Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
581/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni on ihan kivaa ja työkaveritkin mukavia, MUTTA se koko töihin lähteminen ja sieltä tuleminen ja odottelu vie aivan tuhottomasti vapaa-aikaa. Etätöissä vapaa-aika alkaa heti kun työt loppuvat. Lähitöissä vapaa-aika alkaa vasta kun olet päässyt räntäsateessa kotiin.

Normaalina lähtityöpäivänä heräisin klo 05.30 ja tekisin aamutoimet sekä aamupalan ja lähtisin klo 06.30 odottelemaan linja-autoa tai omalla autolla. Työmatkaan menee se 45-50 minuuttia eli olisin töissä siinä klo 07.15 paikkeilla. Liukuva työaika niin, että 7-9 välillä saa/täytyy aloittaa. On siis mennyt jo 2 tuntia työmoodissa ilman, että olen tehnyt sekuntiakaan töitä. Iltapäivällä sama juttu, jos vielä ajaa kaupan kautta kotiin. Päivästä 4 tuntia menee siis joko töihin lähtemiseen tai sieltä tulemiseen. Ei se klo 05.30 - 07.15 tai iltapäivällä ruuhkassa kotiin ajaminen ole mitään vapaa-aikaa.

Olen valmis menemään ehkä kerran viikossa tai tarvittaessa toimistolle, mutta ei enää ikinä joka päivä.

Vierailija
582/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että mitä enemmän töitäsi pystyy tehdä etänä, sitä enemmän töitä siirretään ulkomaille, missä voidaan samat työ hoitaa monta kertaa halvemmalla. Näin meillä, töitä siirtynyt Viroon, Intiaan ja muihin etelä-euroonpan maihin :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni on ihan kivaa ja työkaveritkin mukavia, MUTTA se koko töihin lähteminen ja sieltä tuleminen ja odottelu vie aivan tuhottomasti vapaa-aikaa. Etätöissä vapaa-aika alkaa heti kun työt loppuvat. Lähitöissä vapaa-aika alkaa vasta kun olet päässyt räntäsateessa kotiin.

Normaalina lähtityöpäivänä heräisin klo 05.30 ja tekisin aamutoimet sekä aamupalan ja lähtisin klo 06.30 odottelemaan linja-autoa tai omalla autolla. Työmatkaan menee se 45-50 minuuttia eli olisin töissä siinä klo 07.15 paikkeilla. Liukuva työaika niin, että 7-9 välillä saa/täytyy aloittaa. On siis mennyt jo 2 tuntia työmoodissa ilman, että olen tehnyt sekuntiakaan töitä. Iltapäivällä sama juttu, jos vielä ajaa kaupan kautta kotiin. Päivästä 4 tuntia menee siis joko töihin lähtemiseen tai sieltä tulemiseen. Ei se klo 05.30 - 07.15 tai iltapäivällä ruuhkassa kotiin ajaminen ole mitään vapaa-aikaa.

Olen valmis menemään ehkä kerran viikossa tai tarvittaessa toimistolle, mutta ei enää ikinä joka päivä.

Tästä syystä mä kannatan kuuden tunnin työpäivää, että olisi aikaa jollekin muullekin kuin työnteolle. Ei se tällä etäpakottamisella ratkea, jos on 8 h päivät kuitenkin.

Vierailija
584/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se vielä kävi mielessä, että onko ihmiset täällä jotain paskantärkeiden konsulttilafkojen tyyppejä 150 % laskutustavoitteella? Sellaisessa ollessani huomasin, että ihmiset oli todella kylmiä ja kilpailuhenkisiä, ystävällisyys oli päälleliimattua ja jokainen sekunti niiiiiin hirmu tärkeä. Toista on nykyisessä ihanassa työpaikassani julkisella, jossa tehdään töitä inhimilliseen tahtiin. Ei meillä ole täällä mitään tuntien viineritaukoja, muttei myöskään ole katastrofi, jos jokin kahvitauko kestääkin puoli tuntia. Tauot elvyttävät ja niiden aikana voi saada myös TÖIHIN liittyviä ideoita.

Vierailija
585/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasket jostain syystä työmoodiisi aamupalan ja kaupassa käynninkin. Itse en mittaile tuommoisia, vaan työmatkaan menee se noin 12 minuuttia suuntaansa.

Toki etätyö on paljon mielekkäämpää ja tehokkaampaa jos matkoihin joutuu käyttämään vaikkapa tunnin.

Vierailija
586/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä etätyö tulee muutamaan toimenkuvaa. Itse vihaan etäkokouksien vetämistä ja aion keskittyä niihin hommiin, jossa tällaisia tilanteita olisi mahdollisimman vähän. 

Ei sellaista työtä olekaan, missä kaikki on mukavaa ja kivaa. Monet joutuvat raatamaan elantonsa eteen ja tekemään pakosta sellaista työtä, mistä eivät pidä.  Täällä puolestaan kitistään sen puolesta, että voisi olla vielä löysempää. Jos etätöissä on aikaa harrastaa ja tehdä kotitöitä, niin kertoohan se siitä, että töitä on liian vähän.  Ja sitähän ei laiska ihminen koskaan myönnä, päinvastoin. Ei kaikkea etätöissä syntyvää vapaa-aikaa selitä työmatkoihin kuluva aika. Miksi työnantajan tarvii kotitöistä palkkaa maksaa? Työpaikalla sentään joku valvoo jonkin verran, että tekeekö työntekijä mitään vai onko tekevinään.

Kuka valvoo työpaikalla? Mun muu tiimi ja esimies on eri paikkakunnalla kuin minä niin heitä ei pätkääkään kiinnosta olenko työpaikalla vai kotikonttorissa. Osallistun joka tapauksessa Teamsin kautta palavereihin yms.

Vierailija
587/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette noin ehdottoman hulluja jommankumman tavan puolesta? Miten noin puusilmäiset ja ymmärtämättömät ihmiset pääsee edes mihinkään töihin? Vai työttömätkö täällä provoaa? Korona on todellakin sekoittanut ihmisten mielet.

Minä olen kirjoittanut tänne lähityön positiivisista puolista sanoen, että en kannata täyttä paluuta, mutta on mielestäni kohtuutonta odottaa, että työnantajat eivät vaatisi osittaista läsnäoloa, esimerkiksi tärkeiksi kokemissaan palavereissa tai jos on huomannut, että etätyön aikana joissain kohdin on asiat heikentyneet ja haluaa, että työntekijät ovat pari päivää viikolla toimistolla. En siis missään tapauksessa kannata täyttä läsnäolopakkoa. Pidän kyllä huolestuttavana, että niin moni tuntuu inhoavansa työyhteisöään niin paljon, että edes päivä silloin tällöin tuntuu vastenmieliseltä. Minua on nyt haukuttu dinosaurukseksi, säälittäväksi ja muutama muu nimitys on tänne päin heitetty. 

Kyllä minäkin nautin siitä, että aamutoimiin ei mene aikaa eikä edes sitä lyhyttä aikaa töihin siirtymiseen kulu ja että lounastauot voi viettää mukavammin ja joskus niitä pyykkejä pestä. En silti ole katkera, jos tätä ei voi jatkaa viittä päivää viikossa ja olen punninnut myös niitä täyden etäilyn huonoja puolia ja niin ovat ilmeisesti kollegatkin, koska me käymme välillä toimistolla, vaikka siellä on tyhjää ja meillä on työhuoneet vempaimineen kotona. Tiimimme esimerkiksi päätti, että suuri suunnittelupalaveri pidetään toimistolla, sillä koimme sen paremmaksi tavaksi. Olisi ollut todella hämmästyttävää, jos joku olisi jättänyt tulematta vain koska ei kuukausien kotona olon jälkeen jaksa yhtenä päivänä pukea siistejä vaatteita päälle ja  matkustaa puolta tuntia töihin. No onneksi meillä ei ole tällaisia ongelmia.

Vierailija
588/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan töitä? kirjoitti:

Mitä töitä te teette etätöinä - kiinnostaisi työ, jota voi tehdä etänä?

Toivottavasti yleistyisi, myös esim. koulukiusattujen vanhempineen pitäisi ehdottomasti harkita kotikoulua?

Insinöörityyppistä suunnittelutyötä ja sen työn johtamista. Kullakin suunnittelijalla on omat projektit, joita he tekevät itsenäisesti. Suunnitelmat laaditaan word- ja CAD- dokumentteina. Tilaajien ja viranomaisten kanssa palaveerataan teamsillä. Etätyö toimii kaikille hyvin, kun ei vaikka tamperelaisten tarvitse matkustaa tunnin palaverin takia Helsinkiin tai Jyväskylään ja takaisin.

Minä johdan tiimiä etänä teamsillä. Meillä on viikkopalaverit porukalla ja kahden kesken, missä käydään ajankohtaiset asiat. Minä olen mukana neuvotteluissa, myös nämä teamsissä.

Olemme monikin varmaan koulukiusattuja, on tällaisten nörttien kohtalo.

Vierailija
589/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se vielä kävi mielessä, että onko ihmiset täällä jotain paskantärkeiden konsulttilafkojen tyyppejä 150 % laskutustavoitteella? Sellaisessa ollessani huomasin, että ihmiset oli todella kylmiä ja kilpailuhenkisiä, ystävällisyys oli päälleliimattua ja jokainen sekunti niiiiiin hirmu tärkeä. Toista on nykyisessä ihanassa työpaikassani julkisella, jossa tehdään töitä inhimilliseen tahtiin. Ei meillä ole täällä mitään tuntien viineritaukoja, muttei myöskään ole katastrofi, jos jokin kahvitauko kestääkin puoli tuntia. Tauot elvyttävät ja niiden aikana voi saada myös TÖIHIN liittyviä ideoita.

Kannattaa aina vähän yksilöidä se "julkinen". Meillä kunnalla ei pidetä puolen tunnin kahveja, välillä ei ehdi kahville viikkoon. Ei myöskään ole kauhean kiva ilmapiiri, töissä käydään koska palkka. Oma ala sinänsä on todella mielenkiintoista, työpaikat ja työkaverit on eri asia.

Vierailija
590/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä voin sanoa ihan suoraan, että lähitöihin hinkuavat ne, jotka eivät töitä tee. Vaan keskittyvät seurustelemaan. 

Vierailija
591/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä voin sanoa ihan suoraan, että lähitöihin hinkuavat ne, jotka eivät töitä tee. Vaan keskittyvät seurustelemaan. 

Ja kyllä, olen ihan hemmetin pettynyt työporukkaan, kun nyt kävi ilmi, että hienoista puheista huolimatta erilaisuutta ei suvaita eikä hyväksytä vaan ihmiset ovat ihan hemmetin vanhanaikaisia. 

Vierailija
592/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä, olen ihan hemmetin pettynyt työporukkaan, kun nyt kävi ilmi, että hienoista puheista huolimatta erilaisuutta ei suvaita eikä hyväksytä vaan ihmiset ovat ihan hemmetin vanhanaikaisia. 

Joten olen aloittanut uravalmennuksen ja keskustelut headhuntereiden kanssa on avattu. 

Vierailija
593/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten olen aloittanut uravalmennuksen ja keskustelut headhuntereiden kanssa on avattu. 

Kommenttien perusteella markkinoilla on kohta järjetön määrä huippuosaajia. 

Vierailija
594/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä etätyön ystäviä häiritse asua työpaikalla? Ts. kun työt on muuttaneet pysyvästi kotiinne.

Vierailija
595/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin olla. Kyllähän jo nyt Amazonin kaltaiset kansainväliset tekijät rekrytoivat Suomessa. Tiedän parikin IT-taloa, jotka ovat menettäneet jo keskeisiä osaajiaan.

Vierailija
596/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettelisi. No, itse jatkan palkan nostamista nykyisestä paikasta ja etsin samalla uutta. Joten tuskin missään vaiheessa markkinoilla ole. Vaan vaihdan kaikessa hiljaisuudessa paikasta toiseen.

Vierailija
597/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä etätyön ystäviä häiritse asua työpaikalla? Ts. kun työt on muuttaneet pysyvästi kotiinne.

Ne työt asuvat joka tapauksessa minun päässäni. Yhtä lailla minun on pitänyt opetella tietoisesti sulkemaan ne pois työpäivän päätteeksi, lähdin sitten toimistolta tai suljen läppärin kotona.

Vierailija
598/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on perseestä ja se ei sovi kaikille piste. Sillä ole mitään tekemistä minkään työn tehokkuudella.

Joo, kaikki eivät osaa kaikkea eivätkä kykene kaikkeen. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö ne, jotka osaavat ja kykenevät, voisi tehdä asioita tavalla, joka hyödyttää heitä, työntekoa sekä työnantajaa. Niille, jotka eivät osaa ja kykene, voi sitten työnantaja järjestää jotain tukiopetusta. Tai sitten voivat etsiä uuden työpaikan, jos sellaista enää löytyy. Maailma muuttuu.

Kykenemisestä ja tukiopetuksestahan se on kiinni... Ootko ihan idiootti vai täysin tyhmä? Jotkut menee toimistolle, koska jotkut haluaa erottaa työn ja kodin. Tukiopetusta saa kovin heikosti, kun toimistolla on 3 tyyppiä sen 50 sijaan....

Vierailija
599/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettelisi. No, itse jatkan palkan nostamista nykyisestä paikasta ja etsin samalla uutta. Joten tuskin missään vaiheessa markkinoilla ole. Vaan vaihdan kaikessa hiljaisuudessa paikasta toiseen.

Sama, jos tämä palaa siihen lähityöpakkoon, laitan statukseksi jälleen, että etsin uusia töitä. Viimeksi headhunter löysi minut viikossa. En ollut missään vaiheessa muuten markkinoilla kuin hiljaisesti.

Vierailija
600/2742 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä kiinnostaisi mennä takaisin toimistolle, liikaa melua ja kahvitauoilla saisi kuunnella pomon lellikin tyhjänpäiväisiä tarinoita omasta elämästä, kuinka kaikki on niin hyvin ja miten töissä pitäisi tehdä hommia sen mielen mukaan. Muut työkaverit on ok, vaikka yhteishenki on kadoksissa, kun kaikki asiat pyörii yhden henkilön ympärillä.

Jos työmatka yhteen suuntaan on noin tunti ja toinen takaisin kotiin, niin viikossa työmatkusteluun kului yli yksi työpäivä. Siis istuskeluun bussissa tai lähijunassa.

Työpaikallamme 60 % ilmoitti haluanvansa pysyvään 100 %:een etätyöhön ja sovitusti toimipisteeseen muutaman kerran vuodessa. Esim. kehityskeslustelut, työnantajapalaverit tms. Loput 40 % halusi vain 2-3 kertaa viikossa toimistolle.

Työnantajalle se sopi ok, ja nyt toimtiloja supistetaan lähes 50 %, joten nyt kaikki ei mahdu toimistolle, jos pitäisi tulla yhtäaikaa. Työnantaja säästää vuokrakuluissa + muita vuokraamiseen liittyviä kustannuksia.

Onneksi on teams ja skpype. Pari-kolme kertaa viikossa on vakiokalenterivaraus "virtuaaliset kahvit iltapäivällä 15 min"  ja siellä jutellaan kuin ainaskin saman pöydän ääressä.

Hyvä etätyö!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi