Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Täähän nyt hauskaksi meni tämä väittely:D Täähän on vielä pahempaa kuin sähköauto vs vetyauto keskustelu
Ei kertsissä olekaan mitään hyvää. Onneksi niistä ajoista on aikaa.
N-43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te kerrostaloasujat viitsitte käyttää yleistä saunaa ja pyykkitupaa. Minä en kyllä saattaisi. Hyi!
Saunaa ei onneksi ole ja pyykkitupaa käytän joskus mökkilakanoille.
Sitä vaan mietin,että jos kysymys kuuluu että mitä hyvää on kerrostaloasumisessa, niin mistä tulee mieleen vastata siihen jotain hyi sauna -juttua?
Liki kaikissa uudemmissa (alle 30 vuotta sitten rakennetuissa) on omat asuntokohtaiset saunat ja pesukone/kuivausrumpu jokaisella omassa asunnossa.
Mitä hyvää: ihana asunto, loistava sijainti, ei piha-tai lumitöitä ja jos jotain on korjattava, huoltoyhtiö hoitaa nopeasti.
Ja saa nauttia naapureitten hajuista ja äänistä. Säännöt on joka asiaan ja heippalaput lentelee. Porraskäytävässä ramppaa sakki ja paiskoo ovia, osa tekee yövuoroa, osa lähtee aamulla ennen auringonnousua ja aina kuuluu äänet. Tämä on perseestä, muutamme onneksi pian, heti talomme on valmis.
Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä omat plussat
+postin voi hakea eteisen lattialta
+voi asua korkealla, hyvät maisemat
+taloyhtiö huolehtii lähes kaikesta, pihan siivous, roskakatos yms.
+voi asua ihan keskustassa jos haluaa
+pienituloiselle yleensä ainoa vaihtoehto, okt vaatii aina pääomaa ja/tai ison lainan
Mitä postia nykyään tulee?
Minä luen aikakausilehdet kirjaston palvelusta ilmaiseksi, sanomalehdet netistä, laskut saan sähköpostiin. Jokunen kortti mummoilta ja vanhemmilta sukulaisilta joskus tulee, ne kyllä jaksan lenkiltä tullessa laatikosta ottaa. Kun liikun ulkona kuitenkin.
Tulipalon sattuessaan kurjaa asua ylhäällä, savu nousee ylös ja jos rapussa palaa sinnepäs jäät.
Keskustassa asun vaikka rivarissa asunkin, en onneksi somppupääkaupungissa nimeltä Helsinki.
Taloyhtiö huolehtii kaikesta, jopa omien pihojen nurmikon leikkuusta koska olemme niin päättäneet.
Pienituloinen en ole, mutta eläkeläinen. Omakotitalo oli liian iso hoidettava yksin, nyt on sopivat 89 neliötä, helppoa ja viihtyisää.
Minuakin nauratti tuo postin sisälletulo. Kuka enää tilaa paperilehtiä? Ja kenelle ylipäätään tulee joka päivä postia? Minun ei tarvitse edes nousta sängystäni kun haluan lukea lehteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te kerrostaloasujat viitsitte käyttää yleistä saunaa ja pyykkitupaa. Minä en kyllä saattaisi. Hyi!
Sitä vaan mietin,että jos kysymys kuuluu että mitä hyvää on kerrostaloasumisessa, niin mistä tulee mieleen vastata siihen jotain hyi sauna -juttua?
Liki kaikissa uudemmissa (alle 30 vuotta sitten rakennetuissa) on omat asuntokohtaiset saunat ja pesukone/kuivausrumpu jokaisella omassa asunnossa.
Mitä hyvää: ihana asunto, loistava sijainti, ei piha-tai lumitöitä ja jos jotain on korjattava, huoltoyhtiö hoitaa nopeasti.
Ja saa nauttia naapureitten hajuista ja äänistä. Säännöt on joka asiaan ja heippalaput lentelee. Porraskäytävässä ramppaa sakki ja paiskoo ovia, osa tekee yövuoroa, osa lähtee aamulla ennen auringonnousua ja aina kuuluu äänet. Tämä on perseestä, muutamme onneksi pian, heti talomme on valmis.
Ihanaa!
Samat tunnelmat, kerrostaloasuminen on aina ollut helvetti, nyt Koronan aikaan tämä on ollut persehelvetti, onneksi marraskuun loppuun enää, sitten muutto uuteen omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
-ei lumitöitä
-ei puutarhatöitä
-ei huoltohommia
-enemmän omaa rauhaaJoku voi ihmetellä jälkimmäistä, mutta mikään ei ole oman rauhan osalta niin myrkkyä, kuin omakotitalo pienellä tontilla. Ja metsän keskellä kaukana naapureista olisi kaukana kaikesta muustakin. Kerrostalossa on ihana rauha. Naapureita ei tarvitse kun moikata. Kukaan ei kyttää pihaa eikä valita pensasaidasta.
Taas huomaamme, että maailman kaikki omakotitalot ovat keskellä metsää.
Terkut omakotitalosta täältä merenrannalla.
Oletteko te kaikki kerroskolhoosissa asujat yksinkertaisia vai sokeita, ehkäpä molempia.
No se on kiva kun saa vähän lisäjännitystä elämään. Ikinä ei voi tietää, mikä pyromaani tai dementikko sytyttää tulipalon ja sitten jää itse asuntoon loukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Siinäpä se totuus, lyhyesti ja ytimekkäästi!
Voimme sulkea ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimmissa ei muuten välttämättä ole. 80-90-luvulta 2000-luvulle se oli must. Nykyään saunasta ei niin paljon piitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei lumitöitä
-ei puutarhatöitä
-ei huoltohommia
-enemmän omaa rauhaaJoku voi ihmetellä jälkimmäistä, mutta mikään ei ole oman rauhan osalta niin myrkkyä, kuin omakotitalo pienellä tontilla. Ja metsän keskellä kaukana naapureista olisi kaukana kaikesta muustakin. Kerrostalossa on ihana rauha. Naapureita ei tarvitse kun moikata. Kukaan ei kyttää pihaa eikä valita pensasaidasta.
Taas huomaamme, että maailman kaikki omakotitalot ovat keskellä metsää.
Terkut omakotitalosta täältä merenrannalla.
Oletteko te kaikki kerroskolhoosissa asujat yksinkertaisia vai sokeita, ehkäpä molempia.
Itämeri on niin paskainen, etten sen rantaan haluaisi. Metsä on jees, eniten kritisoin tiiviisti rakennettujen alueiden omakotitaloja, jos huomasit. Miksi se noin paljon harmittaa, jos joku aidosti tykkää kerrostalosta?
Vierailija kirjoitti:
Asumisen helppous ja tietyllä tavalla halpuus. Ei oikeastaan tarvitse mitään hoitaa itse, senkun soittaa isönnöitsijälle/huoltoyhtiölle niin ammattilaiset tulee hoitamaan homman eikä maksa mitään.
Eikä tarvitse tehdä pihatöitä.
"eikä maksa mitään" 😁
Ihmiset yleensä kyllä maksaa enemmän yhtiövastikkeissa kuluja kuin ok-talossa. Monen voi olla se vaikea uskoa, mutta huoltoyhtiöt, isännöintikulut ja muut eivät ole niin halpoja kuin moni ajattelee. Ok-asuja voi myös säästää halutessaan tekemällä pihatyöt itse, taloyhtiössä sitä mahdollisuutta ei ole. Ok-asuja voi myös tilata jonkun tekemään lumityöt jos ei itseä kiinnosta, sekä osallistua jätekimppaan. Sekä päättää itse mikä firma tulee ja milloin remppaamaan jos tarve, siinä missä taloyhtiössä muut tekevät päätökset. Olen asunut kerrostalossa ja rivarissa, nyt ok-talossa, eikä ole ikävä muihin asumismuotoihin vaikka varmaan kaikissa puolensa. Itse en keksi nykymuodosta mitään huonoa, aiemmista kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisen helppous ja tietyllä tavalla halpuus. Ei oikeastaan tarvitse mitään hoitaa itse, senkun soittaa isönnöitsijälle/huoltoyhtiölle niin ammattilaiset tulee hoitamaan homman eikä maksa mitään.
Eikä tarvitse tehdä pihatöitä.
"eikä maksa mitään" 😁
Ihmiset yleensä kyllä maksaa enemmän yhtiövastikkeissa kuluja kuin ok-talossa. Monen voi olla se vaikea uskoa, mutta huoltoyhtiöt, isännöintikulut ja muut eivät ole niin halpoja kuin moni ajattelee. Ok-asuja voi myös säästää halutessaan tekemällä pihatyöt itse, taloyhtiössä sitä mahdollisuutta ei ole. Ok-asuja voi myös tilata jonkun tekemään lumityöt jos ei itseä kiinnosta, sekä osallistua jätekimppaan. Sekä päättää itse mikä firma tulee ja milloin remppaamaan jos tarve, siinä missä taloyhtiössä muut tekevät päätökset. Olen asunut kerrostalossa ja rivarissa, nyt ok-talossa, eikä ole ikävä muihin asumismuotoihin vaikka varmaan kaikissa puolensa. Itse en keksi nykymuodosta mitään huonoa, aiemmista kylläkin.
Sehän just on rasittavaa tehdä ne päätökset ja valita firmat. Kerrostalossa voi jättää yhtiökokouksen välistä, antaa muiden päättää ja vain maksaa osuutensa... Mukavan helppoa.
Itseäni ihmetyttää ettei kerrostaloja ole suunnattu enemmän tietylle ryhmälle ja järjestyssäännöt sen mukaan. Eli bailukämpissä olisi hiljaisuus 05- 10 jne. Toki nykybileissä voi antaa kaikille kuulokkeet ja villasukat joten naapurit ei kuule mitään
Lähellä keskustaa ei ole omakotitaloja, ei tarvitse stressata homeesta tai vastaavasta yhtiön vastuulla olevasta asiasta, ei tarvitse stressata pihasta, räystäistä tai muusta
Tästä ketjusta saa hyvä kuvan siitä, millaista porukkaa siellä maalaismaisemissa rivi- ja omakotitaloissa asustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Kaveri saunoo talosaunassa ja pyytää usein saunailtaan, olen keksinyt tekosyitä kun en kehtaa sanoa, etten lähde kenenkään paskoissa istumaan lauteille ja jälkasientä hakemaan suihkun lattialta.
🤮
Aikanaan maatalousyhteisöissä koko kylä pakkautui yhteen ja samaan saunaan peseytymään. Jostain syystä suomalaiset eivät kuitenkaan kuolleet sukupuuttoon. Allergioiden määrä tosin on kasvanut räjähdysmäisesti, mistäköhän johtuu.
Vierailija kirjoitti:
- halvempaa kuin omakoti- tai rivitalo, kulut pienemmät muutenkin
- turvallisin asumismuoto, samoin yksityisin
- ei tarvitse itse hoitaa pihaa, lumitöitä tai hakea postia
- ei tarvitse tutustua naapureihin samalla tavalla kuin usein omakotitaloissa ja harrastaa small talkkia
- yleiset järjestyssäännöt takaavat hiljaisuuden yöllä, omakotitalossa naapurissa voi olla haukkuva koira 24/7, lapsia kiljumassa esim. trampoliinilla tai naapuri leikkaamassa nurmikkoa viikonloppuaamuna klo 7
Ei ne järjestyssäännöt mitään takaa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää nuo omakotiasujat ja rivariasujat olevan hyvin katkeria kun joku tykkää asua kerrostalossa.
Lähinnä ihmetyttää nuo perustelut. Sähkö on ilmaista, pihatyöt on ilmaisia jne. jne. jne.
Ei pihatöitä, ruohonleikkuuta, lumihommia. Kun vielä asuu vuokralla, niin laiskalle aina helpompi, kun vuokranantaja hoitaa, jos jotakin rikkoutuu.
Olen myös vähän pelokas ihminen ja minulle naapureiden äänet tuovat turvaa. Tiedän, että jos jotakin kamalaa tapahtuu, esim. mörkö tai kirvesmurhaaja ilmestyy asuntooni, niin syöksyn vain rappuun ja varmasti joku kuulee kirkumiseni ja tulee katsomaan, mikä hätänä.