Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
1001/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen. Oletteko te kovin nuoria? Itse kohta 50 ja ei fysiikka riitä tuohon mitenkään!

Minulla on kyllä ihan sähkösäätöinen työpöytä. Miksi ei olisi?

Ihanaa ylimielisyyttä koko ketju täynnä. Tässä taas yllä esimerkki. 

Oletko jotenkin heikkolahjainen, vai miksi et pysty keksimään yhtään esimerkkiä siihen, ettei kaikilla ole kotonaan sähkösäätöistä työpöytää?

Minä en kyllä näe tuossa mitään erityistä ylimielisyyttä. Kysymys kuului, että miten jaksatte etätöitä "läppäri pöydänkulmalla" ja hän vastasi siihen, että hänellä on sähköpöytä. Ei kai joka vastauksessa tarvitse pohtia, onko kaikilla ja millainen jne?

Minullakin on sähköpöytä ja halvallakin voi muutamalla laatikolla tehdä tavallisesta pöydästä ihan läppärille tason, että voi nousta seisomaan tms.

Jos täällä useamman kerran todetaan, että yksi etätyön haittoja, haasteita ja ongelmia on "pöydän kulmalla" ja sohvalla ja komerossa työnteko niin tokihan siihen saa vastata ja kertoa, että se ei ole ongelma tai että siihen on ratkaisuja. Se ei ole ylimielisyyttä.

Ja ne sähköpöydät eivät maksa enempää kuin 300€. Minkä säästää jo ihan parissa kuukaudessa työmatkoista. 

Jos se ongelma sähköpöydän kanssa on sitten, ettei se sovi sisustukseen eikä ole tilaa erilliselle työhuoneelle, niin sitten menee sinne toimistolle. Mikä ongelma? Se että kaikki muut eivät halua sinne tulla on taas heidän vapaa päätöksensä.

Vierailija
1002/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen. Oletteko te kovin nuoria? Itse kohta 50 ja ei fysiikka riitä tuohon mitenkään!

Oletko jotenkin heikkolahjainen, vai miksi et pysty keksimään yhtään esimerkkiä siihen, ettei kaikilla ole kotonaan sähkösäätöistä työpöytää?

Minusta tuo sinun kysymyksesi vastaajan "heikkolahjaisuudesta" on hyvä esimerkki ilkeilystä ja ylimielisyydestä. En kyllä ymmärrä miksi vastaajan olisi pitänyt alkaa pohtia kaikkien suomalaisten mahdollisuutta ja omitusosuutta sähköpöydistä..

Niinpä. Onko suurempaa ironiaa kuin kirjoittaa itse tosi typerä, aiheesta ohi menevä ja mahdollisimman ilkeä viesti, sisältäen henkilöön menevää solvausta, ja sitten syyttää toista juuri siitä mihin itse syyllistyi, vaikka tämän toisen viesti oli täysin asiallinen ja järkevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä näe tuossa mitään erityistä ylimielisyyttä. Kysymys kuului, että miten jaksatte etätöitä "läppäri pöydänkulmalla" ja hän vastasi siihen, että hänellä on sähköpöytä. Ei kai joka vastauksessa tarvitse pohtia, onko kaikilla ja millainen jne?

Minullakin on sähköpöytä ja halvallakin voi muutamalla laatikolla tehdä tavallisesta pöydästä ihan läppärille tason, että voi nousta seisomaan tms.

Jos täällä useamman kerran todetaan, että yksi etätyön haittoja, haasteita ja ongelmia on "pöydän kulmalla" ja sohvalla ja komerossa työnteko niin tokihan siihen saa vastata ja kertoa, että se ei ole ongelma tai että siihen on ratkaisuja. Se ei ole ylimielisyyttä.

Kysymyshän oli asetettu niille, joilla on vain pieni työtila (=läppäri pöydänkulmalla). Tulkitsin että tuolla sähköpöytäisellä on ihan kunnollinen pöytätila käytössään ja ergonomia kunnossa. Ymmärsin väärin, pahoittelut siitä.

Sietääkin pahoitella, jos olet sen ilkeilevän viestin kirjoittanut. Tuossahan heti tuon yleisen sähköpöytäkeskustelun jälkeen esimerkiksi linkattiin suomalaisen yrityksen sähköpöytiin, jotka ovat hyvinkin pieniä ja mahtuvat hyvin pieniin työtiloihin, ja lisäksi ihan kivan tai ainakin neutraalin näköisiä. Hintakaan ei ole mahdoton, reilu 300€, jonka tosiaan säästää nopeasti jo työmatkoista jos työnantaja ei tuollaista pöytää suostu ostamaan. 

Eli tuo vastaus sähköpöydistä oli nimenomaan vastaus siihen, että mitään pakkoa kenelläkään ei ole pitää läppäriä jossain keittiönpöydän kulmalla. Vaan hyvin kohtuullisella hinnalla saa pienen tai isomman sähköpöydän, ja kun jo joku HSL:n seutulippu julkiseen liikenteeseen maksaa jotain 200€/kk, niin alle kahden kuukauden työmatkasäästöillä saa sähköpöydän kotiinsa (ja niitä on tosiaan hyvinkin pieniä, jotka mahtuvat myös niihin 20 neliön asuntoihin), jos työnantaja ei sellaista halua ostaa. Osalle ostaa.

Joten ei, mitään järkevää perustetta sille, että sähköpöytää ei ole kotona, ei ole. Rahasta tai tilasta ei ole kiinni. Jos taas itse ei vain sellaista halua, niin se sitten on henkilökohtainen ongelma eikä kuulu kenellekään muulle. Ja sellaiset ihmiset voivat toki sinne toimistolle mennä, nythän se on jo sallittua.

Vierailija
1004/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän työpaikalla etätyöt loppui jo kesäkuussa. Johtoryhmä juurikin intopinkeenä halus kaikki toimistolle, että "voimme nähdä toisiamme ja tytökin muka sujuvat paremmin".

Itse olin onnellinen kaikista niistä samoista asioista etätöiden suhteen kuin muutkin täällä, vapaa-aika, stressittömyys, ruoka-valio, aikataulut, KAIKKI oli paremmin kotona.

Toki työkavereita on kiva nähdä, mutta en haluaisi nähdä niitä kuitenkaan enempää kuin omaa miestäni tms. Oikeastaan pari kertaa kuukaudessa riittäisi minulle näkemistä työkavereiden kanssa.

Kesällä vielä valehdeltiin, että lomien jälkeen sitten voidaan tehdä etätyö sopimuksia halukkaiden kanssa, lomien jälkeen kysyttäessä asiasta niin suututtiin. Työt ei kuulemma onnistu etänä. Niin, jos jollain lusmulla on ongelmia itsensä johtamisen kanssa niin kaikkiako sitten kuuluu rangaista? Joo haistakoon vee, oon ettiny muita töitä jo pitkään. Tänään on haastattelu. Toimistolla nyt sitten todellakin vietän aikaani "muita nähden", olen niin epätehokas kuin voi olla, kerta työt onnistuu vain toimistolla.

Joo katkera tilitys, olen kateellinen niille, ketkä saa tehdä etänä. Kateellinen luottamuksesta.. Ja kohdallani lähtökohta on se, että jos minuun ei luoteta niin sitten en edes yritä olla luottamuksen arvoinen...

Vierailija
1005/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjainen olet kyllä sinä. 

Sen lisäksi vastenmielinen, huonosti käyttäytyvä ihminen. 

Vierailija
1006/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun häneltä ei edes kysytty mitään, vaan tiedusteltiin miten jonkun pöydän kulmalla työskentely sujuu muilla. Jotenkin tähän ketjuun on pesiytynyt oikein kunnon nälvijöitä. Hyvin sopivat kyllä etätyöhön. Tulee mieleen tuttavani, joka ei yleensä pysty muodostamaan peräkkäin kahta kohteliasta lausetta vaan aina on joku koukku. Jännä juttu, että nyt etätyön aikaan hän on saanut ensimmäisen vakituisen työnsä. Aiemmin on joutunut lähtemään koeajalla koska samassa tilassa työskentely on turhan ärsyttävää muille.

Niin, tähän ketjuun on pesiytynyt pari lähityöstä pitävää v-mäistä nälvijää, kuten sinä.

Opettele sinäkin olemaan siedettävä ihminen, niin ei tarvitse sieltä työpaikalta pakkokavereita etsiä.

