Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi, miksi on niin kauheaa olla vaikkapa 1 päivä viikossa lähityössä.
Vaikkapa siksi, että sen yhden päivän vuoksi on pakko asua riittävien kulkuyhteyksien varrella, riittävän lähellä toimistoa. Jos voisi muuttaa kauemmas, saisin isomman kämpän ja sinne oman työhuoneen.Ja siksi, ettei se 1 päivä viikossa auta tiimiytymisessä yhtään sen enempää kuin mikään muukaan ratkaisu. Se on vaan 1 päivä pois työnteosta ja 1 vtutuspäivä jokaiseen viikkoon
Ja siksi, koska sit olis lähes pakko olla auto että pääset toimistolle, mutta siellä prkleen toimistollahan ei ole parkkipaikkoja koska yritys leikkii vihreetä. Julkisilla työmatkoihin menee 3 tuntia päivässä. (Kyllä, ihan pääkaupungissa sijaitsee toimisto ja nykyinen asuinpaikka parinkymmenen kilsan päässä toimistosta.)
No, mulle toi ykskin päivä olis jo melkeinpä luksusta, oma duuni pakottaa kohta toimistolle 2-3 päivänä viikossa jotta voimme "aidosti kohdata toinen toisemme".
Needless to say, etsin uutta työpaikkaa.No mutta ihan itsehän olet tuon helvettisi luonut. Mä ymmärrän pointtisi kylläkin, mutta nuo vaikeudet ovat oma syysi. Toivottavasti saat mieluisemman työn!
Aika harvassa ovat ne, jotka asuvat ihan työpaikan vieressä. Jos kulkee pk-seudulla julkisilla niin usein voi olla niin, että olet lähtenyt kotoa 50 minuuttia sitten ja olet 15 minuuttia ennen Securitaksen tuloa jo työpaikan tupakkapaikalla odottamassa. Toki voisi ostaa itsariyksiön keskustasta ja syödä pelkkää näkkileipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa siksi, että sen yhden päivän vuoksi on pakko asua riittävien kulkuyhteyksien varrella, riittävän lähellä toimistoa. Jos voisi muuttaa kauemmas, saisin isomman kämpän ja sinne oman työhuoneen.Ja siksi, ettei se 1 päivä viikossa auta tiimiytymisessä yhtään sen enempää kuin mikään muukaan ratkaisu. Se on vaan 1 päivä pois työnteosta ja 1 vtutuspäivä jokaiseen viikkoon
Ja siksi, koska sit olis lähes pakko olla auto että pääset toimistolle, mutta siellä prkleen toimistollahan ei ole parkkipaikkoja koska yritys leikkii vihreetä. Julkisilla työmatkoihin menee 3 tuntia päivässä. (Kyllä, ihan pääkaupungissa sijaitsee toimisto ja nykyinen asuinpaikka parinkymmenen kilsan päässä toimistosta.)
No, mulle toi ykskin päivä olis jo melkeinpä luksusta, oma duuni pakottaa kohta toimistolle 2-3 päivänä viikossa jotta voimme "aidosti kohdata toinen toisemme".
Needless to say, etsin uutta työpaikkaa.No mutta ihan itsehän olet tuon helvettisi luonut. Mä ymmärrän pointtisi kylläkin, mutta nuo vaikeudet ovat oma syysi. Toivottavasti saat mieluisemman työn!
Aika harvassa ovat ne, jotka asuvat ihan työpaikan vieressä. Jos kulkee pk-seudulla julkisilla niin usein voi olla niin, että olet lähtenyt kotoa 50 minuuttia sitten ja olet 15 minuuttia ennen Securitaksen tuloa jo työpaikan tupakkapaikalla odottamassa. Toki voisi ostaa itsariyksiön keskustasta ja syödä pelkkää näkkileipää.
Itse teen etänä niin ei ole noita huolia. Suosittelen lämpimästi muillekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kaikki eivät voi valita.
Kissamies kirjoitti:
Eilen työnantaja julkaisi tiedotteen: "Näillä linjauksilla haluamme helpottaa osaltamme esihenkilöiden työtä yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi. Firman vahvuus on aina ollut tiivis yhteistyö - se vaatii kaikkien läsnäoloa. Yhtä tärkeää on myös Firman henki , jota pystymme jälleen yhdessä voimistamaan mm. pikkujoulujen muodossa"
Parasta diipadapaa aikoihin. Firman tulos on ennätyksellinen, osake huipussaan ja sairaspoissaolot minimissään. Mikä etätyössä meni muka pieleen?
Ei ole todellista 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikeissa vaihtaa työpaikkaa, kun määräaikaisuus päättyy vuodenvaihteessa. Enhän voi olla varma, saanko jatkoa.
Nyt alkaa olla erittäin varmaa, että saan jatkoa. Ja koska saan tehdä monipaikkaista työtä eli valita itse, missä sen teen, kunhan työtehtävät sen mahdollistavat, taidankin lopettaa työnhaun tällä kertaa tähän.
Jos alkaa mennä sellaiseksi, että pitäisi joka välissä lähteä toimistolle milloin minkäkin lähiä vaativan (turhan) palaverin vuoksi, jatkan taas hakemista.
Pari huomioita:
En ymmärrä miksi joillekin etätyö on "alkoholisoitumista", tässä parin vuoden aikana oma juominen on VÄHENTYNYT kun ei jonnin joutavia afterworkkeja/tiimi-iltoja/pikkujouluja ole ollut.
Noissa on aika kova "sosiaalinenpaine" osallistua, ei toki kaikkiin, mutta ainakin osaan, etä-pikkujouluihinkin tuli lahjakortti Alkoon (ei sillä, varmasti useimmille olikin ihan kieluinen)
Kotona saa vain olla, ja jos joskus lasin viiniä ottaakin, niin sen tekee siksi että aidosti haluaa, ei puoli pakotettuna siksi että "Kyllähän nyt Maijankin pitää mukaan yhdelle tulla...!"
Tiedän ettei kaikilla työpaikoilla ehkä ole noin "kosteaa" menoa ollut, mutta omalla työpaikalla erinäiset "pakolliset-bisset" oli arkipäivää hyvin useinkin, projektien päättymisien jälkeen etc.
esimiesasema kirjoitti:
Kuules nyt. Jos minä sanon, niin sinä hyppäät. Mieti kuka maksaa palkan. Jos ei kiinnosta palata toimistolle, niin voit palauttaa läppärin ja jäädä tukien varaan.
Noinhan tuo ajattelu just menee. Kannattaa vain miettiä, mitä se tarkoittaa motivaatiolle, työnteholle ja tuloksille kun ihmiset istuvat toimistolla v*ttuuntuneina vain koska joku pikkupomo haluaa kokea valtaa
Toimistolla ei jousteta kirjoitti:
Teen kaikki työni tietokoneella joten etätyö on tällähetkellä paras vaihtoehto. Jos pakotetaan takaisin toimistolle avokonttoriin niin tasan tarkkaan tietokone jää työpäivän päätteeksi myös työpaikalle.
Etätyössä on oltu joustavia molemminpuolin. Olen voinut pitää taukoja, aloittaa työpäivän aikaisemmin tai myöhemmin, töitä on voinut tehdä yölläkin jos on ollut tarvetta.
Jos siirrytään toimistolle niin myös työt jäävät sinne.
Hetken tosissani luulin lukevani omaa tekstiäni.
Ihan samaa olen ajatellut, että kun työpäivä toimistolla on täys niin kone kiinni ja kotimatkalle. Usein saan materiaalia sähköpostilla iltaisin, joka pitäisi olla käsiteltynä käytettävissä aamulla ja nyt etätöissä olen sitten tiettyinä iltoina tehnyt töitä ja vaikka pitänyt päivällä pitemmän tauon. Ei ole tarvinnut "ylitöitä" laskutella kun olen joustanut.
Olen ollut uudessa työpaikassani pari vuotta, eikä ole tarvinnut sairaslomalla olla päivääkään. Jos on tuntunut kipeeltä niin ihan normaalin etätyöpäivän on pystynyt tekemään, mutta kun ne työvehkeet jää toimistolle niin sitten pitää jäädä sairaslomalle. Itse teen aika paljon töitä, tuntityötä eri projekteille siis joka päivä 7,5h - 10 h. Työmatkani vie 2h päivässä, joten nyt sitten työpanokseni vähenee eli pidän huolen siitä että ruokiksen ja työmatkani kanssa päivä on maksimissaan 10h.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka tässäkin ketjussa haluavat pakottaa muut toimistolle: MIKSI?
Mitä hyötyjä oletatte siitä tulevan? Kun mitkään rationaaliset syyt eivät sitä tue.
Onhan se täällä nähty, että etätyö on hyvä kun saa nukkua päiväunia, ulkoiluttaa koiraa, pestä pyykit ja tehdä muut kököt kotityön päivän mittaan, hoidella pankki- ja muita asioioita, ja käväistä kaupassa ja tehdä ruuat perheelle,
Höm, eikös noi ole vapaa-ajan hommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyjä oletatte siitä tulevan? Kun mitkään rationaaliset syyt eivät sitä tue.
