Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5068)

Vierailija
4121/5068 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään selvännäkijää? Missä se on?

Vierailija
4122/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä käy joskus niin arvaamattomasti! Minä sain tänään melko suuren varmuuden siitä, miksi Amadeus on kadonnut sieltä laidunsaaresta! Mutta millä tavalla se tapahtui, sitä en taas olisi mitenkään voinut etukäteen edes kuvitella. Mutta apua, kerron lyhyesti.

Olin tänään kampaajalla. Paikka sijaitsee lähellä entisen terapeuttini vastaanottoa, ja joskus yhdistin molemmat käynnit samaan iltapäivään. Vaikka terapia nyt sitten loppui, käytän edelleen samaa kampaajaa, koska hänestä on tullut hyvä ystäväni. No, tänään kun astuin uuden tukkani kanssa liikkeestä ulos, kehen muuhun törmäsin kuin entiseen terapeuttiini. Mielessäni kirosin ja mietin tarvitseeko minun sanoa hänelle mitään. Päädyin siihen ettei tarvitse. Kun olin poistumassa, hän kutsui minua nimeltä, pyysi anteeksi ja sanoi tietävänsä, etten ole halukas puhumaan hänelle. Hänen sanansa olivatkin kyllä minulle pelkkää ilmaa - siihen asti kun hän mainitsi, että voisi ehkä auttaa ratkaisemaan palasen Amadeuksen mysteeristä. Vaikka toinen puoli minusta halusi jatkaa matkaa, minun oli aivan pakko pysähtyä.

Epäilin, että kyseessä oli taas joku temppu ja sanoinkin sen hänelle. Temppuhan se olikin, koska hän olisi voinut sanoa asiansa siinä paikan päällä yhdellä virkkeellä. Mutta ei, kuulemma hänen piti selittää asiaa ja se taas vaati, että liittyisin hänen seuraansa joko heti lounaalla tai myöhemmin jossakin muualla. Minun olisi pitänyt ehdottaa soittoa tai viestiä, mutta toivonkipinä, joka minussa oli herännyt, aikaansai sen että suostuin hänen pyyntöönsä. Kävelimme muutaman sata metriä lounasravintolaan, joka oli hänen kantapaikkansa. Matkalla hän teki vielä selväksi, että minulla oli kaikki syyt inhota häntä, mutta siitä huolimatta hän halusi ilman taka-ajatuksia auttaa minua. En tiedä, uskoinko sitä siinä vaiheessa yhtään todeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4123/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuimme pöytään ja hän kysyi mitä halusin syödä. Sitten hän meni kuin menikin asiaan. Jos olen aivan rehellinen, hän on ollut minulle mielettömän hyvä terapeutti ja koen saaneeni vajaan kahden vuoden ajan todellakin apua ongelmiini. Hän on aina ollut tavatessamme täysin asiallinen ja oli tänäänkin. Aiemmin en todellakaan ollut voinut mitenkään aavistaa mitään siitä, mitä hän kertoi suhteestaan minuun. Tänään kun tilanne oli toinen, huomasin kyllä jotakin pientä kuten sen, että hän katseli hiukan enemmän lautaseensa kuin minuun. Mutta niin kuin joku teistä ehdotti, ehkä oli ihan hyvä kohdata hänet vielä kerran kasvokkain.

