Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka rintoja raskaus ei pilannut

Vierailija
13.10.2014 |

Imetitkö ja kuinka kauan? Paljon rintojen koko muuttui raskaus- ja imetysaikana, mistä kuppikoosta mihin? Jäikö rinnat isommiksi, palautuiko samaan kuppikokoon vai pienenikö imetyksen jälkeen? Esikoista tässä odottelen, nyt rinnat kasvaneet D-kupista F:ään ja tuntuu uskomattomalta jos tämä venyminen ei jätä jälkiään, vielä toivottavasti saan imettääkin hyvän tovin :)

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  aina ollut pienirintainen, paitsi raskaus/imetysaikana rintani olivat ihanan muhkeat. :) Imetin reilun vuoden ja nykyisin minulla on taas "urheilulliset tissit". tykkään näistä, mutta olihan se hauska kokemus, kun ne olivat sen vajaa pari vuotta kunnon daisarit. Urheilen siis paljon, joten veikkaan sen vaikuttavan enemmän rintojeni terhakkuusasteeseen kuin lapsen saamisen.

Vierailija
22/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt yhteensä 6 vuotta. Rinnat ei roiku eikä ole pilaantuneet. Kasvaneet sen sijaan A80 Koosta 75DD kokoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:31"]

Imetitkö ja kuinka kauan? Paljon rintojen koko muuttui raskaus- ja imetysaikana, mistä kuppikoosta mihin? Jäikö rinnat isommiksi, palautuiko samaan kuppikokoon vai pienenikö imetyksen jälkeen? Esikoista tässä odottelen, nyt rinnat kasvaneet D-kupista F:ään ja tuntuu uskomattomalta jos tämä venyminen ei jätä jälkiään, vielä toivottavasti saan imettääkin hyvän tovin :)

[/quote]

Puolisen vuotta kumpaakin lasta. Kuppikoko oli B ja nyt on B tai C mallista riippuen

Vierailija
24/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:46"]Loppuraskaudesta rinnat kasvoi D-kupista F-kuppiin ja käytin jo viimeisillä viikoilla pelkkiä imetysliivejä. Imetysaikana tissit oli valtavat, eikä mahtuneetkaan mihinkään tavallisiin liiveihin. Imetin puoli vuotta ja sen jälkeen rinnat oli vähän aikaa sellaiset tyhjät lätkät, mutta palautui entisenlaisiksi ja pyöreämmiksi pikkuhiljaa, ihme kyllä. Pelkäsin että jäävät tyhjiksi lätkiksi roikkumaan.
[/quote]

Mahtoi miehesi olla mielissään:D

Vierailija
25/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt jo, että imetys ei vaikuta rintojen rupsahtamiseen, vaan raskauden aikainen rintojen kasvu ja synnytyksen jälkeinen maidonnousu. Vaikka olisi päättänyt ettei imetä yhtään, niin eipä sitä maidonnousua voi mitenkään estää ja rinnat turpoavat ja voivat venyttää ihoa juuri niinkuin joku tuolla edella kuvailikin. Ei siinä enää auta mitenkään se, että ei aio imettää.

Myös geenit ja kudostyyppi vaikuttaa, toisilla vaan venyy ja roikahtaa enemmän kuin toisilla, vaikka samankokoisista rinnoista olisi kysymys ja samalla tavalla rinnat kasvaisivat raskauden aikana.

Itselläni kahdessa aikaisemmassa raskaudessa rinnat kasvoivat hyvin vähän eikä juurikan roikahtamista tapahtunut. Nyt kolmannessa raskaudessa rinnat ovat selkeästi kasvaneet enemmän. ei nyt sentään mitään rintaliivejä ole tarvinnut vaihtaa, mutta eron kyllä huomaa. Ja aikaisemmin olen imettänyt molempia n 8kk.

Vierailija
26/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:35"]

Imetin vanhempaa lasta vuoden ja nuorempaa kolme kuukautta. Rinnat suureni B:stä C:hen imetyksen aikana. Rinnat palautui samaan kuppikokoon tai vähän pienemmiksi kuin ennen raskauksia, mutta pieneneminen ei saanut rintoja riippumaan vaan pysyivät terhakkaina. Ehkä syy on se, että ennen lasten saamista mulla oli tosi kovat ja kipeät rinnat, joita jopa joskus luultiin silareiksi. Ne oli myös tosi korkealla ja pystyssä, joten tilanne luonnollistui imetyksen ansiosta.

[/quote]

Mulla oli tismalleen sama homma. Ennen raskautta rinnat olivat kovat ja kipeät, sekä hyvin arat kosketukselle. Koko oli b ja imetettyäni 4 lasta jokaista noin vuoden, palautuivat rinnat suurinpiirtein samaan, ehkä hitusen pienemmäksi. Muoto on hieman toinen, mutta ei siltikään roiku, en saa kynää alla pysymään. Ei ole raskausarpia, kuten ei muuallakaan vartalossa. Tykkään nykyisistä rinnoistani enemmän, kuin niistä kipeistä, on helpompi olla ja liikkua. Aikaisemmin hyppely teki kipeää ja miehen kosketus myös auts.

