Miksi vietät joulua omien toiveittesi vastaisesti?
Vaihtoehdot:
a) puolison mieliksi
b) lasten mieliksi
c) vanhempienne mieliksi
Eikö nämä muut ihmiset ymmärrä, että joskus voisitte tehdä sinunkin mieliksi? Etkö osaa pitää puoliasi?
Me teemme kompromisseja ja koska minulle joulu on "ihan sama vaikkei vietettäisi mitenkään", niin joudun aina antamaan jollekin periksi, koska sellaista vaihtoehtoahan ei kukaan muu hyväksy, ettei vietettäisi mitenkään. Saan sentään yleensä päättää, jos haluan olla kotona, mutta silloin lähisukulaisille (vanhemmat, aikuiset lapset puolisoineen, sisarukset puolisoineen/perheineen) on avoin kutsu tulla meille, joten joutuu sitä joulua sitten viettämään (joutuu vaikka oltaisiin miehen kanssa kahden, koska se on hänelle tärkeää).
Kommentit (24)
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät ota toisia huomioon. Aika rankkaa olisi, jos koko suku joutuisi hyppäämään vain minun pillini mukaan, ihan vain siksi, koska minä haluan tehdä täysin minun tavallani.
yhdessäkään joulussa en olisio llut mukana, jossa ei olisi ollut jotain, mistä pidän. toisalta ei ole vietetty yhtäkään joulua, jossa joka asia olisi minun mieleeni. Jos ei muuta, niin sitten ei ole satanut lunta :(
Miksi ihmeessä viettäisin? En minä estä ketään juhlimasta joulua valitsemallaan tavalla. Itse en aio muille mitään joulujuhlaa järjestää.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:11"]
Me teemme kompromisseja ja koska minulle joulu on "ihan sama vaikkei vietettäisi mitenkään", niin joudun aina antamaan jollekin periksi, koska sellaista vaihtoehtoahan ei kukaan muu hyväksy, ettei vietettäisi mitenkään. Saan sentään yleensä päättää, jos haluan olla kotona, mutta silloin lähisukulaisille (vanhemmat, aikuiset lapset puolisoineen, sisarukset puolisoineen/perheineen) on avoin kutsu tulla meille, joten joutuu sitä joulua sitten viettämään (joutuu vaikka oltaisiin miehen kanssa kahden, koska se on hänelle tärkeää).
[/quote]
En ymmärrä, miksi sinun pitää muka viettää joulua. Ota tuo ihan normaalin kyläilyn kannalta ja anna miehesi hoitaa kaikki järjestelyt ja lahjat. Yksinkertaista.
Sain vasta kolmikymppisenä kuulla, että äidilleni lapsuuteni joulut ovat olleet tuskaa. Ei pitänyt isoista sukujouluista, mitkä on minulle taas parhaimpia lapsuusmuistojani. Tuli kurja olo.
Joulu on mulle vuosi vuoden jälkeen vähäpätöisempi. Voin viettää sitä oikeastaan miten vaan. Lapset haluaa mummolaan ja se on mulle ok. Jos olis varaa niin oltaisiin Lapissa tai ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:50"]
Meillä on ollut tietty tapa, ja minä tykkään siitä, ja lapset ovat oppineet siihen myös. Eli aatto ollaan mun vanhempien luona, niin kauan jatketaan sitä perinnettä kun vanhemmat jaksavat, ihana nähdä sisaruksiakin perheineen silloin jouluna kun ei montaa kertaa vuodessa nähdä. Kaikki sisarukset ei tule enää joka joulu, ja se heille suotakoon.
[/quote]
Mites sun miehen vanhemmat?
[/quote]
Miehen äidin luona käydään joulupäivänä tai tapanina, muutenkin mies käy siellä monta kertaa viikossa. Anoppi on jo 85v. eikä oikein jaksa mitään juhlimista, miehen kaksi vanhempaa veljeä käy siellä ja anoppi sitten heille yrittää jotain jouluruokiakin vielä laittaa. Olen tehnyt jo vuosia sitten anopille joululaatikoita ja ostanut pienen kinkun. Miehen veljet eivät tajua auttaa äitiään vaikka ovat sinkkuja molemmat, kuvittelevat kai äitinsä olevan joku supermummo. Miehen isä on kuollut jo 90-luvun loppupuolella, häntä en ole koskaan edes nähnyt, hautaa hoidan kyllä nyt kun anoppi ei enää kykene.
Joulu ihan ok kun ei vaan hössötetä liikaa.
Eli teen normaali siivouksen ja jos se ei riitä niin muu perhe voi tehdä suursiivouksen jos haluaa..ei ole vielä halunnut. Lahjoja ostetaan vain lapsille. Koristelut minimiin...mies ja lapset haluaa paljon joukukoristeita ym ja minä en ollenkaan. Hyvä jouluruoka on tärkeää koko perheelle mutta sitäkin on muutettu vuosien varrella.
Aina on ollut "oma kotijouluaatto" siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Minun suku joulupäivänä ja miehen suku tapaninpäivänä. Ja kun lapset muuttaa pois niin nämä loputkin sukujoulu jutut saa jäädä pois ohjelmasta.
Tulevaisuudessa voisimme viettää joulut jossain lämpimässä rantalomalla....
Haluaisin joululta rauhaa ja itsellekkin aikaa asettua , istua sohvalla ja katsoa joulupiirettyjä.
Meillä on kuitenkin joka joulu miehen sukulaisia, ja vaikka itku joskus pääsee olla toisten passaaja, herätä tekemään aamupuuroa, ruokaa ja laittaa joulua, niin sen joka vuosi teen.
Siksi, että nämä sukulaiset on niitä yksineläjiä, perheettömiä, jotka viettäisivät joulun muuten yksin.
Vaikka en saa viettää mieleistäni joulua,kerkeämättä siitä itse nauttia, voin tarjota sellaisen muutamalle muulle.
Minulla on kuitenkin perhe, jokainen päivä ympärilläni, heillä vain jouluisin.
ettei vietettäisi mitenkään. [/quote]
Olen viettänyt monet joulut yksin, joten kysyn: Ap, mitä ihan tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla? Haluatko siis olla jouluna täsmälleen kuten tavallisena arkipäivänä, johon ei liity yhtään mitään jouluun liittyvää? Ei ruoan, musiikin, kynttilöiden, saunan tai tv-ohjelman valinnan suhteen?
Tällainenhan ei oikeastaan ole vaihtoehto joulun vietolle, jos sitä ei vietetä missään muodossa. Tai noh, joku tosi boheemi varmaan on ihan onnellinen lojutessaan koko joulun sohvalla katsellen dvd:tä sipsit ja limpparit seurana, odotellen, että tulispa nyt arki äkkiä, et pääsis takas duuniin.
Vaihtoehdot:
a) puolison mieliksi
b) lasten mieliksi
c) vanhempienne mieliksi
Eikö nämä muut ihmiset ymmärrä, että joskus voisitte tehdä sinunkin mieliksi? Etkö osaa pitää puoliasi?
[/quote]
B) Puolison mieliksi. Itse en haluaisi viettää joulua ollenkaan,lapsuuden pakkopullajouluista jäänyt traumat. Mies haluaa perinneruokia yms,joten joustan,sinkkuna ehdin viettää onneksi monta omanlaistani joulua.
ei kukaan muu hyväksy, ettei vietettäisi mitenkään. [/quote]
Ap, oletko joulustakieltäytyjä? vrt. aseistakieltäytyjä tai ihan totaalikieltäytyjä?
Moni ihminen ei jaksa nykyajan kaupallista hössytystä, eikä sitä jouluaaton ravaamista paikasta toiseen. Ei siinä ole mitään uutta. Silti joulua vietetään kotona omassa rauhassa ja omalla tavalla, monethan näin tekevät. Sinä et kuitenkaan halua tätäkään, niinkö, joten kieltäydyt kokonaan?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:24"]
Koska rakastan perhettäni.
[/quote]
Kysely olikin tarkoitettu lähinnä niille, jotka kiroavat sukulaisiaan tälläkin palstalla joka vuosi joulun lähestyessä. Mutta sinun syysi on kyllä paras. Senhän takia minäkin annan periksi ja viihdynkin kyllä joka vuosi, vaikka etukäteen tuntuukin siltä, etteikö voisi jättää väliin. Ainoa minkä teen mielelläni, on lähimmäisten lahjominen ja joululahjat onkin yleensä hankittu jo lokakuun loppuun mennessä. T.ap
jaa, a, varmaankin siksi, koska meilläk otonakin äiti sekä isä jousti muiden hyväksi.
ei ollut äidille helppla viettää joka joulua anopin kanssa, anopin, joka ei häntä oikein arvostanut. Silti äitini kutsui aina, sairaalloisen anopin meille juhlimaan, koska muuten olisiyhdenpojan äitinä tämä meidän isoäiti olut jouluisin aivan yksin. Isoäiti taas jousti siinä, että olisi halunnut kutsua meidät hänen lukseen, mutta itsekin aina sanoi, että on paljon helpompaa tulle meille, koska meillä oli tilaa enemmän. ( Hän asui pienessä kaksiossa.)
Isäni taa jousti siinä, ettähalusi meille lapsille hyviä joulumuistoja, vaikka ei olisi itse halunnut antaa eikä saada hten yhtä lahjaa.
Eirtyisesti äitiäni arvostan, ja häneltä saamaani oppia: ketään ei jätetä yksin.
Nyt on minun vuoroni joustaa, ja saada aikaan mukavia joulumuistoja nuoremmalle sukupolvelle, ja vastaavasti tarjota venhemmalle sukupolvelle mahdollisuuksia osallistua lastenlasten jouluiloon.
a, b ja c
Joulu ei ole minulle maailman tärkein asia, voin viettää sitä muiden mielen mukaan. Jos olisi minulle elämää suurempi kysymys, missä ja miten joulua vietetään, suunnitelmat menisivät uusiksi. Ja ulkomaille äkkiä!
Hyvä kysymys. Miksi ihmeessä ihmiset ovat niin kilttejä etteivät saa sitä suutaan auki oikeassa paikassa oikeaan aikaan, vaan ainoastaan jälkikäteen sitten valitetaan suu vaahdossa ketjutolkulla miten joulu (taas kerran) meni toisten ehdoilla toteutettuna täysin pieleen.
Kompromissit ei kuulu parisuhteeseen. Silloin on kaikki tyytymättömiä. Meillä joustetaan vuorotellen. Tänään saan minä haluamani ja mies huomenna...Silloin kun lapset oli kotona, joulu oli lastenjuhla ja aikuiset sopeutui, sekä vanhemmat, että isovanhemmat.
En vietäkään. Joulu ollaan omassa kodissa. Näin haluaa myös mieheni. Laosi on jo aikuinen ja asuu omillaan. On tietenkin tervetullut meille jos niin haluaa.
Aiemmin ollaan olta (yli 15v sitten) jouluja muualla. Meille se riitti ja tehtiin oma joulu omaan kotiin. Meille saa tulla.
Voi ne muutkin alkaa kokeilee sitä joulu autoillessa rumbaa. Tai aina ne isovanhemmat halusi muistaa väärin kenen luona oltiin edellinen jouluaatto tai joulupäivä.
Me nautimme tästä omassa kodissa joulusta. Rauhallista, tunnelmallista, kiireetöntä.
Meillä on ollut tietty tapa, ja minä tykkään siitä, ja lapset ovat oppineet siihen myös. Eli aatto ollaan mun vanhempien luona, niin kauan jatketaan sitä perinnettä kun vanhemmat jaksavat, ihana nähdä sisaruksiakin perheineen silloin jouluna kun ei montaa kertaa vuodessa nähdä. Kaikki sisarukset ei tule enää joka joulu, ja se heille suotakoon.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:50"]
[/quote]
Mites sun miehen vanhemmat?
Koska rakastan perhettäni.