Vierailija
1007/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin rakennesuunnittelijana vähänkään siinä projektipäällikkö/projekti-inssin tasolla etähommat on vähän niin ja näin. Toimistolta tarttee harvase päivä jotain RIL.n tai BY.n kirjoja mitä ei ole kuin se yksi ja luonnollisesti se pidetään siellä toimistolla, jotta jokainen voi niitä 150€(0% alv) kirjoja käydä lukasemassa tarvittaessa. Myös työmaillakin pitää käydä se 2-10 kertaa kuussa. Sen lisäksi koneeseen asennetaan kaikkee turhaa paskaa, jotta se olisi mahdollisimman paljon tukossa, niin tämä hemmetin pulse secure vpn on joka viikko vähintään kerran jumissa tai sitten katkeaa ja samalla katkeaa kaikki verkkolisenssit ja softat menee kiinni. Näin ollen meillä onkin kaikki projektipäälliköt ja projekti-inssit tulleet takaisin. Alemman tason rakennesuunnittelijat, elementtisuunnittelijat, piirtäjät sekä turhat "kehitysihmiset"(mikään ei kyllä kehity...) on etänä. Myöskin kun on tuota softaa vaikka kuinka hitosti mitä ei koulussa opeteta, niin sen opettaminen jonkun teamsin kanssa on aivan järkyttävää paskaa ja siihen menee sitten puolet päivästä. Toimistolla aikanaan kun ite opettelin, niin siitä tultiin viereen näyttämään et tuosta ja tuosta ja jos kysymystä tuli, niin vastauksen sai moneltakin ja nopeasti. Nyt aloittelijat ei edes tiedä ketkä niitä tiettyjä softia käyttää sekä eivät edes tunne porukkaa vaikka kohta on 2v täynnä, niin kysyvät aina samalta vaikka vastauksen olisi voinut saada joltain muultakin.

Mitä se jos jotain pelkkää exceliä tai wordiä hakkaa päivät pitkät(sul on tylsä työ), niin se nyt on sama tekeekö sitä toimiston vessassa vai Savukoskelta autiotuvasta.

Minä menen toimistolle yllämainituista syistä ja työmatka polkupyörällä 15min, joten en siinä häviä mitään ja työmailla käyn firman autoilla. Etänä olen jos luvattu huonoa säätä, niin en mene kastelemaan itseäni.

Ei aavistustakaan mikä on RIL tai BY, eikä kiinnosta, mutta tuohan on ihan legendaarista, että teillä on vielä kirjoja! Jotenkin jännää, että jossain eletään vielä sellaisessa menneessä ajassa, josta me muut olemme kuulleet vain tarinoita. Vähän kuin jokin elävä museo. Paitsi että museotkin ovat digitoineet arkistonsa. Joten vähän kuin jokin Pompeiji.

Rakennusalan säännökset on jo pitkään olleet sähköisenä lisenssimaksulla. Mutta varmaan vanhemmat insinöörit tykkäävät edelleen käyttää kirjoja, varsinkin jos tuttu mukava toimisto on kahden kilsan päässä. Se heille suotakoon, jos se heidän työnantajalle sopii. Ei kaikkien ole silti pakko.

150€ jostain kirjasta ei ole firmalle yhtään mitään vaikka niitä ostaisi 10 kpl. Tuo 150€ on 1-2h laskutus, sen viettää vaikka paskaa puhuen ja tupakkia poltellen. Ärsyttävät nämä idiootit jotka tekevät "omalla rahalla" töitä tai jolla ei ole realistista käsitystä rahasta. Heti jos ajatellaan omalla kukkarolla niin pieleen menee. Meidän toimari narisee 2€/min ulkomaanpuheluista, mutta jos jokin maksaa 1000 000€ tai 1100 000€ niin sehän on melkein saman verran. Samoin usein lähdetään paniikissa tekemään usean kymppitonnin ratkaisuja, vaikka höntyilemättä ja miettimällä hetken selviäisi muutamalla satasella.

Koska olet alansa Suomen suurimman suomalaisessa yrityksessä ja se ei aio ostaa yhtä enempää 1 per kaupunki ja niitä kirjoja on kymmeniä, niin lähetkö itse ostamaan? Sama joku läsyttää verkkolisenssistä, niin jos yritys ei hanki niitä, niin sinäkö hankit?

Vierailija
1008/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallista keskustelua. Jos joku sanoo oman mielipiteen miksi etätyö ei sovi hänelle, niin siitä jäätävät alapeukutukset ja haukkumiset perään. Ja tämä palsta on muka niin paljon parempi ja asiallisempi kuin lautamedian sivusto, mutta ihan samanlainen ja joskus jopa pahempi.

Kokeilin puoli vuotta etänä, ja se ei ollut mun juttu.

Niin, juttuhan on se, että kukaan ei kysynyt, "ketkäs kaikki kannattaa lähityötä" ja "eikö niin että etätyö on huono asia".

