Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Asumme kerrostaloasunnossa, kaksi aikuista ja kolme pientä lasta. Plussat:
+Ylimmän kerroksen tilava koti; meillä on esimerkiksi iso terassi (30 m2), ja arkea helpottava kodinhoitohuone ja erikseen kylpyhuone+sauna
+Ei lumitöitä tai pihahommia, autolle lämmin autotalli
+Lähellä keskikokoisen kaupungin keskustaa
+Vieressä ruokakauppa ja päiväkotiin noin 500 metriä
+Pihalla leikkialue mutta lähellä leikkipuistoja
+Hiljainen talo ja mukavia naapureita
Miinukset:
-Lähteminen ulos ja sisääntuleminen, täytyy kulkea muutamasta eri ovesta, mennä hissillä jne. Joskus syvältä jos on paljon kantamuksia.
-Lapsissa on aikamoinen vahtiminen ulkona, kun on vilkkaasti liikennöity alue
Kaikenkaikkiaan kerrostaloasuminen sopii tällä hetkellä meille parhaiten. Ainakin tässä talossa asuminen. Vietetään usein lomia ja viikonloppuja mökillä, mutta arkena kerrostaloelämisen helppous vie voiton.
Kellarit, vintit ja hissit ovat kerrostalossa plussaa. Se tarkoittaa lämmintä säilytystilaa ja apua portaissa kulkemiseen, esim. kauppakassien kanssa.
Kerrostaloasunnon paremmuus rivitaloasuntoon:
- Yleensä rivarin säilytystila on kylmä ulkovarasto, jossa voi säilyttää lähinnä ulkokalusteita ja ulkoiluvälineitä. Kerrostalojen lämpimiin häkkivarastoihin mahtuu melko hyvin kaikenlaista tavaraa, mitä voi myöhemmin tarvita. Vanhemmissa kerrostaloissa on vielä myös kylmävarastot, joissa voi säilyttää vihanneksia, hilloja, kesäkukkia, ym.
- Kerrostalossa saa elää omassa rauhassa, mutta rivarissa on oltava sosiaalisempi kaikenlaisten naapurien kanssa. Takapihat ovat vierivieressä ja naapuri ja heidän lapset ja lemmikit juoksentelevat omalla pihalla ilman lupaa, jos pihoja ei ole kunnolla aidattu. Lapset saattavat kurkistella ikkunoista sisään, kun ikkunat ovat matalalla. Myös aikuiset vilkuilevat ohikulkiessaan naapurin ikkunoihin. Jopa omia ulkokalusteita saatetaan lainata naapuriin luvatta. Naapurit kommentoivat, mitä kasveja saat/et saa istuttaa omalle pihallesi ja miten niitä pitää hoitaa, jne. Naapurin tupakointi ja alkoholin nauttiminen/juhliminen takapihalla voi häiritä, sekä nurmikonleikkuu sunnuntaisin klo 5. Uteliaat naapurit pystyvät seuraamaan kaikki menemiset ja tulemiset kun ulko-ovet ovat vierekkäin. Kerrostalon lasitettu parveke on yksityisempää aluetta ja sinnekin voi laittaa kasveja ruukkuihin, eikä kukaan kommentoi niiden hoitoa.
- Kerrostaloasuntoon ei ole niin helppoa murtautua kuin rivariin. Nykyisin uusissa krs-taloissa on lukitut ulko-ovet ja summerit.
Kerrostaloasunnon paremmuus omakotitaloon:
- Huolto toimii, kun soitat huoltomiehen paikalle. OK-talossa saat tehdä kaiken itse.
- Kerrostalojen kuntoa yleensä tarkastellaan taloyhtiön puolesta ja tarvittavia korjauksia tehdään ammattilaisten toimesta aika ajoin. OK-talossa on pakko itse tietää, mitä tulee tarkastaa ja mitä tulee korjata.
- OK-talossa teet lumityöt ja nurmikonleikkuun itse. Itse kipuat katolle pudottamaan lehtiä ja lumia sieltä pois. Itse kuljetat haravointijätteet pois. Kerrostalossa nautit muiden tuottamasta palvelusta.
- OK-talo houkuttelee varkaita enemmän kuin pienet krs-taloasunnot. Jos talo on syrjässä, niin sitäkin enemmän. OK-taloissa on yleensä enemmän tavaraa ja niihin on helpompi päästä ikkunoista ja ovista. Lähipiirissä tapahtui murto maaseudulla OK-taloon kun isäntäväki oli poissa. Veivät kaiken, söivät jääkaapin tyhjäksi, olivat jopa keittäneet kahvia.
