Erittäin paha ulkonäkötrauma
Olen jo aikuinen ihminen mutta en vieläkään ole päässyt nuoruuden haavoista eroon. Nuoruudessani oli vaihe, jolloin ulkonäkööni kohdistuva arvostelu ja kauneusvirheideni julkinen ruotiminen sekä nöyryytys oli jokapäiväistä. Tämä vaikutti minuun todella voimakkaasti. En aina osaa olla ihmisten seurassa rennosti, koska pelkään heidän tarkkailevan kasvojani. Olen hyvin tietoinen kaikista eleistäni ja ilmeistäni, ja valokuvaan joutuminen saa minut ahdistumaan.
Terapiasta ei liiemmin ollut apua tähän asiaan. Vertaistukea?
Kommentit (46)
Minutkin koulukiusaaminen ja poikien suhtautuminen nuoruudessa sai tuntemaan itseni rumaksi. Myöhemmät positiiviset kokemuksetkaan eivät ole tätä täysin muuttaneet. Nykyään oma suhtautuminen ulkonäkööni on ehdollisen hyväksyvää: meikattuna ja vaatteet päällä tunnen toisinaan itseni kohtalaisen hyvännäköiseksikin (ja ilmeisesti joidenkin mielestä olenkin sitä). Tarvitsen kuitenkin aina niiden tuoman "suojakuoren" ettei katseiden kohteena oleminen ahdistaisi kohtuuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Minutkin koulukiusaaminen ja poikien suhtautuminen nuoruudessa sai tuntemaan itseni rumaksi. Myöhemmät positiiviset kokemuksetkaan eivät ole tätä täysin muuttaneet. Nykyään oma suhtautuminen ulkonäkööni on ehdollisen hyväksyvää: meikattuna ja vaatteet päällä tunnen toisinaan itseni kohtalaisen hyvännäköiseksikin (ja ilmeisesti joidenkin mielestä olenkin sitä). Tarvitsen kuitenkin aina niiden tuoman "suojakuoren" ettei katseiden kohteena oleminen ahdistaisi kohtuuttomasti.
Joo, tää tekee asiasta aika työlään korjata. Oma mieli kyllä nuorena oppii uskomaan sen mitä sinusta sanotaan, varsinkin kun kiusaajat toistavat asiaa loputtomiin. Vaikka aikuisena olisi muita kokemuksia, niin ei se nuorena kehitetty uskomus sieltä oikeen meinaa pois lähteä.
Ap on varmasti kuullut tätäkin kyllästymiseen asti, mutta oikeasti se "vika" on yleensä näkyvämpi omiin silmiin kuin toisten. Ja kokonaisuuttahan sitä katsotaan. Harva hakemalla hakee toisista vikoja, useimmiten silmä tarttuu siihen mikä on miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmasti kuullut tätäkin kyllästymiseen asti, mutta oikeasti se "vika" on yleensä näkyvämpi omiin silmiin kuin toisten. Ja kokonaisuuttahan sitä katsotaan. Harva hakemalla hakee toisista vikoja, useimmiten silmä tarttuu siihen mikä on miellyttävää.
Kumman helposti muut ovat sitten aina löytäneet minun vikani. Ihan vaivatta.
- ap
Kyllä tuohon pitäisi nimenomaan terapiasta saada apua. Mutta terapeutin pitäisi olla erikoistunut juuri tuon tyyppisten ongelmien ratkomiseen. Olisi kyllä suuri kysyntä juuri tämän tyyppisesti suuntautuneille terapeuteille, en käsitä miksi tätä ei oteta koulutuksessa huomioon.
No ei tuokaan toimi. Omalla kohdallani nuo ulkonäkövirheet eivät ole sellaisia mihin kiinnitän muissa ihmisissä huomiota, mutta koen kausia joina saatan olla ihan pakkomielteinen jostain pienestä asiasta ulkonäössäni. En osaa oikeastaan tarkalleen edes sanoa mikä tekee minusta ruman, olen vain.
Se mitä joku pitää rumana on todella subjektiivinen kokemus. Minulla oli nuorempana kaveri jota pidin veistosmaisen kauniina, tässä yhdistyi kaikki kauniina pitämäni piirteet. Muutaman vuoden tuntemisen jälkeen selvisi että tällä oli hirveitä ulkonäkökomplekseja ja tämä piti itseään sysirumana. Eli se oma kuva ulkonäöstä voi olla todella vääristynyt.