Ketjussa kysyttiin, onko muita jotka eivät halua palata konttorille.

Jos et halua itse palata konttorille, ole hyvä ja keksi jotain muuta tekemistä kuin kommentoida tähän ketjuun. Tai jos väen väkisin haluat omaa aiheesta eriävää mielipidettä huudella, niin kantsii olla valmis ottamaan myrsky vastaan.

Vierailija
1009/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallista keskustelua. Jos joku sanoo oman mielipiteen miksi etätyö ei sovi hänelle, niin siitä jäätävät alapeukutukset ja haukkumiset perään. Ja tämä palsta on muka niin paljon parempi ja asiallisempi kuin lautamedian sivusto, mutta ihan samanlainen ja joskus jopa pahempi.

Kokeilin puoli vuotta etänä, ja se ei ollut mun juttu.

Niin, juttuhan on se, että kukaan ei kysynyt, "ketkäs kaikki kannattaa lähityötä" ja "eikö niin että etätyö on huono asia".

Ketjussa kysyttiin, onko muita jotka eivät halua palata konttorille.

Jos itse haluat palata konttorille, ole hyvä ja keksi jotain muuta tekemistä kuin kommentoida tähän ketjuun. Tai jos väen väkisin haluat omaa aiheesta eriävää mielipidettä huudella, niin kantsii olla valmis ottamaan myrsky vastaan.

Äsht tuli virhe tuohon edelliseen. Piti siis sanoa, jos sinä itse haluat palata konttorille, ei tarvi tähän ketjuun tulla sitä mainostamaan.

Vierailija
1010/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun häneltä ei edes kysytty mitään, vaan tiedusteltiin miten jonkun pöydän kulmalla työskentely sujuu muilla. Jotenkin tähän ketjuun on pesiytynyt oikein kunnon nälvijöitä. Hyvin sopivat kyllä etätyöhön. Tulee mieleen tuttavani, joka ei yleensä pysty muodostamaan peräkkäin kahta kohteliasta lausetta vaan aina on joku koukku. Jännä juttu, että nyt etätyön aikaan hän on saanut ensimmäisen vakituisen työnsä. Aiemmin on joutunut lähtemään koeajalla koska samassa tilassa työskentely on turhan ärsyttävää muille.

Niin, tähän ketjuun on pesiytynyt pari lähityöstä pitävää v-mäistä nälvijää, kuten sinä.

Opettele sinäkin olemaan siedettävä ihminen, niin ei tarvitse sieltä työpaikalta pakkokavereita etsiä.

Omasta tekstistä päätellen olet itse etätyöstä pitävä narsistinen nälvijä. En ollut sama jolle vastasit, mutta et näemmä ole Pekkaa pahempi.

Vierailija
1011/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin jatkaa etätöissä. Syynä rasittava työkaverini, joka jauhaa vain uskostaan ja kakaroistaan. Jos pyydät häntä poistumaan työpisteeltäsi, olet työpaikkakiusaaja. Nyt saan hänen vaikenemaan mykistämällä tietokoneestani äänet 💗 Olen alkanut jopa tykkäämään työnteosta, kun se vanhurskas kaakattaja ei pilaa päivääni!

Vierailija
1012/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne sähköpöydät eivät maksa enempää kuin 300€. Minkä säästää jo ihan parissa kuukaudessa työmatkoista. 

Jos se ongelma sähköpöydän kanssa on sitten, ettei se sovi sisustukseen eikä ole tilaa erilliselle työhuoneelle, niin sitten menee sinne toimistolle. Mikä ongelma? Se että kaikki muut eivät halua sinne tulla on taas heidän vapaa päätöksensä.

palattaisiinko siihen, että mitä minä kysyin.

"Miten te pystytte työskentelemään tuolla läppäri pöydänkulmalla -tyylillä? Mulla meni kahdessa viikossa hartiat niin jumiin että oli pakko mennä hierojalle. Se siitä säästöstä. Ja kunnon kalusteet ostin heti sen jälkeen."

Eli en etsinyt kalustevinkkejä, vaan ihan rehellisesti ihmettelin, että miten kenenkään fysiikka kestää tuota pöydänkulmalla työskentelyä kun itse hajosin siihen parissa viikossa. Tuo "läppäri pöydänkulmalla" on tullut esiin jo monta kertaa, niin halusin siihen lisätietoa. Ilmeisesti sellaista ei sitten kuitenkaan kukaan oikeasti tee, vaan se on puhtaasti sanonta. Minulla on nyt oma ergonomia kunnossa kuten kaikilla meillä tässä keskustelussa, joten voidaan lopettaa nyt tämä sähköpöydästä keskustelu ja keskittyä tärkeämpään. Tässä ei pitänyt olla mitään negatiivista alunperin. Kiitos kaikille.

Vierailija
1013/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö sunkin mennä sinne toimistolle, niin tekisitkin niitä töitä etkä roikkuis täällä?

Vierailija
1014/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Olen etätöissä ja olen kokenut sen sangen positiivisena asiana itselleni. Tuo tuttavakin sai sen ansiosta töitä.

Vierailija
1015/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei myöskään haluta palata lähityöhön. Työmatkoihin menee se 2-3h päivässä, ihan vain koska firma muutti 10min matkan päästä hevonhuitsiin jokunen vuosi sitte.

Meillä olisi työhuone, mutta siltikin töitä tehty sohvalla. Koska on mekanismi sohva, saa asentoa mukavasti vaihdettua päivän aikana.

Tää etätyöaika on ollut positiivista. Lääkemäärät vähentynyt, lääkärissä ei tarvitse rampata. Saa nukkua rauhassa. Kukaan ei ole kokoajan keskeyttämässä työntekoa. Eikä siellä toimistolla olo auttaisi työntekoa, koska työnkuva muuttui korona-aikana ja nykyiset työtoverit ovat maailmalla. Onneksi takaisin lähityöhön ei varmaankaan pakoteta, koska firma haluaa pitää kiinni tietotaidosta.

Vierailija
1016/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin rakennesuunnittelijana vähänkään siinä projektipäällikkö/projekti-inssin tasolla etähommat on vähän niin ja näin. Toimistolta tarttee harvase päivä jotain RIL.n tai BY.n kirjoja mitä ei ole kuin se yksi ja luonnollisesti se pidetään siellä toimistolla, jotta jokainen voi niitä 150€(0% alv) kirjoja käydä lukasemassa tarvittaessa. Myös työmaillakin pitää käydä se 2-10 kertaa kuussa. Sen lisäksi koneeseen asennetaan kaikkee turhaa paskaa, jotta se olisi mahdollisimman paljon tukossa, niin tämä hemmetin pulse secure vpn on joka viikko vähintään kerran jumissa tai sitten katkeaa ja samalla katkeaa kaikki verkkolisenssit ja softat menee kiinni. Näin ollen meillä onkin kaikki projektipäälliköt ja projekti-inssit tulleet takaisin. Alemman tason rakennesuunnittelijat, elementtisuunnittelijat, piirtäjät sekä turhat "kehitysihmiset"(mikään ei kyllä kehity...) on etänä. Myöskin kun on tuota softaa vaikka kuinka hitosti mitä ei koulussa opeteta, niin sen opettaminen jonkun teamsin kanssa on aivan järkyttävää paskaa ja siihen menee sitten puolet päivästä. Toimistolla aikanaan kun ite opettelin, niin siitä tultiin viereen näyttämään et tuosta ja tuosta ja jos kysymystä tuli, niin vastauksen sai moneltakin ja nopeasti. Nyt aloittelijat ei edes tiedä ketkä niitä tiettyjä softia käyttää sekä eivät edes tunne porukkaa vaikka kohta on 2v täynnä, niin kysyvät aina samalta vaikka vastauksen olisi voinut saada joltain muultakin.

Mitä se jos jotain pelkkää exceliä tai wordiä hakkaa päivät pitkät(sul on tylsä työ), niin se nyt on sama tekeekö sitä toimiston vessassa vai Savukoskelta autiotuvasta.

Minä menen toimistolle yllämainituista syistä ja työmatka polkupyörällä 15min, joten en siinä häviä mitään ja työmailla käyn firman autoilla. Etänä olen jos luvattu huonoa säätä, niin en mene kastelemaan itseäni.

Ei aavistustakaan mikä on RIL tai BY, eikä kiinnosta, mutta tuohan on ihan legendaarista, että teillä on vielä kirjoja! Jotenkin jännää, että jossain eletään vielä sellaisessa menneessä ajassa, josta me muut olemme kuulleet vain tarinoita. Vähän kuin jokin elävä museo. Paitsi että museotkin ovat digitoineet arkistonsa. Joten vähän kuin jokin Pompeiji.

