Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotihoito ehtii tehdä 6 minuutissa?

Vierailija
05.09.2021 |

Äitini on alkanut kyttäämään ja kellottamaan naapurissaan käyvää kotihoitajaa, joka viipyy 6-7min. Ja paasaa minulle, että on hävytötä miten vanhan dementoituneen ihmisen hoitoon liikenee noin vähän aikaa. Mutta kyllähän joku vie sinne ruuatkinja käy pesemässä, eikö? Eli oliskohan tuo alkuillan 6min joku tarkistuskäynti tai lääkkeenanto?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 min ajalla kerkeää antaa lääkkeet ja lämmittää valmisruoan jääkaapista.

Ei koskaan enää töihin kotihoitoon, neljä vuotta jaksoin kunnes isku burnout.

Eikö vanhus itse pysty panemaan valmisruokaa mikroon? Antaisi lääkkeet ja juttelisi ne muutamat minuutit vanhuksen kanssa.

Monella vanhuksella ei ole ruokahalua tai eivät muista syödä, joten jos kotihoito ei huolehdi asiasta niin vanhus ei syö. Mutta älä sure, kodinhoitajat ovat riittävän fiksuja puhumaan myös samalla kun painavat mikron nappia.

Vierailija
42/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armanin ohjelmassa näytettiin kotihoidosta kuva, että aikaa on ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ootko elossa, ootko ottanut lääkkeet, heippa. Oisko tuo 6 min.

Kotihoito on ihan syvältä.

Vierailija
44/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon tuollainen 6 min pikapyrähdys asiakkaalle maksaa? Onko se tuloihin sidottu maksu vai kaikille sama?

Ei tuollaisesta kannattaisi mitään maksaa, ei 6 minuutissa ehdi muuta kuin tarkistamaan onko mummo tai pappa vielä hengissä.

Ai ei kannattaisi mitään maksaa?

- käyt sitten jatkossa varmaan itse mielelläsi JOKA ILTA jonkun vanhuksen luona pyörähtämässä ihan ILMAISEKSI? - matkoja ei tietenkään lasketa pyrähdysaikaan; kustannuksista puhumattakaan.

Samaan ilmaiseen hintaan käynneistä täytyy myös pitää päiväkirjaa, hoitaa ko vanhuksen apteekkiasiat, konsultoida lääkäriä/ sos. työntekijää, hoitaa mahdolliset lääkitysmuutokset ja neuvotella asioista omaisten kanssa.

Vierailija
45/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armanin ohjelmassa näytettiin kotihoidosta kuva, että aikaa on ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Miksihän haluttiin antaa tuollainen kuva?

Vierailija
46/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 min ajalla kerkeää antaa lääkkeet ja lämmittää valmisruoan jääkaapista.

Ei koskaan enää töihin kotihoitoon, neljä vuotta jaksoin kunnes isku burnout.

Eikö vanhus itse pysty panemaan valmisruokaa mikroon? Antaisi lääkkeet ja juttelisi ne muutamat minuutit vanhuksen kanssa.

Kotihoidossa on vanhuksia, jotka eivät ymmärrä olevansa kotona. Eivät ymmärrä miten mikro toimii. Eivät pääse itse sängystä ylös.

Heidän oikea paikkansa olisi jossain muualla.

Vierailija
47/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.

Kysypä siltä sun tutulta totuus. Mä uskon, että joskus ne käynnit ovat lyhyempiä kuin sovittu on, mutta ei säännöllisesti, ei jatkuvasti.

tiedän tilanteen kun olen ollut monesti paikalla.

Vierailija
48/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksetaan vähän yli 500 e/kk siitä, että sairaanhoitaja käy kahdesti viikossa noin 10 min ajan. Käytännössä siis tuntihinta on lähes 400 e eikä sillä käytännössä saa mitään. Meillä kyttäävä naapuri kaiken lisäksi on huomannut, että josku hoitaja on paikalla vain kerran.

Olemme kuitenkin sopineet (ja meitä laskutetaan) siitä, että mummo pääsee kahdesti viikossa suihkuun (viikonloppuna joku läheisistä on apuna), lääkkeet jaetaan, verenpaine mitataan ja tarkistetaan syömiset eli onko jääkaapissa syömättömiä annoksia. Ateriapalvelu on erikseen. Lisäksi on sovittu, että paikalla käydään joka aamu, autetaan pukemisessa ja kammataan hiukset.

Maksamme kunnallisesta palvelusta, jota ei ole. Onneksi naapuri katsoi perään.

Hommatkaa yksityinen.

Yksityinen pitää takuulla huolta siitä, että myös kaikki "näkymätön" työ sisällytetään "tuntihintaan". Ja toki voittoa pitää jäädä..

Naurettavaa, että joku edes ajattelee kotikäynnin sisältävän vain sen 10minuuttisen, jonka sairaanhoitaja on fyysisesti asiakkaan asunnossa.

Ehkä tällaisten ihmisten tosiaan kannattaa palkata se yksityinen..

Vierailija
49/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6min:ssa ehtii ihmeitä; annetaan lääkkeet/ silmätipat / riisutaan tukisukat jne. ja samalla tarkistetaan, että asiakas on kotona (ei ole esim. lähtenyt ulos harhailemaan) ja tolpillaan (ei ole esim. kaatunut ja loukannut itseään), jne.

Ja sen 6 minuuttisen ulkopuolella tehdään kaikki muu aikaa enempi vievä ko asiakkaan asioiden hoitamiseen liittyvä "metatyö".

Vierailija
50/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksetaan vähän yli 500 e/kk siitä, että sairaanhoitaja käy kahdesti viikossa noin 10 min ajan. Käytännössä siis tuntihinta on lähes 400 e eikä sillä käytännössä saa mitään. Meillä kyttäävä naapuri kaiken lisäksi on huomannut, että josku hoitaja on paikalla vain kerran.

Olemme kuitenkin sopineet (ja meitä laskutetaan) siitä, että mummo pääsee kahdesti viikossa suihkuun (viikonloppuna joku läheisistä on apuna), lääkkeet jaetaan, verenpaine mitataan ja tarkistetaan syömiset eli onko jääkaapissa syömättömiä annoksia. Ateriapalvelu on erikseen. Lisäksi on sovittu, että paikalla käydään joka aamu, autetaan pukemisessa ja kammataan hiukset.

Ai että oikein 400€:n tuntihinta 😂

Huoh. Onko ihmiset oikeasti näin yksinkertaisia🙄

Vierailija
51/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla käy kotihoito kahdesti päivässä. MIelestämi ajaksi määritelty 30 min kerta. Istuvat tosiaan ehkä 5-6 minuuttia, jakavat lääkkeet ja kiiruhtavat pois. Siivous, petivaatteiden vaihto, ruokailut yms... niitä ei kukaan hoida.

Kysypä siltä sun tutulta totuus. Mä uskon, että joskus ne käynnit ovat lyhyempiä kuin sovittu on, mutta ei säännöllisesti, ei jatkuvasti.

Eli on sovittu 30min käynneistä kerrallaan, mutta hoitaja on alle 10min? Ja näin on usein? En valitettavasti usko. Mutta jos tämä on oikea totuus, niin sano tuttavallesi, että vaatii asiaan muutoksen. 

Vierailija
52/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58v hoitaja. En jaksanut kotihoidon kiirettä. Oli kamalaa katsoa, kun vanhukset yksin asunnoissaan, huonokuntoisina, odottivat hoitajia, joilla ei ollut aikaa, kuin hutaisten käydä käymässä. Monien vanhusten asunnot olivat likaisia, tunkkaisia, kuumia. Sain potkut, kun olin liian hidas, enkä pysynyt aikataulussa. Vietin liian kauan aikaa asukkaiden luona. Esim. kerran vein erään rouvan suihkuun,kun hän hikisenä, helteellä oli voipunut. Siinä meni aikaa, kun rasvasin hänen kuivan vartalonsa ja leikkasin pitkät varpaan kynnet. Sain huomautuksen, kun en pysynyt aikataulussa. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. En suostu huonosti hoitamaan vanhuksia. Siksi olen työttömänä. Ei minua kukaan palkkaa, koska en suostu olemaan hiljaa epäkohdista. Mustat listat ovat olemassa.

Tämä. Olet niin oikeassa. Mitä palvelua tuo on?

Itse olin yksityisellä puolella ja vaikka aikaa oli enemmän oli todella raskasta jättää vanhus yksin kotiin. En pystynyt enkä jaksanut.

Vierailija
53/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänellä käy sairaanhoitaja? Tarvitseeko hoidollisia toimenpiteitä?

Vierailija
54/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan mulla oli asiakaskäynnille varattu 3 minuuttia. Aika alkoi ulko- ovelta. Okei, ei ollut kuin lääkkeen anto, mutta eipä siinä yksinäistä vanhusta juuri ehtinyt jututtamaan...

Kotihoitaja ei olekaan seuralainen.

Vierailija
55/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen kotihoidossa Helsingissä. Asukkaita 20/ päivässä, joskus enemmänkin, kun sairauslomia jatkuvasti. Sairauslomilla olevien asukkaat jaetaan vuorossaolevien kesken. Meillä ei ole aikaa kuin 5- 10 min./ asukas. Suihkupäivinä 20min. Mitään ylimääräistä ei ehdi. En ehdi kuin nopeasti hutaista lääkkeet, ruoan lämmitys mikrossa, todellakaan en ehdi jäädä katsomaan, syökö asukas ruoan. Kirjaaminen puhelimella vie liikaa aikaa, joka on asukkailta pois. Välimatkoja ei huomioida, pitäisi teleportata itsensä 2km. päähän, minuutissa.

Onko teillä hoitajilla tietoa siitä minkä pituinen käynti asiakkaan kanssa on sovittu, vai onko oikeasti sovittu tuollainen käy ja käännyt. Kyselen siksi, että aikoinaan kun äidilläni kävi vähän aikaa kunnallinen kotihoito, niin maksoimme 30 min. käynnistä ja ihmettelin silloin jo sitä, että miksi käynti joillain kesti sitten vain 10 min. Miten voi olla mahdollista, että asiakas tilaa 30 min käynnin ja sitten teillä on niin kiire, että ei ehdi olla kuin 5-10 min. Kerrotaanko teille ollenkaan siitä mitä asiakas on tilannut ja minkä pituista käymistä sen kuvittelee sisältävän? Kurjaa teillekin tuollainen, jos asiakaan odotukset on eri kuin mitä sitten teiltä odotetaan työnantajan taholta.

No me siirryimme tosi nopeasti yksityiseen kotihoitopalveluun, koska tuo ei vaan toimi yhtään tuo kunnallinen. Nyt äidillä käy siis sellainen, olemme tilanneet ja maksamme myös tietyn pituisesta käynnistä, he eivät todellakaan vain häivy kesken kaiken, vaan koko aika käytetään. Aina on vanhuksella erilaisia asioita, joihin tarvitsee apua.

Ja mikä yllättävintä, niin ei tule oikeastaan yhtään kalliimmaksi tuo yksityinen, siinä kun saa koko setin yhdeltä taholta: hoidollista, siivousapuja, pihatöihin apuja, apteekki/lääkäri/kampaaja ja oikeastaan mitä vaan äiti kulloinkin tarvitsee, niin siihen saa heti heiltä apuja. Äiti onneksi vielä pystyy itse käymään suihkussa, sen jälkeen kun tervehtyi sairaalassa olemisen jälkeen (siksi aikoinaan kotihoitoa tarvttiinkin), joten vielä riittää tuo apu noissa muissa hommissa. Mutta tämä yksityinen kyllä sitten saa hoitaa muutkin, kun aika tulee ja tarvitaan lisää apua.

Vierailija
56/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin järjestelmä toimi näin.

Sairaanhoitopiiri joko hoiti itse, tai palkkasi yrityksen tai vastaavan, voittoatavoittelemattoman yhdistyksen hoitamaan heille määrätyt potilaat.

Yhdistys sai sairaalalta korvauksen, ja sitten yhdistys sai itse sisällään määritellä sen miten asiakkaat hoidetaan. Tällöin asiakkaille riitti aikaa, koska laki velvoitti sairaaloita maksamaan tarpeen mukaan.

Nykyään kuitenkin kaikki on kilpailutettava.

Käytännössä se tarkoittaa sitä että yhdistys lähettää tarjouksen sairaanhoitopiirille, ja tämän vuoksi yhdistys joutuu määrittämään että esimerkiksi tämän verran potilaita 45 minuutissa, maksaa tämän verran. Paras tarjous voittaa. Mikä tietenkin asiakkaan puolelta merkitsee sitä että heitä hoidetaan mahdollisimman vähän aikaa ja mahdollisimman heikosti!

Suosittelen myös kaikkia vanhuksen omaisia tutustumaan hoitosopimukseen. Jos siellä on määritelty että asiakasta hoidetaan 45 minuuttia, asiakasta täytyy hoitaa se 45 minuuttia, eikä esimerkiksi 15 minuuttia, joista siirtymiseen menee 15 minuuttia ja kirjaamiseen toiset 15 minuuttia.

Tällä hetkellä jonkin tutkimuksen mukaan hoitosoppareista ja niissä määritellyistä ajoista, vain murto-osa kuluu itse asiakkaan kanssa asioimiseen, ja muu aika menee siirtymiseen ja kirjaamiseen!

Muistakaa että ainoa keino jolla te voitte vaikuttaa asiaan, on valittaa siitä työntekijöiden sijasta poliitikoille. Ja varsinkin kokoomuksen edustajille, jotka halusivat luoda tällaisen epäreilun järjestelmän, jossa ulkomaiset suuryritykset tekohengittävät suomalaisia hoitopisteitään ulkomaisella rahalla, savustaen samalla kaikki suomalaiset terveysjärjestöt ja yhdistykset ulos markkinoilta!

Kymmenen vuoden jälkeen kun täällä on enää monikansallisia ulkomaisia suuryrityksiä "hoitamassa" vanhuksia, mielenterveyskuntoutujia, vammaisia jne, he tulevat nostamaan korvaukset pilviin ja muistakaa että se raha ei suinkaan tule asiakkailta, vaan viime kädessä veronmaksajilta, jotka sairaanhoitopiirit jakavat noille yrityksille!

