Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Sijainti, kerrostalot on usein lähempänä palveluita ja keskustaa. Eikä tarvitse tehdä pihatöitä. Ne, varsinkin se sijainti, voi olla joillekin niin iso plussa ettei nuo haitat tunnu niin pahalta. Kaikkia ei naapurit tai niiden äänet häiritse, eikä kaikissa kerrostaloissa asu mitään metelöiviä ja sotkevia narkkarilaumoja. Kerrostalot on toki myös halvempia ostaa/vuokrata, vastikkeessa ym asumiskuluissa ei välttämättä ole suurta eroa ja isommat kerrostaloasunnot hyvällä paikalla ovat usein myös reilusti kalliimpia sekä ostaa että asua kuin lähiö okt, mutta sijainnista ollaan valmiita maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40564 kirjoitti:
Asuin lapsuuden maalla pienellä maatilalla, jossa oli koko ajan tekemistä kesät talvet. Me lapsetkin jouduimme osallistumaan kaikenlaisiin töihin. Kavereille ja harrastuksiin pääsi sitten, kun päivittäiset työt oli tehty.
Haaveilin aina lapsena muutosta kerrostaloon ja kaupunkiin.
Nuorena opiskelijana muutin läheiseen kaupunkiin kerrostaloon ja tapasin kaupunkilaispojan, joka on ollut aviomieheni vuosikymmeniä.
Ensimmäinen oma asuntomme oli kerrostalokaksio ja olin se tuntui heti meidän kodilta. Kaverit rakensivat omakotitaloja ja me olimme sitä mieltä, ettei se ole meidän juttumme.
Perhe kasvoi ja olosuhteiden pakosta muutimme rivitalokolmioon, jossa asui muitakin lapsiperheitä. Kun lasten koulun aloittaminen lähestyi, piti miettiä missä asumme jatkossa. Niin mekin sitten aloimme rakentaa omakotitaloa kehyskuntaan. Koti oli mieluisa ja itselle suunniteltu. Pihatöitä teimme ja meillä oli kaunis puutarha.
Kun sitten lapset lähtivät opiskelemaan ja talo oli liian suuri meille kahdelle, päätimme myydä sen ja muutimme kaupungin keskustan tuntumaan uudehkoon kerrostaloon kolmioon. Talossamme on hyvä äänieristys, joten saamme olla rauhassa. Parveke on iso ja saan kesällä hoitaa omaa parvekepuutarhaani. Asumiskustannukset ovat todella edulliset ja toisesta autosta olemme luopuneet.
Tiliotetta katsoessa huomaa, kuinka rahaa jää säästöön eläkepäivien varalle. Vapaa-ajalla olemme harrastaneet uusia juttuja ja nauttineet elostamme.
Meidän kotimme kerrostalossa on meille paras vaihtoehto.Minua ahdistui, että piti tyytyä parvekkeeseen, etelä-länsisuunnassa se on paisteella liian kuuma ja jos muuhun ilmansuuntaan se on aina pimeä. Kun menen tuttavien parvekkeelle tunnen ahtaanpaikan kammoa, ne ovat muutaman neliön koppeja, lasitus estää kosketuksen ulkoilmaan, sama istua sisällä.
Eikö niitä laseja saa nippuun?
Ehkä sai, en kysynyt, ehkä halusi melun ja katupölyn takia pitää kiinni. Niin ja naapureitten puhe kuului koko ajan jos ei mitään valmentavaa ollut. Ja se tupakansavu, se tosin tuli jokatapauksessa.
Hän on valinnut hirveän paikan. Miksi ei muuta?
Niinpä niin kaupungin keskustassa kalliissa asunnoissa asuu nämä tuttavat. Monissa. Kerro sinä mihin heidän pitää muuttaa kun ympäri kaupunkia asuvat.
Pöljä.Sinähän se hauska keskustelija olet. Heillä on siis hirveät asunnot ja minun pitäisi neuvoa paremmat. Mitä jos ihan itse hoitaisivat asiansa, pöljät.
