Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskoulun alamäki

Vierailija
04.09.2021 |

Nyt mediassa pallotellaan miten ja miksi Suomessa peruskoulun oppilaiden osaaminen laskee ja pahoinvointi lisääntyy. Itselläni on kaksi lasta, jotka ovat juuri peruskoulunsa käyneet. Tässä pari juttua, jotka peruskoulussa ovat pielessä sekä pari positiivistakin asiaa.
Aloitetaan positiivisista:
- lasten digitaidot hyvää tasoa, osataan tehdä digituotoksia ja editoida niitä. He kokevat tabletin ainakin yhtä luontaisena välineenä kuin kynän ja paperin.
- yrittäjyyskasvatuksen taso on ollut hyvä, he perustivat oman yrityksen, jolla tienasivat ihan rahaakin. Yritystoiminta päättyi kyllä siihen, kun peruskoulu loppui, mutta hyvä tieto-taito kuitenkin karttui.
No sitten niitä huonoja asioista:
- oppiminen on joissakin aineissa hyvin pintapuolista. Oppilaita ei laiteta opettelemaan asioita kunnolla, vaan kurssin arviointi voi perusta johonkin itse tehtyyn videoon, jossa luokkakavereiden kanssa ”näytellään miten ennen vanhaan elettiin,” Oikeasti asiasta ja sen liittymisestä nykypäivään ei ole mitään käsitystä.
- kielten opetus on ollut todella ala-arvoista. Opettajat ovat vaihtuneet lähes vuosittain, useammalla opettajalla on äidinkieli joku muu kuin suomi ja se on ollut haastavaa opettajan ja oppilaiden kommunikoinnissa. Oppilaat eivät meinaa ymmärtää mitä opettaja tarkoittaa. Sanoja ei tarvitse opetella, oppilaiden sanavarasto huono, lauserakenteista puhumattakaan. Lapseni saivat hyvät arvosanat ruotsista ja enkusta, omana kouluaikanani heidän osaamisellaan olisi saanut 6-7. Ilmeisesti kielissäkin arvostelu painottuu johonkin muuhun kuin osaamiseen.
- matikka, fysiikka, kemia; nämä aineet olen opettanut lapsilleni itse. Koulun opetus ei ole joko kolahtanut heille = kyenneet oppimaan, tai sitten niitä ei viitsitä opettaa kunnolla. Tiedän että lasteni kohdalla on käynyt huono tuuri myös matikan ja fyke -opettajien kohdalla, vaihtuvuutta on ollut sekä opettajien leipiintymistä. Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia.
- liikunta; enää ei tarvi osata mitään oikeasti tai no ilmeisesti tanssia tik tok - tansseja. Lapseni on lajissaan hyvä ja muutenkin erittäin liikunnallinen, tanssissa ei. Opettaja ei arvostanut yhtään, että osallistui hiihtoon, luisteluun, uintiin jne ”täysillä” eli osasi ja jaksoi. Lapseni huomasi hyvin pian, ettei hänen kannata ottaa liikuntaa tosissaan, kun se ei numerossa näkynyt kuitenkaan. Naapurin tyttö sai liikan numeroksi ysin, kannustukseksi kun hänkin kerrankin toi suksensa koululle ja hiihti. Ilmeisesti opetussuunnitelma on muuttunut omista ajoista jonkin verran. Onneksi lukion ops vaikuttaa järkevämmältä ja lapseni pitää taas liikuntatunneista, kun siellä saa oikeasti urheilla. Ne jotka eivät niin tosissaan halua tai jaksa niin voivat pelata höntsä-jalkkista, mutta on mahdollisuus mennä myös vähän ”totisempaan” peliin.
En jaksa kirjoitella enempää mutta peruskoulun alamäki johtuu siitä, että koulun opetus on nykyään liian pinnallista, erityisoppilaat vievät opettajan työajan (inkluusio), peruskoulun voi surffailla läpi ja silti saa hyvän todistuksen. Omani ainakin ovat oppineet laiskoiksi opiskelijoiksi, kun ei ole tarvinnut yrittää mitään tosissaan eivätkä opettajat ole vaatineet tarpeeksi. Valitettavasti totuus on valjennut heillekin lukiossa, mutta oppia ikä kaikki.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia."

Ehkä tarkoituksena ei ollut seurata mustaa ruutua vaan lukea kirjaa, tehdä tehtäviä ja kysyä tarvittaessa apua?

Vierailija
2/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan merkitys oppilaan myöhemmän koulumenestyksen kannalta on merkittävä. Luokanopettajissa on ihan valtavasti eroja. Vaatimustasossa on ihan valtavasti eroja. Lapset kehittyvät, kun heiltä vaatii. Jostain syystä todella harva opettaja vaatii enää mitään. Siinä vaiheessa, kun oppilaat siirtyvät yläkouluun ja yläkoulusta lukioon, heiltä ei enää saa vaatia, koska he ahdistuvat sellaisesta. Se on suuri ongelma.

Opettajan merkitystä usein vähätellään. Millään ei ole isompaa merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia."

Ehkä tarkoituksena ei ollut seurata mustaa ruutua vaan lukea kirjaa, tehdä tehtäviä ja kysyä tarvittaessa apua?

Niin että opettaja ei itse opeta kahden kuukauden aikana yhtään mitään on sinun mielestäsi Ok? Pystyin seuraamaan etäkoulua aika hyvin, kun olin samaan aikaan etätyössä. Kun vertasi jonkun muun opettajan tunteihin niin tunti alkoi läksyjen tarkistamisella, jatkui uuden asian opettamisella, sitten tehtiin tehtäviä itsenäisesti ja opettajalta pystyi kysymään apua, sitten otettiin kuva tuntitehtävistä opettajalle, lopuksi opettaja antoi kotitehtävät.

Vierailija
4/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen töihin ja tenttimään.

Vierailija
5/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia."

Ehkä tarkoituksena ei ollut seurata mustaa ruutua vaan lukea kirjaa, tehdä tehtäviä ja kysyä tarvittaessa apua?

Niin että opettaja ei itse opeta kahden kuukauden aikana yhtään mitään on sinun mielestäsi Ok? Pystyin seuraamaan etäkoulua aika hyvin, kun olin samaan aikaan etätyössä. Kun vertasi jonkun muun opettajan tunteihin niin tunti alkoi läksyjen tarkistamisella, jatkui uuden asian opettamisella, sitten tehtiin tehtäviä itsenäisesti ja opettajalta pystyi kysymään apua, sitten otettiin kuva tuntitehtävistä opettajalle, lopuksi opettaja antoi kotitehtävät.

No siinähän sitä oppii, kun tutustuu itse materiaaliin omaan tahtiin, tekee tehtäviä ja kyselee opettajalta. Eikö oppilaiden kysymyksiin vastaaminen ole opettamista? Nykyajan materiaalit ovat täynnä opetusvideoita, joten opettajan puhuva pää selittämässä samat jutut ei tuo lisäarvoa. Boomereiden opettajajohtoiset tunnit pitää saada pois jalustalta.

Vierailija
6/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia."

Ehkä tarkoituksena ei ollut seurata mustaa ruutua vaan lukea kirjaa, tehdä tehtäviä ja kysyä tarvittaessa apua?

Niin että opettaja ei itse opeta kahden kuukauden aikana yhtään mitään on sinun mielestäsi Ok? Pystyin seuraamaan etäkoulua aika hyvin, kun olin samaan aikaan etätyössä. Kun vertasi jonkun muun opettajan tunteihin niin tunti alkoi läksyjen tarkistamisella, jatkui uuden asian opettamisella, sitten tehtiin tehtäviä itsenäisesti ja opettajalta pystyi kysymään apua, sitten otettiin kuva tuntitehtävistä opettajalle, lopuksi opettaja antoi kotitehtävät.

No siinähän sitä oppii, kun tutustuu itse materiaaliin omaan tahtiin, tekee tehtäviä ja kyselee opettajalta. Eikö oppilaiden kysymyksiin vastaaminen ole opettamista? Nykyajan materiaalit ovat täynnä opetusvideoita, joten opettajan puhuva pää selittämässä samat jutut ei tuo lisäarvoa. Boomereiden opettajajohtoiset tunnit pitää saada pois jalustalta.

Tämä on todella hieno ajatus, mutta käytännössä etäopetuksessa ei yksinkertaisesti toimi. Ensinnäkin oli kyse peruskoulun oppilaista tai lukion opiskelijoista, todella harvalla on itseohjautuvuus sillä tasolla, että hän osaisi ilman ohjeistusta tehdä kovin konkreettista opiskelua. Todella monella on muutenkin toiminnanohjaus niin heikko, että he tarvitsevat ihan kädestäpitäen-opastusta. Toiseksi, kynnys kysyä mustalta ruudulta yhtään mitään on todella korkea. Opetin itse lukiolaisia puolitoista vuotta etänä ja vaikka ruutuni ei ollut edes mustana koskaan, voin silti laskea yhden käden sormilla sen puolentoista vuoden aikana minulta kysytyt kysymykset. Koulussa on ihan eri meininki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se totuus on valjennut omillesi lukiossa? 

Vierailija
8/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se totuus on valjennut omillesi lukiossa? 

Ja mielenkiintoinen kokeilu on alkanut lukioissa. Mennäänkö oppivelvollisuuden laajentamisen myötä lukioissa enemmän peruskoulun esimerkin mukaan vai uskalletaanko siellä jatkossakin vielä vaatia jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa on havaittu pulmia jo aiemmin, ja nyt kun samat lapset ja perheet ovat kasvaneet kouluikään, alkavat ongelmat näkyä siellä.

Vierailija
10/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi soisi enemmän musl1mi miehiä. Nuoret kunniottaa heitä paremmin.

Ongelmana voisi olla todennäköisesti naisgollekoiden seksuaalinen häirintä miehiä kohtaan mutta se on ehkä pieni murhe kuminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa opettajan sijaisena olleena ja omien lasten peruskouluaikaa seuranneena allekirjoitan aloituksesta monta kohtaa. Digiloikkaa ei silloin vielä nähty, mutta opetus oli varsinkin kielissä täysin onnetonta.  Yksi kirjoitti ylioppilaaksi, mutta ensitöikseen skippasi ruotsin ja teki suunnitelman, miten kompensoi englannin i:n perään tulevat miinukset. Jokseenkin täysin kielitaidottomia ovat kaikki. Äidinkieli on yllättäen erinomainen, kiitos kotiväen.

Liikunnassa vaikutti pärstäkerroin heidänkin aikanaan yhtä paljon kuin aloittajan kertomassa. Hyvät arvosanat sai sillä, että oli opettajalle ystävällinen ja edes kiinnostunut hänen omasta suosikkilajissaan, kun kunnan edusjoukkueen perusjäseniin niin yksilö- kuin joukkuelajissa kuuluneet saivat parhaimmillaan 7.

Parhaat muistot jäivät kotitalouden ja matematiikan opettajista. Olivat kumpikin eläkeikää lähestyviä ja osasivat sekä opettaa että arvostaa oppimista.

Inkluusio ja kolmivaiheinen erityisopetus ovat suomalaisen peruskoulun viheäisimpiä keksintöjä, niin oppilaitten kuin opettajien kannalta. Erityisoppilaat erityisluokkaan ja sillä selvä, olipa erityisyyden syy superlahjakkuus ( ja mahdollisesti siihen liittyvä autismi), psykiatrinen sairaus tai vain yleinen heikkolahjaisuus.

Kodilla on kieltämättä vaikutusta. Enemmän opettajana kiinnosti opettaa huonosti matematiikassa pärjäävää, jonka romaniäiti vakuutti kovasti pitävänsä oppimista tärkeänä kuin ns. paremman perheen lasta, jonka vanhempi oli sanonut " ei kertotaulua tarvitse ulkoa opetella, kun aina voi käyttää laskinta".

Vierailija
12/12 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keväällä -20 etäopetuksen aikaan matikan opettaja antoi itsenäisesti opeteltavaksi asian sekä tehtävät, sitten hän piti meetiä auki puhumatta yhtään mitään, ainoastaan musta ruutu oli katsottavana. Oli kuulemma valmis auttamaan, jos joku tarvii apua. Tämä opettaja ei siis taipunut yllättävään digiloikkaan, moni muu kyllä tässä onnistui ja teki hienoja etöopetuskokonaisuuksia."

Ehkä tarkoituksena ei ollut seurata mustaa ruutua vaan lukea kirjaa, tehdä tehtäviä ja kysyä tarvittaessa apua?

Niin että opettaja ei itse opeta kahden kuukauden aikana yhtään mitään on sinun mielestäsi Ok? Pystyin seuraamaan etäkoulua aika hyvin, kun olin samaan aikaan etätyössä. Kun vertasi jonkun muun opettajan tunteihin niin tunti alkoi läksyjen tarkistamisella, jatkui uuden asian opettamisella, sitten tehtiin tehtäviä itsenäisesti ja opettajalta pystyi kysymään apua, sitten otettiin kuva tuntitehtävistä opettajalle, lopuksi opettaja antoi kotitehtävät.

No siinähän sitä oppii, kun tutustuu itse materiaaliin omaan tahtiin, tekee tehtäviä ja kyselee opettajalta. Eikö oppilaiden kysymyksiin vastaaminen ole opettamista? Nykyajan materiaalit ovat täynnä opetusvideoita, joten opettajan puhuva pää selittämässä samat jutut ei tuo lisäarvoa. Boomereiden opettajajohtoiset tunnit pitää saada pois jalustalta.

Ei ole. Ensimmäisessä työpaikassani epäpätevänä opettajana yritin toteuttaa nyt muodissa olevaa itseohjautuvaa oppimista. Olisinhan minä oppilaitten kysymyksiin vastannut, jos oppiminen olisi edistynyt kysymiseen asti. Kyseessä 17-23-vuotiaan ammattikoululaiset. Ei tullut mitään, vaan ne vanhimmat oppilaat tulivat sanomaan "sinun pitää opettaa meitä". En siitä masentunut vaan opiskelin myöhemmin kasvatustieteen maisteriksi ja opettajaksi. Itseohjautuva ja ilmiöpohjainen oppiminen voivat kyllä toisinaan onnistua, mutta ei niitä voi pitää kaikissa pääasiallisena opetuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan