Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Miten te kerrostaloasujat viitsitte käyttää yleistä saunaa ja pyykkitupaa. Minä en kyllä saattaisi. Hyi!
Aika monet käy uimahalleissakin saunassa tai viettävät lomaa hotelleissa. Arvaatkos mitä, siellä lakanat ja pyyhkeet pestään isoissa pyykkituvissa.
Mutta ymmärrän, ettei sinä uskaltaisi tehdä moisia asioita.
Ei tarvi tehdä itse lumitöitä ja pihahommia, huoltoyhtiö hoitaa monta asiaa kun soittaa.
Täällä ei suuremmin häiriöitä naapureista ole, talon älämölöt pantiin kuriin ja yksi heitetty ulos.
Rappuja pääsee jos hissi varattu eikä viitsi/ehdi vähän odottaa.
Korkeammalla tuntuu turvallisemmalta asua,kaupungissa tapahtuu paljon murtoja yms maan tasalla. Olen asunut omakotitalossa ja rivitalossa joten tuttua on nekin asiat.
Muistakaapas asukkaat, että rivi- ja kerrostaloissa asuminen ei sujuisi, ellei olisi hallitusta, isännöitsijää ja huoltoyhtiötä hoitamassa asioita teidän puolestanne. He yrittävät järjestää teille asumismukavuutta, mutta yleensä tulee enemmän valitusta ja kitinää kuin kiitosta. Lisäksi kaikki välttämättömät remontit maksavat liikaa. Eli itse halutaan elellä mukavasti valmiilla, muttei haluttaisi siitä maksaa. Ilmanko ei taloyhtiöiden hallituksiin tahdo saada ketään, kun asuminen on vain sisustamista eikä talon rakenteiden kunnossapito tule mieleenkään. Siitä kaikki lähtee.
Itseäni tympivät naapureiden kupinat, ovien paiskaamiset, koko talon kolisevat kaikumiset - puhumattakaan siitä, että olisi meluajia, huumehörhöjä, röyhkimyksiä, sotkijoita, seksihulluja...omakotitalossa asuessa vastaavia voi olla naapurissa.
Lopputulema: ei voi asua oikein missään.
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Ihan sulla hatusta vedetyt summat. Mistä osasit keksiäkin.
Saattaa joku yksiön vastike jossain takahikiällä missä ei kukaan halua asua olla halpa. Kerrostaloasumisessa kuitenkin kaikki samat kulut kuin muissakin asumismuodoissa mutta ne kaikki on ympätty yhtiövastikkeena maksettavaksi.
Omakotitalossa pystyy asumaan hyvinkin halvalla ainakin tilapäisesti kun saa itse päättää millä lämmittää ja mitä muuta kulua milloinkin haluaa maksaa esim remontissa, ellei sitten joku hajoa totaalisesti. Niin se voi käydä myös kerrostalossakin. Eikä ilmaisia korjauksia ole sielläkään. Jossakin vaiheessa ne yhteisten tilojen laitteiden korjaukset realisoituvat asukkaille maksuksi vaikka ei heti tarvitsekaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaapas asukkaat, että rivi- ja kerrostaloissa asuminen ei sujuisi, ellei olisi hallitusta, isännöitsijää ja huoltoyhtiötä hoitamassa asioita teidän puolestanne. He yrittävät järjestää teille asumismukavuutta, mutta yleensä tulee enemmän valitusta ja kitinää kuin kiitosta. Lisäksi kaikki välttämättömät remontit maksavat liikaa. Eli itse halutaan elellä mukavasti valmiilla, muttei haluttaisi siitä maksaa. Ilmanko ei taloyhtiöiden hallituksiin tahdo saada ketään, kun asuminen on vain sisustamista eikä talon rakenteiden kunnossapito tule mieleenkään. Siitä kaikki lähtee.
Itseäni tympivät naapureiden kupinat, ovien paiskaamiset, koko talon kolisevat kaikumiset - puhumattakaan siitä, että olisi meluajia, huumehörhöjä, röyhkimyksiä, sotkijoita, seksihulluja...omakotitalossa asuessa vastaavia voi olla naapurissa.
Lopputulema: ei voi asua oikein missään.
Niin. Kyllä noi kaupunkien omakotitontit on niin pieniä, että muutamalla loikalla ovelta on naapurin tontilla. Tehokkuutta vissiin haettu että on kunnallistekniikka mahdollismman tehokkaasti käytössä ja paljon liittymis-ja perusmaksun maksajia pienellä alueella.
Maalla korvessa on hyvä asua missä ei naapuriin edes ole näkö eikä kuuloyhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Mitkä kulut ok-talossa, veikkaa vielä ja kerro tarkemmin.
Talon maalaus yms kunnossapito (taitaa tällä hetkellä mennä siinä 6-7 tonnin paikkeilla), pihan hoito (kasvit, istutukset, nurmikonleikkuri, trimmeri tms., talvella auraamiset), vakuutukset, kiinteistövero (Saattaa muuttua hyvinkin epäedulliseksi tulevaisuudessa muille kuin kt asujille), lämmitys (Otetaan esimerkiksi lämmitysjärjestelmän uusiminen, niin kyllä se on halvempaa kun maksajina on enemmän väkiä), jätehuolto, sähkö ja vesi. Taitavat olla melkein kaikki kalliimpaa omakotitalossa kuin kerrostalossa. Yhteiskäytössä olevat vehkeet ostetaan kyllä, mutta maksajina on yleensä vähintään kolmisenkymmentä ihmistä.
Ostovoima on niin paljon suurempi kerrostalolla, niin lähes poikkeuksetta kaikki on edullisempaa.
Kaikesta samasta sitämaksetaan kerros- ja rivitalossa kuin omakotitalossakin. Jyvitys on luitenkin eri perusteinen. Esimerkiksi lämmitysjärjestelmän vaihtokin on kaikissa todennäköistä.
Huom, ikuinen vauvapalstan aihe jälleen kerran. ”MINUN asumismuotininonnainoa oikea ja sinun ihan kakki! Lällälläää!” 😂
Kerrostaloasumisen ainoa huono puoli on naapurit (ja se ei ole mikään ihan pieni miinus). Tuosta miinuksesta ei tosin pääse eroon omakotitalossakaan pk-seudulla, kun trampoliini-huuto-kilju-mökä naapurin tontti on metrin päässä omasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hyvää omasta mielestäni, koska naapurit.
Mielestäni tuossa kevyenliikenteen väylän toisella puolella omakotitalot ovat aika lähekkäin, samoin on rivitalojen kanssa. Siinä asutaan hyvin lähekkäin, napuri naapurissa kiinni.
Maalla pelkään yksin isossa talossa, kuuntelen jokaista rapsausta eikä valoja missään.
Kerrostalossani asuu sivistyneitä ihmisiä, rappuni kuudesta asunnosta lähtee pari perhettä aamuisin töihin, me muut olemme eläkeläisiä. Aikanaan töihin lähteneitä kaikki.
Yksin asuvana tämä asuntomuoto sopii minulle, toki sopi ennenkuin lapseni lensi pesästä. Rappu siisti, puhtaan tuoksuinen ja kaikki hyvin. Emme naapureiden kesken pidä mitään bileitä, elelemme hyvässä hengessä. Ihana tietää, jos hätä tulee voin soittaa naapurin ovikelloa ja on sovittu että se saavat soittaa mun ovikelloa.
Nuoret perheetkin lapsineen ovat sopeutuneet tosi hyvin meidän hissukaiseen elämäämme, meidän rapussa.
Olen asunut kerrostalossa lähes koko ikäni. Ikinä kukaan naapuri ei ole häirinnyt, enkä ole kuullut mitään seinän takaa, enkä ole kuuro. Ehkä tässä on kyseessä elämää suurempi onni.
Vaivattomuus ja sijainti, edullisuus omakotitaloon nähden. Äänieristys vaihtelee paikasta toiseen ja muut asujatkin riippuvat paljon alueesta. Sijoittajien vuokralaisista voi välillä olla häiriötä. Kellareita ja vinttejä en ole koskaan pitänyt pelottavina. Hissikin on tosi harvoin varattu, lähinnä jos joku muuttaa tai pakkaa asuntoautoaan tai mökkikuormaansa.
Omakotitalossa sai kärsiä naapurin räkyttävästä piskistä, toisen naapurin roskienpolton hajusta ja sirkkeleistä ja muista koneista, enemmän kuin kerrostalon remppaajista. Lumityöt, haravointi, ruohonleikkuu, jätekaivontyhjentäjän tilaaminen, kun likavedet ei enää menekään viemäriin jne. Kerrostalossa ei noita ole. Rivitalossa joutuu molempien huonoista puolista kärsimään - hissiä lukuunottamatta.
Paritalo on surkein paikka, jos ei satu mahtavat naapurit asumaan toiseen puoleen taloa.
Vierailija kirjoitti:
Neliötä kohti kerrostalon asumiskulut ovat noin kaksinkertaiset omakotitaloon verrattuna.
En nyt pysty keksimään yhtäkään. Paitsi ehkä se että laihialaistasoinen neliömäärä nopeuttaa siivoamista?
Saa asua kaltaistensa idioottien kanssa.
Näin olen päätellyt kerrostalossa asuvista.
Ei 65-vuotiaalla yksin elävällä naisella juuri muuta järkevää asumismuotoa ole. Tai sitten pitäisi olla niin mahtava eläke, että olisi varaa maksaa jollekin kaikki mahdolliset omakotitalon huoltotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa lähes koko ikäni. Ikinä kukaan naapuri ei ole häirinnyt, enkä ole kuullut mitään seinän takaa, enkä ole kuuro. Ehkä tässä on kyseessä elämää suurempi onni.
Vielä jatkan, nämä kaksi nuorta perhettä ovat ihania yhdellä koira, mutta ei pidä mitään meteliä.
On tosiaan iso onni asua kerrostalossa, jossa on kaikki hyvin. Toki minä aamuisin kuulen, kuinka naapuri alhaalla heräsi ja keittää jo teetä :D hyppään itsekin ylös.
Remonttien jälkeen hanatkaan eivät kolahda entiseen malliin. Olen pyytänyt anteeksi nappureilta, tiedän että lapseni soitti musiikkia aikanaan aikas kovalla volyymilla.. Sekin on anteeksi annettu.
Tulen varmaan lopun ikääni asumaan kerrostaloloukussa. en haluaisi,. Mutta kun köyhä tk-eläkeläinen olen. Olisi ihanaa kun olisi oma talo ja oma rauha jossain. Saisi olla maalla yms.
Juuri tällaiseen pientaloasumiseen mua ei saisi kirveelläkään, lähikauppa 3km,voi tsiisus, ei tulisi mitään. Me asutaan omakotitalossa aivan palvelujen vieressä, kaikki terveyskeskuksesta, kirpputorista, erikoisliikkeistä isoihin kauppoihin alle 1km. Koulut ja päiväkodit 50-400m. Bussi ja juna-asema reilu 1km. Haluan asua pientalossa mutta niin että auto on ns. turha.