En ihan saa kiinni tästä kirjojen dissaamisesta. Ymmärrän oikein hyvin, miksi ihmiset edelleen haluavat välillä lukea ihan kirjoista, paperilta tekstiä. Näyttöpäätetyöläiselle sellainen vaihtelu tekee ihan hyvää, vaikka suuri osa ammattikirjallisuudesta löytyisikin digitaalisessa muodossa. 

Muutoin itse asiasta, meillä tullaan jatkossa hybridimallissa sallimaan tämänhetkisen 100 %:n etätyön sijaan 50 %. Uusi työpaikka on hakusessa, sillä en todellakaan ole valmis luopumaan näistä kaikista elämänlaatua parantavista seikoista, jotka kokoaikainen etätyö on mahdollistanut.

Vierailija
1017/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus on tehty etätyöstä ja vain 13 % halusi palata toimistolle.

Googlatkaa Työhyvinvointi pitkäkestoisessa etätyössä

Vierailija
1018/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK oppari. Ei kovin validi tutkimustyö. Muutenkin puhutaan pitkäaikaisvaikutuksista, niin en pidä yhden vuoden aikaa kovin pitkänä.

Vierailija
1019/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyösuosituksemme päättyy vuoden lopussa, ja toivon hartaasti (mutta olen pessimistinen), että halukkaat voivat jatkaa etätöissä. Puolitoista vuotta olen tehnyt etätöitä, parina päivänä olen käynyt konttorilla, kun työt ovat sitä vaatineet. Yksikään työtehtävä ei ole jäänyt tekemättä, sairauspoissaolot romahtivat (perussairauteni takia olen melkoisen herkkä flunssille ja muille tartuntataudeille), olen jopa ottanut uusia tehtäviä. Työn puolesta ei siis olisi mitään estettä. 

On yksi mutta, ja se on iso. Työpaikkani johdon asenteet. Heidän mielestään vain konttorilla tehty työ on Työtä. Vaikka konttorilla vain istuttaisiin kahvilla suurimman osan päivästä. Läsnäolo on tärkeämpää kuin tulokset. On kuulemma niin vaikea valvoa työn tekemistä etätöissä. No - eipä konttorillakaan kukaan seissyt selkäni takana vahtimassa, mitä teen. Etätyöpäivät ovat viikonlopun / loman jatke. No, tämä viikonlopun jatke on tosiaan jatkunut puolitoista vuotta. Näkyykö se työtehossa? Kyllä. Se on parantunut melkein kaikilla kollegoillani. 

Toki meilläkin on ihmisiä, jotka eivät halua tehdä etätöitä tai ne eivät vaan sovi heille - tarkoitan nyt muista kuin työtehtävistä johtuvista syistä. Ja minun mielestäni heille pitäisi suoda mahdollisuus tehdä töitä konttorilla (ja etätöitä haluaville kotona). Ikävä kyllä pari kollegaa, jotka eivät suine surminkaan halua tehdä etätöitä, eivät soisi sitä muillekaan, vaan marmattavat ehtimiseen, kuinka joutuvat tekemään kotona lorvailijoiden työt. Mikä ei ainakaan heidän kohdallaan pidä paikkaansa. On tarkistettu. 

Vierailija
1020/2742 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK oppari. Ei kovin validi tutkimustyö. Muutenkin puhutaan pitkäaikaisvaikutuksista, niin en pidä yhden vuoden aikaa kovin pitkänä.

Tästä on ihan samanlaista dataa pilvin pimein kaikkialta länsimaista. Ja tätä etätyötutkimusta on tehty jo vuosikausia ennen koronaa. Mm. jo vuonna 2009 TEM totesi tutkimusten pohjalta, että etätyöstä on niin paljon hyötyjä, että sen laajentumista olisi syytä poliittisesti edistää. 

Keissi etätyön hyödyille on megaselvä. Samoin kuin varsinkin avokonttoreiden haitoille. Kertoohan sekin jo paljon, että tässäkin ketjussa ne jotka vastustavat etätyötä eivät kykene puolustamaan argumenttiaan mitenkään muuten kuin solvaamalla etätyöstä pitäviä.

Kyllä, joissain työtehtävissä etätyö ei ole mahdollista työn luonteen takia. Mutta niissä työtehtävissä, joihin etätyö soveltuu, on se ehdottomasti paras ratkaisu valtaosalle työntekijöistä sekä työnantajalle. Ne jotka toimistolle takaisin haluavat, niin menköön vain. Mutta ei heidän takiaan ketään muuta pidä pakottaa huonoon ratkaisuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi