Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Lazyass kirjoitti:
Kuka sitä haluaisi töihin lähteä, kun voi kotona "tehdä etätöitä"
Ja se rikkinäinen levy pyörii ja pyörii ja pyörii ja pyörii.
Lopeta huumeidenkäyttö, ehkä sitten osaat sanoa jotain edes normaalia.
Oletko kenties kotona lusmuilija vai miksi tuollainen menee tunteisiin? Sitäpaitsi hän kysyi ihan totuudenmukaisesti, että kuka haluaisi lähteä kun voi tehdä työt kotona. Taitaa olla koko tämän ketjun idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lazyass kirjoitti:
Oletko kenties kotona lusmuilija vai miksi tuollainen menee tunteisiin? Sitäpaitsi hän kysyi ihan totuudenmukaisesti, että kuka haluaisi lähteä kun voi tehdä työt kotona. Taitaa olla koko tämän ketjun idea.
Ei mennyt tunteisiin, mutta siinä oli sama vanhanaikainen ja tyhmä jankutus siitä, että "töitä" tehdään toimistolla eikä muualla. Miksi tyhmät ja kouluttamattomat edes kommentoivat täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lazyass kirjoitti:
Kuka edes käyttää sanontaa "mennä tunteisiin"? Ihan hemmetin typerä, nolo, junttimainen ja alaluokkaisen rahvaanomainen sanonta.
Silloin, kun mua lakkasi kiinnostamasta yhdessä aikaisemmassa työpaikassa, tein vain ne pakolliset työt, joiden tekemättä jättämisestä olisi jäänyt kiinni. Niihin meni pari tuntia päivässä.
Loppupäivän selasin nettiä, mm. uusia työpaikkoja.
Olin 100 % lähitöissä.
Noo, työnantaja omistaa ajan josta palkkaa maksetaan. Jos lähityö ei nappaa ja sitä vaaditaan, niin ei kun vain vaihtamaan työpaikkaa. Mikäs siinä on ongelmana?
Vierailija kirjoitti:
Noo, työnantaja omistaa ajan josta palkkaa maksetaan. Jos lähityö ei nappaa ja sitä vaaditaan, niin ei kun vain vaihtamaan työpaikkaa. Mikäs siinä on ongelmana?
Löytää se 90 % etätyöorganisaatio.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun mua lakkasi kiinnostamasta yhdessä aikaisemmassa työpaikassa, tein vain ne pakolliset työt, joiden tekemättä jättämisestä olisi jäänyt kiinni. Niihin meni pari tuntia päivässä.
Olin 100 % lähitöissä.
Kenkää olisi tullut meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 100 % lähitöissä.
Kukaan ei tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 100 % lähitöissä.
Miten olisi tullut? Tuon kirjoittaja sanoi tehneensä ne pakolliset työt. Ja eihän kukaan voi tietää, mitä muun aikaa puuhailet tietokoneesi ääressä. Se ruutu ei edes näy kenellekään privacy screenin takia.
Ja taas Hesari jatkaa tunnetulla linjallaan. vastoin kaikkia kansainvälisiä talousjulkaisuja.
Sekoittaa etätyön digitaalisten työkalujen käyttöön (vaikka nämä eivät varsinaisesti liity toisiinsa, sillä digityökalut kuuluvat nykyiseen työelämään muutenkin, ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä), kuvailee esimerkkejä joissa kyse on vain todella huonosta työn organisoinnista eikä digitaalisista työkaluista tai etätyöstä, ja onnistuu sitten jotenkin sotkemaan tämän huonon työn organisoinnin etätyöhön.
Ja onnistuu sitten löytämään sen yhden ainoan, joka haluaa takaisin toimistolle. Ja tämä tyyppi sattuu olemaan hotellialalla töissä, missä pandemia on paljolti tuhonnut bisnekset, joten tottakai tämä Pyry haluaa "vanhaan maailmaan" palaamista. Tämä Pyry ei muutenkaan taida olla penaalin terävin kynä tai ainakaan osaa digimaailmassa toimimista, sillä hän ilmoittaa "”Etäajassa ei usein näe toisen kalenteriin eikä tiedä, kuinka monta kokousta toisella on." What the hell? Kalenterien avonaisuus muille on ollut aivan normi jo sekin vuosikymmeniä. Siellä voi laittaa jutut yksityisiksi, niin että muut näkevät aikablokkauksen mutta eivät näe sen sisältöä.
Missähän tämäkin Hesarin kysely järjestettiin. Minulla olisi ollut ihan muunlaisia mielipiteitä etätyöstä ja dikiajasta, jotka liittyvät toisiinsa yhtä paljon tai yhtä vähän kuin lähityö ja digiaika.
Tarkoitushakuisia vastauksia, kun pitää väkisin keksiä digiajan -ei vain etätyön -ongelmia. Minulle etätyö on ollut parasta aikaa työuralla ja haluan jatkaa sitä mahdollisimman laajana.
Tehtävät sen mahdollistavat kyllä. Muuten on muotia olla kovin huolissaan työntekijän jaksamisesta ja hyvinvoinnista psykologien voimin työterveyshuollon luennoissa. Koskaan en ole jaksanut ja voinut paremmin kuin etätyössä. En tarvitse mitään nelipäiväistä työviikkojakaan, tarvitsen vain etätyön voidakseni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lazyass kirjoitti:
Kuka edes käyttää sanontaa "mennä tunteisiin"? Ihan hemmetin typerä, nolo, junttimainen ja alaluokkaisen rahvaanomainen sanonta.
Minunkin tekisi mieli kysyä sinulta, että menikö nyt vähän tunteisiin? :-D
Se, että kutsuu muita ihmisiä (joiden sukupuolta ei edes tiedä) "mammoiksi", kertoo kaiken ihmisestä itsestään. [/quote]
Konteksti. Tää on Vauva-lehden keskustelupalsta. On ihan perusteltua ajatella, että täällä on enemmän mammoja kuin sinkkuja tai edes faijoja. Vai äityleiksikö teitä pitäisi tituleerata?
Osa kannanotoista on hyvin muotoiltuja ja perusteltuja, osa Gaussin käyrän vasemman puolen yliemotionaalista mesomista. Siis ihan normaalia menoa tällä foorumilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa aivan idioottimainen mielipidekolumni. Ei mitään perusteluja tai todisteita,, että näin olisi, vain joitain typerän toimittajan omia mielipiteitä. Joo, fine, toimittajan työ ei vaadi aivotyötä eikä keskittymistä, joten varmaan jostain toimittajasta on kivempi vain hengailla toimistolla. Mutta idioottimaista esittää väitteitä jostain mikroilmeistä ilman mitään tieteellistä tai tutkimuksellista perustaa tälle.
"Teams-palavereissa tai Skype-puheluissa mikroilmeiden tulkitseminen on mahdottomuus, ja kerta toisensa jälkeen verkkoyhteyden viive saa puhumaan toisen päälle. Väärintulkitut tekstien sananpainot, viestinnän hitaus ja vastakaiutta jääneet ajatukset turhauttavat, tylsistyttävät ja aiheuttavat ahdistavaa epävarmuutta.
Etäsuhde on kaukaisen kalvakka muisto todellisuudesta. Inhimillinen yhteys toiseen hapertuu helposti, ellei sen säilyttämisen eteen tee hartiavoimin töitä."
Kuulepa nyt Hesarin typerä toimittaja, joka todennäköisesti tätäkin ketjua luet. Yhteistyö työpaikalla ja työasioissa perustuu ihmisten käytökseen, asenteisiin, siihen että tehdäänkö töitä oikeasti ja aidosti yhdessä ja voiko toiseen luottaa, onko toinen valmis aidosti tekemään yhteistyötä. Se ei perustu "mikroilmeiden tulkitsemiseen" tai yhdessä kännäämiseen. Ja viestinnän toimivuus riippuu sekin ihmisistä, ei siitä kanavasta millä viestitään.
Ja joo, kirjoitin tämän lounastauolla.
No hei, toi Hesarin toimittaja vertasi kolumnissaan työpaikan ihmissuhteita parisuhteeseen. Kertoo kaiken hänen älykkyystasostaan (tai ennemminkin sen puutteesta).
Niin kertoo. Toimittajat tyhmenevät, koska ala on kriisissä ja levikki pienenee. Siksi kannattaa kirjoittaa vain typeriä mielipiteisiin ja tunteisiin perustuvia sisältöjä, ne kun ymmärtää jokainen. Kaikista lehdistä tulee puoliviihteellisiä, mutta "tiedostavia" kanavia, joiden sisältö on fiilispohjaista tauhkaa. Ihmiset, jotka ovat älden kiinnostuneita vain ihmisistä ja niiden mikroilmeistä, tekevät sisältöä samanlaisille. Ja joo, ne mikroilmeet näkyvät paremmin ruudussa. Kuten tv tai monitori. Niillä on iso painoarvo saippuasarjoissa. Järkevissä duuneissa taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Missähän tämäkin Hesarin kysely järjestettiin. Minulla olisi ollut ihan muunlaisia mielipiteitä etätyöstä ja dikiajasta, jotka liittyvät toisiinsa yhtä paljon tai yhtä vähän kuin lähityö ja digiaika.
Tarkoitushakuisia vastauksia, kun pitää väkisin keksiä digiajan -ei vain etätyön -ongelmia. Minulle etätyö on ollut parasta aikaa työuralla ja haluan jatkaa sitä mahdollisimman laajana.
Tehtävät sen mahdollistavat kyllä. Muuten on muotia olla kovin huolissaan työntekijän jaksamisesta ja hyvinvoinnista psykologien voimin työterveyshuollon luennoissa. Koskaan en ole jaksanut ja voinut paremmin kuin etätyössä. En tarvitse mitään nelipäiväistä työviikkojakaan, tarvitsen vain etätyön voidakseni hyvin.
Minä, minulla, minä, minä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä täällä valitatte ja narisette sivu tolkulla...
Miksi näitä "mitä vollotatte, ei teitä kaivata, jääkää työttömiksi, hähä" -viestejä tulee aina tuplat peräkkäin?
Mutta vastauksena vollotuksesta valittamiseen (eli vollotusta vollutuksesta...); kehitystä tapahtuu, kun asioista puhutaan ("valittaa") ja ehdottaa samalla ratkaisumalleja. Oikeasti valittamista on vain sellainen, että valitetaan. Tässä ketjussa on ehdotettu ratkaisumalleja etätyön kannattajilta. Te lähityön rakastajat taas vain valitatte, että mitä valitatte ja ainoa ehdotuksenne on palata vanhaan tai jäädä työttömäksi.
Esimiehet muuten rakastavat niitä tyyppejä, jotka nostavat riskejä esille päivänvaloon ja joilla on monta eri vaihtoehtoa niiden ratkaisemiseksi. Korjaan, hyvät esimimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa aivan idioottimainen mielipidekolumni. Ei mitään perusteluja tai todisteita,, että näin olisi, vain joitain typerän toimittajan omia mielipiteitä. Joo, fine, toimittajan työ ei vaadi aivotyötä eikä keskittymistä, joten varmaan jostain toimittajasta on kivempi vain hengailla toimistolla. Mutta idioottimaista esittää väitteitä jostain mikroilmeistä ilman mitään tieteellistä tai tutkimuksellista perustaa tälle.
"Teams-palavereissa tai Skype-puheluissa mikroilmeiden tulkitseminen on mahdottomuus, ja kerta toisensa jälkeen verkkoyhteyden viive saa puhumaan toisen päälle. Väärintulkitut tekstien sananpainot, viestinnän hitaus ja vastakaiutta jääneet ajatukset turhauttavat, tylsistyttävät ja aiheuttavat ahdistavaa epävarmuutta.
Etäsuhde on kaukaisen kalvakka muisto todellisuudesta. Inhimillinen yhteys toiseen hapertuu helposti, ellei sen säilyttämisen eteen tee hartiavoimin töitä."
Kuulepa nyt Hesarin typerä toimittaja, joka todennäköisesti tätäkin ketjua luet. Yhteistyö työpaikalla ja työasioissa perustuu ihmisten käytökseen, asenteisiin, siihen että tehdäänkö töitä oikeasti ja aidosti yhdessä ja voiko toiseen luottaa, onko toinen valmis aidosti tekemään yhteistyötä. Se ei perustu "mikroilmeiden tulkitsemiseen" tai yhdessä kännäämiseen. Ja viestinnän toimivuus riippuu sekin ihmisistä, ei siitä kanavasta millä viestitään.
Ja joo, kirjoitin tämän lounastauolla.
No hei, toi Hesarin toimittaja vertasi kolumnissaan työpaikan ihmissuhteita parisuhteeseen. Kertoo kaiken hänen älykkyystasostaan (tai ennemminkin sen puutteesta).
Niin kertoo. Toimittajat tyhmenevät, koska ala on kriisissä ja levikki pienenee. Siksi kannattaa kirjoittaa vain typeriä mielipiteisiin ja tunteisiin perustuvia sisältöjä, ne kun ymmärtää jokainen. Kaikista lehdistä tulee puoliviihteellisiä, mutta "tiedostavia" kanavia, joiden sisältö on fiilispohjaista tauhkaa. Ihmiset, jotka ovat älden kiinnostuneita vain ihmisistä ja niiden mikroilmeistä, tekevät sisältöä samanlaisille. Ja joo, ne mikroilmeet näkyvät paremmin ruudussa. Kuten tv tai monitori. Niillä on iso painoarvo saippuasarjoissa. Järkevissä duuneissa taas ei.
Onneksi sinä olet älykäs ja osaat toimittajienkin hommat paremmin. Mikset sitten istu johtoryhmässä, jossa näitä asioita päätetään typerien mielipiteiden suoltamisen ja muiden haukkumisen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lazyass kirjoitti:
Meillä on ketjussa mukana myös "sekoittaja". Hän heittää vastapuolen tyylillä argumentteja, vaikka on etätöitä vastaan :)
Tai ehkä tässä tapauksessa hän ei vain ymmärrä mitä lainausmerkit tarkoittavat. Tehdä etätöitä tarkoittaa eri asiaa kuin "tehdä etätöitä".
Vierailija kirjoitti:
Olin 100 % lähitöissä.
Tiedän parikin tehopakkausta, jotka tekivät työpäivän aikana mm. gradua. Itse aikoinaan eräässä vaiheessa päivitin blogiani. Jep, se oli sitä blogien nousukautta :D
Toki pitää saada asiantuntijatason palkkaa myös kotitöiden tekemisestä ja lasten kaitsemisesta. Kuka tätä edes epäilee, joku 1980-lukulainen?