Täysimetys ja liikunta
Miten muut äidit, joiden vauva on täysimetyksellä liikutte? Itse aloittelen synnytyksen jälkeen kunnolla liikkumaan, eli juoksulenkit ja kuntosalitreenit taas mukaan päivärytmiin. Tiedättekä, vaikuttaako liikunnan aloitus maidon tuotantoon/laatuun? Jos näin on miten vauva reagoi? Synnytyksen jälkeen ollaan tehty reippaita vaunulenkkejä, mut nyt vaatii kroppa sekä pää kunnon hikitreenejä...
Kertokaahan kokemuksia!!!
Mukavaa syksyä kaikille!!!
t: Whiskey ja poika 4kk
Kommentit (4)
Hei,
mä aloitin vaunulenkit alle viikko synnytyksestä. Aluksi hirmu hiljaa ja sitä mukaa kun vointi parani koko ajan kovempaa. Nyt voi jo mennä niin kovaa kun jaksaa vaan.
Ensi viikolla aloitan hikijumpat, kun syysaikataulu tulee meidän salilla voimaan.
Kuntosaliharjoittelun aloitin kun poika oli 3 viikkoa vanha. Aluksi tosi kevyesti, enkä tehnyt ensimmäiseen kolmeen kuukauteen vatsalihaksia ollenkaan. Sitä mukaan kun kunto koheni lisäsin vastusta ja nyt pystyn jo treenaamaan lähes täysillä. Vatsalihasten treenin aloitin n.kk sitten ja oli se kamalaa huomata miten heikot ne on, mutta kyllä ne siitä vahvistuu.
Mun poika on ensi viikolla 4 kk.
Olen täysimettänyt muuten, mutta viikko sitten aloin antamaan yhden aterian päivässä pullosta nania. Maito olisi kyllä riittänyt mutta haluan, että poika hyväksyy myös pullon ja korvikkeen tilanteita varten milloin en itse ole paikalla syöttämässä.
Maitoa on minulla ollut tosi paljon ja tuntuu, että kunnon liikunnan jälkeen maitoa on entistä enemmän. Siispä maito ei ainakaan ole vähentynyt kovan liikunnan vuoksi. Koostumuksesta en osaa sanoa, mutta poika on aina ollut varsin tyytyväinen tapaus.
Näin siis meillä.
Jatkoin jumppaa, kuntosalitreeniä ja juoksemista (3-6 krt/vk) pian vauvan syntymän jälkeen, täysimetin 6 kk ja imetän edelleen, vauva pian vuoden. Ei ole moittinut pahaksi. En myöskään huomannut vaikuttavan mitenkään maidontuloon. Kun vauva oli pieni (muutama kk) mulla oli aina kotona pumpattua maitoa, jotta isä pystyi tarpeen tullen ruokkimaan.
Niin olinkin veikannut, ettei vaikuta, mietin vain noita aineenvahdunta-juttuja... Ja tarkoitus/tarve ei ole laihduttaa vain saada kroppa " hereille" ja taas normaaliin tilaan kuten ennen pojan syntymää.
Ensimmäsien synnytyksen (n 3v. sitten) ei tullut tällaista liikunnan himoa, mut nyt tuntuu, että jalat vaatii liikuntaa ja PÄÄ, johtunee varmaan tästä kahden lapsen " arkirumbasta" . Pakko saada omaa aikaa..
t: Whiskey75, lapset -03 ja -06
ainakaan mitenkään negatiivisesti. terve mieli ja terve kroppa siitä vaan sadaan;) kunhan tietysti muistaa myös syödä hyvin, ettei lähde mitenkään rajusti laihduttamaan.
itse olen käynyt tähän mennessä ainoastaan juoksulenkeillä mutta pikkuhiljaa myöskin muut liikuntaharrastukset houkuttavat. illalla kun mies vahtii vauvelia kerkeää parhaiten harrastaa, lähtee heti syötön jälkeen niin on vähintään 2 h aikaa käydä treenailemassa. sen vuoksi harrastukset jotka ei ala tiettyyn kellonaikaan ovat tietysti helpoimpia. tai sitten pumppaan valmiiksi yhdet maidot jotta saa varuilta syödä pullosta jos nälkä yllättää.
ei kai se sen hankalampaa. vauvan kanssa voi tietysti myös käydä lenkillä, mutta muihin harrastuksiin on hieman hankalampi ottaa mukaan.