Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette noin ehdottoman hulluja jommankumman tavan puolesta? Miten noin puusilmäiset ja ymmärtämättömät ihmiset pääsee edes mihinkään töihin? Vai työttömätkö täällä provoaa? Korona on todellakin sekoittanut ihmisten mielet.
Minusta tämä ketju on yllättävän asiallinen, ja vastauksista voi päätellä että ihan aitoja työmuurahaisia suurin osa. Lähinnä tässä on meuhkannut yksi lähityötä rakastava ja muille pakottava. Ja mahdollisesti toinen - ellei ole sama - jonka mielestä etätöistä pitävä on mt-ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä etätyön ystäviä häiritse asua työpaikalla? Ts. kun työt on muuttaneet pysyvästi kotiinne.
Minulla on ollut yli 20 vuotta "työhuone", jossa olen värkkäillyt tietokoneiden ja harrastusten parissa. Työmoodiin asettuminen tarkoittaa sitä, että en avaa omaa läppäriä, pelikonetta, padia tai muuta vaan työläppärin ja kytken sen omiin näyttöihini ja istun viihtyisässä harrastushuoneessa lemmikkien kanssa töitä tehden ja ikkunasta kaunista maisemaa katsellen.
Kauan sitten kun tein ekoja kertoja etätöitä, joskus yli 20 v sitten (kyllä) niin puuhastelin sellaisen japanilaistyylisen matalan pöydän ääressä lattialla risti-istunnassa makkarin nurkassa. Se oli myös aivan ihanaa.
Kun työ tehdään koneella niin se työ loppuu ja katoaa PIM samalla hetkellä kun läppärin sulkee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on perseestä ja se ei sovi kaikille piste. Sillä ole mitään tekemistä minkään työn tehokkuudella.
Joo, kaikki eivät osaa kaikkea eivätkä kykene kaikkeen. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö ne, jotka osaavat ja kykenevät, voisi tehdä asioita tavalla, joka hyödyttää heitä, työntekoa sekä työnantajaa. Niille, jotka eivät osaa ja kykene, voi sitten työnantaja järjestää jotain tukiopetusta. Tai sitten voivat etsiä uuden työpaikan, jos sellaista enää löytyy. Maailma muuttuu.
Kykenemisestä ja tukiopetuksestahan se on kiinni... Ootko ihan idiootti vai täysin tyhmä? Jotkut menee toimistolle, koska jotkut haluaa erottaa työn ja kodin. Tukiopetusta saa kovin heikosti, kun toimistolla on 3 tyyppiä sen 50 sijaan....
Onpas asiallista tekstiä lähityön pakottajalta..
Moni on tässä kertonut, ettei heille tuota mitään ongelmia "erottaa työtä ja kotia" vaikka tekevät etätyötä. Sinä annat ymmärtää, että sellainen on mahdotonta, koska sinulle se on mahdotonta.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette noin ehdottoman hulluja jommankumman tavan puolesta? Miten noin puusilmäiset ja ymmärtämättömät ihmiset pääsee edes mihinkään töihin? Vai työttömätkö täällä provoaa? Korona on todellakin sekoittanut ihmisten mielet.
Minusta tämä ketju on yllättävän asiallinen, ja vastauksista voi päätellä että ihan aitoja työmuurahaisia suurin osa. Lähinnä tässä on meuhkannut yksi lähityötä rakastava ja muille pakottava. Ja mahdollisesti toinen - ellei ole sama - jonka mielestä etätöistä pitävä on mt-ongelmainen.
Asiallisuushan tästä ketjusta on kaukana. Varsinainen mt-ongelmaisten kokoontuminen suoraan sanottuna. Joku kertoo tykkäävänsä käydä toimistolla töissä tai kertoo niistä lähityön hyvistä puolista, niin 20 akankuvatusta on yläpeukuttamassa postausta jossa joku sekopää haukkuu tämän juoruilijaksi, energiavarkaaksi, dinosaurukseksi ja miksi lie. Suurin osa on vielä niin yksinkertaisia, että ei osaa edes erotella omia hyötyjä ja muita vaikutuksia keskenään vaan etätyö on automaattisesti hyvä koska itse ei tarvitse enää poistua kotoa ja voi puuhailla omiaan myös välillä siinä työai... korjaan siis taukojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 v mennyt etätöissä erittäin hyvin, työrauha ja työteho ihan toista luokkaa kuin työpaikan todella suuressa meluisassa avokonttorissa, jossa sadan toimistotyöntekijän lisäksi ramppaa asiakkaita. Kokousväki juoruaa kovaan ääneen sermin takana käytävällä metsästysreissuista / mitä tekivät viikonloppuna tai ties mistä joutavasta kun odottelevat neukkarin vapautumista. Keskity siinä sitten omiin töihin.
Jos olisin etätöissä tehnyt työni huonosti, niin se olisi kyllä jo huomattu. Toimistolle ei ole pienintäkään halua palata, eikä työni sitä edes edellyttäisi kun työkaverit on maailmalla. Käytäväjuoruista en ole kiinnostunut enkä työpaikalta hae ystäviä, niitä on onneksi muutenkin.
Tuntuu siltä, että toimistolle haluavat ovat näitä kohta jo mummoikäisiä höpöttäjiä tai sitten niitä jotka nyt vaan eivät osaa tehdä itsenäisesti työtään, pakko vähän väliä kävellä työkaverin luo juttelemaan samalla niitä näitä. Siinä työpäiväkin kuluu nopeammin kun vaeltelee ympäriinsä. Kotona joutuu keskittymään niihin töihinsä.Kaikki ei sovi kaikille ja työ määrittelee tarpeen olla toimistolla tai voiko olla etänä.
Osalle meistä työporukka ei todellakaan ole mikään toinen perhe, eikä odoteta loman loppumista, että pääsee toimistolle. Kaiken maailman tyky-päivät on vihoviimisiä pakkopullia.
Eikä oman osastoni työkavereissa ole mitään vikaa, mutta meillä on omat erilliset työt ja ollaan hiljaisia puurtajia kaikki ja tykätään tehdä työt rauhassa. Esimies on se, jonka mielestä kaikki on niin kamalan vaikeaa kun ei voi rampata toisten loosseihin tai huudella sermien yli vaan joutuu ihan kirjoittamaan yhden lauseen tai soittamaan.No, täällä yksi "mummo" (53 v), joka haluaa olla etänä, ja jos teen työni huonosti, niin kyllä se huomataan. Päällikköni on minua n. 10 vuotta nuorempi ja haikailee niiiin sen perässä, että olisimme kaikki konttorissa.
Melkein samanikäinen mummeli täällä, ja tykkään etätöistä. Nykyisessä paikassa ne on niitä nuoria, jotka haluavat kykkiä toimistolla, istua vierekkäin kahvilla, mennä yhdessä lenkille, järkätä kivoja tykytapahtumia. He valittavat, kuinka on ikävää etäduuni ja miten toimistollakin on hiljaista, kun kaikki (!) eivät ole siellä. Hmm joo.
Ymmärrän jos oma kämppä on hälyisä tai pieni, mutta sitä en ymmärrä miksi omaa työiloa kohottamaan kaikkien pitäisi raahautua sinne viereen istumaan.
Niin samaa mieltä! Myös meillä ne ovat niitä nuorempia työntekijöitä, sekä joitakin pikkupomoja, jotka haluavat takaisin lähityöhön. Perustelut ovat vain, että on kiva hengata yhdessä ja puhua yksityisasioita, kiva käydä yhdessä lounaalla, kotona ei osata keskittyä töihin itsenäisesti. Varmaan myös vaikuttaa, jos asunto on sellainen 20 neliötä, mitä ne usein Helsingissä nuorilla ovat, niin onhan se ymmärrettävää, että siinä kököttäminen on ehkä vähän ikävää ja varsinkin jos ei ole perhettä, yms., niin olisi kiva päästä toimistolle. Ja kaikin mokomin, paras ratkaisu olisi antaa ihmisille mahdollisimman suuri valinnanvapaus, työtehtävien rajoissa tietysti, niin että ne jotka haluavat, voivat mennä toimistolle. Mutta hölmöä yrittää pakottaa ihmisiä toimistolle vain siksi, että pari nuorta ei viihdy pienissä asunnoissaan, ei osaa itsenäistä työtä ja että jonkun pikkupomon mielestä on kiva, että kaikki tulevat työpaikalle käymään yhdessä lounaalla.
Minä en ole nuori, eikä meidän koti ole 20 m2. Se on oikeasti ihmeellistä, että monet ei ymmärrä että ihan aikuiset ihmisetkin haluaa jonkun huoneen vaikka joogatilakseen, sen sijaan että siellä on toimisto. Se on minun koti, eikä työnantajan toimitila.
Etkö ole lukenut keskustelua yhtään? Lähes kaikkien mielestä (paitsi sen yhden, joka haluaa pakottaa kaikki takaisin etätöihin) olisi parasta, että ihmiset saisivat työtehtävien tarpeiden puitteissa päättää vapaasti. Ne, jotka haluavat takaisin toimistolle, saisivat mennä sinne. Ne, jotka eivät, saisivat jatkaa etänä. Ne, jotka haluavat jonkun välimuodon, voisivat välillä olla toimistolla ja välillä etänä.
Tämä olisi optimaalisin tilanne kaikille.
Olen lukenut keskustelua, vähän liikaakin, älä huoli. Kommentoin vaan sitä, että lähityön kannattajista kirjoitellaan tuollaisia oletuksia, että on pienet asunnot ja yksinäisyys vaivaa. Tuossakin mainitaan perheettömyys, joka ei liity mihinkään.
No meillä ne pari toimistolla haluavaa mainitsi ihan itse nämä asiat syinä miksi haluavat toimistolle. Että asunto on tosi pieni eikä heillä ole juuri sosiaalista verkostoa.
Kumpikaan syistä ei ole varsinaisesti työnantajan ongelma.
Siihen, että työntekijällä jatkossa isompi asunto, työnantaja voi toki välillisesti vaikuttaa. Toinen tapa on olemalla etätyömyönteinen, ja jolloin suoritepaikka ei ole enää sidottuna tiettyyn kaupunkiin jossa lisäneliöt hurjan kalliita. Toinen tapa on nostamalla liksaa, mutta siihen tarvitaan myös vastapalloa ja panosta yleensä myös työntekijältä.
Sosiaalisen verkoston puute? Tästä en edes ala. Se ei ole työnantajan vastuulla sitten pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua takaisin toimistolle, haluan istua päivät omassa pienessä huoneessani ovi kiinni . Olen epäsosiaalinen ja nautin, kun ei tarvitse lörpötellä taukoja työkavereiden kanssa .
Sulla on luksusoltavat jos on työhuone tuohon käyttöön. Me hankimme kodin aikoinaan sillä ajatuksella, että se ei ole työpaikka, koulu tai kuntosali. Nyt ihmeellisesti oletetaan, että jokaisesta kodista löytyy työtilat 1-5 hengelle. Itse menen siis toimistolle aina kun mahdollista.
Tässä eri tyyppi myös. Minulla ja miehelläni on kummallakin oma työhuone kotona. Todellakin luksusta työpaikkaan verrattuna, jossa on hälyinen avokonttori. Neuvotteluhuoneista on pulaa, joten Teams-kokoukset kukin hoitaa työpisteeltään. Minulla ei edes ole omaa työpistettä töissä, joten kotona omalla työpisteellä työskentely on suorastaan ylellistä.
Olette ilmeisesti tehneet töitä kotona pitkään ja joku maksaa nuo huoneet teille? Minä en ainakaan halua yhtään turhia neliöitä kustannettavaksi itse kotiini.
Mulla on kotona aina varauduttu tietokonepöytään. Nykyään jo vuosia mulla on ollut kirjasto/tietokone/ peli/harraste/työhuone. Kyllä siellä työläppärinkin voi avata
Tietysti jos ei kotona edes ole tietokonetta, ymmärrän jos etätyö tuntuu vieraalta.Meillä on kyllä useitakin tietokoneita, mutta ei työskentelyyn sopivaa työpistettä. Meidän musiikkihuoneessa esim on tietokone mutta ihan eri käyttöön. Teen töitä isoilla ruuduilla, en läppärillä.