Hän kertoi lukeneensa tätä ketjua vielä sen anteeksipyyntönsä jälkeenkin, mutta kieltäytyneensä enää kirjoittamasta mitään. Sanoin sen olleen hyvä valinta. Hän oli havainnut, että Amadeuksen katoamiseen liittyvään outoon kirjoitukseen maassa ei kukaan ollut pystynyt keksimään mitään ratkaisua. Hänkin kertoi miettineensä sitä jonkinlaisena älyllisenä pulmana, vaikka ajattelikin, että järkevää selitystä siihen ei luultavasti edes ollut. Sitten hän sanoi lopulta valinneensa aivan eri lähestymistavan ja tämä kuulemma tapahtui vasta eilen. Hän päätti hetkeksi ottaa todesta minun kertomani asiat Amadeuksesta ja kertoi alkaneensa miettiä, mitä sellainen älykäs hevonen teoriassa voisi kirjoittaa. Todennäköisin syy kirjoitukseen olisi kertoa syy katoamiseen ja niin lyhyen viestin kyseessä ollen teksti voisi mitä luultavimmin vastata kysymykseen miksi se on kadonnut tai minne. Ehkä hän on kaikesta huolimatta oikeassa ammatissa, koska ainakaan minusta ei olisi noin analyyttiseen ajatteluun. Ja kun hän oli illalla hetken aikaa pohtinut asiaa, hän ymmärsi lukeneensa vastauksen aiemmin ketjusta silloin kun oli kahlannut tämän alusta loppuun. Minä en edes enää muistanut Amadeuksen maininneen sellaista, mutta hänellä onkin aivan ilmiömäinen muisti. Silloin syksyllä joku nimittäin linkkasi ketjuun uutisen villihevoslaumasta, joka koostui vapautetuista ja karanneista hevosista. Tarkistin äsken sen sisällön ja luin myös Amadeuksen vastauksen uutista koskevaan viestiin. Sehän oli todella innostunut ajatuksesta päästä joskus lauman jäseneksi, hullaantunut melkein. Ja missä se lauma sitten sijaitsi, Bosniassa.

Vierailija
4124/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten hän kaivoi taskustaan kynän ja palan paperia ja kirjoitti niihin Laurin kertoman numero-kirjain-yhdistelmän: 805MA. Minua alkoi huimata kun hän kirjoitti sen alle isoin kirjaimin BOSNIA. Ja aivan totta, kirjoitusta nopeasti katsottaessa numero kahdeksan voi hahmottua suureksi B-kirjaimeksi ja numero viisi S-kirjaimeksi, etenkin kun muut hevoset olivat kävelleet ilmeisesti monta kertaa viestin päältä. N- ja I-kirjaimet olivat sitten ehkä sijainneet lähellä toisiaan ja vähän vinossa niin ne olivat sulautuneet joksikin, mikä näytti M-kirjaimelta. O ja A olivat säilyneet muuttumattomina. Sillä hetkellä tajusin, että hän oli todennäköisesti ratkaissut tämän maahan tehtyä kirjoitusta koskeneen arvoituksen. Amadeus on itse lähtenyt saaresta ja kuvitellut löytävänsä Bosniaan! Vaikka vielä eilen tunsin inhoa siinä edessäni istuvaa miestä kohtaan, hänen oli pakko nähdä, että arvostin hänen ajatustyönsä tuloksia ja olin niihin enemmän kuin tyytyväinen. Siitä huolimatta minä puhkesin itkemään. Toisaalta ilosta, koska Amaa ei olekaan kenenkään toimesta viety, toisaalta siitä lohduttomuuden tunteesta, että se ehkä juuri tälläkin hetkellä harhailee jossakin ja kohtaa monia vaaroja, jotka voivat koska tahansa tehdä sen hassusta yrityksestä ja elämästä lopun. Miten höperö ja yksinkertainen se lopulta kuitenkin on, ja omapäinenkin! Vaikka en minä osaa sille vihainen olla. Mutta onhan se selvää, ettei se koskaan Bosniaan pääse eikä löydä. Sitä ennen se on sata kertaa otettu kiinni ties missä syrjäseudulla ja siitä on tehty jonkun juhta tai harrastushevonen. Tai sitten sudet ovat sen piirittäneet ja syöneet. Tai onko joku nälkäinen ihminenkin voinut nähdä siinä lähinnä ravintoa? Voi, kunhan vain ei! Tai sitten se on hukkunut johonkin virtaavaan koskeen. Tai kuollut auton alle tai ihan mistä muusta syystä vain. Itkuksi tämä menee nytkin. Voi, Ama, mitä sinä menit tekemään! Nyt minäkin jo alan olla sitä mieltä, että ajatus vapaasta kesästä saaressa ei todellakaan ollut hyvä! -Isa

Vierailija
4125/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko alkuunkaan, että tuo päätelmä on totta.

