Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.

Mutta muuten se oli:

-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne

MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?

Kommentit (641)

Vierailija
581/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

123344 kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä lumitöitä eikä leikata nurmikkoa tai tehdä muitakaan pihatöitä. Uudessa kerrostalossa on kunnon äänieristeet. Mitään ei kuulu naapurista eikä ulkoa. On myös savuton talo. Olen puolet elämästäni asunut omakotitalossa ja muutaman vuoden myös rivitalossa. En vaihtaisi kerrostaloasumista mihinkään muuhun asumismuotoon.

Uusissa ei ole mitään äänieristystä, lehdetkin kirjoittelee kuinka asukkaat hermostuu toisiinsa.

Vierailija
582/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

123344 kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä lumitöitä eikä leikata nurmikkoa tai tehdä muitakaan pihatöitä. Uudessa kerrostalossa on kunnon äänieristeet. Mitään ei kuulu naapurista eikä ulkoa. On myös savuton talo. Olen puolet elämästäni asunut omakotitalossa ja muutaman vuoden myös rivitalossa. En vaihtaisi kerrostaloasumista mihinkään muuhun asumismuotoon.

Uusissa ei ole mitään äänieristystä, lehdetkin kirjoittelee kuinka asukkaat hermostuu toisiinsa.

Kuka jaksaa asua betonikennoissa. Minä en ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan siihen apn kyssäriin. Ei se monesta näkökulmasta olekaan parempi, yleensä se on paskin vaihtoehto.

Mutta on pari asiaa jotka puoltaa kerrostaloasumista:

- jos asut aivan ytimessä, voit kävellä baariin ja kotiin.

- ei tosiaan tarvi itse aurata pihaa eikä tehdä muita kunnostushommia (tästä vapaudesta toki sitten maksaa kalliin vastikkeen muodossa)

Siinä ne. Kaikissa muissa suhteissa ja mittareilla omakotitalo vie voiton kuus nolla. Rivari (jos sattuu löytämään hyvän yhtiön, jossa asiat hoidettu kunnolla, ja jossa ei riidellä, ja jossa huoltoyhtiö hoitaa hommat eikänasukkaat ite) tulee sitten kakkosena.

Vierailija
584/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiuan asua keskustassa ja mahdollisimman korkealla. Nykyinen asuntoni on v. 2019 valmistuneessa kerrostalossa. En ole ikinä kuullut naapurista mitään, hiljaista on kuin huopatossutehtaalla. Hissiä ei yleensä tarvitse odotella kuin max. 15 sek.

Vierailija
585/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei tarvitse tehdä kirottuja lumitöitä, haravoida lehtiä tai muutenkaan välittää pihan kunnosta.  Kerrostalossa on usein hyvä pesutupa ja pyykinkuivausmahdollisuus.  Kerrostalossa saa asua korkealla kaukana autoliikenteen melusta.  Kerrostalossa kukaan ei tule kurkkimaan ikkunastasi sisään.  Kerrostalossa saa rauhassa olla anonyymi, nimetön eikä tarvitse välittää naapureistaan.  

Vierailija
586/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiuan asua keskustassa ja mahdollisimman korkealla. Nykyinen asuntoni on v. 2019 valmistuneessa kerrostalossa. En ole ikinä kuullut naapurista mitään, hiljaista on kuin huopatossutehtaalla. Hissiä ei yleensä tarvitse odotella kuin max. 15 sek.

Yksi lapsikin on. 500 m päässä on leikkipuisto, käydään siellä joka päivä. Olen itse asunut lapsuuteni omakotitalossa, enkä tykännyt.

Vierailija
587/641 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

Vierailija
588/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijainti, näkymät, vaivattomuus eli ei piha- tai lumitöitä. Talossa asuu fiksua porukkaa, joista ei onneksi kuulu mitään. Hyvin ja laadukkaasti rakennettu talo. Ei voi parempaa toivoa, aikamoinen lottovoitto saada asua näin ja toki pieni lottovoitto tarvitaan, että voi asua näin. 

Päällekkäin suostut asumaan vaikka muka rahaa on, valehtele lisää, kiitos. 😂

Ylimpänä näkee kauimmas. 

Ja on kuuminta taatusti helteellä ja kuolee tulipalossa varmimmin.

Meillä on asunnossa lattiaviilennys… Joten ei ole kuuma, eikä pidä meteliä.

Vierailija
589/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo neljäs kerros ei hissiä. Viihdyn tosi hyvin, eikä näin nuorena ja lapsettomana haittaa edes tuo hissin puute. Hiljaista on, luulen että eniten lähtee ääntä minun omista vieraista. No ei ole kukaan vielä valittanut. Ei tarvitse tehdä pihatöitä ja olla sosiallinen niinkuin rivarissa kuuluu. Kesällä saa sähkögrillillä grillata omalla partsilla. (lukee alataulun säännöissä).

Ylin kerros, lasitetetu parvekkeet ja vain alapuolella on toiset parvekkeet, vieressä ei. Kesällä voi huoleta nukkua ovi ja ikkunat auki. 

Ei tarvitse pelätä, että asunnossa on hometta niinkuin rivareissa usein voi löytyä, omakotitaloista puhumattakkaan. 

Helppoa ja huoletonta, kaikki palvelut lähellä. 

En keksi yhtään syytä  valitaa.

Vierailija
590/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat naapurit - koiranomistajana tulee tutustuttua ihmisiin ja tarvitsee astua vain ovesta ulos niin on seuraa. Silti tietty etäisyys säilyy ja kukaan ei tule "iholle". Ei myöskään stressiä kunnossapidosta ja halpa asuminen hyvällä paikalla (ei tietenkään aina näin mutta itsellä kyllä). Vuokralaisena myös helppo nostaa kytkintä jos jokin ei miellytä.

Vierailija
591/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ja perheen kokemuksen mukaan kerrostaloasumisessa ei ole mitään hyvää. Kerrostalot ovat rumia eivätkä sovi lapsiperheelle. 1970-luvulla rakennetut betonibunkkerit ovat vetoisia, kylmiä ja huonosti rakennettuja. Talvella asunnon kylmyys ja vetoisuus on epämiellyttävää ja terveysriski. Liikenteen melua kuuluu ulkoa ja myös rappukäytävästä, hissistä ja naapuriasunnoista kuuluu ääniä, koska äänieristys on huono.

Lapsille ei ole viihtyisää ja turvallista leikkipihaa, vaan kerrostalon piha-alue on vaarallinen. Piha-alueita ei ole suunniteltu lapsille leikkimiseen ja ihmisille oleskeluun vaan autoille parkkipaikaksi. Omassa pihassa ei voi ulkoilla eikä leikkiä lasten kanssa. Lasten kanssa pitää lähteä aina muualle kävelylle tai leikkipuistoon. Kaupungin keskustassa maleksii elämäntapanotkujia, juoppoja, piripäitä, näpistelijöitä ja ammattivarkaita. Kaikki varastetaan, mikä suinkin lähtee irti. Kaupungin keskustassa tehdään ilkivaltaa, sotketaan ja kuseskellaan keskellä kirkasta päivää.

Ainoat kauniit näkemäni kerrostalot ovat vanhoja ja kauniita, 1800-1900-luvun vaiheessa rakennettuja jugendkerrostaloja. Niissä on tyylikäs arkkitehtuuri, kauniit ikkunat, leveät ikkunalaudat, lautalattiat ja ehjä ja toimiva kaakeliuuni olohuonesssa. Parvekkeelta on esteettömät ja kauniit näkymät ympäröivään maisemaan.

Kerrostalo sopii opiskelijalle, joka haluaa asua oppilaitoksen lähellä. Lapsettomalle työssäkäyvälle, joka ei vietä paljoa aikaa kotona. Vanhukselle, joka ei pysty hoitamaan omakotitaloa. Vanhuksille pitää rakentaa esteettömiä senioritaloja, joissa on lähellä terveyskeskus, apteekki ja ruokakauppoja.

Omakotitalo on lapsiperheelle paras ja turvallisin asumismuoto. Sisällä on rauhallista eikä kuulu meteliä ja älämölöä mistään. On oma suuri piha, jossa voi leikkiä, oleskella, pelata ja puuhastella. Omakotitalossa perhe saa elää omannäköistä elämää eikä ole haittaa metelöivistä naapureista. Talon lämmitykseen tehdään itse polttopuita. Talvella lumityöt ovat hyvää kuntoliiikuntaa. Kesällä on mukava leikata nurmikkoa. Omassa pihassa on kukkia, hyötykasveja, pensaita ja puita. Talvella ruokimme lintuja ja on hauska seurata lintulaudoilla ruokailevia pikkulintuja. Omassa pihassa voi nähdä myös fasaaneja, oravia ja jäniksiä. Kesällä pihapiirissä on siilejä. Omakotitalo voittaa kerrostalon 100-0.

Vierailija
592/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan siihen apn kyssäriin. Ei se monesta näkökulmasta olekaan parempi, yleensä se on paskin vaihtoehto.

- ei tosiaan tarvi itse aurata pihaa eikä tehdä muita kunnostushommia (tästä vapaudesta toki sitten maksaa kalliin vastikkeen muodossa)

Siinä ne. Kaikissa muissa suhteissa ja mittareilla omakotitalo vie voiton kuus nolla. Rivari (jos sattuu löytämään hyvän yhtiön, jossa asiat hoidettu kunnolla, ja jossa ei riidellä, ja jossa huoltoyhtiö hoitaa hommat eikänasukkaat ite) tulee sitten kakkosena.

Ei tarvitse omakotitaloon kovin montaa kertaa tilata lumitöitä tai ruohonleikkuuta, kun hinta on jo yli kerrostalon kuukausivastikkeen.

Vierailija
593/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi varaa ja mahdollisuus hyvään sijaintiin ja siihen, että joku auttaisi pihatöissä, asuisin todellakin omakotitalossa, toivoin aina samanlaista onnellista perhe-elämää kuin omassa lapsuudenkodissani. Elämä vain ei aina mene suunnitelmien mukaan.

Kiireisenä, autottomana ja matalapalkkaisena lapsettomana sinkkuna kerrostalo on kuitenkin pätevä vaihtoehto. Olen pystynyt ostamaan kivan ja toimivan asunnon hyvällä sijainnilla miellyttävällä alueella. Taloyhtiö on pieni ja rauhallinen, iso ihana piha käytössäni, työ ja keskustan palvelut 10 minuutin kävelyn tai 5 minuutin pyöräilyn päässä, vastike edullinen eikä itse tarvitse tehdä lumitöitä ym. Naapurit ovat olleet valtaosin hyviä jo parikymmentä vuotta ja ei ole ollut häiriöitä tai ongelmia. Tietyssä mielessä naapureiden läsnäolo tuo myös turvaa.

Vierailija
594/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse omakotitaloon kovin montaa kertaa tilata lumitöitä tai ruohonleikkuuta, kun hinta on jo yli kerrostalon kuukausivastikkeen.

Jos on niin uusavuton ettei osaa lumitöitä tehdä tai ruohoa leikata, niin kerrostalo on ihan hyvä vaihtoehto. Eiköhän ne ole taloyhtiöt jotka noita hoidattaa ulkopuolisilla, eikä yksityiset. 

Vierailija
595/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osuu rauhalliset naapurit ja sääntöjä kunnioittavia omalle kohdalle niin se on plussaa.

Vierailija
596/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi tehä lumitöitä/pihatöitä, muuta en keksi.

Vierailija
597/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus. Edellinen rivarikämppä ja pelkäsin kokoajan asua. Ei piha, lumitöitä. Vuokralla ei myöskään tarvitse miettiä korjauksia, senkun soittaa huoltoon. Jos haluaa remontoida saa remonttikamat ilmaiseksi. Itse valitsin uuden kerrostalon missä on vartiointi ( ei häiriöitä) ja autohalli. Ei tarvi autoa kaivaa hangesta. Helppoa asumista.

Vierailija
598/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut omakotitalossa, paritalossa ja muutamassa eri kerrostalossa (lähempänä ja kauempana kaupungin keskustasta). Parhaiten olen viihtynyt kerrostalossa mahd. lähellä kaupunkin keskustaa. Tykkään siitä että kaikki mahdolliset palvelut ovat kävelymatkan päässä. Koen kerrostalossa asumisen myös hyvin helpoksi kun ei yksin tarvitse miettiä remontteja, pihan hoitoa ym. Nuo asiat kun eivät itseäni vain kiinnosta ollenkaan.

Unelmani on asua joku päivä ydinkeskustassa korkeassa talossa ullakkohuoneistossa :) niin ne vaan ihmiset on erilaisia.

Vierailija
599/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä itse tarvitse tehdä lumitöita, eikä pihatöitä, Nyt on tunne että hukun  täällä maalla lum een, tää on kyl viimeinen  talvi, kun täällä lusin. ollen asunut maalla 74 vuotta ja totisesti riittää, vaik on apuvoimiakin, mut tää on syvältä. Tie kam mottav assa kun nossa enkä uskalla vielä kaiv aa zautoa tallista. Tuntuu et on vankina täällä ja yksin. Ihanuus on  kaukana. Tulkaa tän ne vaan ni mä lähden  ja lujaa ihm isten  ilm oille

Vierailija
600/641 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

123344 kirjoitti:

Itse asun 2019 rakennetussa talossa eikä todellakaan kuulu naapureiden ääniä. Parissa vanhemmassa talossa (50-luvun ja 20-luvun) todellakin kuului.