Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotihoito ehtii tehdä 6 minuutissa?

Vierailija
05.09.2021 |

Äitini on alkanut kyttäämään ja kellottamaan naapurissaan käyvää kotihoitajaa, joka viipyy 6-7min. Ja paasaa minulle, että on hävytötä miten vanhan dementoituneen ihmisen hoitoon liikenee noin vähän aikaa. Mutta kyllähän joku vie sinne ruuatkinja käy pesemässä, eikö? Eli oliskohan tuo alkuillan 6min joku tarkistuskäynti tai lääkkeenanto?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon tuollainen 6 min pikapyrähdys asiakkaalle maksaa? Onko se tuloihin sidottu maksu vai kaikille sama?

Ei tuollaisesta kannattaisi mitään maksaa, ei 6 minuutissa ehdi muuta kuin tarkistamaan onko mummo tai pappa vielä hengissä.

Ai ei kannattaisi mitään maksaa?

- käyt sitten jatkossa varmaan itse mielelläsi JOKA ILTA jonkun vanhuksen luona pyörähtämässä ihan ILMAISEKSI? - matkoja ei tietenkään lasketa pyrähdysaikaan; kustannuksista puhumattakaan.

Vierailija
22/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä kyllä riittää hoitajille, jotka suostuvat hoitamaan huonosti vanhuksia. Kuka palkkaa hoitajaa vanhuspuolelle, joka ei suostu huonosti hoitamaan vanhuksia ja on valmis epäkohtia nähdessään siitä myös ilmoittamaan eteenpäin? Ei kukaan. Siksi hyviä hoitajia on ilman töitä, koska heitä ei uskalleta palkata. Voitto on tärkeämpää , kuin vanhusten hyvä hoito. Liitto on voimaton, ei pysty taistelemaan näitä suurfirmoja vastaan. Mitään parannuksia ei koskaan tule tapahtumaan. Halpahoitajia Aasiasta haetaan, palkat poljetaan ja hoidontaso on kielitaidottomien varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa pomppimisessa väsyy varmaan työntekijät ja vanhukset masentuu enemmän. Ajattele jos se kotona käyvä on ainoa ihminen jonka näkee.

Kuinka paljon näitä on koko suomessa?

Ajatellaan että olisi rivitaloalue jossaä asuisi vain apua tarvitsevia. Siellä olisi tilat työntekijöille ja hoidettavat lähellä.

Tämä turha ajelu ja pomppiminen vähentyisi.

Onhan niitä palvelutalojakin, mutta suurin osa vanhuksista haluaa asua siellä omassa kodissaan missä on saattanut asua vuosikymmeniä.

En tarkoita palvelutaloja joissa ihmiset on vankina nykyään, vaan parempaa normaalia elämistä. Tarkoittaa että asunto on maatalossa ja jokainen pääsee ulos myös.

Ei kaupunkien, taajamien keskustoissa.

Vierailija
24/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksetaan vähän yli 500 e/kk siitä, että sairaanhoitaja käy kahdesti viikossa noin 10 min ajan. Käytännössä siis tuntihinta on lähes 400 e eikä sillä käytännössä saa mitään. Meillä kyttäävä naapuri kaiken lisäksi on huomannut, että josku hoitaja on paikalla vain kerran.

Olemme kuitenkin sopineet (ja meitä laskutetaan) siitä, että mummo pääsee kahdesti viikossa suihkuun (viikonloppuna joku läheisistä on apuna), lääkkeet jaetaan, verenpaine mitataan ja tarkistetaan syömiset eli onko jääkaapissa syömättömiä annoksia. Ateriapalvelu on erikseen. Lisäksi on sovittu, että paikalla käydään joka aamu, autetaan pukemisessa ja kammataan hiukset.

Maksamme kunnallisesta palvelusta, jota ei ole. Onneksi naapuri katsoi perään.

Hommatkaa yksityinen.

Vierailija
25/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa pomppimisessa väsyy varmaan työntekijät ja vanhukset masentuu enemmän. Ajattele jos se kotona käyvä on ainoa ihminen jonka näkee.

Kuinka paljon näitä on koko suomessa?

Ajatellaan että olisi rivitaloalue jossaä asuisi vain apua tarvitsevia. Siellä olisi tilat työntekijöille ja hoidettavat lähellä.

Tämä turha ajelu ja pomppiminen vähentyisi.

Ne on palvelutaloja. Niihin on tietyt kriteerit että pääsee. Ja rahalla.

Kunnat suosii kotihoitoa, koska se on edullisempaa

Vierailija
26/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58v hoitaja. En jaksanut kotihoidon kiirettä. Oli kamalaa katsoa, kun vanhukset yksin asunnoissaan, huonokuntoisina, odottivat hoitajia, joilla ei ollut aikaa, kuin hutaisten käydä käymässä. Monien vanhusten asunnot olivat likaisia, tunkkaisia, kuumia. Sain potkut, kun olin liian hidas, enkä pysynyt aikataulussa. Vietin liian kauan aikaa asukkaiden luona. Esim. kerran vein erään rouvan suihkuun,kun hän hikisenä, helteellä oli voipunut. Siinä meni aikaa, kun rasvasin hänen kuivan vartalonsa ja leikkasin pitkät varpaan kynnet. Sain huomautuksen, kun en pysynyt aikataulussa. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. En suostu huonosti hoitamaan vanhuksia. Siksi olen työttömänä. Ei minua kukaan palkkaa, koska en suostu olemaan hiljaa epäkohdista. Mustat listat ovat olemassa.

Tästä pitäis Armanin tehdä ohjelma! Tai joku muu vastaava Karpo-tyylinen.

Vierailija
27/70 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii juoda mummun tarjoaman kahvikupposen ja syödä pullan

Vierailija
28/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku on jo sanonutkin, tuo on varmasti lääkkeenantokäynti. Hän antaa lääkkeen, joka on vanhukselle elintärkeä. Kotihoidon eri käynnit voivat myös olla eripituisia.

Vierailija
29/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se kyttäävä naapuri voi itse mennä auttamaan sitä vanhusta?

Vierailija
30/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 58v hoitaja. En jaksanut kotihoidon kiirettä. Oli kamalaa katsoa, kun vanhukset yksin asunnoissaan, huonokuntoisina, odottivat hoitajia, joilla ei ollut aikaa, kuin hutaisten käydä käymässä. Monien vanhusten asunnot olivat likaisia, tunkkaisia, kuumia. Sain potkut, kun olin liian hidas, enkä pysynyt aikataulussa. Vietin liian kauan aikaa asukkaiden luona. Esim. kerran vein erään rouvan suihkuun,kun hän hikisenä, helteellä oli voipunut. Siinä meni aikaa, kun rasvasin hänen kuivan vartalonsa ja leikkasin pitkät varpaan kynnet. Sain huomautuksen, kun en pysynyt aikataulussa. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. En suostu huonosti hoitamaan vanhuksia. Siksi olen työttömänä. Ei minua kukaan palkkaa, koska en suostu olemaan hiljaa epäkohdista. Mustat listat ovat olemassa.

Kyllähän se on tiedossa ihan ilman ohjelmiakin että ei meitä kiinnosta vanhustenhoito. Kukaan ei oikein halua sitä tehdä, eikä kukaan (edes vanhukset itse) halua maksaa siitä mitään.

Vierailija
31/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kävi kerran soittamassa ovikelloa. Ei avattu. Joko mummo ei kuullut, ei päässyt ovelle tai ei uskaltanut avata, kun ei tiedä kuka tulee. Miten siinä sitten muka autetaan?

Ap.

Vierailija
32/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kävi kerran soittamassa ovikelloa. Ei avattu. Joko mummo ei kuullut, ei päässyt ovelle tai ei uskaltanut avata, kun ei tiedä kuka tulee. Miten siinä sitten muka autetaan?

Ap.

No aivan..

Vierailija
33/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, voi olla että käy vain pistämässä insuliinin tai auttamassa tukisukat jalkaan. Joidenkin avuntarve on hyvin vähäinen. Suihkutus voi olla sitten erikseen jonain toisena päivänä ja siihen varattu pitempi aika. Ja omaiset saattavat hoitaa kauppa- ja apteekkiasiat. Siivooja siivouksen.

Vierailija
34/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arman on tehnyt tästä jo ohjelman. Ja niin moni muukin taho.

Vierailija
35/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 min ajalla kerkeää antaa lääkkeet ja lämmittää valmisruoan jääkaapista.

Ei koskaan enää töihin kotihoitoon, neljä vuotta jaksoin kunnes isku burnout.

Vierailija
36/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhus itse pysty panemaan valmisruokaa mikroon? Antaisi lääkkeet ja juttelisi ne muutamat minuutit vanhuksen kanssa.

Vierailija
37/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.

Vierailija
38/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhus itse pysty panemaan valmisruokaa mikroon? Antaisi lääkkeet ja juttelisi ne muutamat minuutit vanhuksen kanssa.

Kerron sulle ilmeisen yllätyksen, se hoitaja osaa puhua sen ikäihmisen kanssa siinä samalla... Ja hyvin usein siinä samalla juttelee ja kuuntelee.

Vierailija
39/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.

Kysypä siltä sun tutulta totuus. Mä uskon, että joskus ne käynnit ovat lyhyempiä kuin sovittu on, mutta ei säännöllisesti, ei jatkuvasti.

Vierailija
40/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivouspalvelun täytyy ostaa yksityiseltä palveluntuottajalta. Ja itse ymmärrän kyllä hyvin että veronmaksajat ei halua kustantaa naapurin mummon siivouspalveluja.