Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka iso vauva meille tulee? Kokemuksia tuoreiden nyyttien äideiltä

31.08.2006 |

Olin tänään vikassa lääkärissä, rv 35+3. Vauvan painoarvio 3,2kg -> laskettuna aikana siis n. 4,2kg ylikin.

Esikoinen 3,5kg ja 49cm. Itse olen 175cm. Minua rupesi silti hirvittämään, miten iso vauva on tulossa. Sokerivauva ei ole kyseessä.

Lääkäri rauhoitteli, että mulla hyvä lantio ja että mun pituisilla naisilla yleensäkin yli 4 kg vauvoja, mutta silti pelottaa.

Onko muilla ollut painoarviot millaisia näillä viikoilla ja miten ne pitää paikkaansa?

Olisi todella lohduttavaa kuulla vastauksianne.

Kiittäen Nazu-murehtija

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin synnytystapa-arviossa rv 37 ja silloin painoarvio oli 3,5kg. Jännitin minäkin, että jättivauva on tulossa (itse olen 176cm). Lääkäri sanoi alatie synnytyksen onnistuvan. Neuvolassakin terkkari arveli vatsaa tunnustellessa (rv 39+3) että n. 4kg vauva jo olisi. Poika syntyi rv 39+6 ja painoi 3440g eli se siitä jättivauvasta ja painoarviosta;) joten tuosta pääteltynä painoarviot kyllä voivat heitellä aikalailla! Tsemppiä sinulle!

2/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli painoarvio laskettuun aikaan 4kg aina rakenneultrasta lähtien. 35+6 painoarvio oli 2,9kg kun sen tuosta tarkistin. Raskaus meni 2 viikkoa yli, ja 41+0 kävin (rimakauhun vallassa) ylimääräisessä ultrassa jolloin senhetkinen painoarvio oli 4,1kg. Vauva syntyi tästä kuuden päivän kuluttua painaen tasan 4100g eli hyvin piti paikkansa. Esikoinen oli syntyessään 3,2kg joten ero painoissa oli melkoinen, mutta toisen synnytys paljon helpompi. Joku vanha kätilö sanoikin, että isommat lapset auttavat itse enemmän syntymistä, pienet taas jaksavat vähemmän.

eikkuli ja lapset 2½v ja 4kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toukokuussa 05 syntynyt poika, paino arvio viikolla 34+4 oli 2,9 kg, minä järkytyin koska esikoinen meillä oli 3,100 ja 48 cm ja olen pitänyt 4 kg " kipurajana" eli siis olen pelännyt synnyttää yli nelikilosen vauvan. Raskaus meni viikon yli ja todella helpon synnytyksen tuloksena saimme ihanan pojan, mitoilla 4,205 ja 54. Synnytys oli PALJON helpompi kuin esikoisen synnytys (vaikka se oli ihan normaali synnytys, eli ei mitään ongelmia)

Haluan sanoa sinulle, ettei yli nelikiloisen vauvan synnytyksen tarvitse olla sen hankalampi kuin pienemmän.

Hyvin se menee sinulla =)

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
4/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 36+2 painoarvio oli 3370g, rv 38+0 3700g, rv 40+3 (kolme päivää ennen synnytystä) 4200g. Ja tytön syntymäpaino oli 4345g, eli aika hyvin arviot pitivät paikkaansa. Olihan se rankkaa joo, mutta vaikea sanoa olisinko päässyt helpommalla pienemmän vauvan kanssa. Tuskinpa.

Isoa, vähän yliaikaista vastasyntynyttä oli mun mielestä aika mukava käsitellä. Tyttö oli alusta asti " valmista kamaa" , kuten kätilötkin sanoivat :) eli napakka ja virkeä, helppo hoitaa ja tulkita viestejä.

Onnea synnytykseen!

Vierailija
5/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin molemmista lapsista painoarvioissa viimeisillä viikoilla. Esikoinen arvioitiin n. 4,3 kiloiseksi. Poika syntyi LA:sta seuraavana päivänä ja paino oli 4260 g (55 cm) eli hyvin piti arvio paikkansa. Tytöstä kävin pariin kertaan arviossa. LA-päivänä tyttö arvioitiin 4,5 kiloiseksi ja mut pistettiin heti käynnistykseen. Seuraavana päivänä syntyi tyttö, jolla painoa 4020 g (53 cm). Eli tällöin arvio meni yläkanttiin ja samaa on todennut moni muukin ystäväni painoarvioista eli helposti arvioidaan yli.

Itse olen 180 cm ja viimeisessä raskaudessa yksityinen lääkäri kommentoi, että minulla on pitkänä ihmisenä " täydellinen synnyttäjän lantio" , joten en ottanut paljon paineita noista arvioista. Toki kaikenlaista voi sattua, mutta itse luotin lääkäreiden arvioihin ja kommenttiin: " pitkät ihmiset tekee isoja lapsia" . Lääkäri ainakin omissa arvioissani mittasi tarkkaan hartioita eli sinänsä paino ei ole mikään kynnyskysymys vaan hartioiden leveydellä on eniten merkitystä.

Vierailija
6/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman verran kun poikasi kun syntyi.. =)

Vierailija
7/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle painoarviossa sanottiin, että 3.5kg vauva tulossa. Silti vauva tuntui mielestäni jättiläiseltä, mutta en ottanut stressiä, koska uskoin lääkärin teekemään arvioon.

Noh, meidän megabeibe oli 4,6 kiloa ulos tulessaan.

Jäi mietityttämään, että mitä järkeä on tehdä painoarvioita, jos ne ei kiutenkaan pidä paikkaansa? Mielestäni yli kilon heitto on kuitenkin aika paljon...

Vierailija
8/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta meillä " pikku kakkonen" arvioitiin vko 38 4,7 kg. Viikon päästä kun poika syntyi sektiolla (suunniteltu sellainen), olikin painoa huimat 5,5 kg. Pituutta oli 50,5 cm. Eli pieni mutta pyöreä :o) Viimeisessä arviossa lääkäri mittaili ja mittaili, että ei tämä näin iso voi olla ja yritti saada " pienemmäksi" :o) Mutta kyllä olokin oli muhkea. Lapsivettä oli runsaasti ja istukka painoi yli kilon. Itse olen 163 cm, eli aika norsumainen olo oli... Ja kyseessä ei ollut sokerivauva. Oli vaan muuten ollut hyvällä ravinnolla. Ensimmäinen lapsi oli 3,5 kg ja nyt kolmonen oli 3,7 kg. Mikä lie keskimmäistä niin kasvattanut. Eli arvoit voi heitellä hyvin puoleen ja toiseen. Toisilla taas menee lähes nappiin. Mutta onnellista loppuodotusta sinulle :o)

Vierailija
9/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 4 päivää ennen synnytystä painoarvio oli 3,5 no poitsu oli himpun verran yli 4 kiloa.

Joskus viikolla 36 painoarvio oli 3 kilon luokkaa eli la:ssa olis ollu vajaa 4. Piti siis paremmin paikkaansa kuin tuo 4 päivää h-hetkeä tehty painoarvio. Viikolla 36 arvio tehtiin neuvolassa käsikopelolla ja 4 päivää ennen synnärillä ultralla. Joten ei ainakaan tämä mamma enää luota ultran antamiin tuloksiin :)

Vierailija
10/15 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sekä helpottavaa, että lohduttavaa kuulla, että painoarviossa voi olla heittoja (toki suuntaan ja toiseen) ja erityisen helpottavaa oli lukea, ettei sen ison vauvan synnytys välttämättä ole sen rankempaa kuin " normaalikokoisenkaan" vauvan.

Silti mielessäni toivon, ettei ihan laskettuun aikaan saakka mentäisi vaan synnytys käynnistyisi spontaanisti viikkoa kahta ennen;)

Tärkeintä kuintekin on tietenkin se, että lapsi on terve.

KIITOS VIELÄ KERRAN VASTAUKSISTANNE, minulle oli tärkeää kuulla kokemuksia asiasta.

Nazu

Vierailija
11/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi synnytyssairaalan kokenut (?) lääkäri viikolla 34, että la:an mennessä vauva olisi n 4,3kg (ultran mukaan).

No, tyttö syntyi rv 38+5 ja painoi 2970g.

että näin pirkanmaalla...

Vierailija
12/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

weetabix75:

olikin painoa huimat 5,5 kg. Pituutta oli 50,5 cm. Eli pieni mutta pyöreä :o)

Ihanaa että muillakin näitä " pieniä" . Meillä tää toinen muksu synty kesäkuussa. Mitat herralla 5,2kg ja 52,5cm. Meillä kans sunniteltu sektio. Multa mitattiin lantio oikein magneettikuvalla, et mahtuuko tulemaan vai ei. Sellanen 4kg ois kuulemma vielä mahtunut. Niin meilläkään ei ollu sokerivauva ja kaiken lisäks esikoinen oli syntyissään 2,850kg. Mulle ilmeisesti tulee vaan " ääripäävauvoja" :O

Bea

Vierailija
13/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää ennen laskettua aikaa painoarvio oli 3800g. Osui aika kohdalleen, sillä poika syntyi seuraavana päivänä ja oli 4060g ja 53 cm. Meidän ystäväpiiriin on syntynyt paljon nelikiloisia poikia, ja kaikkien synnytykset ovat olleet helppoja. Minulla synnytys kesti kyllä pitkään ja jouduttiin leikkaamaan eppari, mutta ei ollut mitenkään erityisen kivulias tai hankala, kiitos hyvän epiduraalin.

Vaikea synnytys on tuttavapiirissä ollut mm. 3kg tytön saaneella, ei se ole siitä koosta aina kiinni.

Vierailija
14/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lasketulle ajalle 3600 g. Päivää ennen synnytystä vkolla 40 arvio oli 3400g. Tyttö painoi 3 kg. Arviot tehtiin ultralla.

Vierailija
15/15 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että ykkösen ja tämän kolmosen aikaan meillä painoarviot piti todella hyvin paikkaansa. Parin sadan gramman heitot vaan oli. Nämä tehtiin siis ultralla.

-weetabix-