Vierailija
27/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rinnat parani ekan lapsen myötä :) Ennen oli B-kuppiset pikkutyttömäiset "ketunnokat", sellaiset kolmiomaiset tissit. Raskausajan lopulla paisuivat E-kuppiin ja imetyksen jälkeen palautuivat D-kuppiin. Ovat nykyisin kahden lähes vuoden imetetyn lapsen jälkeen D-kuppia ja sellaiset nätin puolipyöreät, ei enää ketunnokat. 

Vierailija
28/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:42"]

Muista pitää yölläkin pehmeitä rintsikoita esim sloggi, estää venymistä

[/quote]

Eihän sitä kudoksen venymistä mikään estä. Venyy jos on venyäkseen. Enemminkin olen lukenut päinvastaista, että jos on mahdollisimman paljon ilman rintaliivejä, niin rintalihas vahvistuu ja pitää paremmin rintaa kuosissa. Luulen kuitenkin, että jos rupsahtaa, niin rupsahtaa. Se on ihmisen elämä tämmöistä, kukaan ei säily timankina loppuun saakka.

Vierailija
29/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt (1 lapsi) 2 v 9 kk. Rinnat ennen c-kuppi, nyt b-c. Olen iloinen, et vähän pieneni. Roikkuu sen verran, mitä 32-vuotiaalla yleensäkin. Ja liiveillä saa hyvin tuettua

Vierailija
30/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:46"]Loppuraskaudesta rinnat kasvoi D-kupista F-kuppiin ja käytin jo viimeisillä viikoilla pelkkiä imetysliivejä. Imetysaikana tissit oli valtavat, eikä mahtuneetkaan mihinkään tavallisiin liiveihin. Imetin puoli vuotta ja sen jälkeen rinnat oli vähän aikaa sellaiset tyhjät lätkät, mutta palautui entisenlaisiksi ja pyöreämmiksi pikkuhiljaa, ihme kyllä. Pelkäsin että jäävät tyhjiksi lätkiksi roikkumaan. [/quote] Mahtoi miehesi olla mielissään:D

[/quote]

Ei kaikki miehet tykkää valtavista. 

Vierailija
31/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauksien aikana en huomannut rintojen koossa muutosta. Niitä ei edes aristanut. Juuri ennen synnytystä nännit vähän tummuivat. Synnytyksen jälkeen meni 4 vrk maidontulon käynnistämiseen. Imetin kolmea lasta yhteensä 7 vuotta.

Ennen ekaa raskautta rintani olivat a75, imettäessä vaihtelivat b-c (d?) ja imetyksen jälkeen b. Seuraavissa raskauksissa rinnat toimivat entistä helpommin. Imettäessä kuppikoko oli sama kaikilla lapsilla. Imeysten jälkeen jäi c75 kupit, jotka eivät roiku. Vältin rintatuehdukset ja olen normaalipainoinen. Uskon, että nämä syytkin auttoivat rintojen hyvän kunnon säilymisessä. Lopetin imetykset 3 vuotta sitten.

Ohjeeni on, tyhjentäkää rintoja ahkerasti vauvan avulla ympäri vuorokauden ja tarvittaessa myös esim lämpimässä suihkussa käsin lypsäen, jotta ne eivät tulehtuisi maidon noustessa vaihdilla. Varokaa ettei nänneistä pääse bakteeritulehdusta rintoihin. Hyvä käsihygienia ja lanoliinia sisältävää voidetta nänneihin, varsinkin haavaisiin (helposti imetyksen alussa haavoille)! Imetys voi sattua alussa kovastikin,mutta kun alkuhankaluudet on voittanut ilman rintatulehdusta, imetys on hyvin palkitsevaa.

Vierailija
32/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli pienet ja rupsahtaneet, minulla entistä muhkeammat. Lapsettomalla siskollanikin on enemmän "lätkät" kuin minulla, monen lapsen äidillä.

Vuodet ja niiden myötä kertyneet lisäkilot sekä maan vetovoima ovat vaikuttaneet paljon enemmän kuin raskaudet ja imetykset. En usko, että nämä olisivat tämän paremmat, vaikka en olisi lapsia saanutkaan.

Vierailija
33/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:22"]

Rintani ovat kauniit ja suurinpiirtein samanlaiset kuin ennen lapsiakin ja olen imettänyt yhteensä noin kolme vuotta. En edes ajatellut niiden venymistä, mahdollisia arpia tai yhtään mitään muuta täysin turhaa ennen lapsia tai raskaana ollessa.

