Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltotöitä läheskään samassa mittakaavassa. Ei tarvitse asua maan tasalla, jossa kaikki näkee sisään. Voi olla pesutupa, jolloin ei tarvitse omaa konetta. Vintti tai kellari ei ole pelottavia.
Ei mun omakotitaloon nää sisään jollei tuu tontille. Tykkään myös että on oma pesukone.
Olen koko elämäni asunut kerrostalossa ja mulla /meillä on kyllä aina ollut oma pesukone
Vanhempani myivät juuri vanhan omakotitalonsa. Tietenkin siltä löytyi piilovirhe ja nyt hirveä revohka ja riita käynnissä ostajien kanssa kulujen jaosta. Itse myyntiprosessi oli sekin vanhuksille aika raskas kaikkine kuntokartoituksineen ja pah-mittauksineen ja nyt ovat löysässä hirressä myyjän 5 vuoden takuun kanssa.
Kerrostalon plussana on helppo myynti ja riksittömämpi sijoitus samalla alueella olevaan omakotitaloon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Meillä on 57 rakennettu ok talo ja sen kk-kustannukset ovat 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Eli tuon mukaan 240m2 kerrostalokämpän kulut olisi jopa -120€ kuukaudessa??
Sillä tuon kokoisessa talossamme maksamme kuluja vain 380€/kk, montako neliötä sillä saat kerrostalossa pk seudulla??
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloilla saadaan samalle maapinta-alalle paljon enemmän ihmisiä kuin muilla vaihtoehdoilla. Yleensä asutuskeskusten keskelle kaavoitetaan ja rakennetaan kerrostaloja eli RT tai OKT ei ole ylipäänsä saatavilla keskustassa tai joukkoliikenteen saumakohdissa (esim metroasemien lähellä).
Mun mielestä 800m kaikista palveluista (juna, bussit, kaupat yms) on hyvin kohtuullinen matka omakotitalosta. Kamppiin 25 min autolla. Yhtään tuon lähempänä palveluita en edes haluaisi olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltotöitä läheskään samassa mittakaavassa. Ei tarvitse asua maan tasalla, jossa kaikki näkee sisään. Voi olla pesutupa, jolloin ei tarvitse omaa konetta. Vintti tai kellari ei ole pelottavia.
Ei mun omakotitaloon nää sisään jollei tuu tontille. Tykkään myös että on oma pesukone.
Olen koko elämäni asunut kerrostalossa ja mulla /meillä on kyllä aina ollut oma pesukone
Mulla myös. Ja jos on kertynyt paljon pyykkiä, niin on kätevä kun voi käyttää myös pesutupaa, saa nopeasti isommatkin pyykkikasat puhtaaksi kun voi olla useampi kone pyörimässä yhtä aikaa.
Tekopyhiä ovat he, jotka asuvat omakotitalossa ja väittävät tekevänsä kaikkensa ilmastonmuutoksen estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin niin tietää,
onko uudet kerrostaloasunnot millaisia äänieristyksen suhteen ?
Uskaltaako muuttaa lasten kanssa kerrostaloon ? Ilman naapureiden ökinöitä äänistä.Parhaat äänieristykset 50 luvulla rakennetuissa taloissa. Itselle ei ainakaan kuulunut juuri mitään naapurien ääniä. 70 ja 90 luvun pahimmat, seinät kuin paperia. Muista vuosikymmenistä ei kokemusta.
Nimim +10 muuttoa.
Kiitos, vastauksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on laiskan ihmisen valinta. Lisänä tulee lehmän hermot tai mulkun maine.
Se ei ole automaattisesti laiskuutta jos haluaa käyttää rajallisen aikansa johonkin tuottavampaan kuin nurmikon leikkaamiseen tai lumien kolaamiseen.
Talvet asun kerrostalo osakkeessa kesät maalla mökillä.
Ja todellakaan ehdi laiskottelemaan.
Miten muualla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasunto Helsingissä on paljon kalliimpi kuin omakotitalo Espoossa. Tiedetään, koska myytiin talo n.130m2 Nöykkiöstä 520.000 eurolla ja ostettiin kerrostalokolmio 84m2 n.710.000 eurolla.
On ihanaa, kun joka paikkaan voi kävellä, niin töihin kuin palveluihinkin. Tässä talossa ei naapurien äänet kuulu, ainoastaan joskus kolahtaa ovi käytävässä. Em yhtään kaipaa omakotitalon pihahommia ja nyt voi huoletta lähteä kesällä mökille tai talvella ulkomaille, kun ei tarvitse huolehtia puutarhasta tai lumitöistä.
Kerrostaloasunto Oulussa, keskustaan n kolme kilometriä, kolmio 83 000 euroa.
+Sijainti ihanteellinen
+ tilava kolmio
+ isot rempat tehty
- ei omaa saunaa
- ylipäätään naapurit kerrostalossa
Asumiskulut lainoineen ja vastikkeineen n 500 euro.
Olisi kiva kuulla millaisia asumiskuluja on muilla,
Asumismuoto ja mitä se maksaa, eripuolilla suomea !
Minä olen muuttamassa vuoden 2016 kerrostaloon. Laitan nykyisen asuntoni vuokralle. En minä ostaisi osaketta kerrostalosta, mutta vuokralla kestän varmasti muutaman vuoden, koska se kerryttää omaa varallisuuttani, pääsen helevettiin täältä (tällä hetkellä v...ttaa, ei itse alue eikä asunto, vaan ihan muut asiat.) Ja siellä on paljon vähemmän siivottavaa. Ja jää paaaljon enemmän rahaa shoppailuun ja ruokaan.
Onhan se outoa mennä takaisin kerrostaloon, mutta eiköhän se tästä. En minä sinne ikuisesti sentään jää.
Pihatyöt voi ulkoistaa myös rivarissa ja jopa omakotitalossa. Toisekseen omakotitalonkin piha voi olla erittäin helppohoitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani myivät juuri vanhan omakotitalonsa. Tietenkin siltä löytyi piilovirhe ja nyt hirveä revohka ja riita käynnissä ostajien kanssa kulujen jaosta. Itse myyntiprosessi oli sekin vanhuksille aika raskas kaikkine kuntokartoituksineen ja pah-mittauksineen ja nyt ovat löysässä hirressä myyjän 5 vuoden takuun kanssa.
Kerrostalon plussana on helppo myynti ja riksittömämpi sijoitus samalla alueella olevaan omakotitaloon verrattuna.
Riksi on monelle kerrostalossa kyllä ne rempat, joista ei saa itse päättää, mitä, miten, milloin ja kenen toimesta tehdään.
Muutettiin ulkomaille muutamaksi vuodeksi ja asutaan täällä isossa kerrostalossa. Suomessa meillä on omakotitalo.
Oon viihtynyt tosi hyvin. Täällä ei äänet juurikaan kuulu, joskus käytävästä kantautuu oven pamaus tai naurua. Alussa tietenkin kuului paljon remppaääniä, kun kaikki kiinnittivät hyllyjä ja tauluja seiniin jne. Yläkerran lasten juoksuaskeleet kuuluvat, mutta eivät haittaa. Ainut huono puoli verrattuna omakotitalossa asumiseen on se, etteivät lapset voi vain kävellä ovesta ulos ja olla samantien pihalla. Jos pissattaa, pitää lähetä hissillä ylös jne. Pieni vaiva verrattuna siihen, että talviaamuisin pitäisi tehdä lumityöt, jotta auton saa ajettua pihasta.
Omakotitaloalueet ovat niin täyteen rakennettuja, ettei niissä oikein yksityisyyttä ole. Omasta mielestäni ne ovat kuin kerrostaloasumista omakotitalon huonoilla puolilla eli naapuri näkee sisään, mutta itse joudut tekemään pihatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni suurin v-tutuksen aihe oli se miten joutui käytänössä elää naapureiden kämppiksenä. Siis äänieristykset niin perseestä ettei se tuntunut edes omalta asunnolta, vaan lähinnä huoneelta. Tässä rivarissa ei sentään tarvi sietää kuin yhtä seinänaapuria, kerrostalossa oli joka suunnassa joku.
Se on elämäntilanteesta kiinni. Nuorempana en olisi halunnut missään nimessä kolmilapsisen perheen kanssa kerrostaloon, ajatuksena, että on stressaavaa koko ajan ajatella, kuuluuko meteliä yms. Nyt yksinasujana tämä on ehdottomasti paras asumismuoto. En ole viherpeukalo, riittää, kun parvekkeelle hankkii kesäksi pari kesäkukkaa. Varmaan iän myötä kuulokin heikkenee, ei minua naapureiden elämän äänet häiritse. Kaikella on aikansa!