Tämä on tietenkin oma valinta ja tahdon asia. Minä tykkään tehdä etätöitä, joten järjestin niin että kytken pelinäytön ja pelinäppiksen työläppäriin. Jos sinä et etätöitä halua tehdä, se on toki sinun valinta ja selittää, miksi et mahduta työpistettä.
Joo, vaikeita valintoja. Massiivinen kotiteatteri ja erillinen miksaus- tai pelipiste, vaiko tila, jonka voisi allokoida siihen, että mahdollistaa itselleen kyseisiä hankintoja jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin halutaan paluun tapahduttua, että uudet ihmiset ovat alussa enemmän toimistolla, jotta perehdytys sujuu paremmin, ymmärtävät koko liiketoiminnasta enemmän ja tutustuvat niihin kenen kanssa eniten tekevät töitä ja voivat saada apua kasvokkain. Jos kaikki muut ovat täysin poissa ei nämä tavoitteet täyty. Kyllä nämä digitaalisestikin voidaan hoitaa ja esimerkiksi joku talousosaston ihminen kyllä tietää, mitä niillä numeroilla tekee, mutta tajuan, miksi johto haluaa panostaa perehdytykseen ja miksi muiden tulee osaltaan mahdollistaa se osittaisella läsnäololla.
On kyllä selvää miksei Suomesta tule kuin harvoin suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka menestyvät.
On kyllä myös hienoa, että ulkomaiset jättifirmat palkkaavat ja hakevat täältä ammattilaisia töihin, esim. google ja amazon.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään ongelma minulle. Jokainenhan saa tehdä neliöillään mitä vaan, tai antaa vaikka koko kotinsa työnantajalle. Itse keksin noin sata muuta käyttötarkoitusta :D
Itsehän ensimmäistä kertaa elämässäni vastaanotin nyt työhuonevähennyksiä veronpalautuksessa. Jokainen saa tehdä neliöillään mitä lystää, mutta kyllähän tuo nyt kieltämättä miellytti, ja tuntui jopa pieneltä palkankorotukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallisuushan tästä ketjusta on kaukana. Varsinainen mt-ongelmaisten kokoontuminen suoraan sanottuna. Joku kertoo tykkäävänsä käydä toimistolla töissä tai kertoo niistä lähityön hyvistä puolista, niin 20 akankuvatusta on yläpeukuttamassa postausta jossa joku sekopää haukkuu tämän juoruilijaksi, energiavarkaaksi, dinosaurukseksi ja miksi lie. Suurin osa on vielä niin yksinkertaisia, että ei osaa edes erotella omia hyötyjä ja muita vaikutuksia keskenään vaan etätyö on automaattisesti hyvä koska itse ei tarvitse enää poistua kotoa ja voi puuhailla omiaan myös välillä siinä työai... korjaan siis taukojen aikana.
Koitko itse olevasi miten asiallinen tarkalleen? Putoili jo mt-diagnoosejakin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meuhkaava, pakottava ja mt-ongelmainen. Tämä on siis sinun mielestäsi asiallista kielenkäyttöä?
Ja myös kuvaus, että on olemassa vain yksi pakottava keskustelija (ja toinen hullu), sillä eihän useammalla voi olla eri mielipiteitä kuin sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitko itse olevasi miten asiallinen tarkalleen? Putoili jo mt-diagnoosejakin :D
Juu no veikkaan et mm. nämä:
- mt ongelmaisia olette
- ette osaa erottaa työtä ja vapaata, kOTiNne oN ToImIsTo
- meidän 5000 ihmisen suurfirma on jo 2,3 vuotta tehnyt näin
- introvertit etanat, miten nyt suu pannaan
- haukuitte mua dinosaurukseksi vaikka vasta vuodenvaiheessa jään eläkkeelle
Ovat yksi ja sama. Kun eilinen metodi naurettiin palasiksi niin nyt uutta ammusta putkeen.
Minulla ei ole vaikeuksia "tuoda töitä kotiin", sillä työpisteeni on sama pöytä missä ennen oli kotiläppäri (jota en käytännössä enää edes käytä kun työkoneella hoituu kaikki).
Työhuoneen toimii "ylimääräinen" huone, missä on kirjahyllyt ja vaatekaapit, eli käytännössä työtilana toiminen toi vain lisäkäyttöä ko. huoneelle, mitään ei pitänyt karsia sen alta pois.
Verotuksessa (jos yli 50% etätöissä) voi vähentää 900e/vuosi "työhuonevähennystä" (en muista tarkkaa termiä) TAI tilan todelliset kulut.
Soitin verottajalle n. vuosi sitten, ja käytännössä jos tila on pääosin vain työkäytössä, voi ihan neliömääräisesti tehdä vähennykset (esim. 100neliön asunto josta 15neliötä työhuonetta, niin 15% voi vähentää asunnon menoista veroissa) ja myös esim. sähkölaskua ym. voi myös sisällyttää vähennyksiin.
Itse laskin että n. tuo sama 900e/vuosi tulee laskennallisesti (hieman enemmän) niin en jaksanut laittaa kun tuon "perusvähennyksen".
Toki työmatkavähennykset sitten menettää, mutta minä en niitä koskaan saanutkaan kun asun niin lähellä työpaikkaa ja julkisilla kulkeminen jäi omavastuun alle, eli kotona työskentely on minulle edullisempaa, säästän jo n.50e/kk matkakuluja +tuo 900e verovähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meuhkaava, pakottava ja mt-ongelmainen. Tämä on siis sinun mielestäsi asiallista kielenkäyttöä?
Ja myös kuvaus, että on olemassa vain yksi pakottava keskustelija (ja toinen hullu), sillä eihän useammalla voi olla eri mielipiteitä kuin sinulla?
Lue uudestaan niin ymmärrät, että lähitöitä pakottavan mielestä etätyöläiset ovat niitä mt-ongelmaisia. SINÄ käytit sanaa hullu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin halutaan paluun tapahduttua, että uudet ihmiset ovat alussa enemmän toimistolla, jotta perehdytys sujuu paremmin, ymmärtävät koko liiketoiminnasta enemmän ja tutustuvat niihin kenen kanssa eniten tekevät töitä ja voivat saada apua kasvokkain. Jos kaikki muut ovat täysin poissa ei nämä tavoitteet täyty. Kyllä nämä digitaalisestikin voidaan hoitaa ja esimerkiksi joku talousosaston ihminen kyllä tietää, mitä niillä numeroilla tekee, mutta tajuan, miksi johto haluaa panostaa perehdytykseen ja miksi muiden tulee osaltaan mahdollistaa se osittaisella läsnäololla.
On kyllä selvää miksei Suomesta tule kuin harvoin suuria ja kansainvälisiä yrityksiä, jotka menestyvät.
On kyllä myös hienoa, että ulkomaiset jättifirmat palkkaavat ja hakevat täältä ammattilaisia töihin, esim. google ja amazon.
Olen tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja ja työskentelen Suomen ulkopuolella globaalissa yhtiössä yhden Europpan alueen pääkonttoreista. Voin myös kertoa, että kyseisellä yhtiöllä ei ole aikeena siirtyä täyteen etätyöskentelyyn millään markkina-alueella. Tänne tai Suomen toimipisteeseen ei ainakaan siis rekrytoida suomalaisia osaajia, jotka eivät suostu lähipäiviin. Ei hätää, koska on globaali rajaton yritys, niin kyllä tänne saadaan osaajia, jotka jaksavat vaivautua paikalle aina silloin tällöin. Osa ihmisistä arvostaa myös palkkaa ja kehittymismahdollisuuksia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja ja työskentelen Suomen ulkopuolella globaalissa yhtiössä yhden Europpan alueen pääkonttoreista. Voin myös kertoa, että kyseisellä yhtiöllä ei ole aikeena siirtyä täyteen etätyöskentelyyn millään markkina-alueella. Tänne tai Suomen toimipisteeseen ei ainakaan siis rekrytoida suomalaisia osaajia, jotka eivät suostu lähipäiviin. Ei hätää, koska on globaali rajaton yritys, niin kyllä tänne saadaan osaajia, jotka jaksavat vaivautua paikalle aina silloin tällöin. Osa ihmisistä arvostaa myös palkkaa ja kehittymismahdollisuuksia enemmän.
