Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.

Mutta muuten se oli:

-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne

MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?

Kommentit (641)

Vierailija
1/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.

Vierailija
2/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä pihatöitä, se on itselleni yksi suurimmista plussista. Lisäksi kerrostalossa on jotenkin turvallisempi olo kuin rivi- tai omakotitalossa.

Huonoina puolina on toki samat kuin nuo sinun luettelemasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloilla saadaan samalle maapinta-alalle paljon enemmän ihmisiä kuin muilla vaihtoehdoilla. Yleensä asutuskeskusten keskelle kaavoitetaan ja rakennetaan kerrostaloja eli RT tai OKT ei ole ylipäänsä saatavilla keskustassa tai joukkoliikenteen saumakohdissa (esim metroasemien lähellä).

Vierailija
4/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pihatöitä (istutukset, talon hoito).

Omassa asuinkaupungissa sijainti, keskustan liepeillä nyt ei vaan ole kuin kerrostaloja.

Tämä tietysti asuinpaikkakohtaista, mutta ei huolta pitkistä sähkökatkoista, tulvista, myrskyn kaatamista puista jne.

En ole koskaan pelännyt kellareissa tai vintillä ja jos hissi ollut varattu olen käyttänyt rappusia (ylin asuinkerros ollut 5). Äänieristys vaihdellut loistavasta tosi huonoon, okt:saa sai kuunnella naapurien ruohonleikkureira, moporallia ja kailotusta pihalla.

Vierailija
5/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.

Kerrostaloasunto esim Eirasta ja Lauttasaaresta voi maksaa enemmän kuin hulppea kartano jostain muualta.

Vierailija
6/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua häiritse taloyhtiön äänet, joskus joku soittaa pianoa, joskus saattaa ovi kolahtaa, miksi se minua vaivaisi? Sen sijaan kerrostalossa saan asua Helsingin keskustassa, minun ei tarvitse itse miettiä vaikkapa lumitöitä tai putkihommia. Lapsella on samassa talossa kavereita, joiden kanssa leikkiä. Sijainti sijainti sijainti.

Vierailija
7/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni suurin v-tutuksen aihe oli se miten joutui käytänössä elää naapureiden kämppiksenä. Siis äänieristykset niin perseestä ettei se tuntunut edes omalta asunnolta, vaan lähinnä huoneelta. Tässä rivarissa ei sentään tarvi sietää kuin yhtä seinänaapuria, kerrostalossa oli joka suunnassa joku.

Vierailija
8/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla kerrostalo on ainoa omaan budjettiini sopiva asumismuoto, koska ainakaan tässä vaiheessa en halua muuttaa kovin kauas työpaikasta. Mieluummin asuisin rivarissa tai omakotitalossa. Varsinkin uusissa rivareissa tosin näkee paljon sitä, että asuntojen pihat ovat kiinni yhteisessä leikkikentässä tai parkkipaikassa, joten oman pihan hyöty vähän katoaa siinä.

Vierailija
9/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kulut ok-talossa, veikkaa vielä ja kerro tarkemmin.

Vierailija
10/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse taloyhtiön äänet, joskus joku soittaa pianoa, joskus saattaa ovi kolahtaa, miksi se minua vaivaisi?

No ei varmasti vaivaakaan, kun on niitä metakoijia omastakin takaa ja naapureiden äänet ikäänkuin hukkuu siihen sekaan. Toista se on hiljaisuutta arvostavilla yksineläjillä.

Vierailija
11/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen huolettomuus ja naapurit.

Vierailija
12/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sijainti, jos keskustassa haluaa asua, niin juuri muita hyviä vaihtoehtoja ei ole tarjolla kuin kerrostaloasuntoja, ellei sitten halua ostaa ökyhintaista okt:ta jossa ei kuitenkaan voi pitää verhoja auki, tai mitään tonttuja ja lyhtyjä pihassa kun ne pöllitään.

Vierailija
13/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut tehdä piha‐ tai mitään muitakaan huoltotöitä. Soitti vain huollolle jos jossain oli vikaa, ja hyvin pian oli ongelmat korjattu. Ei ollut yksinäinen olo, kun ympäriltä kuului aina ihmisten elämän ääniä. Oli paremmat maisemat ikkunasta. Pihalla oli aina muitakin lapsia.

Vierailija
14/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni suurin v-tutuksen aihe oli se miten joutui käytänössä elää naapureiden kämppiksenä. Siis äänieristykset niin perseestä ettei se tuntunut edes omalta asunnolta, vaan lähinnä huoneelta. Tässä rivarissa ei sentään tarvi sietää kuin yhtä seinänaapuria, kerrostalossa oli joka suunnassa joku.

Tän takia olen muuttamassa. Vihaan seinänaapurin typerää luonnetta ja hänen musiikkimakuaan. Myös puhelinkeskustelunsa ovat tympeitä.

Vierailija
15/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse taloyhtiön äänet, joskus joku soittaa pianoa, joskus saattaa ovi kolahtaa, miksi se minua vaivaisi?

No ei varmasti vaivaakaan, kun on niitä metakoijia omastakin takaa ja naapureiden äänet ikäänkuin hukkuu siihen sekaan. Toista se on hiljaisuutta arvostavilla yksineläjillä.

Äitini on hiljaisuutta arvostava ylsineläjä, ja asuu hyvin hiljaisessa kerrostalossa. Uusi, äänieristykset kunnossa. Yläkerrassa lapsiperhe, mutta eipä sieltäkään juuri koskaan kuulu mitään ääniä vaikka kaksi tarhaikäistä poikaa.

Vierailija
16/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse satunnaiset äänet naapureista, päin vastoin saan muiden ihmisten läheisyydestä turvallisuudentunnetta. Lisäksi sijainti, Helsingin kantakaupunki sekä 5. kerros kivalla maisemalla on aika mahdottomuus muussa asumismuodossa. Kellareita tai muutakaan en ole ikinä pelännyt kerrostalossa, omakotitalossa kyllä.  Pyörävarastot ovat minusta hyvä asia, eivät huono, enkä myöskään saa ihan kiinni tuosta varattujen hissien ongelmasta. En ole ikinä kiinnittänyt huomiota edes koko aiheeseen, sulla taitaa olla aika kaukaa haettuja esimerkkejä?

Vierailija
17/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasunto esim Eirasta ja Lauttasaaresta voi maksaa enemmän kuin hulppea kartano jostain muualta.

Paljonko siellä maksaa omakotitalo tai rivitalo? Vertasin siihen, että jos haluaisin (missä nyt asun) vaihtaa oktaloon tai rivitaloon, ero olisi suunnilleen tuo. Eli kt on kyllä poikkeuksetta edullisin vaihtoehto.

Vierailija
18/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 ensimäistä elin vuottani asuin onnelisena omakoti talo.Sitten kivinen lastenkoti oliko 4 kerrosta?Sieltä toisten nurkiin kerrostaloon ja viimeset 49 vuotta vuokralla päävuokralisena kerrostalossa.H:ki 94.Joten kokemusvaihtoehdot rajaliset. Kiitolinen on katto,seinät latti.jääkappi, sähkövalo ja lämpö.Täällä ei talvella palele,kuitenkin useimissa vanhoissa kerrostaloissa talvet ovat asunot kymiä,vetosia.Tällä on lämintä.On ilmanen lenkki sauna.Parasta on haettu tupakointi kieltoa,kunhan astuu voimaan.Tuskin tupakan hajut tulee sisälle ikunoiden rakoventiileistä sitten enää?.Arkitehdin moka parvekeet rinta rinnan ja osa asunoista ,eli makuhuoneen ikkuna parvekeelle ja sen ikunan rakoventilit asuntoon röökin hajut.On karseat hajut, varsinkin kostealla säällä,kuin vanha raato.Valitetavasti raot myös parvekeilla ja usein se tupakoitsia pitää lasitukset kiinni, oli kesä tai talvi.Nousee ne hajut sit muihin parvekeisiin.Ei kai sateilla tulessa ja tuiskuissa tupakoimattomien pidä pitää lasitukset auki kokonaan jotta asunoissa olisi raitis ilma?

Vierailija
19/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo sopii ihmisille jotka arvostavat helppoutta, ei tarvitse olla nurmea leikkaamassa ja lunta kolaamassa. Itse asun suht hiljaisessa talossa, joten ei naapurien äänet häiritse, enkä itsekään joudu millään tavalla itseäni rajoittamaan kun olen luonnostaan hiljainen eläjä. :)

Vierailija
20/641 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikultyurisuus. Elen oppinut muutamia sanoja monesta kielestä ja outoja tapoja eri kulttuureista ja uskonnoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme