veronpalautuskateus
Voiko joku olla kateellinen toiselke veronpalautuksesta? Kerroin läheiselle tänään että sain palautusta pari tonnia. Hän meni kovin vaitonaiseksi heti.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:45"]
mä en oo ikinä ollut kateellinen ihmiselle, joka lainaa valtiolle rahojaan. mulla on aina veroprossa ollut niin kohdillaan, että palautukset/mätkyt on olleet alle satkun.
en ymmärrä suomalaisten veronpalautusiloa, ihan sama kun skotin bonuksien kanssa!
ei se mitään ilmasta rahaa ole.
[/quote]
Totta, ei se mitään ilmaista rahaa ole, vaan ihan jokaisen palautuksensaajan omaa rahaa. Pitäisi se jo termistä veronpalautus käsittää.
Minulle tulee tänä vuonna reilu tonni palautusta, nekin on sellaisia mitä ei oikein mitenkään voi ennakoida, vaan on yksinkertaisesti odotettava palautuksia.
" Mä ajattelen vaan aina että tuo ihminen ei osaa hoitaa talouttaan.. (Koroton laina melkein 1-2 vuodeksi, ei mitään järkeä ja tätä ei kaikki ymmärrä) Toki en kehtaa aina tuota veronpalautuksia hehkuttavalle sanoa.."
Mä taas ajattelen - siinäpä viisas ihminen, joka osaa hoitaa talouttaa... ja tietää jo etukäteen mistä saa parhaan korkotuotot rahoilleen, sillä veronpalautukselle on jo kauan maksettu korkeampaa korkoa, mitä pankit maksavat käyttötili säästöistä. Ja tosiaan tätä ei kaikki ymmärrä.
0,5% määräaikaistalletukselle ei kyllä ole mikään erityisen hyvä korko. Sellainenhan tuo on, kun ei voi valita, milloin ottaa rahansa ulos. Itse pidän pari tonnia säästötilillä yllättäviä menoja varten ja laitan kaikki loput rahastoihin. Paljon tuottavampaa ja joustavampaa kuin ylimääräisten verojen maksaminen säästötarkoituksessa.
Mä saan pari tonnia. Maksan mieluusti veroja aina yläkanttiin, saa sitten joulukuussa nautiskella :D.
mä en oo ikinä ollut kateellinen ihmiselle, joka lainaa valtiolle rahojaan. mulla on aina veroprossa ollut niin kohdillaan, että palautukset/mätkyt on olleet alle satkun.
en ymmärrä suomalaisten veronpalautusiloa, ihan sama kun skotin bonuksien kanssa!
[/quote]
Minulla on epämääräiset palkkatulot. Periaatteessa jos haluaisin olla noin tarkka, joutuisin hakemaan 1-2 kuukauden välein uuden verokortin. Olen huomannut helpommaksi pitää prosentin suurena ja ehkä tarkistaa kerran vuodessa. Otan sitten aian joulukuussa ison tilin veronpalautusten nimissä.
Aina tätä samaa jankutusta tästä aiheesta.
Onko se niin vaikea ymmärtää, että meitä on monia, jotka maksaa mielellään ylimääräistä veroa. Saan joka vuosi palautuksia ja ihan hyvin menee.
Niin ja osaan myös säästää muutenkin, ei se ole mikään erityisen vaikea taito.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:28"]Saitko jo palautukset?
[/quote]
joulukuussa kuten muutkin. Tiesin tämän saavani koska teen työmatkavähennykset aina korjauksena. Tämä vain hassu tapa. Tuntuu kivalta saada yhtäkkiä toi pakautus :) ap
Olen huomannut saman kuin ap. Joitain tuntuu ärsyttävän se, jos toiselle tulee "yhtäkkiä" "ylimääräistä" rahaa. Kyseessä ei tosiaankaan ole mikään lahja tai arpajaisvoitto, vaan raha, joka kuuluu veronmaksajalle.
Itsekin saan vuosittain veronpalautusta, koska luovan alan freelancerina on mahdoton arvioida vuoden tuloja kovin tarkkaan. Asetan prosentin mieluummin ylä- kuin alakanttiin. Viime vuosi oli huono, siksi palautusta tulee nyt ennätysmäärä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:07"]
itselle 1090 euroa ja vaimolle liki pari tonnia. =)
Näillä tarkoitus lähteä joulunviettoon Espanjaan tai muuhun lämpimään, mut taitaa kääntyä Espanjaan lyhyemmän lentomatkan vuoksi.
[/quote]Minä laskin palautukseni tarkkaan, tulee parisataa mutta joulubonuksia tulee kolme tonnia joka joulu, ei tarvitse kikkailla veroilla.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:35"]Voiko joku olla kateellinen toiselke veronpalautuksesta? Kerroin läheiselle tänään että sain palautusta pari tonnia. Hän meni kovin vaitonaiseksi heti.
[/quote] Hän ehkä meni vaitonaiseksi, kun ajatteli, kuinka typerä olet maksaessasi liikaa veroja, kun summan voisi sijoittaa kannattavammin
[/quote]
Muistanko oikein että ne onkin siirtymässä historiaan, eli systeemi on muuttumassa siten että palautus siirretään seuraavan vuoden veroihin, mahtoiko olla jäännösveron maksun kanssa sama juttu.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:35"]
Voiko joku olla kateellinen toiselke veronpalautuksesta? Kerroin läheiselle tänään että sain palautusta pari tonnia. Hän meni kovin vaitonaiseksi heti.
[/quote]
Muo taas huvittaa eniten se kun joku julistaa voitonriemuisena saavansa veronpalautuksia luulleen että tekee sillä mut kateelliseksi vaikka lähinnä ajattelen ja yleensä sanonkin että annoit sitten verottajalle vuoden aikana liikaa rahaa omasta tahdosta ja nyt saat ne takaisin.
Mun luottotiedoton tuttavani jolla on velkaa ulosotossa yli kymppitonnin verran jaksaa facebookissa kerskua kun saa niin ja niin paljon veronpalautuksia, vaikka ne menee suoraan ulosottoon. Noloa.
Minä maksan mielummin pienen mätkyn kui että makuuttaisin rahoja valtion tilillä. Nytkin pidätyksen pidän niin pienenä kuin suinkin ja korkeintaan ensikuussa teen netissä korjauksen jos viitsin.
tonni mätkyjä, on erittäin ok. menee nämä kolme viimeistä vuoden tiliä isommalla prosentilla, mutta ei sitä korttia kannata tilata uuttakaan kun menis vielä enempi jos tilais.
Mä saan 1300 euroa. Johtuu ihan siitä, että verottaja ei ollut huomannut antaa ennakkoon alennusta kotitalousvähennysksestä viime vuonna. Huomasin itsekin asian vasta tämän vuoden alkupuolella. Ihan kiva potti sitten kerralla, jonka poissaoloa en edes hoksannut :)
Muuten mulla yleensä palautus alle 200.
"mä en oo ikinä ollut kateellinen ihmiselle, joka lainaa valtiolle rahojaan. mulla on aina veroprossa ollut niin kohdillaan, että palautukset/mätkyt on olleet alle satkun. en ymmärrä suomalaisten veronpalautusiloa, ihan sama kun skotin bonuksien kanssa! ei se mitään ilmasta rahaa ole. [/quote] Entä sitten? Mä mielelläni makselen veroja liikaa, kun joulun alla pojahtaa tilille kivasti joulurahaa sitten. Saa osteltua lahjoja ja saa järjestetyksi kunnon joulun.
[/quote]
Itse taas pistän säästötilille. Voi viettää joulun JA hiihtoloman niillä."
Pankkien käyttelytilien korot ovat kuitenkin pienemmät kuin veronpalautuksille maksetta korko. Maksamalla liikaa veroa saa siis paremman tuoton kuin laittamalla rahaa pankkitilillä eli ap tapauksessa hän haistaa mihin rahansa sijoittaa.