Onhan se täällä nähty, että etätyö on hyvä kun saa nukkua päiväunia, ulkoiluttaa koiraa, pestä pyykit ja tehdä muut kököt kotityön päivän mittaan, hoidella pankki- ja muita asioioita, ja käväistä kaupassa ja tehdä ruuat perheelle,
Unohdit myös palaverit, joihin osallistutaan kaupassa tai lenkillä, kameraa ei suostuta pitämään päällä. Jos palaveriin ei tarvitse oikeasti osallistua, vaan voi hoitaa ostoksia samalla, niin eikö vaan voisi tehdä töitä kun niin sanotusti työajalla ollaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit myös palaverit, joihin osallistutaan kaupassa tai lenkillä, kameraa ei suostuta pitämään päällä. Jos palaveriin ei tarvitse oikeasti osallistua, vaan voi hoitaa ostoksia samalla, niin eikö vaan voisi tehdä töitä kun niin sanotusti työajalla ollaan?
Niin, ei tuolla menolla töitä satasella tehdä, jos puuhaillaan kaikkea muuta samalla. Työpaikallakin joutuu usein tekemään palaverin ohessa muuta, mutta todennäköisemmin työasiaa.
Olen esimies, joka parhaillaan pohtii paluuta normaaliin. Eli onko mitään syytä tukea laajaa etätyötä.
Mikä työmarkkinasyksy onkaan tulossa! Opettajista kolmasosa ja hoitajista puolet on irtisanoutumassa ja lisäksi kaikki nämä kirvaamattomat huippuosaajat, jotka loukkaantuvat siitä, että pitää mennä työpaikalle. Piiri pieni pyörii 😁.
Ensin ajattelin että en halua millään palata. Sitten tajusin että näen ihanan pomoni joka päivä. Nyt jo lepattaa sydänalassa.
Kaipaan toimistolle. En saa kotona orientoiduttua työhön, siinä missä toimistolla olen usein flow-tilassa. Pidän myös kahvittelusta, lounaista ja kaljoittelusta työkavereiden kanssa. Asun lyhyen kävelymatkan päässä toimistolta, ja työmatka mukavasti herättää aamulla. Iltapäivällä taas laskeutuu vapaa-aikaan matkalla pois.
Meille tullee 1-2 pakollista lähipäivää viikossa, mutta todennäköisesti istun toimistolla lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin firmassa korostetan tät yhteistyön ja tiimihngen meritystä jolla perustellaan tarvetta tehdä lähitöitä. Käytännössä täällä ei pidetä kahvitaukoja yhdessä, ei käydä ruokatauolla yhdessä, ei ole palavereja kasvotusten. Eli tullaan työpaikalle nököttämään työhuoneeseen 8h päivässä mutta kunb se kivasti lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi paikassa on aivan helkatin kylmä, kun ikivanhoista ikkunoista vetää talvipakkasella.
Jos te kaikki olette samanlaisia pahanilmanlintuja niintitta, eipä sitä tiimihenkeä millään kukaanpysty luomaan. Muista sit vastata työtyytyväisyyskyselyihin, että pidän työpaikastani erityisesti sen takia, että kukin saa tehdä töitään ilman pakkoa työyhteisön kansaa olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä työmarkkinasyksy onkaan tulossa! Opettajista kolmasosa ja hoitajista puolet on irtisanoutumassa ja lisäksi kaikki nämä kirvaamattomat huippuosaajat, jotka loukkaantuvat siitä, että pitää mennä työpaikalle. Piiri pieni pyörii 😁.
Kyllä. No, Suomessahan tämäkin on mahdollista, kun työssäkäynti nyt ahdistaa. Tämmöinen hallitus on valittu, hetken se lämmittää kuin —- konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen noita tauoilla ja ruokatunnilla. Se on omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
On täällä niistä hyödyistä puhuttu, mutta kaikki on kumottu tyyliin "olette vain dinosauruksia, ette osaa nykyaikaisia käytäntöjä, pelkkää juoruilua siellä työpaikalla vain on" jne tason argumenteilla.
Väitättekö nyt ihan oikeasti, että työnantajat pääsääntöisesti ihan kiusakseen haluvat väkeä takaisin toimistoille? Ehkä ne asiat eivät ihan niin hyvin ole monessa paikassa menneet kuin se kotona olija luulee.
Vierailija kirjoitti:
Needless to say, etsin uutta työpaikkaa.
Huvittavaa että puolessatoista vuodesta niinkin perusjuttui kuin kohtuullisen siirtymäajan päässä työpaikasta asuminen on muuttunut joksikin kammottavaksi vaatimukseksi :D Suosittelen tosiaankin vaihtamaan työpaikkaa tai asuinpaikkaa jos työmatkoihin menee kolme tuntia päivässä.
Niin se on, että ihminen kyllä tottuu kaikkeen hyvään ja kitinä on kaamea kun siitä pitää luopua...
Kaikki vaan lähityöhön korona hakemaan niin voidaan ainakin viivyttää kolmannen rokotteen tarjoamista ja säästää rahaa.