No sinähän se sanoit, että huonosti asuvat, etkö voi neuvoa mistä hyvät löytyy?
En ole tuo jolle vastaat mutta suhtaudut oudosti, käsket muuttaa mutta et sitten neuvo että minne.
Eli missään ei ole hyvää paikkaa?Yritä nyt vähän enemmän länkyttää. Imatralla on heille varmaan hyvät kodit, ok.
Kalikka kalahti ja rakki älähti.
Meni hermoon kun puhui itsensä pussiin, rassukka.
Ei osannut neuvoa, turhia höpisi.
😂
Itse asuin ekat 30v kerrostaloissa ja nyt olen asunut 20v omakotitalossa.
Ikinä en enää kerrostaloon halua,ellei joskus ole pakko.
Ahdistaa ajatuskin.Olen vain ihminen joka haluaa oma tilaa ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus on yksi tärkeä asia. Kerrostaloissa on lukot myös alaovella ja ne yleensä aina lukossa.
En uskaltaisi muuttaa rivitaloon tai omakotitaloon , jossa sisälle pääsee yhden oven murtamalla tai ikkunan särkemällä.
Liioittelua ehkä, mutta tämäkin asia on otettava huomioon, jos lähipiirissä ihmisiä, jotka liikkuvat epämääräisissä porukoissa. Osoitetiedot on myös salattu
Ainoat häiriköt on sattuneet kohdalle kerrostalossa, vaikka alaovi oli lukossa. Sama tuttavilla.
Omakotitaloini ei ole koskaan kukaan kutsumaton tullut.
Samanlainen se on lukko omakotitalossa tai rivarissa.
Kerrostalon alaovestahan riittää kun kävelee jonkun mukana sisään. Ja se häirikkö kerrostalossa usein asuu itse siinä sanassa rapussa. Ei siis kainkaan tapaa pelasta. Omakotitalossa asun vain itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40564 kirjoitti:
Asuin lapsuuden maalla pienellä maatilalla, jossa oli koko ajan tekemistä kesät talvet. Me lapsetkin jouduimme osallistumaan kaikenlaisiin töihin. Kavereille ja harrastuksiin pääsi sitten, kun päivittäiset työt oli tehty.
Nuorena opiskelijana muutin läheiseen kaupunkiin kerrostaloon ja tapasin kaupunkilaispojan, joka on ollut aviomieheni vuosikymmeniä.
Ensimmäinen oma asuntomme oli kerrostalokaksio ja olin se tuntui heti meidän kodilta. Kaverit rakensivat omakotitaloja ja me olimme sitä mieltä, ettei se ole meidän juttumme.
Perhe kasvoi ja olosuhteiden pakosta muutimme rivitalokolmioon, jossa asui muitakin lapsiperheitä. Kun lasten koulun aloittaminen lähestyi, piti miettiä missä asumme jatkossa. Niin mekin sitten aloimme rakentaa omakotitaloa kehyskuntaan. Koti oli mieluisa ja itselle suunniteltu. Pihatöitä teimme ja meillä oli kaunis puutarha.
Kun sitten lapset lähtivät opiskelemaan ja talo oli liian suuri meille kahdelle, päätimme myydä sen ja muutimme kaupungin keskustan tuntumaan uudehkoon kerrostaloon kolmioon. Talossamme on hyvä äänieristys, joten saamme olla rauhassa. Parveke on iso ja saan kesällä hoitaa omaa parvekepuutarhaani. Asumiskustannukset ovat todella edulliset ja toisesta autosta olemme luopuneet.
Tiliotetta katsoessa huomaa, kuinka rahaa jää säästöön eläkepäivien varalle. Vapaa-ajalla olemme harrastaneet uusia juttuja ja nauttineet elostamme.
Meidän kotimme kerrostalossa on meille paras vaihtoehto.Minua ahdistui, että piti tyytyä parvekkeeseen, etelä-länsisuunnassa se on paisteella liian kuuma ja jos muuhun ilmansuuntaan se on aina pimeä. Kun menen tuttavien parvekkeelle tunnen ahtaanpaikan kammoa, ne ovat muutaman neliön koppeja, lasitus estää kosketuksen ulkoilmaan, sama istua sisällä.
Ehkä sai, en kysynyt, ehkä halusi melun ja katupölyn takia pitää kiinni. Niin ja naapureitten puhe kuului koko ajan jos ei mitään valmentavaa ollut. Ja se tupakansavu, se tosin tuli jokatapauksessa.
Niinpä niin kaupungin keskustassa kalliissa asunnoissa asuu nämä tuttavat. Monissa. Kerro sinä mihin heidän pitää muuttaa kun ympäri kaupunkia asuvat.
Pöljä.Sinähän se hauska keskustelija olet. Heillä on siis hirveät asunnot ja minun pitäisi neuvoa paremmat. Mitä jos ihan itse hoitaisivat asiansa, pöljät.
En ole tuo jolle vastaat mutta suhtaudut oudosti, käsket muuttaa mutta et sitten neuvo että minne.
Eli missään ei ole hyvää paikkaa?Yritä nyt vähän enemmän länkyttää. Imatralla on heille varmaan hyvät kodit, ok.
😂
Juu ei osannut minulle vastata niin meni hermo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus on yksi tärkeä asia. Kerrostaloissa on lukot myös alaovella ja ne yleensä aina lukossa.
En uskaltaisi muuttaa rivitaloon tai omakotitaloon , jossa sisälle pääsee yhden oven murtamalla tai ikkunan särkemällä.
Liioittelua ehkä, mutta tämäkin asia on otettava huomioon, jos lähipiirissä ihmisiä, jotka liikkuvat epämääräisissä porukoissa. Osoitetiedot on myös salattu
Ainoat häiriköt on sattuneet kohdalle kerrostalossa, vaikka alaovi oli lukossa. Sama tuttavilla.
Kerrostalon alaovestahan riittää kun kävelee jonkun mukana sisään. Ja se häirikkö kerrostalossa usein asuu itse siinä sanassa rapussa. Ei siis kainkaan tapaa pelasta. Omakotitalossa asun vain itse.
En tarkoita nyt yleisesti häiriköitä vaan velanperijöitä ja muita sormenkatkojia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä40564 kirjoitti:
😂
Eihän tuo mihinkään käskenyt muuttaa. Kysyi että miksi nuo kaverit eivät muuta. Kai siihen joku syy on? Masokismi?
Kerrostaloasumisessa ei ole mitään hyvää. Kyttäävät naapurit,ihmisten ja kph/wc:n äänet,musiikki jumputtaa,remonttien pauke,ovien pamauttelu,vauvojen itku -
kaikki tämä 24/7/365 . Kaiken tämän lisäksi isännöinti ja huoltoyhtiö ryöstävät sinut putipuhtaaksi,vaikka kummankin toiminta on siinä ja siinä. Kiitos, mutta ei ikinä enää !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiöstä, päivää kirjoitti:
Kerrostalo on helppo ja näppärä, varsinkaan jos ei halua elää asunnossaan vaan se on paikka nukkua ja säilyttää välttämättömiä tavaroita.
Jos lifestyleen ei kuulu suksia, polkupyöriä, vilkkaita lapsia tai koiria eikä vaikkapa raskasta HiFiä vaan ulkona syömistä, shoppailua, elokuvateattereita ja matkailua tai mahdollisesti pelkkää työnarkomaniaa ilman kotipuutarhaa ja omalla terassilla loikoilua asuen pääkaupungissa jossa omakotiasuminen on turkasen kallista ja minne töihin pendelöiminen julkisilla on aikaa vievää ja henkilöautolla toisinaan jopa vaarallista, niin tottakai! Kerrostalo on ihan must!
Ei takapihan herukkapensaat ja kasvihuoneet kaikille käy eikä oma autotalli ja varasto ole jokaisen pirtaan.
Jos bussi lähtee ovelta, ei omaa sähköauton tai hybridin latausasemaa tarvitse kun ei autoakaan. Jääpä samalla tuulilasin rappaamiset talviaamuina väliin.
Ikkunasta näkyvä metsä voi ahdistaakin.
Asun pienkerrostalossa, jossa viihdyn erittäin hyvin. Tässä on suojaisa ja nätti piha, jota ei kuitenkaan tarvitse itse hoitaa. Makuuhuoneen ikkunasta näkyy metsäpuisto. Palvelut ja hyvä julkinen liikenne ovat lähellä, joten en onneksi tarvitse enää omaa autoa, säästyypä nekin rahat.
Julkinen liikenne on hirveää, ei koskaan tiedä minkälainen häirikkö istuu viereen rykimään ja sylkemään.
Ei ikinä.
Mutta toisin kuin yksityisautoilu, niin julkinen liikenne ei kuluta luonnonvaroja.
Rahaa säästyy 500e/kk kirjoitti:
Kerrostaloasumisessa ei ole mitään hyvää. Kyttäävät naapurit,ihmisten ja kph/wc:n äänet,musiikki jumputtaa,remonttien pauke,ovien pamauttelu,vauvojen itku -
kaikki tämä 24/7/365 . Kaiken tämän lisäksi isännöinti ja huoltoyhtiö ryöstävät sinut putipuhtaaksi,vaikka kummankin toiminta on siinä ja siinä. Kiitos, mutta ei ikinä enää !
Laskin että olen itse asunut kahdeksassa eri kerrostalossa elämäni aikana. Missään niistä ei ole ollut tuollaista. Onhan ollut tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon alaovestahan riittää kun kävelee jonkun mukana sisään. Ja se häirikkö kerrostalossa usein asuu itse siinä sanassa rapussa. Ei siis kainkaan tapaa pelasta. Omakotitalossa asun vain itse.En tarkoita nyt yleisesti häiriköitä vaan velanperijöitä ja muita sormenkatkojia,
Kerrostaloissa asuu vain pahasti velkaantuneita, jotka pelkäävät velanperijöitä ja sormenkatkojia. Onneksi kerrostaloissa on lukot, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon alaovestahan riittää kun kävelee jonkun mukana sisään. Ja se häirikkö kerrostalossa usein asuu itse siinä sanassa rapussa. Ei siis kainkaan tapaa pelasta. Omakotitalossa asun vain itse.En tarkoita nyt yleisesti häiriköitä vaan velanperijöitä ja muita sormenkatkojia,
No eipäole koskaan kukaan edes tuttava tuommoisiin sekaantunut, ihan eri maailma sinulla kuin minulla.
Ja nuo, jos haluaa, sinut löytää kyllä. Ei niitä pääse pakoon kerrostaloon, jollei ulkona koskaan liiku tai oviaan koskaan avaa, kenellekään. Höpöä luulla olevansa kerrostalossa talkessa.
Kaupunkia, mielellään maata, täytyy vaihtaa jos pakoon aiot.
Hurjaa elämää sinulla, onneksi sentään asut kerrostalossa.
Ai saakeli kun nauran sinulle.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa asuu vain pahasti velkaantuneita, jotka pelkäävät velanperijöitä ja sormenkatkojia. Onneksi kerrostaloissa on lukot, huoh.
Minä huutonauroin täällä tuolle draamakuninkaalle.
Vaarallista elämää hänellä, onneksi päässyt pakoon kerrostaloon.
Kun juopot pääsee alaovesta mutta velanperijät eivät.
Hitto mikä vitsi!
Vierailija kirjoitti:
kaikki tämä 24/7/365 . Kaiken tämän lisäksi isännöinti ja huoltoyhtiö ryöstävät sinut putipuhtaaksi,vaikka kummankin toiminta on siinä ja siinä. Kiitos, mutta ei ikinä enää !Laskin että olen itse asunut kahdeksassa eri kerrostalossa elämäni aikana. Missään niistä ei ole ollut tuollaista. Onhan ollut tuuria.
Ei vaan sinä valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki tämä 24/7/365 . Kaiken tämän lisäksi isännöinti ja huoltoyhtiö ryöstävät sinut putipuhtaaksi,vaikka kummankin toiminta on siinä ja siinä. Kiitos, mutta ei ikinä enää !Laskin että olen itse asunut kahdeksassa eri kerrostalossa elämäni aikana. Missään niistä ei ole ollut tuollaista. Onhan ollut tuuria.
Ei vaan sinä valehtelet.
Että ei rauhallista tuntia ikinä missään, niinkö?
En tunne ketään joka asuisi kennotalossa, ei niitä täällä olekkaan mutta en siltikään tunne.
Kaikilla jotka tunnen on vähintään yksi auto pihassa ja vene rannassa joten kiskovaunujakaan ei täällä kukaan osaa kaivata kun voi valita vesitien ja maantien väliltä menonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiöstä, päivää kirjoitti:
Kerrostalo on helppo ja näppärä, varsinkaan jos ei halua elää asunnossaan vaan se on paikka nukkua ja säilyttää välttämättömiä tavaroita.
Jos lifestyleen ei kuulu suksia, polkupyöriä, vilkkaita lapsia tai koiria eikä vaikkapa raskasta HiFiä vaan ulkona syömistä, shoppailua, elokuvateattereita ja matkailua tai mahdollisesti pelkkää työnarkomaniaa ilman kotipuutarhaa ja omalla terassilla loikoilua asuen pääkaupungissa jossa omakotiasuminen on turkasen kallista ja minne töihin pendelöiminen julkisilla on aikaa vievää ja henkilöautolla toisinaan jopa vaarallista, niin tottakai! Kerrostalo on ihan must!
Ei takapihan herukkapensaat ja kasvihuoneet kaikille käy eikä oma autotalli ja varasto ole jokaisen pirtaan.
Jos bussi lähtee ovelta, ei omaa sähköauton tai hybridin latausasemaa tarvitse kun ei autoakaan. Jääpä samalla tuulilasin rappaamiset talviaamuina väliin.
Ikkunasta näkyvä metsä voi ahdistaakin.
Asun pienkerrostalossa, jossa viihdyn erittäin hyvin. Tässä on suojaisa ja nätti piha, jota ei kuitenkaan tarvitse itse hoitaa. Makuuhuoneen ikkunasta näkyy metsäpuisto. Palvelut ja hyvä julkinen liikenne ovat lähellä, joten en onneksi tarvitse enää omaa autoa, säästyypä nekin rahat.
Julkinen liikenne on hirveää, ei koskaan tiedä minkälainen häirikkö istuu viereen rykimään ja sylkemään.
Ei ikinä.Mutta toisin kuin yksityisautoilu, niin julkinen liikenne ei kuluta luonnonvaroja.
Vedelläkö ne julkiset kulkee? helvetti, tuotakaan tienny !
Mulla ex muijakaveri asu kerrostalossa ja vi tut ti aina mennä sinne kun rappukäytävässä lemusi joku kaalisopan mausteisempi versio. Siinä alapuolella asu jotain äh lääme jä jotka eivät käyny töissä vaan keittelivät sitä hirveetä soppaa kolmeen vuoroon ja sitten jotain mahorkkaa se ukko poltteli parvekkeella ja sieltä lemahti ihan järkky katku.
Jätin sen muijan, ei siellä voinut käydä nai massa sitä.
Nyt mulla on Ok talosta uus muija ja kyllä antaa kivat kyydit eikä soppa käryä nokkaan riiatessa.
Kerrostalossa ei tartte huhkia talkoissa, murehtia rännien putsauksesta, aitojen kunnostuksesta tai lumitöistä jne. Kerrostalossa tuntee olonsa myös tietyllä tavalla turvallisemmaksi kuin rivi- tai omakotitalossa. Toisaalta kerrostalossa ei yleensä ole omaa pihaa tai rauhaa samalla lailla kuin rivi- tai omakotitalossa.