Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen vastaus, on kolme syytä: sijainti, sijainti ja sijainti. Suomesta on mahdotonta löytää rivitaloja tai omakotitaloja kelvollisella sijainnilla.
Kelvollinen sijainti on sentyyppinen kuin itselläni: sadan metrin säteellä on puolenkymmentä hyvää ruokaravintolaa ja kilometrin säteellä ehkä 300. Ja sitten kaikki muut ravintolat ja kahvilat, ja yleinen urbaani fiilis.
Missä se urbaani fiilis on? Ai niin Tukholmassa ja Kööpenhaminassa.
Helsinki on kätynen pikkukaupunki jonka on vallanneet mammmut, (onneksi niin me oikeat ihmiset saamme asua ilman niitä) huumesakki ja maalta muuttaneet ääliöt.
Kyllä vituttaa kotikaupungin nykyinen tila.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava sijainti meren rannalla, lähellä keskustaa ja palveluja, iso parveke(huoneen kokoinen) ja tilava sauna, upouusi asunto 60 m2 . Hiljainen taloyhtiö. En vaihtaisi mihinkään, paitsi vielä isompaan krstaloasuntoon. Olen asunut myös ok-talossa ja rivarissa.
Tuommoisessa kopissa en suostuisi kyllä asumaan, mutta kyllä se sulle köyhälle kelpaa. Ahtaus on kauhea asia.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasujan ei tarvitse koskaan tehdä lumitöitä, hiekoittaa pihaa, leikata nurmikkoa yms.
Jos kerrostaloasunnossa tulee ongelmia tekniikan kanssa, huoltofirma tulee ja korjaa, eikä maksa mitään.
Jos kerrostalossa jää lukkojen taakse, huoltomies käy päästämässä sisään kohtuuhinnalla. Omakotiasuja joutuu kutsumaan lukkosepän, mikä maksaa maltaita.
Ai kuka sen sun huoltofirman maksaa? Kerropas nyt meillekin.
Sinähän sen maksat, ei kukaan muu.
Oiva osoitus olet ihmisestä joka asuu kerrostaloläävässä, olet tyhmä kuin saapas.
Taas ketjusta päätellen omakotiasujat on keskimäärin ahdasmielisempiä ja ilkeämpiä kuin muut. En jaksa tätä hemmetin kitinää, yhdestäkään asiasta voi keskustella ilman että menee ilkeilyksi.
Ei mitään hyvää. Kamalia loukkoja.
Ympäristön kannalta ekologisempaa? Asujan itsensä kannalta ei mitään hyvää. Ei ikinä takaisin kerrostaloon.
Sijainti ja oma rauha: naapureiden / rappukäytävässä vastaan tulijoiden kanssa moikataan mutta siinäpä se; sopii oikein hyvin kaltaiselleni introvertille! Ok-taloon voisin muuttaa jos lähin naapuri ois tarpeeksi kaukana :D
Vierailija kirjoitti:
Ai että lumityöt tehdään paremmin, voi luoja, enpä ole koskaan ennen moista paskaa lukenut, kuolen nauruun. Kyllä kuule yrittäjä lähtee kuin hauki rannasta jos ei työn jälki ole rivarissa priima. Rivarissa asuu useinmiten omistajat, ne on tarkkoja.
Kuka viitsii pestä pyykkejään yhteisillä koneilla, en koskaan laita vaatteitani sellaiseen, hyi! Yleiset saunat, ajatuskin oksettaa, siellä kaikki kynsisienikintut kävelee.
Suurin osa rivarista on yksitasoisia, joissakin on muutama porras, rinnetaloissa, ne on kivoja, persoonallisia. Kerrostalot kämpät on kaikuivat betonikuutioita, eihän niitä voi kodiksi sanoa, kämppiä ovat.
Porraskäytävien sotkut on hirveitä, kymmenittäin ihmisiä ravaa ja kantaan paskaa, siinä pitää sitten kävellä kämppään ja sieltä pois, hissejä kaikki räkäkourat rääpiä.
Kerrostalot on kuvottavia paikkoja joihin ei oikeat ihmiset mene asumaan.
Heijastelee vahvasti kirjoittajan mielentilaa. Kävisi sääliksi, jos olisi vähemmän oksettava kusipää.
nytkin suomessa n.8000 ok taloa myynnissä miksiköhän ovat myymässä talojaan. kiinteistö huijarit kyllä kehuskelee että kaikki menee. jos sinulla on niin auvoista elämää ok talossasi NAUTI SIITÄ. miksi meitä järkevämpiä arvostelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon plussat omasta näkökulmastani:
+ Mahdollistaa asumisen korkealla puunlatvojen tasalla tai vielä tätäkin korkeammalla.
+Aamun lehden saa suoraan asuntoon sisään eikä sitä tarvitse hakea ulkoa postilaatikosta.
+Lumityöt tehdään huoltoyhtiön toimesta yleensä paremmin kuin rivareissa, koska kerrostalossa on enemmän asukkaita ja siksi varaa maksaa paremmasta palvelusta.
+Homeongelmat ovat kerrostaloissa harvinaisempia kuin pientaloissa, joten kerrostalon osto on turvallisempaa.
+ Kengistä jää isoimmat sotkut jo porraskäytävään, toista on pientaloissa, joissa ulkoa tullaan suoraan omaan eteiseen.
+Pyykkituvan kuivaushuoneeseen saa lakanat helposti kuivumaan, harvalla on omaa kuivaushuonetta pientalossa.
+Kerrostalossa ei ole yleensä oman asunnon sisällä portaita, sen sijaan rivarit ja okt:t ovat usein monessa tasossa ja en tykkää portaissa ravaamisesta.
Kokemusta on sekä kaikista asuinmuodoista, mutta kyllä kerrostalo on tuntunut kaikista vaivattomimmalta!
Ai että lumityöt tehdään paremmin, voi luoja, enpä ole koskaan ennen moista paskaa lukenut, kuolen nauruun. Kyllä kuule yrittäjä lähtee kuin hauki rannasta jos ei työn jälki ole rivarissa priima. Rivarissa asuu useinmiten omistajat, ne on tarkkoja.
Kuka viitsii pestä pyykkejään yhteisillä koneilla, en koskaan laita vaatteitani sellaiseen, hyi! Yleiset saunat, ajatuskin oksettaa, siellä kaikki kynsisienikintut kävelee.
Suurin osa rivarista on yksitasoisia, joissakin on muutama porras, rinnetaloissa, ne on kivoja, persoonallisia. Kerrostalot kämpät on kaikuivat betonikuutioita, eihän niitä voi kodiksi sanoa, kämppiä ovat.
Porraskäytävien sotkut on hirveitä, kymmenittäin ihmisiä ravaa ja kantaan paskaa, siinä pitää sitten kävellä kämppään ja sieltä pois, hissejä kaikki räkäkourat rääpiä.
Ai kauhee, meen kerrostalossa ei ole mitään noista ongelmista. 😮 Hyvin hoidettu pienehkö omistustalo, jossa ihmiset elää siististi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen vastaus, on kolme syytä: sijainti, sijainti ja sijainti. Suomesta on mahdotonta löytää rivitaloja tai omakotitaloja kelvollisella sijainnilla.
Kelvollinen sijainti on sentyyppinen kuin itselläni: sadan metrin säteellä on puolenkymmentä hyvää ruokaravintolaa ja kilometrin säteellä ehkä 300. Ja sitten kaikki muut ravintolat ja kahvilat, ja yleinen urbaani fiilis.
Helsinki on kätynen pikkukaupunki jonka on vallanneet mammmut, (onneksi niin me oikeat ihmiset saamme asua ilman niitä) huumesakki ja maalta muuttaneet ääliöt.
Kyllä vituttaa kotikaupungin nykyinen tila.
Tässähän nimenomaan kysyttiin Helsingissä asuvien mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vituttaa kotikaupungin nykyinen tila.Tässähän nimenomaan kysyttiin Helsingissä asuvien mielipiteitä.
Missä kohtaa aloitusta luki Helsinki? 🤔 Minä kirjoittelin ihan Tamperelaisen kaupunkielämän näkökulmasta. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse taloyhtiön äänet, joskus joku soittaa pianoa, joskus saattaa ovi kolahtaa, miksi se minua vaivaisi? Sen sijaan kerrostalossa saan asua Helsingin keskustassa, minun ei tarvitse itse miettiä vaikkapa lumitöitä tai putkihommia. Lapsella on samassa talossa kavereita, joiden kanssa leikkiä. Sijainti sijainti sijainti.
LOL sijainti narkkiksien ja maamujen keskellä. Sijainti.👌
Omakotitalo on meille ehdoton, koska unelmasijainti meille on 5 km pikkukaupungin keskustasta, omassa rauhassa. En koskaan mene enää kerrostaloon, mutta rivariin voisin muuttaa eläkepäivillä.
Ei mitään jos omistaa kuitenkin auton, ja joutuu itse tekemään lumityöt auton ympäriltä.
Merkittävä osa Suomen eliitistä ja ns. vanha raha asuu kerrostaloissa Helsingin kantakaupungissa. Kyllä siihen syynsä on. Voisivat asua missä tahansa. Mökit ovat sitten erikseen. Niissä on yleensä mökkitalkkarit hoitamassa asiat.
Minä olen tavis, ja nyt lapsiperhevaiheessa ei ole rahaa riittävän suureen asuntoon kantakaupungissa. Niinpä asun rivarissa Helsingissä asuinalueella, jossa sosiaalisia ongelmia ei ole. Omakotitaloon en muuttaisi kirveelläkään. Hyvä kirja voittaa jonkin lämmitysjärjestelmän tai räystäiden toimivuuden tutkailemisen. Kun lapset muuttavat pois, palaamme takaisin kantakaupunkiin. Voin esimerkiksi myydä auton pois, jonka omistamista olen aina pitänyt vulgaarina.
Mutta kukin taaplaa tyylillään. Varmasti se vaikuttaa, mihin asuinympäristöön on syntynyt. Ja enemmistö suomalaisista on lähtöisin omakotitaloista. Ymmärrän hyvin myös heidän kantansa.
No niinpä tietysti. "Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen" tulla tupsahti näytölle, kun tulin kirjoittaneeksi vähän liian viisasta tekstiä tänne. Olisi näköjään pitänyt provota ja trollata, jotta olisi julkaistu. Asian, totuuden ja viisaiden puhuminen ja kirjoittaminen menee automaattisesti sensuuriin. Idioluution nimessä, aamen.
Vierailija kirjoitti:
Taas ketjusta päätellen omakotiasujat on keskimäärin ahdasmielisempiä ja ilkeämpiä kuin muut. En jaksa tätä hemmetin kitinää, yhdestäkään asiasta voi keskustella ilman että menee ilkeilyksi.
Asuin 16 vuotta eri kerros, ja rivitaloissa. Minua ei ikinä haitannut naapureiden metakat, kusenlorinat, bileet, parisuhderiidat, pyykinpesut keskellä yötä, eikä oikeastaan juuri mikään. Itse sain kuitenkin osakseni todella huonoa kohtelua naapureilta, ja jopa lapseni itkun takia soitettiin poliisi klo 19 tavallisena tiistai-iltana. Suorastaan kiusattiin viimeisessä talossa.
Onneksi nyt olen kuudetta vuotta saanut asua omakotitalossa, ja vaikka yhden naapurin kanssa ei tuuri käynytkään, niin en enää ahdistu kun menen ulos, ja pelkää että näen jonkun naapurin joka taas valehtelee minusta muille talolaisille, ja sättii minua.
Oma kokemukseni on siis täysin päinvastainen, ja nimen omaan kt-asujat ovat niitä ahdasmielisimpiä joka asiasta neurotisoivia ilkimyksiä.
En ikinä muuttaisi rivi- tai omakotitaloon. En halua tehdä lumi- ja pihatöitä, en halua asua maantasalla varkaiden takia. En halua maksaa kiinteistöveroa. En halua olla jatkuvasti tekemässä jotain pikkukorjauksia ja remontteja. Ajamassa nurmikkoa, kykkimässä kasvimaalla, kitkemässä kukkapenkkiä tms. En myöskään halua hullua naapuria joka valittaa jostakin tai vaanii minua verhojen takaa. Nuohouttaa takkaa tai muita uuneja ja pilkkoa niihin polttopuita. Asun siis jatkossakin kerrostalossa ja vähintään toisessa kerroksessa. Talossa jossa on hissi.