Loppuuko naisen elämä yli nelikymppisenä?
Mediassa on melkein joka päivä jonkun, usemmiten näyttelijän, haastattelu, josta käy ilmi, että yli nelikymppinen nainen muuttuu yhtäkkiä näkymättömäksi ja työmarkkinoillakin tie nousee pystyyn ainakin ilmeisesti töissä, joissa vaaditaan jonkinlaista "edustavuutta". Esim. nyt oli Ylellä Outi Mäenpään haastattelu, jossa tätä käsiteltiin: https://yle.fi/uutiset/3-12084679
Onko se nyt ihan näin? Itse olen vähän yli nelikymppinen ja työelämässä, enkä ole kyllä havainnut mitään muutosta ihmisten suhtautumisessa itseeni sen jälkeen kun neljänkympin raja tuli vastaan.
Kommentit (99)
Mä en ole kerennyt seuraamaan, joten en tiedä mediasta. Oma elämä on kyllä vain parantunut neljänkympin jälkeen, tosin en ole edustustöissä.
Riippuu siitä, millä alalla olet. Jos olet ammatiltasi näyttelijä, niin ulkonäkökeskeisessä maailmassa ura todennäköisesti tyssää noin 45 vuoden kohdalla, kuten Mäenpää haastattelussa sanoi. Jollain toisella alalla näin ei käy ainakaan 45-vuotiaalle, ehkä noin 5-kympin kohdalla sitten.
No työelämän pitäisi jatkua kohta hamaan hautaan asti, kun on tämä kestävyysvaje. Mitähän kysyjä tarkoittaa naisen elämällä?
Ei naisen elämä vaan naisnäyttelijän elämä. En minäkään tee työtäni ulkonäölläni, joten ei ole mitään hätää töiden loppumisesta.
Elämä ei lopu, vaikka työelämä loppuu. Itse olen 59v ja jäin eläkkeelle jo 2v. sitten. Nyt olen rakentanut elämän ulkoilun, ystävien tapaamisen ja vanhempien hoidon ympärille unohtamatta itseni hoitamista, kampaaja säännöllisesti, kivat vaatteet yms. Toki, jos itsetunto rakentuu työntekemiseen, muutos voi olla pelottava. Varsinkin naisnäyttelijöillä liennee vaikeuksia, mutta elämässä on muutakin kuin työ.
Sehän hauskaa onkin, että 100 vuotiaiden mammojen pitäisi raahautua hoitokodista töihin kokkareiden ja persujen mielestä, mutta kukaan ei palkkaa naista, joka on täyttänyt 40 vee tai yli. Eikä kyllä nuortakaan naista, koska "kohta se puksauttaa kersoja ulos kuitenkin". Ai elämän autuutta!
Riitta Havukainen oli hieno osoitus sarjassaan että kyllä yli 40-vuotias nainen on kiinnostava jne. Minua juuri puhutteli tuossa sarjassa tuo asia eli keski-ikäinen nainen voi olla kiinnostava ja häneen voi jotenkin samaistua.
Jos olet näyttelijä tai "eksoottinen tanssija", niin ehkä siinä tapauksessa. Mutta muuten ei.
Olen itse töissä paikassa, jossa on aina otettu kaikenikäisiä- ja näköisiä ihmisiä töihin. Jatkossa rekrytoinnissa jätetään vielä nimikin pois, jotta taustaa ei voi heti arvailla, eli hyvin avarakaitsesti etsitään osaajia työhön ulkonäköön tai muuhun taustaan katsomatta.
Itse kouluttauduin 39-41-vuotiaana työn ohessa vielä lisää ja aivan muuta alaa kuin oma alani. Elämä eikä työelämä lopu kun 40 tulee mittariin.
Ei todellakaan, omalla kohdallani paras aika elämässä vasta alkoi silloin.
Seksuaalisesti, työuralla, ulkonäöllisesti, itsevarmuuden ja itsetuntemuksen suhteen:D Yhden lapsenkin ehdin saamaan juuri ennenkuin täytin 42v.
Mua ei myöskään ole koskaan syrjitty töissä, olen vaihtanut työpaikkaa parempaan 52v, 54v ja 58v:nä.
Ihan paras 20v jakso elämässä, nyt seesteisempää näin 61v:nä
Vierailija kirjoitti:
Ei! Mulla vasta alkoi silloin!
Sama. Mulla alkoi ja parani harppauksella kun täytin 50v. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei! Mulla vasta alkoi silloin!
Toivottavasti saat paljon vuosia lisää, kun noin myöhään vasta olet omaa elämääsi päässyt elämään!
Kyllä se elämä loppuu, mutta yli nelikymppiset naisvainajat ovat niitä parhaita. :)
Sillon vasta alkaa, ulkonäkö alkaa taantumaan niin pakko keksiä muita elämän osa-alueita, kuin miesten miellytys.
Tietyillä aloilla on.
Elokuvamaailma on täysin sairas ja mätä, en ymmärrä miksi yksikään nainen haluaa olla näyttelijä.
Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdallani. Asiantuntijatyössä olen ja hyvä kysyntä ollut työmarkkinoilla, head hunterit soittelee ja saan valikoida työpaikan. Terveys on kohdillaan, vanhuuden kremppoja ei vielä ole. saa elää ihan sen näköistä elämää kuin haluaa eikä jaksa välittää enää muiden mielipiteistä. Yli nelikymppisenä elämäni on parasta mitä se on ollut tähän saakka, eli ei valituksia. Tietenkään naama ja kroppa ei enää näytä samalta kuin parikymppisenä eikä tule samalla lailla huomiota miehiltä; se on toisaalta vaan vapauttavaa ja ulkonäkö nyt ei ole kovin merkityksellinen seikka kokonaishyvinvoinnin kannalta.
Miksi katsotte leffoja, joissa äitiä esittää 30v nainen ja tytärtä 20v nainen?
Minä en katso. Tsekkaan aina näyttelijöiden iät, ikäerot ym. ennen kuin päätän voinko katsoa kyseistä elokuvaa vai en.
OLKAA HEREILLÄ, ÄLKÄÄ VAIN VALITTAKO.
Me rakennamme maailman, valitsemme itse.
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä aloilla on.
Elokuvamaailma on täysin sairas ja mätä, en ymmärrä miksi yksikään nainen haluaa olla näyttelijä.
Jenkkilässä on alannut tulemaan isoja rooleja jo vanhemmille rouville. Ihanaa. Just +40 naiset mua leffoissa ja sarjoissa kiinnostaa. Heissä on sielua ja viisautta ja kauneutta myös.
On se näin. Mulle tosin sanottiin jo 35v etten pääse myyjän töihin enkä harjoitteluihin, kun näytän naamastani niin vanhalta.