Mitä kotihoito ehtii tehdä 6 minuutissa?
Äitini on alkanut kyttäämään ja kellottamaan naapurissaan käyvää kotihoitajaa, joka viipyy 6-7min. Ja paasaa minulle, että on hävytötä miten vanhan dementoituneen ihmisen hoitoon liikenee noin vähän aikaa. Mutta kyllähän joku vie sinne ruuatkinja käy pesemässä, eikö? Eli oliskohan tuo alkuillan 6min joku tarkistuskäynti tai lääkkeenanto?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tuollainen 6 min pikapyrähdys asiakkaalle maksaa? Onko se tuloihin sidottu maksu vai kaikille sama?
Ei tuollaisesta kannattaisi mitään maksaa, ei 6 minuutissa ehdi muuta kuin tarkistamaan onko mummo tai pappa vielä hengissä.
Tuloihin sidottu. Jos joku maksaa 500e/kk kahdesta käynnistä, niin on huipputulot tai emävale.
Olet oikeassa. Kukaan ei halua kamalaan kotihoitoon ja vanhustenhoitoon töihin. Surkea palkka ja raskas työ. Kaupan päälle tulee uhkailuja ja nyrkkiä hoidettavilta. Saat haukkumista ja ilkeilyä vanhusten omaisilta ja toimistossa istuvilta esimiehiltä. Saat paremman työn ja paremman palkan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58v hoitaja. En jaksanut kotihoidon kiirettä. Oli kamalaa katsoa, kun vanhukset yksin asunnoissaan, huonokuntoisina, odottivat hoitajia, joilla ei ollut aikaa, kuin hutaisten käydä käymässä. Monien vanhusten asunnot olivat likaisia, tunkkaisia, kuumia. Sain potkut, kun olin liian hidas, enkä pysynyt aikataulussa. Vietin liian kauan aikaa asukkaiden luona. Esim. kerran vein erään rouvan suihkuun,kun hän hikisenä, helteellä oli voipunut. Siinä meni aikaa, kun rasvasin hänen kuivan vartalonsa ja leikkasin pitkät varpaan kynnet. Sain huomautuksen, kun en pysynyt aikataulussa. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. En suostu huonosti hoitamaan vanhuksia. Siksi olen työttömänä. Ei minua kukaan palkkaa, koska en suostu olemaan hiljaa epäkohdista. Mustat listat ovat olemassa.
En vihaa mitään sanaa enemmän kuin tuota h e l v e t i n KELLOTTAMISTA. Mitä v.... oikeasti 😑😑😑 tuo ei tarkoita yhtään mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.
Kysypä siltä sun tutulta totuus. Mä uskon, että joskus ne käynnit ovat lyhyempiä kuin sovittu on, mutta ei säännöllisesti, ei jatkuvasti.
tiedän tilanteen kun olen ollut monesti paikalla.
Eli on sovittu 30min käynneistä kerrallaan, mutta hoitaja on alle 10min? Ja näin on usein? En valitettavasti usko. Mutta jos tämä on oikea totuus, niin sano tuttavallesi, että vaatii asiaan muutoksen.
Ei meilläkään saa jäädä istuskelemaan.
Vaikka asiakkaalla olisi tunnin aika niin pakolliset tehdään ja äkkiä seuraavalle eli asiakkaan aikaa varastetaan aivan törkeästi koko ajan.
Listojen tekijä tietää tasan tarkkaan kuinka kauan minkäkin asiakkaan luona menee ja laittaa listalle" päällekkäisiä" aikoja eli vaikka klo 19 mikkonen,puolen tunnin aika ja Makkonen 19.30 vaikka asuvat eri puolella kaupunkia..
Ala on todella pulassa isolla peellä. Kaikki jotka haluaisivat työnsä kunnolla tehdä ajetaan pois alalta ja alalle jää hoitajat joilta puuttuu inhimillisyys ja ammatti etiikka..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.
Kysypä siltä sun tutulta totuus. Mä uskon, että joskus ne käynnit ovat lyhyempiä kuin sovittu on, mutta ei säännöllisesti, ei jatkuvasti.
tiedän tilanteen kun olen ollut monesti paikalla.
Eli on sovittu 30min käynneistä kerrallaan, mutta hoitaja on alle 10min? Ja näin on usein? En valitettavasti usko. Mutta jos tämä on oikea totuus, niin sano tuttavallesi, että vaatii asiaan muutoksen.
Ei meilläkään saa jäädä istuskelemaan.
Vaikka asiakkaalla olisi tunnin aika niin pakolliset tehdään ja äkkiä seuraavalle eli asiakkaan aikaa varastetaan aivan törkeästi koko ajan.
Listojen tekijä tietää tasan tarkkaan kuinka kauan minkäkin asiakkaan luona menee ja laittaa listalle" päällekkäisiä" aikoja eli vaikka klo 19 mikkonen,puolen tunnin aika ja Makkonen 19.30 vaikka asuvat eri puolella kaupunkia..
Ala on todella pulassa isolla peellä. Kaikki
jotka haluaisivat työnsä kunnolla tehdä ajetaan pois alalta ja alalle jää hoitajat joilta puuttuu inhimillisyys ja ammatti etiikka..
Ei pidä yleistää. Meillä ainakin (kunnallinen) on aikaa tehdä rauhassa hommat. Toki ajoittain on kiire mutta kun ei niin pidämme kiinni ajoista ja rupatellaan enemmän asiakkaan kanssa. Ei puutu inhimillisyys tai etiikka. Tunnemme asiakkaamme tarpeet joten listojen viiteaikoja emme noudata. Nehän on suuntaa-antavia eikä niitä pidä lukea kuin poru raamattua. Valittakaa ja pyytäkää omaisia valittamaan ylemmäs. Ei ne asiat muuten korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei kuulu sinulle tai äidillesi joten älkää stalkatko ihmiä.
Kyllä se kuuluu KAIKILLE.
Hävytöntä, ja hävytön olet sinäkin!
Kotihoidon työntekijät kertovat uupumuksesta ja järjettömästä kiireestä: Työnantaja toivoo, ettei asiakas avaa ovea
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201802192200754348
Tässä on vanhustenhoidon pahin umpisolmu - Tuhannet kärvistelevät kotona ilman riittävää apua: ”Tilanne on kaoottinen”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1145b317-265d-4520-9b1c-1d4d5dbc1768
Kotiinsa unohdettuja muistisairaita, väärin jaettuja lääkkeitä – Ylen selvityksessä näkyy kotihoidon karu arki
Vakavat puutteet vanhusten kotihoidossa ovat lisääntyneet viime vuosina.
https://yle.fi/uutiset/3-11764200
Yhä useammat hoivakodit rikkovat lakia
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/aacd47d8-1b15-472e-a692-cd4af5419…
Kiitos, kun olette jaksaneet. Tämä toi esiin sen mitä olinkin jo osittain tiennyt ja tein nyt lopullisen päätöksen siitä, että muutan vanhan vanhempani luo. Minulla on se mahdollista tehdä ja tiedän, että kaikilla ei ole näin.
Tästä yhteiskunnasta on tullut epäinhimillinen ja ahne. Tässäkin tapauksessa siitä kärsivät vanhat ihmiset ja jopa heidän omaisensakin. Sekä työntekijät ja aivan varmasti myös heidän perheenjäsenet. Ei voi olla vaikuttamatta työntekijän jaksamiseen omassa elämässä se, että töissä ei ehdi edes vessassa käymään tai syödä rauhassa ja joutuu jatkuvasti tekemään arvojensa vastaisesti.
Up!
Ap, jos luet tätä ketjua vielä, niin kerro, mikä on tilanne nyt!
Käyvät paskalla ja sitten lähtevät..
Kotihoitaja ja kodinhoitaja ovat ihan eri asioita.
T.hoitsu