Muistakaa sitten ketä syytätte, koska virhe on tehty ja ajettu läpi Keskustan ja Kokoomuksen toimesta! Ja muistakaa, vaikka olette nyt terveitä, vanhuus se tulee teillekin!

Vierailija
57/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on sovittu 30min käynneistä kerrallaan, mutta hoitaja on alle 10min? Ja näin on usein? En valitettavasti usko. Mutta jos tämä on oikea totuus, niin sano tuttavallesi, että vaatii asiaan muutoksen. 

Parasta uskoa! Voi kun tietäisit kuinka pahasti hyvinvointiSuomi on viimeisen 20 vuoden aikana tuhottu!

Se että meillä on vanhuspalveluissa ollut kriisejä jotka ylittävät mediakynnyksen, ei todellakaan kerro sitä kuinka huonosti koko järjestelmä toimii niin vammaispalvelujen, mielenterveyspalvelujen ja vanhuspalvelujen osalta!

Kaikki asiantuntijalausunnot, eli varoitukset nykyisestä menosta on sivuutettu täysin, ja järjestelmä on tehty pelkkien yrityslobbaajien toimesta luomaan voittoa ulkomaisille yrityksille.

Joissain sairaanhoitopiirin ja yrityksen/yhdistyksen välisissä sopimuksissa on sovittu se että kun asiakkaalle määritellään hoitoaika, niin tuo hoitoaika sisältää siirtymisen ja käynnin kirjaamisen. Esimerkiksi osassa mielenterveyspalveluita, asiakkailta kysytäään "Mitä kirjataan käynnistä". Eli asiakas, jotka yleensä ovat käytännössä kuin Zombeja eivätkä välttämättä kykene edes itse pukemaan vaatteitaan aamulla vakavan masennuksen vuoksi, "velvoitetaan" kehittelemään se mitä käynnistä kirjataan, vaikka asiakasta tulisi kaikki sovitut minuutit tukea ja opastaa kun kerran asiakas (tai sairaanhoitopiiri) siitä maksaa!

Asiakas (siis veronmaksaja) kuitenkin maksaa koko ajasta! Järjestelmä on nykyisellään aivan käsittämättömän epäreilu, mutta "lainmukainen", koska sairaanhoitopiiri ei ole varsinaisesti vastuussa siitä mitä varsinainen kenttätyötä tekevä hoitotaho asiansa hoitaa. Sairaanhoito piiri vain määrää käytettävän ajan, ja sen ajan tarkemmasta käyttämisestä määrää hoitotaho. Asiakkaat eivät pysty siitä valittamaan, koska heillä ei ole siihen voimavaroja tai ymmärrystä. Hoitajat taas opastetaan lempeästi vaihtamaan työpaikkaansa, jos tahti tai hoitoetiikka, tai siis sen puute ei miellytä, ja heidät hiljennetään. Ja kaikki muut, omaiset ja vastaavat, on opetettu siihen että lääkärin (tai kenen tahansa hoitotahon edustajan) sanaan uskotaan kuin Raamatun sanaan, ja hoidosta ei uskalleta valittaa. Tämä johtuu myös siitä että useimmilla paikkakunnilla Suomessa ei ole kuin yksi hoitoyritys tai yhdistys tms, joka hoitaa. Eli ei auta valittaa, kun vaihtoehtoja ei ole! Ja sen voit uskoa että kun avaat suusi, niin yrityksen lakimies lukee sinulle sellaiset lain koukerot että olet itsekin sitä mieltä että vähemmän hoitoa on enemmän hoitoa!

Vierailija
58/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa. Käyntiaika pitäisi olla maksimissaan 1 minuutti. Suomalaiset on laiskottelevia vätyksiä kun ei tee töitä tehokkaasti. Yksityistämällä ja leikkaamalla palkkoja ja tukia tämäkin ongelma ratkaistaan!

T. Kokkarit ja persut

Vierailija
59/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Omaisellasi on huippueläke.

Anopilla kävi 4 kertaa päivässä ja maksu perustui eläkkeeseen ja oli n 300 e/kk.

Tämä ihan tänä vuonna ennen hoivakotiin pääsyä.

Olette käyttäneet jotain yksityistä hoitajaa.

Vierailija
60/70 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänellä käy sairaanhoitaja? Tarvitseeko hoidollisia toimenpiteitä?

Kotihoitaja on lähihoitaja, joka antaa lääkkeet ja lämmittää ruuat ja käyttää pesulla.

Kunnilla ei paljon taida olla kodinhoitajia kuten ennen. Näille kuulu kodinhoidolliset työt ei asiakkaan hoito.

Nämä hommat joutuu ostamaan yksityiseltä, vaikka olisi kuinka köyhä tai omaiset hoitaa.

T.hoitsu