Amadeus silloin aivan selkeästi sanoi, että se haluaa elää ennemmin turvallisessa kotitallissa, vaikka vapaus tavallaan hieman kiehtookin.

Sitäpaitsi se olisi kyllä ennemmin karannut sitten laitumelta jätettyään hyvästit täällä palstalla ja kerrottuaan täällä, minne lähti. Se kun tietää, että isabel ja Lauri olisi kertoneet omistajallekin.

Eikä Amadeus halua hylätä rakkaitaan täällä. Se on laumaeläin ja pelokas. Ei ikipäivinä lähtisi jonnekin kauas yksin. Ja se tiesi silloin bosnian olevan hyvin kaukana.

Eikä olisi niin tyhmä, että noin vaan lähtisi yrittämään, kun ei oikein tiedä, minne.

Isabel, en usko alkuunkaan terapeuttisi päättelyä.

Vierailija
4126/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumaeläin ei jätä laumaa koskaan vapaaehtoisesti.

Se tiesi, että se tullaan hakemaan kotilaumaansa piakkoin.

Terapeutti yritti päättelyillään hurmata sinut.

Vierailija
4127/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laumaeläin ei jätä laumaa koskaan vapaaehtoisesti.

Se tiesi, että se tullaan hakemaan kotilaumaansa piakkoin.

Terapeutti yritti päättelyillään hurmata sinut.

Minä en tiedä. Jos päättely pitää paikkansa, sillähän oli päämääränä lauma myöskin, paljon isompi vain. Mutta eihän sitä tiedä, vaikka se olisi vain ajatellut pistäytyä siellä. Ei Amadeus kuitenkaan hahmota aikaa ja matkoja samalla tavalla kuin me, varsinkaan pitkiä aikoja ja pitkiä matkoja. Sehän oli laskenut ikänsäkin väärin. Sen ajatuksia on vaikea seurata juuri siksi, että se ei ole yhtään tyypillinen hevonen, mutta ei myöskään toimi ja mieti ihmisen tavoin.

En tiedä terapeuttini motiivista, mutta minua on vaikea hurmata sellaisen jälkeen, mitä hän täällä teki. -Isa

Vierailija
4128/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko alkuunkaan, että tuo päätelmä on totta.

Amadeus silloin aivan selkeästi sanoi, että se haluaa elää ennemmin turvallisessa kotitallissa, vaikka vapaus tavallaan hieman kiehtookin.

Sitäpaitsi se olisi kyllä ennemmin karannut sitten laitumelta jätettyään hyvästit täällä palstalla ja kerrottuaan täällä, minne lähti. Se kun tietää, että isabel ja Lauri olisi kertoneet omistajallekin.

Eikä Amadeus halua hylätä rakkaitaan täällä. Se on laumaeläin ja pelokas. Ei ikipäivinä lähtisi jonnekin kauas yksin. Ja se tiesi silloin bosnian olevan hyvin kaukana.

Eikä olisi niin tyhmä, että noin vaan lähtisi yrittämään, kun ei oikein tiedä, minne.

Isabel, en usko alkuunkaan terapeuttisi päättelyä.

Karkasihan Ama Estellenkin kanssa eikä siinä ollut mitään järkeä sen kannalta. Se vain sai sellaisen päähänpiston. Ja ehkä se olisi karatessaan hyvästit jättänytkin, mutta tilaisuus saaressa oli vain sellainen, että se halusi tarttua siihen? Ei se varmaan mitenkään suunniteltua ollut ja kun sillä ei ollut tablettia niin oli mahdotonta käydä täällä kertomassa. Mutta minäkään en usko, että se ajatteli lähtevänsä lopullisesti. Se ei vain tajunnut, ettei niin kaukana käydä edes kuukaudessa eikä kahdessa. -Isa

Vierailija
4129/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isabel, olet suloinen, mutta liikaa tunteiden ja miesten vietävissä.

