Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Miten te kerrostaloasujat viitsitte käyttää yleistä saunaa ja pyykkitupaa. Minä en kyllä saattaisi. Hyi!
Ihan hyvin. Saunamme on juuri remontoitu ja erittäin siisti ja todennäköisesti huomattavasti tilavampi kuin sinun rivi/omakotitalosi koppero. Kaiken lisäksi olen käyttänyt sitä koko korona-ajan. Käsidesit löytyy jne.
En pidä kerrostalossa asuvia oikeina ihmisinä. Ovat sellaisia elämässä epäonnistuneita moukkia.[/quote]
Jaa, jos opettajat, professorit ja insinöörit joita meidänkin kerrostalossa asuu ovat moukkia niin sen sanan merkitys on todellakin muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta saa hyvä kuvan siitä, millaista porukkaa siellä maalaismaisemissa rivi- ja omakotitaloissa asustaa.
Itse asun Jyväskylän keskustan kupeessa omakotitalossa ja viihdyn hyvin enkä pidä itseäni mitenkään normaalista poikkeavana.
No problem kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te kerrostaloasujat viitsitte käyttää yleistä saunaa ja pyykkitupaa. Minä en kyllä saattaisi. Hyi!
Ihan hyvin. Saunamme on juuri remontoitu ja erittäin siisti ja todennäköisesti huomattavasti tilavampi kuin sinun rivi/omakotitalosi koppero. Kaiken lisäksi olen käyttänyt sitä koko korona-ajan. Käsidesit löytyy jne.
Taloyhtiöiden saunat on usein tosi hyviä! Mulla on mökkisaunakin järven rannalla, mutta yhtään en väheksy taloyhtiöni saunaa. Just tilavuus ja viihtyisyys on kivaa, oon varannut sitä myös juhliin, tosi monia tyttöjeniltoja on siellä vietetty. Onneksi ei oo kavereita, jotka ei vois yleisessä saunassa saunoa. Siinähän on tunnelmaa! Ennen koronaa kävin myös lenkkusaunassa. Mukava perinne, tylsempi ois omassa osakkeessaan saunoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltotöitä läheskään samassa mittakaavassa. Ei tarvitse asua maan tasalla, jossa kaikki näkee sisään. Voi olla pesutupa, jolloin ei tarvitse omaa konetta. Vintti tai kellari ei ole pelottavia.
Eli kerrostalojen annetaan rapistua ja niitä ei huolleta kuten rivareita ja ok-taloja? Kaikki kerrostalossa eivät mahdu ykköskerrosta korkeammalle joten jonkun on pakko asua siellä maantasolla toisten töllisteltävinä.
Kyllä kerrostaloja huolletaan, mutta asukkaan ei tarvitse tehdä itse kuin pikkuhuoltoja sisällä.
Aivan, odotas joku lämmin kesä kun koko laatikosto huputetaan ja alkaa julkisivun rappaus tai parvekeremontit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pihatöitä, ruohonleikkuuta, lumihommia. Kun vielä asuu vuokralla, niin laiskalle aina helpompi, kun vuokranantaja hoitaa, jos jotakin rikkoutuu.
Olen myös vähän pelokas ihminen ja minulle naapureiden äänet tuovat turvaa. Tiedän, että jos jotakin kamalaa tapahtuu, esim. mörkö tai kirvesmurhaaja ilmestyy asuntooni, niin syöksyn vain rappuun ja varmasti joku kuulee kirkumiseni ja tulee katsomaan, mikä hätänä.
Siis, oletko tosissasi?
Aika monista erillistalossa asuminen katutasossa on jotenkin turvattoman tunnetuista ja tunnepohjaisesti epämiellyttävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltotöitä läheskään samassa mittakaavassa. Ei tarvitse asua maan tasalla, jossa kaikki näkee sisään. Voi olla pesutupa, jolloin ei tarvitse omaa konetta. Vintti tai kellari ei ole pelottavia.
Eli kerrostalojen annetaan rapistua ja niitä ei huolleta kuten rivareita ja ok-taloja? Kaikki kerrostalossa eivät mahdu ykköskerrosta korkeammalle joten jonkun on pakko asua siellä maantasolla toisten töllisteltävinä.
Kyllä kerrostaloja huolletaan, mutta asukkaan ei tarvitse tehdä itse kuin pikkuhuoltoja sisällä.
Aivan, odotas joku lämmin kesä kun koko laatikosto huputetaan ja alkaa julkisivun rappaus tai parvekeremontit.
Meillä oli huputettuna koko kesän. Oisko se pitänyt kokea jotenkin hankalaksi?
Sopii niille jotka ei osaa tehdä mitään lampun vaihtoa vaikeampaa. Käsistään taitavalle omakotiasuminen on edullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Asumisen huolettomuus ja naapurit.
Asumisen huolettomuus kyllä. Naapurit kyllä, jos ovat hyviä naapureita. Huonot naapurit, ehdottomasti ei! Iso ei! Huonoilla tarkoitan tässä tapauksessa huumehörhöjä sekä harhoja näkeviä vakavasti mielenterveysongelmaisia.
On kokemusta sellaisen mielenterveysongelmaisen naapurissa asumisesta, joka varmaan näki jotain demoneja ja sen vuoksi piti sellaista meteliä yötä päivää, varsinkin öisin, että siinä meinasi omakin päänuppi seota. Toivottavasti en enää koskaan joudu kokemaan tuollaista!
No problem kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pestä myös myös pukuhuoneen penkit aina ennen kuin menee saunaan. Taloyhtiöiden yhteisten tilat ovat tutkitusti erittäin likaisia.
Vierailija kirjoitti:
No problem kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pestä myös myös pukuhuoneen penkit aina ennen kuin menee saunaan. Taloyhtiöiden yhteisten tilat ovat tutkitusti erittäin likaisia.
Ja suomalaiset tutkitusti ylihygienisiä.
Hyvännäköiset nuoret naiset naapureina! 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisen huolettomuus kyllä. Naapurit kyllä, jos ovat hyviä naapureita. Huonot naapurit, ehdottomasti ei! Iso ei! Huonoilla tarkoitan tässä tapauksessa huumehörhöjä sekä harhoja näkeviä vakavasti mielenterveysongelmaisia.
On kokemusta sellaisen mielenterveysongelmaisen naapurissa asumisesta, joka varmaan näki jotain demoneja ja sen vuoksi piti sellaista meteliä yötä päivää, varsinkin öisin, että siinä meinasi omakin päänuppi seota. Toivottavasti en enää koskaan joudu kokemaan tuollaista!
Huono naapuri on huono omakotitalossskin. Yhden tutun mielenterveysongelmainen naapuri oli murtautunut taloon asukkaiden työpäivän aikana ja tuhrinut seinät ulosteellaan. Siis kaikkien huoneiden seinät. Nice.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono naapuri on huono omakotitalossskin. Yhden tutun mielenterveysongelmainen naapuri oli murtautunut taloon asukkaiden työpäivän aikana ja tuhrinut seinät ulosteellaan. Siis kaikkien huoneiden seinät. Nice.
Ihan kamalaa tuo okt:ssa eläminen, kun tuollaista voi tapahtua!
Vierailija kirjoitti:
Sä et koskaan käy hotellissa, uimahallissa, kylpylässä, matkusta junalla, lentokoneella jne. Vit..... mitä aivopieruja saa lukea.
Ei mitään! Pennut ajelee huvikseen hisseillä, pyykitupavuorosi varastetaan kuten myös pyykkisi kuivaushuoneesta, yksin koko päiväksi jätetty iso koira haukkuu yhdessä asunnossa ja toisessa taapero ajaa toistuvasti potkumopollaan päin patteria, liesituulettimien alla tupakoidaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä pihatöitä, se on itselleni yksi suurimmista plussista. Lisäksi kerrostalossa on jotenkin turvallisempi olo kuin rivi- tai omakotitalossa.
Huonoina puolina on toki samat kuin nuo sinun luettelemasi.
Metsä-/kalliotontti, niin ei tarvitse paljoa pihatöitä tehdä missään.
Turvallisuudentunteesta täysin eri mieltä. Kerrostalossa sinä/lapset voi herätä naapurin ryyppylauluihin, huutoseksisessioihin jne. keskellä yötä. Siitä on turvallisuudentunne kaukana.
Vaikka tuollaisia ääniä kuuluisikin, eivät ne turvallisuudentunteeseen vaikuttaisi. Ärsyttäisi korkeintaan.
