Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä pihatöitä, se on itselleni yksi suurimmista plussista. Lisäksi kerrostalossa on jotenkin turvallisempi olo kuin rivi- tai omakotitalossa.
Huonoina puolina on toki samat kuin nuo sinun luettelemasi.
Kerrostalossa jotenkin turvallisempi olo... no minun mielestäni ei todellakaan.
Se turvallisuus loppuu siihen kun naapurin juoppo sammuu sänkyynsä rööki huulessa, naapurin dementikko unohtaa hellan päälle, tai naapurin sekopää sytyttää kämppänsä palamaan ja juoksee ihmissoihtuna rappukäytävään...taikka yläkerran juoppo sammuu suihkussa lattiakaivon päälle ja alapuolella oleviin asuntoihin tulee tulva.
Vaikka säilyisi itse ehjin nahoin, niin kämppä ja omaisuus liotettu sammutus tai tulvavesissä, tai "savustettu".
Kerros- ja myös rivitalojen pahin riski on kanssa asujat joilla "on haasteita elämän hallinnan kanssa".
Kyllä, laiskojen persaukisten asumismuoto.
Mitäköhän hyvää on kerrostaloasumisessa? Riippuu asujasta ja hänen tarpeistaan. Joku viihtyy omakotitalossa, toiselle kerrostalo tai rivari on mieleisempi. Kiistelemään asiasta ei kannata ruveta. Jokainen valitkoon itse.
Burning man kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä pihatöitä, se on itselleni yksi suurimmista plussista. Lisäksi kerrostalossa on jotenkin turvallisempi olo kuin rivi- tai omakotitalossa.
Huonoina puolina on toki samat kuin nuo sinun luettelemasi.
Kerrostalossa jotenkin turvallisempi olo... no minun mielestäni ei todellakaan.
Se turvallisuus loppuu siihen kun naapurin juoppo sammuu sänkyynsä rööki huulessa, naapurin dementikko unohtaa hellan päälle, tai naapurin sekopää sytyttää kämppänsä palamaan ja juoksee ihmissoihtuna rappukäytävään...taikka yläkerran juoppo sammuu suihkussa lattiakaivon päälle ja alapuolella oleviin asuntoihin tulee tulva.
Vaikka säilyisi itse ehjin nahoin, niin kämppä ja omaisuus liotettu sammutus tai tulvavesissä, tai "savustettu".
Kerros- ja myös rivitalojen pahin riski on kanssa asujat joilla "on haasteita elämän hallinnan kan
Ei millään pahalla, mutta et sinä turvassa siellä omakotitalossasikaan ole. Et ainakaan jos kämppään tulee juokseva vesi ja sähköt. Sitten harmittaa kun olet poissa töistä ja talo palanut vioittuneen johdon/sähkölaitteen aiheuttamasta tulipalosta. Mahdollisesti palaat kotiin kun putkisto pettänyt ja vesi lainehtii lattioilla. Vaarallista tuudittautua turvallisuuden tunteeseen oli koti mikä tahansa.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Kerrostaloasumisessa ei ole mitään hyvää. Ainoa kerrostalo missä suostun asumaan hetkellisesti on 5 tähden hotelli.
Mee hoitoon
Omakotitalo on kaikkein turvattomin talo asua. Varsinkin harvaan asutulla alueella. Moni sanoo, ettei omakotitalossa mitään vaarallista ole asua ja sitten asukkaat kumminkin hankkivat joko varassysteemit, vahtikoirat tai omat aseet siltä varalta.
Kerrostalossa on aina joku naapuri lähellä, jos tarvii apua. Ja oman ulko-oven lisäksi on rappu ja toinen lukittu ulko-ovi eristämässä ulkopuolisilta. Toki sitten parvekeovet ovat monella myös ja ikkunat, mutta harvemmin sitä kerrostaloon joku koittaa sisälle niiden kautta, kyllä ne maatason talot (omakotitalot ja rivitalot) on niitä pääasiallisia murtokohteita. Kerrostaloihin murtaudutaan yleensä vain kellarikerroksen varastoihin.
Kerrostalo on mitä mainioin asuisinpaikka Perussuomalaisen asua :) Täällä kaiken negatiivisen voi kuuluttaa toisten ja muitten syyksi. Erityisesti köyhien vuokralla-asujien ja mahdollisten vieraslajien.
Kerrostalo on ekologisin asuinmuoto. Lämpö siirtyy ylöspäin, siis alempi kerros lämmittää seuraavaa kerrosta ja niin edespäin.
Kun hankkii asunnon hyvästä kerrostalosta, tapaa naapurit olla mukavia.
Talonmies tuntee talon asukkaat ja tuo turvaa monella tavalla.
Hyvässä kerrostalossa naapurit eivät metelöi.
Kokemusta on töölöläisistä kerrostaloista yli 60 vuoden ajalta, enkä muuttaisi omakotitaloon vaikka puskutraktorilla työnnettäisiin.
Vain köyhät on asutettu kerrostaloihin.
Kyse on näkökulmasta. Yksi ihminen pitää jostakin asiasta, toinen ei. Minusta varastot ja kellarit ovat positiivinen asia, sinusta ei. Äänet taas eivät minusta selity puhtaasti sillä, asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa, vaan asuintalon sijainnilla. Kaupungissa valtaosa melusta muodostuu kaupungin äänistä, ei naapureista.
Olen asunut lähes koko ikäni kerrostalossa, enkä kokenut lyhyttä omakotitaloasumista omakseni. Turhaa tilaa on paljon, samoin murheenkryynejä ja rahanmenoa. Omakotitaloalueet ovat usein ankeita: joko ne ovat kaukana palveluista tai sitten tontit ovat lähellä toisiaan, joskus kumpaakin. Kerrostalot ovat yleensä lähellä palveluita, resurssien jakaminen on helpompaa, ei tarvitse omistaa turhaa tavaraa ja joku tekee pihatyöt kun ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän hyvää on kerrostaloasumisessa? Riippuu asujasta ja hänen tarpeistaan. Joku viihtyy omakotitalossa, toiselle kerrostalo tai rivari on mieleisempi. Kiistelemään asiasta ei kannata ruveta. Jokainen valitkoon itse.
Jep. Täällä moni esimerkiksi pitää omakotitalon tilavuutta puhtaasti positiivisena asiana. Minusta se on vain ylimääräistä maksettavaa, lämmitettävää ja siivottavaa. En tarvitse elämiseen niin paljon tilaa. Joku muu tarvitsee, mutta hänen ratkaisunsa eivät auta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhät on asutettu kerrostaloihin.
Niin? Onko synti olla köyhä vai miksi sen mainitset?
Ei ole ulkotöitä, ellei syystä tai toisesta luonnista. Siksi vanhuuden säilöntäpaikka. Paitsi kaupunkien keskustoissa, jos haluaa asua, vaihtoehtoja ei ole.
Minäkin olen asunut kaikissa. Kerrostalossa on parasta yksityisyys. Joka kerta kun astun rivitaloasuntoni pihalle. naapurin emäntä on kimpussa. Se utelee, arvostelee, manipuloi ja valittaa. Ihan koko ajan. Muutan varmaan kohta takaisin kerrostaloon eikä kukaan huutele parvekkeelleni yhtään mitään. Kerrostalossa nimenomaan parasta on se yksityisyys. Naapureita ei näe kuin rappukäytävässä satunnaisesti.
Ei vastuuta rakennuksesta, ei remonttihuolia, halpa lämmitys, lyhyt matka sairaalaan, lyhyt matka kauppaan, lyhyt matka baariin.
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Ainakin asuinneliötä kohti oma talo on varmuudella halvempi. Ei tarvitse maksaa turhista remonteista, huoltofirmasta, isännöitsijästä tai naapurin puolen tunnin kuumista suihkuista. Ylläpitotyöt voi tehdä itse ja on mukavaa puuhailla kun tekee itselle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asunut kaikissa. Kerrostalossa on parasta yksityisyys. Joka kerta kun astun rivitaloasuntoni pihalle. naapurin emäntä on kimpussa. Se utelee, arvostelee, manipuloi ja valittaa. Ihan koko ajan. Muutan varmaan kohta takaisin kerrostaloon eikä kukaan huutele parvekkeelleni yhtään mitään. Kerrostalossa nimenomaan parasta on se yksityisyys. Naapureita ei näe kuin rappukäytävässä satunnaisesti.
Samanlainen kokemus asuessani rivitalossa. Molemmin puolin asuntoani asui eläkeläispariskunta ja kun tulin kesäisin töistä ja halusin rentoutua takapihalla niin todella usein jommankumman tai molempien puolten eläkeläispariskunta tuli juttelemaan. Kivoja ihmisiä mutta töiden jälkeen halusi vain rentoutua, syödä ja kuunnella musiikkia. OK-talossa etenkin talvet olivat vaikeita koska koskaan ei tiennyt kuinka paljon lunta oli yöllä satanut ja paljonko menisi aikaa lumitöihin ennen töihin lähtöä. Pikku-auto ei pärjännyt lumihangessa. Tunsin myös oloni ok-talossa yksinäiseksi ja joskus myös pelästyin ylimääräisiä ääniä. Kaikki palvelut automatkan päässä. Kesällä toki nautin pihasta ja luonnosta mutta piha myös työllisti mm. nurmikon leikkuun vuoksi. En vieläkään pidä ruohonleikkurin äänestä.
Kerrostalo on minun juttu. Tilava, lähes 80 m2 kulma-asunto, kaikista ikkunoista näkyy luontoa, kiva lasitettu parveke ja kaikki palvelut 500 metrin päässä. Matkoille on helppo lähteä, bussipysäkki 300 m päässä. Pistokkeellinen autopaikka ja lumityöt tehty taloyhtiön puolesta ennen töihin lähtöä. Kerrostalossa on myös helppo olla anonyymi, naapureihin kyllä törmää ja kiva vaihtaa muutaman sana mutta ok-taloon ja rivitaloon verrattuna etäisyys on helppo säilyttää. Parasta on kuitenkin turvallisuudentunne. Kukaan ei voi kurkkia ikkunoista (5 krs.) eikä ole pelkoa murtovarkaista, alaovella on ovikoodi. Lisäksi taloyhtiö on todella hiljainen, en kuule naapureiden ääniä ollenkaan. Hyvä olla ja asua.
Tämähän menee nimenomaan sinne huonojen puolien listalle. Joutuu vielä julkisilla kulkemaan.
Sähkölämmitystalon on kallis varsinkin tänä vuonna, toisaalta sinulla on taatusti enemmän tilaa asua ja elää kuin kerrostalossa asuvalla ja et maksa ylimääräisten, kuten porraskuilut, talosaunat, häkkivarastot jne. Lumi- ja muiden pihatöitten tilanne on sama kuin kerrostalossa, minulle lumityöt tekee 4H, tilaan kun lunta tulee minulle liikaa. Nuoret tekee noita, täällä pikkukaupungissa, tienatakseen taskurahaa.
Minä en edes kuvittele asuvani kerrostalossa, päällekkäin asuminen ei kiinnosta, enkä halua kuunnella muitten mölinöitä, haluan oman ulko-oven.