Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkoittaako Adhd, add tai asperger diagnoosi automaattisesti erityisopetusta

Vierailija
11.10.2014 |

vai voiko lapsi koulun kannalta olla silti ihan normaalioppilas ilman mitään erityisjärjestelyjä?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Aspergereille ihanteellisin vaihtoehto olisi sellainen erityisluokka, jossa olisi vain asseja ja hyvätasoisia autisteja. Muut erkkaluokat ovat valitettavan usein joko levottomia tai sitten etenevät mukautetun opintosuunnitelman mukaisesti. Toki varmasti löytyy päinvastaisiakin tapauksia, en siis halua yleistää.

Vierailija
2/45 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana voin sanoa, että noita on normaaleissa luokissa paljon. Kirjayhdistelmä selittää asioita, mutta se ei käytännön arjessa juuri näy kuin sen verran, että voidaan väittää tukea annetun. Oikeastiko joku kuvittelee, että jotain adhd:ta voidaan tukea henkilökohtaisesti tehtävissä, kun luokassa on 24 muutakin oppilasta? Kun se ei riitä, että käy välillä auttamassa, kun monet adhd:t esimerkiksi tarvisi vierihoitoa koko ajan saadakseen tehtävät tehtyä. Joskus luokassa voi olla avustaja ja avustajan kaikki aika voi mennä yhden adhd:n tukemiseen. Ei kyse ole älystä, mutta kun ei kykene niin ei kykene. Tunnin jälkeen sitten voi vain vilkaista tehtäviä ja todeta, että näköjään ne on taas tehty yksi-risti-kaksi. Kamalinta on niissä tapauksissa, kun tietää lapsen olevan oikeasti fiksu ja osaava, mutta kun kaikki menee alisuorittamiseksi tuon tuen puutteen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
4/45 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:44"]

Mutta leimaako diagnoosi ihmisen turhaan, jos ei kuitenkaan saa mitään tukea?

[/quote]Miksi sen pitäisi leimata? Eihän se ole mikään hävettävä asia. Ennemmin pitäisi kasvattaa aikuisia ja lapsia ymmärtämään ja kestämän että me ihmiset olemme erilaisia, kenellä mikäkin.

Vierailija
5/45 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:44"]Mutta leimaako diagnoosi ihmisen turhaan, jos ei kuitenkaan saa mitään tukea?
[/quote]

Se "tuki" voi olla lääkitys mikä mahdollistaa opiskelun yleisopetuksen ryhmässä. Oma lapseni opiskelee 10 tuntia viikossa pienryhmässä sillä keskittyminen isossa ryhmässä on haasteellista.

Vierailija
6/45 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: lue vastaus 23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:28"]

Pojallani on  asperger, normaali luokka (lukio), keskiarvo 9.6. Hän näkee asiat toisin kuin me muut, ja ehkä juuri siksi oppii helpommin. Ongelmat tulevat sosiaalisissa suhteissa, ei koulunkäynnissä.

[/quote]

Näinpä. Meillä myös asperger, ja erittäin hyvin on  aina mennyt koulussa, ilman mitään tukitoimia. Erityisen lahjakas hän on matemaattisissa aineissa, mutta hyvä kaikessa muussakin paitsi liikunnassa, kuvaamataidossa ja musiikissa. 

Vierailija
8/45 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 00:02"]

25: lue vastaus 23

[/quote]

voihan joku kokea nämä erityisjärjestelytkin leimaaviksi, esim. kaverit alkaa kiusata näiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:sta en tiedä, mutta ymmärtääkseni asseille suositellaan useimmiten normaaliluokkaa (ellei heillä ole lisäksi myös oppimisvaikeuksia, lievää kehitysvammaa tms.), ainakin avustajan kanssa, koska sieltä he saavat mahdollisimman "normaaleja" käytösmalleja.

Vierailija
10/45 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:45"]

ADHD:sta en tiedä, mutta ymmärtääkseni asseille suositellaan useimmiten normaaliluokkaa (ellei heillä ole lisäksi myös oppimisvaikeuksia, lievää kehitysvammaa tms.), ainakin avustajan kanssa, koska sieltä he saavat mahdollisimman "normaaleja" käytösmalleja.

[/quote]

Henkilökohtaista avustajaa on hyvin vaikea nykyisin saada. Joissakin kunnissa sellaisen saavat vain vaikeimmin vammaiset. Oma as lapseni käy koulua pienryhmässä ja se on hänelle hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee myös oireyhtymän vaikeusasteesta.

Vierailija
12/45 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry 19, tuli vahingossa miinuspeukku ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 16:35"]Ikävää, jos OPETTAJA puhuu oppilaastaan "jonain adhd:nä".  Kirjoittajan kommentti kertoo hänen omasta asenteestaan paljon. Ehkä alan vaihto olisi paikallaan? Onneksi löytyy sellaisiakin opettajia, jotka pärjäävät myös erityistä tukea tarvitsevien kanssa resurssipulasta huolimatta, koska eivät ole leipääntyneet vielä hommaansa ja oikeasti välittävät oppilaistaan! t. Opettaja itsekin
[/quote]Sinäkö olet sitten jokin täydellisyyden ruumillistuma!? Miten lapsellista! Nykyään joka luokalla on monennäköistä ongelmaa ja adhd on vain yksi osa tätä kirjoa. Tuki ei riitä mitenkään kaikille eikä kaikille tehdä hojksia varmaan siksi ettei erityisopetusta tarvitse koulussa lisätä. Nykyään mennään minimimiehityksellä ja säästöt on kunnissa tärkein asia. Tukea voi olla papereilla vaikka minkä verran mutta käytännössä vaikeudet voi olla niin suuria että pienryhmä olisi tarpeen mutta kun sinne ei pääse! Tukea myös puretaan oudosti juuri yläkouluun tullessa. Tätä tapahtuu niin paljon ettei ihmekäänne voi tapahtua parempaan kesäloman aikana!

Vierailija
14/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani, jonka diagnoosia on vuosien myötä vaihdeltu, aloitti erityiskoulussa. Kolmannella luokalla alkoi vähitellen integroitua yleisopetukseen ja hänen luokaltaan muitakin kävi vahvojen aineidensa tunteja yleisopetuksessa. Yläasteelle poika siirtyi normaaliopetukseen erityisoppilaana, mutta ei sen kummempia tukijuttuja, kuin seurantapalaverit ja mm. kotitalous erityisryhmän kanssa. Kahdeksannella erityisopetuspäätös kumottiin kokonaan ja se aloite tuli koulusta päin. Kävi lukion normaalisti, pieniä vaikeuksia välillä, mutta suoritettu on ja ilman tukitoimia. Nyt on opiskelemassa amk:ssa insinööriksi ja ihan kohtalaisesti menee. 

Yksi lukukausi 5. juokalla oli intergoidussa opetuksessa floppi, kun luokan varsinainen ope joutui pitkälle sairaslomalle ja tuli sijainen. Tällä oli jo valmiiksi negatiivinen asenne. Ei tullut yhteenkään palaveriinkaan. Emme siis nähneet tätä joka asiasta valittavaa opettajaa koskaan, vaikka hänellä olisi tilaisuus edes piipahtaa. Sinä ope, jonka nimi alkaa O:lla pojalla menee siis nykyään hyvin, huolimatta siitä, että sinun vuonnasi tuli takapakkia. Toivottavasti olet vaihtanut alaa, sillä ei sinusta muutkaan tykänneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
16/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
17/45 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:44"]

Mutta leimaako diagnoosi ihmisen turhaan, jos ei kuitenkaan saa mitään tukea?

[/quote]Työkaverini pauhasi, kuinka hänen luokallaan oppilaalla oli ihan turhaan adhd-diagnoosi. Joku päivä tämä oppilas oli unohtanut syödä lääkkeensä ja tällöin kuulemma näkyi todella selvästi miksi hänellä se diagnoosi (ja lääkitys) on.

Vierailija
18/45 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla normaaliluokalla, ihan tapauskohtaista.

Vierailija
19/45 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei automaattisesti. Jokainen ihminen on yksilö. Jotkut pärjäävät ihan tavallisessa yleisopetuksessa ja jotkut hyötyvät erityisjärjestelyistä.

Vierailija
20/45 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Saako nykyään muka vielä erityisopetusta vaikka olisi minkämoista diagnoosia?