Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kannalta etätöissä on se hyvä puoli, ettei tarvitse maksaa ylitöistä. Aletaan kiristämään ruuvia, vaaditaan yhä enemmän työn tuloksia. Myös tulosten seurantaa lisätään. Kohta ei enää riitä se 7.5h päivän töiden tekemiseen. Eli pakko tehdä vapaa aikana ja viikonloppuina. Kotoa et pakoon pääse, kuten työpaikalta, kun päivän tunnit tulevat täyteen. Millä näytät hyväksyttävästi ylityön? Itse myös joudut kustantamaan työtilat ja kalustamaan sen.
Eihän työntekijän pidä kaikkeen suostua. Etätyössäkin pätee työaikalaki tietenkin. Meillä työnantaja maksaa kalusteet tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kannalta etätöissä on se hyvä puoli, ettei tarvitse maksaa ylitöistä. Aletaan kiristämään ruuvia, vaaditaan yhä enemmän työn tuloksia. Myös tulosten seurantaa lisätään. Kohta ei enää riitä se 7.5h päivän töiden tekemiseen. Eli pakko tehdä vapaa aikana ja viikonloppuina. Kotoa et pakoon pääse, kuten työpaikalta, kun päivän tunnit tulevat täyteen. Millä näytät hyväksyttävästi ylityön? Itse myös joudut kustantamaan työtilat ja kalustamaan sen.
Työpalavereja ei tosiaan voida venyttää toimistolla samaan tapaan kuin etänä, sillä perusteella, että kaikkihan ovat jo kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen. Oletteko te kovin nuoria? Itse kohta 50 ja ei fysiikka riitä tuohon mitenkään!
Minulla on kyllä ihan sähkösäätöinen työpöytä. Miksi ei olisi?
Ihanaa ylimielisyyttä koko ketju täynnä. Tässä taas yllä esimerkki.
Oletko jotenkin heikkolahjainen, vai miksi et pysty keksimään yhtään esimerkkiä siihen, ettei kaikilla ole kotonaan sähkösäätöistä työpöytää?
Minä en kyllä näe tuossa mitään erityistä ylimielisyyttä. Kysymys kuului, että miten jaksatte etätöitä "läppäri pöydänkulmalla" ja hän vastasi siihen, että hänellä on sähköpöytä. Ei kai joka vastauksessa tarvitse pohtia, onko kaikilla ja millainen jne?
Minullakin on sähköpöytä ja halvallakin voi muutamalla laatikolla tehdä tavallisesta pöydästä ihan läppärille tason, että voi nousta seisomaan tms.
Jos täällä useamman kerran todetaan, että yksi etätyön haittoja, haasteita ja ongelmia on "pöydän kulmalla" ja sohvalla ja komerossa työnteko niin tokihan siihen saa vastata ja kertoa, että se ei ole ongelma tai että siihen on ratkaisuja. Se ei ole ylimielisyyttä.
Ja ne sähköpöydät eivät maksa enempää kuin 300€. Minkä säästää jo ihan parissa kuukaudessa työmatkoista.
Jos se ongelma sähköpöydän kanssa on sitten, ettei se sovi sisustukseen eikä ole tilaa erilliselle työhuoneelle, niin sitten menee sinne toimistolle. Mikä ongelma? Se että kaikki muut eivät halua sinne tulla on taas heidän vapaa päätöksensä.
palattaisiinko siihen, että mitä minä kysyin.
"Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen."
Eli en etsinyt kalustevinkkejä, vaan ihan rehellisesti ihmettelin, että miten kenenkään fysiikka kestää tuota pöydänkulmalla työskentelyä kun itse hajosin siihen parissa viikossa. Tuo "läppäri pöydänkulmalla" on tullut esiin jo monta kertaa, niin halusin siihen lisätietoa. Ilmeisesti sellaista ei sitten kuitenkaan kukaan oikeasti tee, vaan se on puhtaasti sanonta. Minulla on nyt oma ergonomia kunnossa kuten kaikilla meillä tässä keskustelussa, joten voidaan lopettaa nyt tämä sähköpöydästä keskustelu ja keskittyä tärkeämpään. Tässä ei pitänyt olla mitään negatiivista alunperin. Kiitos kaikille.
Minulla on vain läppäri, ei ulkoista näyttöä. On pieni tavallinen työpöytä, mutta nostan läppärin minne milloinkin, keittiön tai khh tasolle, keittiönpöydälle, sohvalle tms. Olen tehnyt osittaista etätyötä yli 15 vuotta tällä samalla asetelmalla. Konttorillakin teen hommat vain läppärillä, vaikka siellä on tarjolla ulkoinen näyttö ja näppäimistö. Miten pystyn läppäri pöydänkulmalla tyyliin? En tiedä. Ei minulla ole ikinä hartiat jumissa muutenkaan. Neulon paljon, ei mene jumiin siitäkään. Neulomisen ja läppärillä olon vastapainoksi lenkkeilen, käyn salilla, uin, pelaan pallopelejä. Eli en ole sohvaperuna. Minulla on omakotitalo, jossa riittää aina hommia, joten tauot pyrin pitämään liikkuen. Tyhjennän tiskikonetta, valmistelen ruokaa, ripustan pyykkejä, teen pienen jumpan/venyttelyn tms. Sanotaan, että monta huonoa asentoa on parempi kuin yksi hyvä. Teen kai niin.
Vierailija kirjoitti:
Ylemmän tason toimihenkilöille ei ole koskaan maksettu ylitöistä. Akavan tutkimukset ovat vuosi toisensa jälkeen näyttäneet, että valtaosa heidän jäsenistään tekee ylitöitä eikä niistä makseta. Meillä on erilaiset työsopimukset kuin duunareilla, jotka saavat tosi hyvin lisärahaa ylitunneista.
Etätyö ja toimistotyö tosiaan eroavat ajankäytöltä toisistaan.
Etätyössä ei välttämättä kehtaa hyvällä moraalilla oleva ihminen laskea työajaksi jotain puolen tunnin paskanpuhumista työkaverin kanssa. Tai puolen tunnin paskatauko. Toimistossa ollessa nuo menee näppärästi työajaksi, eikä hävetä yhtään.
Varsin ongelmallisia ovat tilanteet, jossa on vähän hiljaisempi hetki töissä. Toimistolla ollessa Iltasanomien selaus tuntuu tuossa tilanteessa olevan OK, mutta etätöissä vähän alkaa hävettämään ainakin itseä.
Mitä töitä tekee ne, joilta onnistuu sohvalla makaamalla työt läppärillä? Itsellä on ainakin työtehtäviä, jotka on pelkällä läppärillä moninkertaisesti hitaampia kuin kahdella näytöllä... Siis kiinnostaa vilpittömästi, koska jotkut omatkin tutut kertoo tekevänsä sängystä tai sohvalta töitä. Mulla ei makuu- tai puoli-istuvassa asennossa kyllä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
No sitten et ole nähnyt sellaista avokonttoria, joka meillä on töissä. Kellään ei siis ole omia työpisteitä, vaan piste valitaan töihin tultua. Sellaiselle joka oikeasti tekee vaikka teknistä piirtämistä töissä, pitäisi olla omalle ergonomialle säädetty iso pöytä, johon saa kunnon kyynärtuet ja muuta. Kotona ainakin saa säätää työpisteensä omalle työtavalleen, ja jättää sen sellaiseksi yön yli.
Sun pitää ostaa töihin aina jotain suolapähkinöitä tai rasvaisia sipsejä. Sitten tökit sormella monitorin ja näppiksen täyteen niitä rasvajälkiä. Saat itsellesi näin vakiotyöpisteen.
Myönnän, että mulla on paha tapa aina työkavereille osoittaa rasvasormella monitorista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmän tason toimihenkilöille ei ole koskaan maksettu ylitöistä. Akavan tutkimukset ovat vuosi toisensa jälkeen näyttäneet, että valtaosa heidän jäsenistään tekee ylitöitä eikä niistä makseta. Meillä on erilaiset työsopimukset kuin duunareilla, jotka saavat tosi hyvin lisärahaa ylitunneista.
Näinhän se on. Ylityöt, sun muut lisät ja matkustusajat sisältyvät palkkaan. Siksi saikuttelevan, 7vko vuosilomaa viettävän, sairaanhoitajan on turha verrata palkkaansa esim. insinöörikunnan palkkoihin. Kun lasketaan tuntipalkka todellisuudessa tehtyjen tuntien perusteella, taitavat mennä reilusti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä tekee ne, joilta onnistuu sohvalla makaamalla työt läppärillä? Itsellä on ainakin työtehtäviä, jotka on pelkällä läppärillä moninkertaisesti hitaampia kuin kahdella näytöllä... Siis kiinnostaa vilpittömästi, koska jotkut omatkin tutut kertoo tekevänsä sängystä tai sohvalta töitä. Mulla ei makuu- tai puoli-istuvassa asennossa kyllä onnistu.
No itse osallistun esim. lakien valmisteluun erään elinkeinoalan edustajana. Jos ministeriö pitää vaikkapa puolen päivän tiedotustilaisuuden aiheesta, en istu seuraamassa tiedotustilaisuutta pöydän ääressä. Sama pätee moniin muihinkin palavereihin. Nimenomaan yritän välttää sitä, etten tee samalla muuta sillä tietokoneella. Tehtäväni on sillä hetkellä kuunnella ja yrittää ymmärtää, koska seuraavaksi tehtäväni on osallistua lausuntokierrokselle tai pohtia kuinka viranomaisten päätökset saadaan jalkautettua organisaatioomme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse osallistun esim. lakien valmisteluun erään elinkeinoalan edustajana. Jos ministeriö pitää vaikkapa puolen päivän tiedotustilaisuuden aiheesta, en istu seuraamassa tiedotustilaisuutta pöydän ääressä. Sama pätee moniin muihinkin palavereihin. Nimenomaan yritän välttää sitä, etten tee samalla muuta sillä tietokoneella. Tehtäväni on sillä hetkellä kuunnella ja yrittää ymmärtää, koska seuraavaksi tehtäväni on osallistua lausuntokierrokselle tai pohtia kuinka viranomaisten päätökset saadaan jalkautettua organisaatioomme.
No toki jos pitää kuunnella ja on paljon palavereja. Itsellä vain muutama viikkoon ja sit kirjoitushommia tai joidenkin järjestelmien parissa puljaamista, usein pitää verrata exceleitä tms. johonkin muuhun. Kirjoittaa voi läppärillä semiok, mut sit monissa muissa vertailuhommissa on hyödyllistä nähdä tiedostot yhtä aikaa, ettei tarvitse koko ajan vaihtaa ikkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen. Oletteko te kovin nuoria? Itse kohta 50 ja ei fysiikka riitä tuohon mitenkään!
Minulla on kyllä ihan sähkösäätöinen työpöytä. Miksi ei olisi?
Ihanaa ylimielisyyttä koko ketju täynnä. Tässä taas yllä esimerkki.
Oletko jotenkin heikkolahjainen, vai miksi et pysty keksimään yhtään esimerkkiä siihen, ettei kaikilla ole kotonaan sähkösäätöistä työpöytää?
Minä en kyllä näe tuossa mitään erityistä ylimielisyyttä. Kysymys kuului, että miten jaksatte etätöitä "läppäri pöydänkulmalla" ja hän vastasi siihen, että hänellä on sähköpöytä. Ei kai joka vastauksessa tarvitse pohtia, onko kaikilla ja millainen jne?
Minullakin on sähköpöytä ja halvallakin voi muutamalla laatikolla tehdä tavallisesta pöydästä ihan läppärille tason, että voi nousta seisomaan tms.
Jos täällä useamman kerran todetaan, että yksi etätyön haittoja, haasteita ja ongelmia on "pöydän kulmalla" ja sohvalla ja komerossa työnteko niin tokihan siihen saa vastata ja kertoa, että se ei ole ongelma tai että siihen on ratkaisuja. Se ei ole ylimielisyyttä.
Ja ne sähköpöydät eivät maksa enempää kuin 300€. Minkä säästää jo ihan parissa kuukaudessa työmatkoista.
Jos se ongelma sähköpöydän kanssa on sitten, ettei se sovi sisustukseen eikä ole tilaa erilliselle työhuoneelle, niin sitten menee sinne toimistolle. Mikä ongelma? Se että kaikki muut eivät halua sinne tulla on taas heidän vapaa päätöksensä.
palattaisiinko siihen, että mitä minä kysyin.
"Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen."
Eli en etsinyt kalustevinkkejä, vaan ihan rehellisesti ihmettelin, että miten kenenkään fysiikka kestää tuota pöydänkulmalla työskentelyä kun itse hajosin siihen parissa viikossa. Tuo "läppäri pöydänkulmalla" on tullut esiin jo monta kertaa, niin halusin siihen lisätietoa. Ilmeisesti sellaista ei sitten kuitenkaan kukaan oikeasti tee, vaan se on puhtaasti sanonta. Minulla on nyt oma ergonomia kunnossa kuten kaikilla meillä tässä keskustelussa, joten voidaan lopettaa nyt tämä sähköpöydästä keskustelu ja keskittyä tärkeämpään. Tässä ei pitänyt olla mitään negatiivista alunperin. Kiitos kaikille.
Minulla on vain läppäri, ei ulkoista näyttöä. On pieni tavallinen työpöytä, mutta nostan läppärin minne milloinkin, keittiön tai khh tasolle, keittiönpöydälle, sohvalle tms. Olen tehnyt osittaista etätyötä yli 15 vuotta tällä samalla asetelmalla. Konttorillakin teen hommat vain läppärillä, vaikka siellä on tarjolla ulkoinen näyttö ja näppäimistö. Miten pystyn läppäri pöydänkulmalla tyyliin? En tiedä. Ei minulla ole ikinä hartiat jumissa muutenkaan. Neulon paljon, ei mene jumiin siitäkään. Neulomisen ja läppärillä olon vastapainoksi lenkkeilen, käyn salilla, uin, pelaan pallopelejä. Eli en ole sohvaperuna. Minulla on omakotitalo, jossa riittää aina hommia, joten tauot pyrin pitämään liikkuen. Tyhjennän tiskikonetta, valmistelen ruokaa, ripustan pyykkejä, teen pienen jumpan/venyttelyn tms. Sanotaan, että monta huonoa asentoa on parempi kuin yksi hyvä. Teen kai niin.
Kiitos! Tämä taisi olla ensimmäinen vastaus siihen mitä yritin kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Teen sohvalla makoillen läppäri sylissä töitä, mutta minulla on isompi näyttö sohvapöydällä. Läppärissä on näppis itsessään ja langaton hiiri. Työasentoni tässä sohvalla on oikeasti hyvä ja saan kirjanpitäjän työni tehtyä erinomaisesti. Minäkin tarvitsen sen lisänäytön, mutta sen aamuinen nostaminen sohvapöydälle ja iltainen pois laitto ei ole ongelma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpalavereja ei tosiaan voida venyttää toimistolla samaan tapaan kuin etänä, sillä perusteella, että kaikkihan ovat jo kotona.
Teen kansainvälisessä organisaatiossa töitä, ja meillä on usein palavereja vielä myöhään iltapäivällä aikaerojen takia, joskus jopa iltaisin. Olen siis ihan toimihenkilö, jolla on joustava työaika 37,5 h viikossa. Etätöissä teen useimmiten niin, että pidän päivällä tunnin-parin tauon ja teen esimerkiksi koiran kanssa pienen happihyppelyn tai käyn asioilla. Tällöin työpäivän pituudeksi tulee se 7,5 tuntia, vaikka olisin aloittanut kahdeksalta ja lopettanut kuudelta. Toimistolla aion kyllä ihan surutta merkata koko kymmenen tuntia (miinus lounas) työajaksi, ja plussatunnit pidän sitten kerralla pitempänä vapaana. On siis työnantajankin etu, että etätöissä työn rytmittäminen joustaa ihan eri tavalla kuin toimistolla, koska ylityötunteja ei kerry yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä pidä paikkansa. Meillä on tehty ihan etätyösopimukset joiden mukaan työsuhteen ehdot pätee sekä lähi- että etätöissä.
Minusta etätöissä ergonomia on parempi jo siksi, että kotona voi säätää/muutella omat jutut juuri niinkuin haluaa (pöydän, tuoli, näytöt jne.) ja mikä itselle on paras.
Toisekseen toimistolla yleensä ollaan "koko ajan" samassa paikassa (oma työpiste, ehkä joku neukkaritila välillä jne.) kotona tulee herkemmin liikuttua (esim. työtuolilta sohvalle palsun ajaksi tmv.)
Ja ainakin itse kehtaan tehdä kunnon "jooga-venyttelyt" kotona kun kukaan ei ole näkemässä (vs. toimisto missä vähän "pyöräyttää hartioita" välillä) ja "kotivaatteissa" nuo paremmin luonnistuvatki (legginssit ja T- tai trikoopaita tmv. vs. "jakkupuku")
En halua palata, kiva on ollut tehdä kotityötkin työn lomassa ja käydä lenkillä.
Etätöissä voi palstailla koko työpäivän ilman että pomo huohottaa selän takana.
Minä en haluaisi palata, ainakaan vielä. Viimeinen vuosi on ollut itselle todella raskas fyysisesti ja psyykkisesti. Etätyömahdollisuuden vuoksi olen suoriutunut töistäni (vieläpä saanut kehuja tuottavuudesta), vaikka tosiasiassa olen ollut ihan romuna ja varmasti olisin joutunut muuten hakemaan sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä voi palstailla koko työpäivän ilman että pomo huohottaa selän takana.
En edelleenkään käsitä tätä ajattelutapaa. Ainakin omassa työssä näkyisi heti, jos hommat eivät etänä hoituisi. Kukaan muu niitä tee.