Tuolla terapeutilla ei ollut mitään muuta keinoa enää saada sinuun hyvä kontakti kuin keksiä tämä tällainen. Hän toisaan näyttää olevan rakastunut sinuun. Epäammatillista.

Tämä hänen uusi ideansa on paljonkin sukua sille pelottelija-huijaukselle. Yrittää johdattaa sinua harhaan ja mielensä mukaan ja toisaalta saada sinut itselleen.

Amadeus ei lähtisi toikkaroimaan yksin mennäkseen jonnekin tuntemattomaan laumaan, jonka tietää olevan kaukana. (Vaikka ei täysin etäisyyksiä tietäisi)

Kyllä se sitä paitsi tällä palstalla aika hyvin osasi etäisyydet hahmottaa. Tiesi matkat, miten paljon jaksaa kulkea jne. Ja sanoi, ettei eksy helposti, vaikka moni muu hevonen ekayykin.

Sen sijaan tuo sinun terapeuttisi yrittää nyt eksyttää sinua ja haalii lähelleen. Ei kannata uskoa. Uutta hänen mielikuvituksensa tuotetta tämäkin.

Kylläpä sinulla on huonoa tuuria miesten kanssa. Huijareita jo kaksi olet kerännyt.

Itse ainakin innolla odottelen, milloin Amadeus taas kirjoittelee täällä innokkaita viestejään.

Vierailija
4130/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei olisi ollut niin tyhmä, että olisi lähtenyt paikkaan, joka ei ole sille tuttu.

Se oli turvallisuushakuinen ja laumahakuinen. Sitä Estellen kanssa tapahtunutta ei voi verrata tähän mitnkään.

Ei kannata nyt kuunnella henkilöä, joka on ammattinsakin puolesta taitava manipuloinaan mieliä ja sinuun ihastunut. Eo taida olla selväpäinen tyyppi.

Vierailija
4131/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isabel, olet suloinen, mutta liikaa tunteiden ja miesten vietävissä.

Tuolla terapeutilla ei ollut mitään muuta keinoa enää saada sinuun hyvä kontakti kuin keksiä tämä tällainen. Hän toisaan näyttää olevan rakastunut sinuun. Epäammatillista.

Tämä hänen uusi ideansa on paljonkin sukua sille pelottelija-huijaukselle. Yrittää johdattaa sinua harhaan ja mielensä mukaan ja toisaalta saada sinut itselleen.

Amadeus ei lähtisi toikkaroimaan yksin mennäkseen jonnekin tuntemattomaan laumaan, jonka tietää olevan kaukana. (Vaikka ei täysin etäisyyksiä tietäisi)

Kyllä se sitä paitsi tällä palstalla aika hyvin osasi etäisyydet hahmottaa. Tiesi matkat, miten paljon jaksaa kulkea jne. Ja sanoi, ettei eksy helposti, vaikka moni muu hevonen ekayykin.

Sen sijaan tuo sinun terapeuttisi yrittää nyt eksyttää sinua ja haalii lähelleen. Ei kannata uskoa. Uutta hänen mielikuvituksensa tuotetta tämäkin.

Kylläpä sinulla on huonoa tuuria miesten kanssa. Huijareita jo kaksi olet kerännyt.

Itse ainakin innolla odottelen, milloin Amadeus taas kirjoittelee täällä innokkaita viestejään.

Hmm, hän kyllä antoi minun maksaa oman ruokani sen jälkeen kun oli ensin kerran ehdottanut tarjoavansa. Eikä hän ehdottanut minun terapiani jatkumista tai mitään muutakaan tapaamista, joten on hän kartalla siinä suhteessa. Hän tuntee minut siltä osin riittävän hyvin.

Selitys kirjoitukseen on ainakin minusta uskottavin, mitä kukaan on esittänyt. Kyllä minä nyt niin ihan järjellä ajattelen. -Isa

Vierailija
4132/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää terapeutin mielikuvitusta.

Yrittää hallita sinua nyt tuolla tavoin, että muka keksi ratkaisun Amadeuksen asiaan.

Motiivina ei välttämättä ole sinun rakkautesi kerjääminen, vaan vielä tärkeämpää hänelle lienee se, että et keksi tehdä kantelua hänestä aluehallintovirastoon.

Yrittää nyt epätoivoisesti esiintyä auttajanasi ja saada sinut kuitenkin vielä kiitolliseksi.

Olet aivan liian hyväuskoinen. Siksi sinulla on ollut ongelmia huonojen mistyyppienkin kanssa.

Amadeus ei lähtisi yksin yhtään minnekään Bosniaan.

Vierailija
4133/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amadeus on uskollinen eikä hylkää ja sillä sipuli.

Vierailija
4134/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei olisi ollut niin tyhmä, että olisi lähtenyt paikkaan, joka ei ole sille tuttu.

Se oli turvallisuushakuinen ja laumahakuinen. Sitä Estellen kanssa tapahtunutta ei voi verrata tähän mitnkään.

Ei kannata nyt kuunnella henkilöä, joka on ammattinsakin puolesta taitava manipuloinaan mieliä ja sinuun ihastunut. Eo taida olla selväpäinen tyyppi.

Jos vaihtoehto on, että Ama on varastettu, niin mielummin oikeastaan uskon kyllä tähän. Se on oikeasti voinut luulla, että ehtii loppuloman aikana käymään Bosniassa. Kun se kuljetettiin aikoinaan Suomeen, matka tietenkin kävi niin äkkiä, että se varmasti ajatteli Saksaan päästävän itse kulkien muutamissa päivissä. Ja joku vertasi matkaa Bosniaan sijaintia Saksaan ja sanoi Bosnian olevan vähän kauempana. Vähän.

Kun äsken ketjua pengoin, löysin Aman vastauksenkin. Sanatarkasti se kirjoitti näin:

"Kiitos sinulle antamastasi vastauksesta! Voi olla että olet oikeassa. Voi olla. Toisaalta minä en ole tänne palstalle ihan kaikkia keljuja asioita kertonut ja en ehkä haluakaan. Mutta oma tuntemukseni kyllä on että luulen että minulla nimenomaan olisi siellä bosniassa k i v e m p a a kuin täällä tilalla. Siis jännittävämpää ja jotensakin elämyksellisempää kuin nyt."

Minusta tuo sisältää aika painavan todisteen siitä, että Ama on hyvin voinut suunnata sinne. Vannomaan minä en mene, mutta mahdolliselta se vaikuttaa. -Isa

Vierailija
4135/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...what..

Luin oudon otsikon ja ketjun pari ekaa viestiä. Sitten hyppäsin vikalle sivulla ja nyt oon hyvin hämmentynyt.

Tehdäänkö täällä jonkinlaista jatkokertomusta yhdessä, jotain romaanin runkoa? Vai liittyykö tää edelleen hevosiin, hylättiinkö se meininki jo alkuvaiheessa?

Liian monta sivua että pääsisin mukaan, tehkää joku tiivistelmä mulle pliis.

Vierailija
4136/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Amadeus kuitenkin päätyi siihen kirjoituksissaan, että vaikka villihevosasia kiehtoisi, se on mieluummin turvassa tutussa laumassa, jossa ei ole vaaroja ja ihminen hoitaa. Teki sen lopulta täysin selväksi.

Ja sen kirjoituksista kuvastui kyllä, että se ymmärsi välimatkojen ja oman jaksamiskykynsä päälle.

Vierailija
4137/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle yhdelle kyselijälle: täällä vastaili ihmisten kysymyksiin westfalenin hevonen nimeltä Amadeus.

Siltä siis sai kysyä kysymyksiä tällä palstalla ja se vastasi älykkäästi ja hauskasti.

Se käytti tallityöntekijän tablettia. Siis Laurin.

Lauri ja Isabel ovat siis ihmisiä ja vain he tietävät hevosen osaavan kirjoittaa. (Ja sitten kyllä pari muutakin tyyppiä tietää)

Hevonen on nyt häviksissä. Se oli viettämässä kesää saaressa.

Amadeus toivoi ketjuun paljon uusiakin kirjoittajia. Ei tarvi olla ollut koko ajan mukana

Vierailija
4138/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mihinkään Bosniaan yritä. Ihan hullu ajatus.

Hevosena se tietää aivan tasan tarkkaan, ettei laumoihin noin vaan pääse edes sisälle. Ei laumassa ole siis järkeä käväistä. Eli ei ole lähtenyt sinne.

Vierailija
4139/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...what..

Luin oudon otsikon ja ketjun pari ekaa viestiä. Sitten hyppäsin vikalle sivulla ja nyt oon hyvin hämmentynyt.

Tehdäänkö täällä jonkinlaista jatkokertomusta yhdessä, jotain romaanin runkoa? Vai liittyykö tää edelleen hevosiin, hylättiinkö se meininki jo alkuvaiheessa?

Liian monta sivua että pääsisin mukaan, tehkää joku tiivistelmä mulle pliis.

Eräs kirjoittajista, Lauri teki vitsinä avauksen. Hän kirjoitti sen jälkeen vain muutaman viestin, mutta unohti tallilla tablettinsa jollekin pöydälle hevosaitauksen vieressä. Yksi hevonen, ketjun päähahmo Amadeus, onnistui jatkamaan vastailua pitämällä suussaan kynää, jolla se naputteli tablettia. Kun Lauri huomasi tämän eriskummallisen asian, hän alkoi toimittaa tablettia karsinaan Aman käyttöön. Se vastaili hevosen näkökulmastaan kaikkiin kysymyksiin, jopa niihin jotka olisi oikeastaan ansainneet tulla vain sivuutetuiksi. Amadeuksen omistaja kuitenkin löysi itselleen miehen, joka oli leski ja jolla ennestään oli yksi hevonen ja muutti Amadeuksen kanssa miehen luokse. Sen käyttö tuntihevosena loppui ja uudessa tallissa sille ei enää voitu toimittaa tablettia. Amadeuksen omistaja näet ei tiedä hevosensa kyvyistä ja on epäselvää, miten hän suhtautuisi asiaan. Siksi Lauri on viime ajat käynyt Aman kanssa retkillä ja antanut sille silloin mahdollisuuden palstailla. Minä tutustuin Amadeukseen äitini kautta kun hän kävi jo aiemmassa tallissa sillä ratsastamassa. (Minä olen siis Isabel.) Sattumalta yhdistin tämän ketjun ja sitä ylläpitävän hevosen toisiinsa. Sen jälkeen päämääräni on ollut opetella ratsastamaan, jotta voisin olla Aman kanssa ilman ulkopuolisia ja myös antaa sille mahdollisuuden osallistua. Nyt kuitenkin edessä on ongelma, että Ama on kadonnut. Se vietiin kesäksi saarilaitumelle Itä-Suomeen, mistä se mystisesti katosi vajaa kuukausi sitten. Juuri tänään minulle selvisi, että se on saattanut lähteä omaehtoisesti kulkemaan kohti Bosniaa, missä joku syksyllä mainitsi oleilevan valtavan villihevoslauman. Muutama muu tuntuu tästä asiasta olevan kanssani kyllä eri mieltä. Varmaa totuutta ei tällä hetkellä tiedä ilmeisesti kukaan. -Isa

Vierailija
4140/5068 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amadeuksessa on parasta se, että se on ystävällinen ihan kaikille.

Vastaa jokaiselle nätisti.

Mutta miten etsinnät edistyvät?