Joopa joo, ihan kuin satuasi uskoisi yhtään kukaan :-) Länsimaista ei tuollaista firmaa enää nykyään löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne "tänne", kun juuri väitit firmanne olevan globaali? Sori, puhuit nyt taas itsesi pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sinähän oikein asiallisuuden perikuva olet ... "Mt-ongelmaisten kokoontuminen" ... "Akankuvatukset" ... yms. Ei ihme, ettet tykkää digitaalisesta viestinnästä, kun siinä tuosta puhetavastasi jää kaikesta dokumentit, joten joudut heti vaikeuksiin työnantajan kanssa. Ihan jo tämän yhdenkin viestisi perusteella, jos se olisi työpaikan digitaalisessa kanavassa kirjoitettu, joutuisit puhutteluun ja saisit mahdollisesti varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vaikeuksia "tuoda töitä kotiin", sillä työpisteeni on sama pöytä missä ennen oli kotiläppäri (jota en käytännössä enää edes käytä kun työkoneella hoituu kaikki).
Työhuoneen toimii "ylimääräinen" huone, missä on kirjahyllyt ja vaatekaapit, eli käytännössä työtilana toiminen toi vain lisäkäyttöä ko. huoneelle, mitään ei pitänyt karsia sen alta pois.
Verotuksessa (jos yli 50% etätöissä) voi vähentää 900e/vuosi "työhuonevähennystä" (en muista tarkkaa termiä) TAI tilan todelliset kulut.
Soitin verottajalle n. vuosi sitten, ja käytännössä jos tila on pääosin vain työkäytössä, voi ihan neliömääräisesti tehdä vähennykset (esim. 100neliön asunto josta 15neliötä työhuonetta, niin 15% voi vähentää asunnon menoista veroissa) ja myös esim. sähkölaskua ym. voi myös sisällyttää vähennyksiin.Itse laskin että n. tuo sama 900e/vuosi tulee laskennallisesti (hieman enemmän) niin en jaksanut laittaa kun tuon "perusvähennyksen".
Toki työmatkavähennykset sitten menettää, mutta minä en niitä koskaan saanutkaan kun asun niin lähellä työpaikkaa ja julkisilla kulkeminen jäi omavastuun alle, eli kotona työskentely on minulle edullisempaa, säästän jo n.50e/kk matkakuluja +tuo 900e verovähennys.
Tuo 900€ työhuonevähennys pienentää verotettavaa tuloa vain 150 eurolla jos sinulla ei ole muuta tulonhankkimismenoa.
Jokainen saa automaattisesti 750€ tulonhankkimisvähennyksen, ja vain sen ylittävät menot otetaan huomioon. Poikkeuksena liiton maksut ja työmatkakulut jotka huomioidaan riippumatta tuosta. (työmatkakuluissa toki omavastuu kuten mainitsit)
Käytännössä siis tuo 150€ vähennys vaikuttaa veron määrään noin 70-80€ vuodessa eli 6-7€/kk.
Alaspeukuttajat gonna alaspeukuttaa mutta turha ampua viestintuojaa. Voitte itse tarkistaa asian verottajan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne "tänne", kun juuri väitit firmanne olevan globaali? Sori, puhuit nyt taas itsesi pussiin.
No tarkennetaan, tähän firmaan ei Suomen toimistolle tai mihinkään muuhunkaan toimipisteeseen oteta jos ei halua lainkaan työskennellä toimistolla. Sama ohjeistus on Euroopassa, Yhdysvalloissa ja muilla mantereilla.
Tämä pandemia on hyvällä tavallaan avannut etätyömahdollisuuksia, mutta ei se tarkoita että globaalit yritykset siirtyvät täysin location free -malliin. Ja olisin huolissani, jos näin kävisi, sillä kyllä siinä niin käy, että ei länsieurooppalaisia niihin hommiin enää oteta, vaan pieni ryhmä paikallisia koordinoi, halpamaiden työntekijät suorittaa ja kaikki paikallisten yhteistyökumppanien työt menee niihin halvempiin maihin.
Esim. näitä voi tehdä etänä: asiakaspalvelu, HR, kaikenlaiset IT-hommat, koodaus, projektityö, kehittäminen, viestintä, talous.
Mun on melkein helpompi miettiä mitä EI voisi tehdä etänä. Jotain missä pitää mennä fyysisesti paikan päälle tekemään, sitä ei voi tehdä.