Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään hyvä kaalilaatikko?

Vierailija
11.10.2014 |

En ole siis ikinä tehnyt, syönyt kylläkin:)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon siirappia :))))) kermaa kastikkeeseen!

Vierailija
2/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali pieniksi, jauheliha paistetaan, puuroriisi keitetään, kaikki vuokaan, maustetaan suolalla ja pippurilla, päälle lihaliemi ja siirappia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis se riisikö keitetään? Mä oon nyt lukenu monta ohjetta missä laitetaan raa'at riisit vuokaan. Kuulostikin hassulta.

Vierailija
4/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma ei kyllä kuulu perinteiseen kaalilaatikkoon, mutta nykyään noita kermallisia reseptejä on aika paljon. Pitkä haudutusaika tekee siitä todella makoisaa.

Itse teen nin että haudutan kaalin padassa, paistettu jauheliha sekaan, keitetty puuroriisi sekaan, mausteet, sekoitus ja uuniastiaan. Siinä vaiheessa voi maistella, että tarvitseeko vielä jotain ennnen uuniin laittoa.

Vierailija
5/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa, kyllä ne riisit voi laittaa raakanakin sekaan, tämä on ihan makuasia. 

Vierailija
6/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pilkon kaalin pieneksi ja paistan sen pannussa voissa ja öljyssä. Sitten vuokaan paistetun ja maustetun jauhelihan ja riisin (raaka) kanssa. Päälle lihaliemi. Niin ja siirappia, mutta ei liikaa.
Tärkeintä on ehdottomasti tuo kaalin paistaminen!

Vierailija
7/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkottu kaali ja porkkana paistetaan voissa, samoin jauheliha. Kaikki sekaisin uunivuokaan ja voinokareita päälle, halutessa myös kermaa. Haudutetaan miedossa lämmössä pitkään.

Vierailija
8/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siirappia vaan kuohukermaa jos hyvää haluaa.

Vierailija
9/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistat VOISSA jauhelihan, lisäät suolaa pippuria ja meirami on ehdoton, sitä paljon! Sitten pilkot kaalit ja
laitat pienissä erissä kaalia pannulle, aina ku laitat kaalia, laitat nokareen voita pannulle ja siirappia suoraan pullosta niin että paistuu kullan väriseksi. Keität riisin johon laitat lihaliemikuution mukaan. Itse käytän riisinä ihan tavallista ettei mene vetiseksi mössöksi puuroriisin kanssa. Keitä riisit puoli kypsäksi ja ota liemi talteen. sitten sekoitat kaikki aineet vuokaan (jos mahdollista niin valurautapata,maku on parempi) ja kun kaikki on sekaisin, lisäät lihalieminesteen vuokaan, mutta max. puoleen väliin vuokaa nestettä jonka riisi imee kun kypsyy loppuun. Päälle siirappia vuoan koosta riippuen, itse laitan suhteellisen pieneen vuokaan n. 1dl siirappia päälle viimeisenä. Voit myös korvata riisin ohralla jos se tuntuu itselle paremmalta. Jos laitat liikaa nestettä, laatikosta tulee hirveää vesilitkua. Paistat uunissa alusta asti kannen kanssa
200'C -225'C n. 45min ja jos haluat, voit laittaa lämpöä n. 50'C ja jättää laatikon hautumaan. Kun otat uunista anna laatikon vetäytyä n. 30min jolloin ylimääräinen neste "kiintetyy" jos sitä on ollut sopivasti. Älä huoli, olin 17v kun tein ensinmäisen kerran kaalilaatikkoa ja onnistui erittäin hyvin. Helppo tehdä ja onnistuu jos ei pihtaile siirapissa ja ei laita liikaa nestettä. ;)

Vierailija
10/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohra ja smetana on mun laatikon salaisuudet. Kaali pitää pilkkoa pieneksi, paistaminen on hyvä juttu ja siirappia pitää laittaa muttei liikaa.

Vierailija
11/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ennen uuniin laittoa kannattaa voinokareet laittaa mössön päälle.

Vierailija
12/12 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen hyvin yksinkertaisesti:

- ruskista jauheliha ja sipulia, mausta

- laita kattilaan 2 dl vettä ja kasvis tai lihaliemikuutio. Lisää kourallinen pari riisiä. Lisää päälle paljon kaalisuikaleita ja anna hautua hiljaisella tulella vähintään vartti. Mausta ja lisää siirappia

- sekoita em keskenään ja laita uunivuokaan, päälle lisää siirappia

- uuniin 150 astetta niin kauan kuin mieli tekee, min 1h

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi