Kuka tunnustaa uusavuttomuutensa? (Palokunta "pelasti" perheen)
Vanhemmat ja kaksi lasta jäivät jumiin omakotitaloonsa - soitto 112:een ratkaisi tilanteen
Perhe oli jäänyt kotiinsa lukkojen taakse eikä päässyt ovesta ulos.
- Lukko oli jostain syystä särkynyt. Asukkaat eivät saaneet sitä auki ja he soittivat palokunnan. Menimme paikalle ja keikka kesti kaksi minuuttia. Asukkaat olivat oven toisella puolella ja me toisella. Nykäisimme oven auki ja sillä siisti, yksikönjohtaja Seppo Oinonen kertoo.
Oinonen sanoo, ettei vaaratilannetta tai ongelmaa ollut.
- Se on jännä, että nämä hälytykset tulevat ihmisen pelastamisena. Ei tällä ollut mitään tekemistä ihmisen pelastamisen kanssa.
Kyseessä oli omakotitalo Rääkkylässä. Jumissa oli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Muita uloskäyntejä ei ollut. Paikalle lähetettiin sammutusauto ja kaksi palomiestä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html
Siis eikö talosta saanut yhtään ikkunaakaan auki? Eikö lähellä asunut ketään naapuria, jolle soittaa? Ihmettelen, mutta voihan siellä ollut kovakin paniikki...
Kommentit (56)
No mutta miksi ihmeessä häke lähetti sinne sammutusauton?? jos ei kerran ollut tulipaloa?? eikö niillä palomiehillä ole mitään hiukan pienempää autoa?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:32"]
No mutta miksi ihmeessä häke lähetti sinne sammutusauton?? jos ei kerran ollut tulipaloa?? eikö niillä palomiehillä ole mitään hiukan pienempää autoa?
[/quote]
Palopäälliköllä on pienempi auto. Sekö sinne olisi pitänyt lähettää?
Mitä te ikkunan särkemisestä puhutte? Olisivat avanneet sen ja joku kiivennyt kokeilemaan ovea ulkopuolelta...
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:35"]
Mitä te ikkunan särkemisestä puhutte? Olisivat avanneet sen ja joku kiivennyt kokeilemaan ovea ulkopuolelta...
[/quote]
Se oli jo aloitusviestissä. Mutta ehkä oli kylmä ilma tai jotenkin muuten ääriolosuhteet.
Siis miten voi olla omakotitalossa vain yksi ulko-ovi? Eihän tuossa ole mitään järkeä! Luulisi olevan laissa kielletty. Ja eikö noilla vatipäillä ole edes ikkunan avainta? Voi olla aika törkyiset ikkunat.
Mulla jäi joskus avain lukkoon oven ulkopuolelle, kun menin sisään. Ovea ei saanut auki sisäpuolelta ilman avainta ja vara-avain oli äidilläni. Kello oli niin paljon, etten viitsinyt soittaa äidille, joten soitin yhden kaverille, joka tuli avaamaan oven ja sain avaimeni. Ei tullut mieleenkään, että olisin voinut soittaa myös hätäkeskukseen. Nolotti jopa kaverille soittaminen, vaikka hän auttoi ihan mielellään, kun oli lämmin kesäyö eikä hän ollut vielä nukkumassa. Muutenkin olen ymmärtänyt, että häkeen saisi soittaa lähinnä, jos jonkun henki, terveys tai omaisuus on akuutissa vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:32"]
Mulla jäi joskus avain lukkoon oven ulkopuolelle, kun menin sisään. Ovea ei saanut auki sisäpuolelta ilman avainta ja vara-avain oli äidilläni. Kello oli niin paljon, etten viitsinyt soittaa äidille, joten soitin yhden kaverille, joka tuli avaamaan oven ja sain avaimeni. Ei tullut mieleenkään, että olisin voinut soittaa myös hätäkeskukseen. Nolotti jopa kaverille soittaminen, vaikka hän auttoi ihan mielellään, kun oli lämmin kesäyö eikä hän ollut vielä nukkumassa. Muutenkin olen ymmärtänyt, että häkeen saisi soittaa lähinnä, jos jonkun henki, terveys tai omaisuus on akuutissa vaarassa.
[/quote]siis yhdelle kaverille
Onhan se komeeta kun pääsivät ihan lehteen.
Tulee tästä mieleen se vasta ollut uutinen kun perhe soitti palokunnan kun lapsella juuttui leikkijunaradan osa sormeen. Ja palokunta irroitti sen noin sekunnissa. Ihmiset on niin avuttomia!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:32"]No mutta miksi ihmeessä häke lähetti sinne sammutusauton?? jos ei kerran ollut tulipaloa?? eikö niillä palomiehillä ole mitään hiukan pienempää autoa?
[/quote]
Siksi että se sama rytmiryhmä sieltä lähtee. Sammutusautolla ajetaan lähes kaikki keikat. Jos tällä tehtävällä tullessa olisi tullut "oikea" keikka olisi se sammutusauto ollut jo mukana. Eikä tarvitse lähteä asemalta hakemaan pakettiautolla sitä isompaa autoa.
[/quote]Miksi et avannut ikkunaa ja mennyt ulos?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:08"]
[/quote]
esim. kerrostaloasunnosta?
Meillä ei aukea missään muissa huoneissa ikkunat, kun lasten makkareissa ja niidenkään ulkopuolella ei ole tikkaita. Parvekkeelta jos hyppäät, niin hyppäät suoraan kalliolle. Onneksi on kuitenkin olemassa vielä terassin ovi.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:08"]
[/quote]
Olisi varmaan tarvittu ambulanssia, jos olisin hypännyt ikkunasta ulos. Ensimmäisen kerroksen asukkaana olisin kyllä käyttänytkin ikkunaa.
28
Mä olen ollut pitkään sitä mieltä että hätäkeskuksen ihmiset ovat selviytyneet 3kk hengissä lehtimyyjinä ja sen jälkeen pääsevät töihin hätäkeskukseen.
Joku järki, maalais- tai kaupunkilais, sieläkin pitäisi olla.
Mielestäni Pelastuslaitos voisi laskuttaa vaikka 200 euroa tällaisista "hätätilahälytyksistä". Aivan uskomatonta, eikö sitä ovea voinut rysäyttää sisäpuolelta auki.
Se on sitä energiansäästöä ja passiivitalorakentamista, kun pitää olla sellaiset ikkunat, mitä ei saa auki eikä saa olla tuuletusluukkuja saati tuuletusikkunaa. Kaikki aukot minimissä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:20"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:16"]
Meillä kävi kerran niin, että lukko lakkasi yksinkertaisesti toimimasta. Ei saatu auki sisäkautta, lukkoseppä ei saanut auki ulkokautta. Ja minun piti kiivetä työkalutikapuita alas parvekkeen kautta, kun oli kiireellinen virastoasia. :D Mutta ei kyllä tullut mieleenkään soittaa hätäkeskukseen, katsottiin paikallisen lukkosepän numero puhelinluettelosta ja soitto sinne.
[/quote]
Tää perhe varmaan kustannustietoisena valitsi palokunnan. Lukkoseppähän olisi laskuttanut sunnuntaityöstä.
[/quote]
Se on kyllä totta.. :D Säästö se on pienikin säästö.