Koen olevani turvassa ylhäällä tornissani koodien ja lukkojen takana. Ikkunoideni taakse ei pääse kukaan hiipparoimaan.
-eri
Siellä tornissasi asuu parhaassa tapauksessa kymmeniä, jotka ovesi taakse pääsevät avaamalla oman ovensa. Että voitkin olla noin tyhmä. 😂 Kun olet menossa kotiin, naapurisi avaa ovensa ja rynnii perässäsi, niin yksinkertaista.
Enpä ole moisesta rynnimisestä koskaan kuullut missään. Sinulleko on käynyt näin?
Jos joku on tyhmää, niin riehua oman taloyhtiön sisällä, siitä kun jää heti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon plussat omasta näkökulmastani:
+ Mahdollistaa asumisen korkealla puunlatvojen tasalla tai vielä tätäkin korkeammalla.
+Aamun lehden saa suoraan asuntoon sisään eikä sitä tarvitse hakea ulkoa postilaatikosta.
+Lumityöt tehdään huoltoyhtiön toimesta yleensä paremmin kuin rivareissa, koska kerrostalossa on enemmän asukkaita ja siksi varaa maksaa paremmasta palvelusta.
+Homeongelmat ovat kerrostaloissa harvinaisempia kuin pientaloissa, joten kerrostalon osto on turvallisempaa.
+ Kengistä jää isoimmat sotkut jo porraskäytävään, toista on pientaloissa, joissa ulkoa tullaan suoraan omaan eteiseen.
+Pyykkituvan kuivaushuoneeseen saa lakanat helposti kuivumaan, harvalla on omaa kuivaushuonetta pientalossa.
+Kerrostalossa ei ole yleensä oman asunnon sisällä portaita, sen sijaan rivarit ja okt:t ovat usein monessa tasossa ja en tykkää portaissa ravaamisesta.
Kokemusta on sekä kaikista asuinmuodoista, mutta kyllä kerrostalo on tuntunut kaikista vaivattomimmalta!
Ai että lumityöt tehdään paremmin, voi luoja, enpä ole koskaan ennen moista paskaa lukenut, kuolen nauruun. Kyllä kuule yrittäjä lähtee kuin hauki rannasta jos ei työn jälki ole rivarissa priima. Rivarissa asuu useinmiten omistajat, ne on tarkkoja.
Kuka viitsii pestä pyykkejään yhteisillä koneilla, en koskaan laita vaatteitani sellaiseen, hyi! Yleiset saunat, ajatuskin oksettaa, siellä kaikki kynsisienikintut kävelee.
Suurin osa rivarista on yksitasoisia, joissakin on muutama porras, rinnetaloissa, ne on kivoja, persoonallisia. Kerrostalot kämpät on kaikuivat betonikuutioita, eihän niitä voi kodiksi sanoa, kämppiä ovat.
Porraskäytävien sotkut on hirveitä, kymmenittäin ihmisiä ravaa ja kantaan paskaa, siinä pitää sitten kävellä kämppään ja sieltä pois, hissejä kaikki räkäkourat rääpiä.
Kerrostalot on kuvottavia paikkoja joihin ei oikeat ihmiset mene asumaan.Ai kauhee, meen kerrostalossa ei ole mitään noista ongelmista. 😮 Hyvin hoidettu pienehkö omistustalo, jossa ihmiset elää siististi.
Samoin. Meillä on kaikki omistajia ja kyllä on rauhallista ja siistiä aina.
Höpöhöpö, tosiasiat on tosiasioita. Sinun väitteet noloja. Yhteiset tilat on kuvottavia eikä ihmisen ole hyvä asua ahtaissa loukossa päällekkäin.
Luulen että kyseisessä talossa asuva ihminen tietää tilanteen vähän paremmin kuin sinä satuseppo. Kaikki kerrostalot eivät ole samasta puusta, kuten eivät ok-talotkaan.
-eri
Eipä ole taloa, jossa ei joku ilmanpilaaja asu, sehän on taatusti tosiasia.
Eri myöskin
Jaa, no jos meillä sellainen asuu niin ei ole vielä 10 vuoden aikana omalle polulle osunut.
Olispa Ihanaa jos joku rynnis perään.
Siis, oletko tosissasi?