Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässäni. Miten asumistuki menee?

Vierailija
04.09.2021 |

Mulla on siis satunnaisesti töitä, olen ns. nollatuntisopparilla. Miten ihmeessä asumistuki menee, kun en tiedä paljonko saan minäkin kuuna palkkaa ja paljonko ansiosidonnaista? Kun kaikki riippuu siitä, minkä verran on töitä?? Tämän takia mietin, viitsinkö hakea koko asumistukea, jos menee ihan mahdottomaksi säätämiseksi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullinen asumiskustannus on kaupungissasi 200 euroa, josta vähennetään omavastuu 50 euroa, jonka jälkeisestä osasta Kela maksaa asumistukea 15 %. Eli kun vuorasi on kertomasi mukaan 1200 e, niin aika paljon jää sinulle itsellesi maksettavaa.

Vierailija
2/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täähän oli todella asiallinen ja fiksu vastaus. Kiitos vaan. Nyt tuntuu varmaan hyvältä, kun sait potkaistua jo valmiiksi maassa makaavaa? Tosi reilu teko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet tietysti. Ne tekee päätöksen antamiesi tietojen perusteella. Jos saat töitä niin vuositarkastuksessa ne sitten tasoittaa.

Vierailija
4/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet tietysti. Ne tekee päätöksen antamiesi tietojen perusteella. Jos saat töitä niin vuositarkastuksessa ne sitten tasoittaa.

Eli mun ei tarvii olla joka kuukausi ilmoittamassa sinne toteutuneita tuloja? En kyllä haluaisi alkaa maksamaan mitään könttäsummaa vuoden päästä takaisinkaan :(  Vaikuttaapa hankalalta :( 

Vierailija
5/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säätämistä tai ei, kannattaa hakea.

Vierailija
6/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mun ei tarvii olla joka kuukausi ilmoittamassa sinne toteutuneita tuloja? En kyllä haluaisi alkaa maksamaan mitään könttäsummaa vuoden päästä takaisinkaan :(  Vaikuttaapa hankalalta :( 

Sun pitää tehdä tuloistasi arvio seuraavaksi 12 kuukaudeksi eteenpäin. On tehtävä välitarkastus asumistukeen, jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai laskevat vähintään 200 e/kk. Eli tarkoittaa siis vuotta kohden 4800 euron nousua tai 2400 euron laskua.

Vierailija
7/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nousee 400 kuussa, niin pitää ilmottaa.

Vierailija
8/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae surkeimmilla tuloilla mitå pystyt sit teet vähän alle 400e enempi töitä ja tuki ei muutu.

Vierailija
9/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosuus ei myöskään vähennä tukea joka ollut 500e jo pitkään tosin taitaa tässä kuussa olla vika kuu ennenkuin laskee 300e.

Vierailija
10/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nousee 400 kuussa, niin pitää ilmottaa.

Kyllä. Mutta muutoksen on oltava riittävän pitkäaikainen. Tietääkseni ainakin 3 kuukautta. Jos tulot ovat epäsäännölliset, niin silloin Kela laskee tuloista keskiarvon ja määrittelee sen kuukausituloksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän