Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.

Mutta muuten se oli:

-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne

MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?

Kommentit (641)

Vierailija
161/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumisen huolettomuus eikä tarvii olla ikinä tekemisissä naapurien kanssa. Enkä tarvitse jättimäistä asuntoa, olisi vaan enemmän siivoamista.

Vierailija
162/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kyttäämis- ja salakuuntelumahdollisuudet.

Naapurin oveensa unohtamat avaimet tuovat vielä lisää optioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut näissä kaikista, omistusyhtiöissä: kerrostalossa, rivitalossa, omakotitalossa ja erillistalossa.

Kerrostaloasumisen plussat:

1. Lapsella paljon pihakavereita / pihaelämä aktiivista (toistenkin leikkivät lapset äänineen tuovat elämään paljon iloa)

2. Yhteisöllisyys

3. Siisteys (ei tule niin paljon kuraa kotiin)

4. Helppous

5. Edullisuus (energiatehokkuus; sähkö, lämmitys)

6. Ei pihatöitä

7. Huolettomuus (pystyi huoletta lähteä viikoiksikin reissuun)

Vierailija
164/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoisin niin tietää,

onko uudet kerrostaloasunnot millaisia äänieristyksen suhteen ?

Uskaltaako muuttaa lasten kanssa kerrostaloon ? Ilman naapureiden ökinöitä äänistä.

Jos lapsesi ovat hyvin kasvatettuja, voit muuttaa kerrostaloon. Muistathan sitten huolehtia edelleen lastesi käytöksestä. Riiviöitä ei voi kerrostaloon asuttaa naapureiden riesaksi.

Vierailija
165/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut näissä kaikista, omistusyhtiöissä: kerrostalossa, rivitalossa, omakotitalossa ja erillistalossa.

Kerrostaloasumisen plussat:

1. Lapsella paljon pihakavereita / pihaelämä aktiivista (toistenkin leikkivät lapset äänineen tuovat elämään paljon iloa)

2. Yhteisöllisyys

3. Siisteys (ei tule niin paljon kuraa kotiin)

4. Helppous

5. Edullisuus (energiatehokkuus; sähkö, lämmitys)

6. Ei pihatöitä

7. Huolettomuus (pystyi huoletta lähteä viikoiksikin reissuun)

8. Ja vielä: turvallisuus (alaovessa ovikoodi, ei vieraita kulkijoita oven takana)

9. Ja vielä: hyvät varasto- ja pyykkihuoltotilat + lapsille kerhotila

Vierailija
166/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkatakki kirjoitti:

Kerrostalossa on yleensäkin

kallista ja ahdasta

Kallis vastike

Hidas huolto

Meluisaa

Huonosti autopaikkoja

Levotonta

Tupakansavua

Rikollisuutta

Huonoja naapureita

Huono iv

Putket kohisee

Kallis putkiremppa, noin 800 ...1000 e per m2...

Mitään näistä ei ole uudessa kerrostalossa, ostaminen tietysti maksaa, mutta kannattaa. Saa elää huoletta ja vastike alle kolmesataa sisältäen vesimaksut.

Vierailija
167/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingin kantakaupungissa Ruskeasuolla. Talot ovat pienkerrostaloja, meidänkin talo on 3-kerroksinen. Naapurit ovat kivoja. Kaupungin äänet eivät kuulu sisään, naapurista kuuluu joskus huilunsoittoa ja joskus lapsiperheen ramppaamista, ei ole haitannut. Pihahommia on niin paljon kuin jaksaa tehdä, jos haluaa pitää istutuksia. Pakko ei ole kuitenkaan koskaan, sillä huoltoyhtiö pitää nurmikon leikattuna ja tiet aurattuna. Olen erittäin tyytyväinen.

Jos nyt jotain pitää mainita niin täällä ei ole juurikaan kaupungin- tai vuokra-asuntoja. Kulttuurien kirjoon ei pääse törmäämään.

Vierailija
168/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossakin kuuluu naapureiden ääniä, ellei asuta haja-asutusalueella. Ja alueella, jossa on pyörävarkauksia kerrostalon pyöräkellarissa, on pyörävarkauksia myös omakotitalojen pihoissa. Lähinnä erot liittyvät siihen, millaista asumista haluaa. Jos on puutarhaihminen, on omakotitalo parempi vaihtoehto. Jos taas ei halua tehdä pihatöitä, tai jos on esim. koko kesän mökillä, on kerrostalo parempi. Kerrostalossa osa asunnon huoltotöistä kuuluu taloyhtiölle, omakotitalossa kaikki hoidetaan itse. Riippuu myös, haluaako asua maan tasalla vai korkeammalla - edelleen, jos on koko kesän mökillä, on vähemmän huolta, jos kaupunkikoti sijaitsee korkeammalla eikä maan tasalla, josta pääsee helposti murtautumaan vaikka ikkunasta sisään, kun asukkaat ovat muualla. Myös sijainti vaikuttaa: esim. tällä alueella, missä itse asun (helsinkiläinen kaupunginosa), ei ole omakotitaloja ollenkaan, ja en ole halukas muuttamaan kauemmas.

Vierailija
169/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa helppo asua. Ei piha töitä. Pidän kovasti matkustelusta ja oven laitan kiinni kun reissuun lähden. Maksan vastikkeen 250€/kk. Haluan helppoa asumista ja oloa niin mulle sopii hyvin kerrostalossa asuminen.

Vierailija
170/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dungan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni suurin v-tutuksen aihe oli se miten joutui käytänössä elää naapureiden kämppiksenä. Siis äänieristykset niin perseestä ettei se tuntunut edes omalta asunnolta, vaan lähinnä huoneelta. Tässä rivarissa ei sentään tarvi sietää kuin yhtä seinänaapuria, kerrostalossa oli joka suunnassa joku.

Uusissa kerrostaloissa on erinomainen äänieristys, ei kuulu mitään, ellei yläkerrassa putoa jotain suurta lattialle.

On siistiä ja huoletonta asua, auto hallissa turvassa kylmältä, kuumalta ja lumikuormalta. Kulut minimaaliset.

Sulla on vaan hiljaisia naapureita. Oma illuusio uuden talon hyvistä äänieristeistä aikanaan särkyi, kun naapuri vaihtui. Nyt asun taas uudessa kerrostalossa. Yläkerrassa kauhunaapuri, joka tömistelee, kolistelee ja raahaa tavaroita. Kyllä todellakin kuuluu. Muista naapureista ei taas kuulu mitään.

Vierailija
171/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä oletus, että ihminen lähtökohtaisesti ymmärtäisi kaiken. Ei ihminen mitään ymmärrä, hänellä on vaan niitä omista lähtökohdista syntyviä mielipiteitä. Toisilla on sitten toisenlaisia mielipiteitä. Tässäkään asiassa ei siis ole olemassa mitään absoluuttista totuutta.

Vierailija
172/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on jos pitää sosiaalistelusta ja naapurivahtiminen jos joku murtovaras yrittää asuntoihin jne. 

Tämän globaalin avoimien rajojen aikakauden aikana kun pitää muuten ihana ok-talo varustaa kunnon hälytys- ja valvontalaitteilla.

Vierailija
173/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinsevaanon kirjoitti:

Se on jännä oletus, että ihminen lähtökohtaisesti ymmärtäisi kaiken. Ei ihminen mitään ymmärrä, hänellä on vaan niitä omista lähtökohdista syntyviä mielipiteitä. Toisilla on sitten toisenlaisia mielipiteitä. Tässäkään asiassa ei siis ole olemassa mitään absoluuttista totuutta.

Kyllä elämää nähnyt ja kokenut ihminen osaa analogioiden kautta hahmottaa jonkin verran miltä toisesta tuntuu, mikäli tämä vain osaa tuntonsa kuvailla. Mieltymyksiä tietysti on erilaisia.

Vierailija
174/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kerrostalo on jo 8 vuotta vanha, asunut tässä alusta asti. Yhtään varkautta ei ole talon sisätiloissa ilmennyt, pihalta on muistaakseni kadonnut yksi pyörä. Yhtään töherrystä ei ole seinissä, ei sisällä eikä ulkona. Alaoven laseja ei ole rikottu kertaakaan. Äänieristykset on kunnossa, harvoin kuuluu mitään kolahdusta yläkerrasta. Ei ole mitään pelottavia kellareita, suorastaan viihtyisiä.

Enemmän pelottaisi asua ok-talossa keskellä ei mitään. Siellä kun joku asemies hyökkää taloon, niin poliisit on hyvällä tuurilla pihassa parin tunnin päästä. Ambulanssikaan tuskin tulee sen nopeammin, joten polttopuita tehdessä kannattaa noudattaa äärimmäistä varovaisuutta. Autoa ei tarvi kaivaa lumihangesta vaan ajaa talon alapuolella olevasta parkkihallista ulos, täysin lumettomana. Kiinteistöhuolto hoitaa pihat kesät talvet. Kun lähtee kotoa pois pariksi viikoksi, ei tarvi murehtia, onko liettuan jengi käynyt nostamassa tavarat pakuun ja vienyt kotimaahansa. Toki ok-taloihin saa hälyttimiä ja kameroita, mutta niiden avulla harva rosvo jää kiinni. Ne tietää, ettei sinne voi jäädä saunomaan ja lepäämään, nopeasti talo sekaisin ja arvokkaimmat tavarat autoon.

Kerrostalokämpän osto on yleensä kuntonsa puolesta turvallinen. En nyt muista uutisista yhtään tapausta, että olisi homeisen kt-kämpän kauppaa puitu oikeudessa. Homeisten ok-talojen kaupoista on uutisissa viikoittain, ja varmasti niitä tapauksia on niin paljon, että voisi sitä varten perustaa vaikka oman lehden.

Vierailija
175/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla välttämätöntä asua päällekkäin.

Vierailija
176/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan asua Helsingin keskustassa joten kerrostalo on ainut vaihtoehto. Minusta tämä on paras asumismuoto.

Vierailija
177/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä haluis asua.Betinipökkerö.Vapaasti asuu ihan parasta.Oma piha tehdä juttuja kukaan kyylää

Vierailija
178/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tapaan olen asunnot omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa. Näistä rivitalo on hankalin, mielestäni yhdistetty kerrostalo- ja omakotitaloasumisen huonot puolet (joidenkin mielestä parhaat puolet).

Nyt asun kerrostalossa Helsingin keskustassa, ja todella tyytyväinen. Palvelut ja ajanviettopaikat lähellä. Ainoa huono puoli on, että ei ole omaa saunaa ja parkkipaikkaa. Tosin asukaspysäköinti toimii yllättävänkin hyvin, ja minulle saunan oikea paikka on kesämökillä järven ääressä.

Vierailija
179/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en näe kerrostaloasumisessa mitään muuta kuin hyvää. Jos olisin innokas remontoija tai puutarhan laittelija, niin varmaan näkisin asian eri tavalla, mutta koska en ole tippaakaan kiinnostunut kyseisistä aktiviteeteista, niin en ikimaailmassa haluaisi asua omakotitalossa. Ja kyllähän omakotitaloasujan on myös hyvä olla jossain määrin käsistään kätevä. Itse en ole lainkaan, minulta ei luonnistu minkäänlainen nikkarointi enkä ole järin innokas opettelemaan. Tämä meidän talo on lisäksi tosi rauhallinen, ei tarvitse kärsiä mölystä koskaan. Tämä onkin toisaalta kovan rahan talo, joten pahimmat elämöitsijät pysyvät ehkä senkin takia loitolla.

Vierailija
180/641 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt asun kerrostalossa Helsingin keskustassa, ja todella tyytyväinen. Palvelut ja ajanviettopaikat lähellä. Ainoa huono puoli on, että ei ole omaa saunaa ja parkkipaikkaa. Tosin asukaspysäköinti toimii yllättävänkin hyvin, ja minulle saunan oikea paikka on kesämökillä järven ääressä.

Olen aina ihmetellyt, miksi ihmiset, jotka tarvii omaa autoa, haluavat asua just siellä Helsingin keskustassa. Ainakin itse asuisin siinä tilanteessa vähän reunempana, mieluummin jopa Espoossa. Tai jos sitä autoa tarvii harvoin, sitten voisin asua Helsingin keskustassa, mutta ostaisin autopaikan jostakin tsadin reunalta, tai Espoosta.  Helsingin keskusta ei ole niitä kaikkien mieluisimpia paikkoja, jossa haluaisin omalla autolla ajella. Mutta jokainen tyylillään. Jos tykkää säännöllisesti purjehtia merillä ja asua Kuopiossa, eihän se keneltäkään ole pois.