Kerrostalossa on yleensäkin
kallista ja ahdasta
Kallis vastike
Hidas huolto
Meluisaa
Huonosti autopaikkoja
Levotonta
Tupakansavua
Rikollisuutta
Huonoja naapureita
Huono iv
Putket kohisee
Kallis putkiremppa, noin 800 ...1000 e per m2...
En tiedä, en ole koskaan asunut omakotitalossa ja ihmettelen itse, miksi se on monelle niin tärkeää. Mä miellän kerrostaloasumisen erittäin helpoksi ja vaivattomaksi. En ole ihmisenä kovin touhukas ja aikaansaava, mikä tahansa ylimääräinen projekti stressaa ja ärsyttää ja kuvittelen, että omakotitalossa on tuollaisia itse huolehdittavia asioita tavallista enemmän. Ei tarvitse tehdä pihatöitä, talvella joku muu huolehtii siitä, ettei oven edessä ole liikaa lunta tai liukasta jäätä. Roskahuolto toimii, on iso kuivaushuone johon saan lakanat ja pyyhkeet kuivumaan. Naapureitten kanssa on kiva vaihtaa muutama sana, oon ekstrovertti ja tutustun aina vähintään pariin naapuriin. Me asutaan uudessa kerrostalossa, täällä ei äänet häiritse. Sijainti on hyvä, kaikki lähellä, myös luonto. Koen tämän meidän asumisratkaisun myös edulliseksi.
Mun arki on työtä ja harrastuksia , kotona on kiva vaan olla. En kaipaa mitään ylimääräistä siihen. Unelmien asunto olisi rivitalon pääty metsän reunalla, kesäiltaisin olisi se helppohoitoinen pieni terassi jossa istuskella. Nyt kun asutaan kerrostalossa, tulee lähdettyä tosi usein metsään retkeilemään kun ei ole omaa pihaa jossa istuskella. Terveyden kannalta senkin voi varmaan laskea plussaksi .
Vierailija kirjoitti:
Itselleni suurin v-tutuksen aihe oli se miten joutui käytänössä elää naapureiden kämppiksenä. Siis äänieristykset niin perseestä ettei se tuntunut edes omalta asunnolta, vaan lähinnä huoneelta. Tässä rivarissa ei sentään tarvi sietää kuin yhtä seinänaapuria, kerrostalossa oli joka suunnassa joku.
Uusissa kerrostaloissa on erinomainen äänieristys, ei kuulu mitään, ellei yläkerrassa putoa jotain suurta lattialle.
On siistiä ja huoletonta asua, auto hallissa turvassa kylmältä, kuumalta ja lumikuormalta. Kulut minimaaliset.
En voisi ainakaan omien lasteni kanssa elää huonosti äänieristetyssä kerrostalossa.
Meillä melskataan ylen aikaa.
Milloin musiikki soi, milloin tanssitaan, lauletaan, soitetaan useita eri instrumentteja, milloin on kavereita kylässä ja riemu raikaa ympäri taloa, milloin juostaan, milloin pompitaan, milloin huudetaan.
En yksinkertaisesti kestäisi sitä, että joutuisin hillitsemään lapsia koko ajan. Enkä jaksaisi koko ajan ajatella sitä, mikä kuuluu naapuriin ja mikä ei. Vaikka asumme omakotitalossa, iloiset äänemme kuuluvat jo nykyisellään naapuritaloihinkin (sisälle asti...), vaikka talojen välillä on vähimmilläänkin noin 25-30 metriä. Myös ulkona meidän perheestä lähtee ääntä.
Itse muuttanut omakotitalosta kerrostaloon. En kaipaa omakotitaloa. Turhaa hukkatilaa neliöissä. Pihatöitä, lumitöitä, jotain kunnostettava tai uusittava kokoajan, jos haluaa arvon säilyttää. Ruohonleikkurit pärisee. Viihdyn kerrostalossa hyvin. Tässä hyvä äänieristys tai sitten rauhallinen taloyhtiö, juuri mitään ääniä ei kuulu. Enemmän kuului omakotitalossa naapureiden pihoilta. Paljujenlämmitys savua, takanlämmitys savua, grillaus käryä, ym.