- Yksinelävä voi kokea enemmän yksinäisyyttä ja turvattomuutta OK-talossa kuin krs-talossa, jossa kuuluu aina jotain ihmisten ääniä. Naapurin normaalit äänet eivät siis aina ole pahasta, vaan ne tuovat turvaa, kun ihmisiä on lähellä. Krs-talossa on mahdollista saada naapuriapua nopeasti, jos on tarve.
OK-talo on ihana asunto heille, jotka haluavat/pystyvät tehdä työtä sen eteen.
Rivari sopii seurallisille ihmisille.
Asutaan kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja täältä on upeat näkymät. Asutaan suht rauhallisella alueella ja keskustaan pääsee 20 minuutissa. Ei tarvi tehdä lumitöitä ja huoltomiehen saa tarvittaessa paikalle nopeasti.
Kivat rauhalliset naapurit, paljon pariskuntia. Poikaystävä haluaisi muuttaa rivarikolmioon, haaveissaan tehdä puutarhahommia, minulla ei ole vielä kiire :D
Näköala jos asuu tarpeeks korkeella. Ei tartte tehdä lumitöitä itse talvella. Ohikulkijat ei kurkistele sisään. Portaissa saa hyötyliikuntaa.
Naapureista kaikki on kiinni.
Jos naapurit ovat suoraan helvetistä, on asuminen syvältä kaikissa asumismuodoissa.
Ja sama kääntäen. Fiksut ja hiljaiset naapurit tekevät kaikista asumismuodoista mukavia.
Halpa sähkö- ja vesilasku, huolto pelaa, turvallisuus, siisteys, lumityöt hoituu.
Ikkunanäkymät on huisisti paremmat ylhäällä kerrostalossa kuin maantasalla olevassa talossa. Ei ikinä enää omakotitaloon! Ahdistais jos ei näe ikkunoista kun joku 40 metriä. Autotien äänet ku ei kuulu ylös nii on hiljaisempakin.
Onko Suomessa tosiaan niin korkeita kerrostaloja, että hissiä joutuu oottaan. Eikö ne kulje alle minuutissa jo kymmenenkin kerrosta?
Vierailija kirjoitti:
Kellarit, vintit ja hissit ovat kerrostalossa plussaa. Se tarkoittaa lämmintä säilytystilaa ja apua portaissa kulkemiseen, esim. kauppakassien kanssa.
Kerrostaloasunnon paremmuus rivitaloasuntoon:
- Yleensä rivarin säilytystila on kylmä ulkovarasto, jossa voi säilyttää lähinnä ulkokalusteita ja ulkoiluvälineitä. Kerrostalojen lämpimiin häkkivarastoihin mahtuu melko hyvin kaikenlaista tavaraa, mitä voi myöhemmin tarvita. Vanhemmissa kerrostaloissa on vielä myös kylmävarastot, joissa voi säilyttää vihanneksia, hilloja, kesäkukkia, ym.
- Kerrostalossa saa elää omassa rauhassa, mutta rivarissa on oltava sosiaalisempi kaikenlaisten naapurien kanssa. Takapihat ovat vierivieressä ja naapuri ja heidän lapset ja lemmikit juoksentelevat omalla pihalla ilman lupaa, jos pihoja ei ole kunnolla aidattu. Lapset saattavat kurkistella ikkunoista sisään, kun ikkunat ovat matalalla. Myös aikuiset vilkuilevat ohikulkiessaan naapurin ikkunoihin. Jopa omia ulkokalusteita saatetaan lainata naapuriin luvatta. Naapurit kommentoivat, mitä kasveja saat/et saa istuttaa omalle pihallesi ja miten niitä pitää hoitaa, jne. Naapurin tupakointi ja alkoholin nauttiminen/juhliminen takapihalla voi häiritä, sekä nurmikonleikkuu sunnuntaisin klo 5. Uteliaat naapurit pystyvät seuraamaan kaikki menemiset ja tulemiset kun ulko-ovet ovat vierekkäin. Kerrostalon lasitettu parveke on yksityisempää aluetta ja sinnekin voi laittaa kasveja ruukkuihin, eikä kukaan kommentoi niiden hoitoa.
- Kerrostaloasuntoon ei ole niin helppoa murtautua kuin rivariin. Nykyisin uusissa krs-taloissa on lukitut ulko-ovet ja summerit.
Kerrostaloasunnon paremmuus omakotitaloon:
- Huolto toimii, kun soitat huoltomiehen paikalle. OK-talossa saat tehdä kaiken itse.
- Kerrostalojen kuntoa yleensä tarkastellaan taloyhtiön puolesta ja tarvittavia korjauksia tehdään ammattilaisten toimesta aika ajoin. OK-talossa on pakko itse tietää, mitä tulee tarkastaa ja mitä tulee korjata.
- OK-talossa teet lumityöt ja nurmikonleikkuun itse. Itse kipuat katolle pudottamaan lehtiä ja lumia sieltä pois. Itse kuljetat haravointijätteet pois. Kerrostalossa nautit muiden tuottamasta palvelusta.
- OK-talo houkuttelee varkaita enemmän kuin pienet krs-taloasunnot. Jos talo on syrjässä, niin sitäkin enemmän. OK-taloissa on yleensä enemmän tavaraa ja niihin on helpompi päästä ikkunoista ja ovista. Lähipiirissä tapahtui murto maaseudulla OK-taloon kun isäntäväki oli poissa. Veivät kaiken, söivät jääkaapin tyhjäksi, olivat jopa keittäneet kahvia.
- Yksinelävä voi kokea enemmän yksinäisyyttä ja turvattomuutta OK-talossa kuin krs-talossa, jossa kuuluu aina jotain ihmisten ääniä. Naapurin normaalit äänet eivät siis aina ole pahasta, vaan ne tuovat turvaa, kun ihmisiä on lähellä. Krs-talossa on mahdollista saada naapuriapua nopeasti, jos on tarve.
OK-talo on ihana asunto heille, jotka haluavat/pystyvät tehdä työtä sen eteen.
Rivari sopii seurallisille ihmisille.
Minä asun rivarissa, olen introvertti ja nautin, naapurin näin äsken kun istuin syömässä ja satuin ikkunasta ulos vilaseen, mihin lie lähtenyt mukava naapurini. Muita en ole nähnyt pariin kolmeen viikkoon, pieni yhtiö ja vissiin aikataulut niin erilaiset, ettei satuta lähtemään yht’aikaa. Pihalla riittää kun sanoo he. Sisareni asuu kerrostalossa ja vihaa sitä, että aina on rapussa väkeä ja hissiin änkeää sakkia, eikä voi kieltää. Ja se rapuissa metelöintiä yölläkin, vie kuulema hermot.
Minä voi omasta ovestani lähteä vaikka tuppisuuna jos haluan. Lämmintä varastoa on autokatoksessa ja sekin on oikeilla seinillä ja oikealla ovella, inhoa häkkivarastojayli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunanäkymät on huisisti paremmat ylhäällä kerrostalossa kuin maantasalla olevassa talossa. Ei ikinä enää omakotitaloon! Ahdistais jos ei näe ikkunoista kun joku 40 metriä. Autotien äänet ku ei kuulu ylös nii on hiljaisempakin.
Minä pelkään tulipaloa kun lapsuuskaveri kuoli kerrostalopalossa, jäivät yöllä loukkuun kuudenteen kerrokseen.
Kaveri asuu ja muutti helteitten ajaksi hotelliin viime kesänä, ei pystynyt nukkumaan, sanoi olevansa psykoosin oartaalla kun töissä piti käydä. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näkyy ja vituttaakun ikkunat etelään ja länteen, aina verhot kiinni kun aurinko porottaa sisään. Puolet vuodessa on niin pimeää, ettei mihinkää näe kun töistä tulee. Ja kuumuus, parveke on kuin sauna, ei siellä voi olla. Onneksi tämä läävä on vain väliaikainen, uusi talomme on valmis toukokuun loppuun mennessä. Tämä kolhoosiasuminen ei ole ihmisen elämää.
Naapurin vanha leskirouva, joka ei turhia pihtaile harmaata rämemajavaansa. Ei myöskään nuukaile viinasten kanssa, kun tietää että tämän pojan viettelemiseen tarvitaan vähintään puoli pulloa hyvää viskiä.
Asumme Teneriffalla puolet vuodesta. Emme voisi kuvitellakaan asuvamme muussa kuin kerrostalossa. Sekä varsinkin Suomessa, että Kanariallakin. Tai sitten pitäisi palkata talonmies hoitamaan ajoittain tyhjää taloa.
Ei ole varaa rivariin/ok-taloon
Ei tarvitse/halua tehdä pihatöitä
Ok-talossa täytyy itse hoitaa kaikki remontit, piha jne tai palkata omasta pussista remontoijat jne.
Itselläni suurin syy kerrostalossa asumiseen on se, että on ensi asunto ei ollut paljoakaan varaa valita..
Nyt sitten kerätään rahaa ja toivotaan että sopivan hintainen asunto saunalla ja pihalla löytyy jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään tulipaloa kun lapsuuskaveri kuoli kerrostalopalossa, jäivät yöllä loukkuun kuudenteen kerrokseen.
Kaveri asuu ja muutti helteitten ajaksi hotelliin viime kesänä, ei pystynyt nukkumaan, sanoi olevansa psykoosin oartaalla kun töissä piti käydä. Hyi.
Minä pelkäisin kans ihan hulluna tulipaloa, onneksi on ollut aina mahdollisuus asua omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Mitkä kulut ok-talossa, veikkaa vielä ja kerro tarkemmin.
Vastaan tästä kysyjälle omalta osaltani
Okt talossa lämmitys jo maksaa tänä talvena muutaman satasen enemmän, itsellä ollut nyt 1000 e/kk, iso talo, lumityöt, jos on iso piha, puutarhan ja aitojen hoito., kiinteistövero ym
Siti se on mieluinen muoto asua
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa rivariin/ok-taloon
Ei tarvitse/halua tehdä pihatöitä
Ok-talossa täytyy itse hoitaa kaikki remontit, piha jne tai palkata omasta pussista remontoijat jne.Itselläni suurin syy kerrostalossa asumiseen on se, että on ensi asunto ei ollut paljoakaan varaa valita..
Nyt sitten kerätään rahaa ja toivotaan että sopivan hintainen asunto saunalla ja pihalla löytyy jossain kohtaa.
Kenen pussista sinä olet ajatellut kerrostaloremontit tehtävän? Olisi kiva kuulla.
Osakkeenomistajat maksaa ne kyllä ihan itse ja jos asunnossa asuu vuokralainen niin tottakai se siirretään vuokraan. Kerrostalojen rempat on järjettömän hintaisia verrattuna omakotitaloon, toki maksajiakin on enemmän mutta siitä huolimatta. Otapa vaikka selvää linjasaneerauksen hinnoista omakotitalo vs kerrostalo.
Kerrostaloasumisessa ei ole mitään hyvää. Ainoa kerrostalo missä suostun asumaan hetkellisesti on 5 tähden hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Asumme kerrostaloasunnossa, kaksi aikuista ja kolme pientä lasta. Plussat:
+Ylimmän kerroksen tilava koti; meillä on esimerkiksi iso terassi (30 m2), ja arkea helpottava kodinhoitohuone ja erikseen kylpyhuone+sauna
+Ei lumitöitä tai pihahommia, autolle lämmin autotalli
+Lähellä keskikokoisen kaupungin keskustaa
+Vieressä ruokakauppa ja päiväkotiin noin 500 metriä
+Pihalla leikkialue mutta lähellä leikkipuistoja
+Hiljainen talo ja mukavia naapureitaMiinukset:
-Lähteminen ulos ja sisääntuleminen, täytyy kulkea muutamasta eri ovesta, mennä hissillä jne. Joskus syvältä jos on paljon kantamuksia.
-Lapsissa on aikamoinen vahtiminen ulkona, kun on vilkkaasti liikennöity alueKaikenkaikkiaan kerrostaloasuminen sopii tällä hetkellä meille parhaiten. Ainakin tässä talossa asuminen. Vietetään usein lomia ja viikonloppuja mökillä, mutta arkena kerrostaloelämisen helppous vie voiton.
Nuo kaikki plussat paitsi äärimmäinen puuhastelun välttäminen löytyvät kyllä meidän Helsingissä sijaitsavasta okt:stakin. Lisäksi
+ kellarikerroksessa oma saunaosasto johon ei vuoroja tarvita, 2h kylpyamme, 2 suihkua...kuraiset lapset saa suoraan suihkutettavaksi alaovesta.
+ lapset saa mennä jo 6v alkaen itsekseen, rauhallinen kaunis alue jossa lähimmät kaverit aidan takana ja tien toisella puolen, kouluihin 250m ja 350m.
+ pihaleikit ja makoilu omalla pihalla, ulkona syöminen kesällä (en ole suuri grillausfani mutta sitäkin voi jos haluaa)
+ halvempi kuin vastaava kerrostaloasunto (talo ei ole uusi, toki remontoitu), ei yhtiövastiketta/tonttivuokraa ja asuminen kk-tasolla hyvin halpaa. Pari sataa jos laittaa sukanvarteen kuukaudessa saa rempat teetettyä laadukkaasti 20 v välein, sisustushommat ei riipu asuinmuodosta.
+ hyötyliikuntaa ja kädet multaan keväällä, parasta zeniä.
En tosiaan keksi miinuksia, paitsi se urbaani pöhinä pitää mennä hakemaan 20-45 min pyörä/auto/julkismatkan päästä. Ei kovin paha.
Asumme kerrostalossa. Maalla saamme "nauttia" 1970-luvulla rakennetun omakotitalon suomista mahdollisuuksista erilaisiin korjauksiin ja vastaaviin toimenpiteisiin.
Meillä on ollut onnea löytää taloyhtiö, jonka asukkaat tietävät "miten olla kuin eleä":