Minkä takia olet noin hysteerinen rinnoistasi? Edustavatko ne sinua ja pidätkö niitä naamasi ohella aina näkyvissä vai miksi tällaisia asioita mietit? Vai onko sinulla siellä tissimies, joka hylkää sinut jos rintasi rupsahtavat, arpeutuvat tai muuttuvat? Noloa...

[/quote]

Kotona peppumies, jos se sua noin kiinnostaa ja hänelle ei kuulemma ole paskanväliä miltä rinnat näyttävät raskauden jälkeen. Ihan mielenkiinnosta kyselen tässä kun nuo rinnat vain kasvavat kasvamistaan, en hysteerisenä. Sulla taitaa olla omia ongelmia rintavarustuksen kanssa, kun on noin herkkä aihe?

Ja imettää aion, toivottavasti myös onnistuu. Sen haittavaikutus rintoihin nyt on olemassa tai ei ole, se ei päätökseeni vaikuta.

ap

Vierailija
34/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä entinen 70E nyt jo 75G ja vasta rv 25 :( muuten massaa ei ole tullut lisää vaan tisdit vaan turpoaa. Kauhulla odottelen mitkä Jt mulla on kun maito nousee ja mitkä lärpäkkeet kaiken tän jälkeen. Nyt jo muutama arpikin.

Vierailija
35/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu koko 75g/h kun aloin ekaa odottamaan. Kuppikoko kasvoi älyttömästi, mut en tiedä kuinka paljon ekassa raskaudessa koska käytin väärän kokoisia liivejä kun en löytänyt tarpeeksi suuria. Nyt kahden lapsen jälkeen laihtumisistakin huolimatta rinnat ei missään vaiheessa ole pienentyneet. Kokoni on nyt uk34j mikä wikin mukaan ois eu koossa vissiin 75o.

Mulla on muutama isorintainen synnyttämätön kaveri jonka rinnat roikkuu enemmän kun mun vaikka on pienemmät, niin kyllä pidän rintojani edelleen hyvinä. Kokoisikseen roikkuu mielestäni aika vähän ja muuta eroa raskaudet ei tuonut. Imetin ekaa 7kk ja tilaa 5kk. Olen ihan tyytyväinen rintoihini.

Vierailija
36/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 10:33"]

Eu koko 75g/h kun aloin ekaa odottamaan. Kuppikoko kasvoi älyttömästi, mut en tiedä kuinka paljon ekassa raskaudessa koska käytin väärän kokoisia liivejä kun en löytänyt tarpeeksi suuria. Nyt kahden lapsen jälkeen laihtumisistakin huolimatta rinnat ei missään vaiheessa ole pienentyneet. Kokoni on nyt uk34j mikä wikin mukaan ois eu koossa vissiin 75o. Mulla on muutama isorintainen synnyttämätön kaveri jonka rinnat roikkuu enemmän kun mun vaikka on pienemmät, niin kyllä pidän rintojani edelleen hyvinä. Kokoisikseen roikkuu mielestäni aika vähän ja muuta eroa raskaudet ei tuonut. Imetin ekaa 7kk ja tilaa 5kk. Olen ihan tyytyväinen rintoihini.

[/quote] Tätäkin mietin, että kuinka monilla rinnat jää suuremmiksi kuin ennen raskautta. Tuo varmaan vaikuttaa merkittävästi rintojen säilymiseen. Mulla kävi e-pillereiden kanssa sillä tavalla, että rinnat kasvoivat 2 kuppikokoa ja pillerien lopetettua jäivät siihen. Eli koko ennen raskautta 70D-DD. Olisi hurjaa, jos rinnat jääkin vaikka tähän F-kuppiin imetyksen loputtus!

Nyt rintakehäkin kasvanut, vaikka ei montaa kiloa ole nyt rv 21 tullut. Onko muilla rinnanympäryksessä tapahtunut muutoksia, ovatko pysyviä? :)

ap

Vierailija
38/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin kahta lastani molempia n. 6 kk. Kuppikoko oli ennen lapsia C/D ja nykyään E/F, merkistä ja mallista riippuen. Olen saanut kommentteja että rintani on täydelliset, joten ei imettäminen ole niitä ainakaan pilanneet:)

Vierailija
39/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/46 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen raskautta terhakka C, maidonnousun myötä koko kasvoi DD:hen. Itse imetys ei sitten aiheuttanutkaan ihmeempiä muutoksia, mutta noin vuosi raskauden jälkeen aloitettu kuntokuuri kyllä. Treenaamisen myötä lähti kehosta paljon rasvaa ja jäljelle jäi A-kuppi. Vaikea sanoa, mikä tästä on toisaalta ihan iän tuomaa muutosta. Aika harvasta vaikka 40-vuotiaasta näkee, kuka on imettänyt ja kuka ei, vaan painovoima tekee tehtävänsä itse kunkin kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän