoda esille)
Oon käynyt Englannin kohteiden lisäksi vain Amsterdamissa ja Brysselissä, joskus pentuna Espanjassa. Englannissa oon kuitenkin asunut pidemmänkin aikaa.
Tietyissä paikoissa, kuten valtion virastoissa, on oltava aina paikalla joku joka voi palvella myös ruotsinkielisiä heidän äidinkielellään. Samalla tässä ruotsi muuttunut vapaaehtoiseksi ylioppilaskirjoituksissa... Ongelmia vielä monella edessä tulevaisuudessa. Aijaijai...
tottakai jotain muistaa koulusta mutta sillä ei ole hurraamista. Ja en tosiaankaan ymmärrä miksi sitä tarvitsisin euroopassa?
Olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja matkustellut ympäri maailmaa myös työnikin puolesta. Koskaan ei ole eteeni tullut tarvetta osata ruotsia? En todellakaan ymmärrä ap sun pointtia.
Miksi Pariisissa shoppaillessa ruotsi olisi sen kätevämpää, kuin suomikaan? Itse olen hyvin onnistunut shoppailemaan Pariisissa, vaikka ranskantaitoni ovat suoraan sanoen surkeat. Osaan tervehtiä ja kiittää ja tunnen numerot. Ei ole ollut mitään pulmia.
Oikeasti pelkällä englannilla pärjää kyllä yllättävän hyvin. Ja jos ei yhteistä kieltä löydy, pitää ruveta luovaksi. Ei se niin vaikeaa ole.
Siis samat ihmiset jotka pyytävät ruotsinnosta myös kehuskelevat ulkomaanmatkoillaan?
Näin itseironisesti sanottuna, eivät kai jaksaneet kuunnella rantaruotsin solkkausta, olen kaksikielinen. euroopassa pärjää aivan hyvin englannilla. oma kielitaitoni on enkku, saksa ja espanja, ranskan opiskelu haaveissa:)
Ja siitä voi sitten olla hyötyä vaikka rikkaammille palkoille tahtoville hoitsuille tai jos toimii jossain bisneksessä missä vain.
Osaan puhua keskinkertaista englantia mutta en osaa lukea/kirjoittaa oikeastaan mitään.
Hyvin on pärjännyt maailmalla,
Niin Pariisissa, Lontoossa, Riikassa, Virossa, Slovakiassa, Kreetalla, Italiassa, Kaukomaan kohteissa kuin Siellä Sveduissakin;)
ruotsia ei todellakaan tarvi kuin ruotsissa, jos sielläkään. euroopassa voi matkustella aika lailla huolettomasti pelkällä enkulla, saksa, ranska ja espanja on sitten plussaa ja siitä ohi jo tosi ekstraa.
mäkin puhun suomea tai englantia ruotsia puhuvien kanssa. Kuuntelen kyllä sujuvasti ruotsia, mutta vastaan suomeksi, jos suomenruotsalainen. Ruotsalaisten kanssa sitten puhun englantia.
Matkoillani en ole ruotsia koskaan tarvinnut. Kyllä - ymmärrän kaiken, luen kirjoja ruotsiksi ja puhunkin. Vaihtaisin ruotsin taitoni milloin tahansa esim. yhtä sujuvaan espanjaan. Latinalaisessa Amerikassa olisi kiva matkailla.
mä osaan kyllä englantia, ruotsia, venäjää ja vähän viroa, saksaa ja ranskaa. Mutta mä en kyllä juuri missään matkustele.