Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö joku käyttää hehkulamppuja, tai energiansäästölamppuja?

Vierailija
10.10.2014 |

Kävin eilen pitkästä aikaa Ikeassa ja yllätyksekseni huomasin, että vuosi takaperin ostamani ja erittäin mainioiksi havaitsemani ledlamppujen hinta oli tippunut viidestä eurosta 2,5 euroon. Kyseiset lamput ovat testeissä osittautuneet mainioiksi ja vanhalla hinnallakin se oli hintalaatusuhteeltaan mainio ja nykyisellä hinnallaan loistava. 

Itseni Ikea ledeihin sai investoimaan vuoden takainen Kuningaskuluttajan testi jossa Ikean ledi pesi Osramin kalliin (20€) "laatulampun" joka osa-alueella. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/10/16/watit-kelvinit-ja-lumenit-mista-paras-korvaaja-hehkulampulle

http://www.ikea.com/ms/fi_FI/media/pdf/customer_service/ledare_testimenestyja.pdf

Erityisesti värintoistoltaan (Ra-indeksi) Ikean lamppu on aivan huippua kalliisiin laatulamppuihinkin verrattuna. Kovin tehokas tuo lamppu ei arvoiltaan ole (400 lumenia), mutta itse olen niillä korvannut niin 60 watin hehkulamppuja, kuin 11 watin enegiansäästölamppujakin ja valonmäärässä en mitään radikaalia eroa huomannut, vaikka siis lumeneita molemmissa lampuissa huomattavasti enemmän.

Lamppu on teholtaan 6,3 wattia, eli kuluttaa energiaa kymmenesosan 60 watin hehkulampun kulutuksesta (toki lumeneitakin vähemmän). Se mikä ledeissä on ylivoimainen etu esimerkiksi enegiansäästölamppuihin verrattuna on se, että se syttyy täyteen kirkkauteen välittömästi samaan tapaan kuin hehkulamppu. 

Summa summarum: vuoden kokemuksella voin suositella Ikean lamppua, etenkin nyt kun hinta on enää 2,5 euroa. Jos tiedätte hintalaatusuhteeltaan paremman ledlampun, niin kertokaa ihmeessä.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10266693/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan joku käyttää.

Vierailija
2/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:51"]

[/quote]

Ei, mä heitän kaikki toimivat lamput pois aina siinä vaiheessa, kun uudempaa teknologiaa tulee saataville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mun energiansäästölampuista on tainnut yksi hajota. Kaikki muut porskuttaa edelleen, joten mitä järkeä niitä olisi vaihtaa? Hirveää tuhlausta. Mulla on myös yksi hehkulamppu käytössä, se on sellainen valtava ja kaapissa on valmiina toinen, kun se hajoaa. Sitten kun se varakappalekin on loppuunkäytetty niin pitänee hankkia uusi valaisin, koska eihän ledit ja energiansäästölamput vaan näytä yhtään niin hyviltä.

Vierailija
4/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 09:51"]

[/quote]

Ei, mä heitän kaikki toimivat lamput pois aina siinä vaiheessa, kun uudempaa teknologiaa tulee saataville.

[/quote]

Taisit lukea pelkän otsikon, tosin naisvaltaisella palstalla se nyt ei mikään yllätys ole aihe huomioiden. Kivan kun edes sen luit ja vieläpä vastasitkin :)

Enhän minäkään vanhoja lamppuja meneen heittänyt vaan siirsin ne varalampuiksi. Tosin voipi olla, että eivät koskaan enää käyttöön tule, vaan jossain vaiheessa poistuvat varastostakin, jos ledien kesto on edes siellä päinkään, mitä niille luvataan. Kysehän tässä on nimenomaan energiansäästöstä. Jos pystyt kyseisellä lampulla korvaamaan 60 watin hehkulampun (eli sinulle riittää hiukan tehottomampikin lamppu), niin kyseisen 6.3 watin ledlampun hankintahinta on melko nopeasti tienattu ja sen jälkeen loput tuhannet tunnit onkin pelkkää säästöä.

Vierailija
5/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vanhat energialamput pois ja vaihdan ledeihin, mutta hehkulamput keräsin pois ehjinä (muovikassillinen).

Vierailija
6/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:01"]

Niin, mun energiansäästölampuista on tainnut yksi hajota. Kaikki muut porskuttaa edelleen, joten mitä järkeä niitä olisi vaihtaa? Hirveää tuhlausta. Mulla on myös yksi hehkulamppu käytössä, se on sellainen valtava ja kaapissa on valmiina toinen, kun se hajoaa. Sitten kun se varakappalekin on loppuunkäytetty niin pitänee hankkia uusi valaisin, koska eihän ledit ja energiansäästölamput vaan näytä yhtään niin hyviltä.

[/quote]

Etpä tainnut sinäkään otsikkoa enempää lukea, tai sitten et ymmärtänyt lukemaasi (tai sitten olet tuo samainen kolmonen). Kysehän nimenomaan on säästöstä, eikä tuhlauksesta. Ymmärrät kai sen verran, että jos vaihdat 11 watin energiansäästölampun 6 watin ledlamppuun, kuluttaa ledi 5 wattia vähemmän energiaa, eli kahdessasadassa tunnissa yhden kw/h:n. Säästö ei ole niin homattava kuin hehkulamppuun verrattuna, mutta säästö kuitenkin. 

Jos tuolla viimeisellä tarkoitit vertausta hehkulamppuun, niin energiansäästölampun kohdalla se pitää paikkansa, mutta ledissä et kyllä eroa huomaa, varsinkin se välitön syttyminen on aivan mainio hehkulamppumainen ominaisuus, jossa se hakkaa energiansäästölamput mennen tullen.

Vierailija
7/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäs nyt ensin laskien kauanko sitä vanhaa hehkulamppua käyttää sillä hinnalla kun ikeasta (postimyynti tänne syrjemmäs, tai 50km suunta ja ajalle myös hinta)) hakee ledit tilalle?

Pärjääkö tuo LED-lamppu pihavalossa, jossa hämäräkytkin ja liiketunnistin. Myrsky-yönä läheisen puun oksat heiluu siihen mallliin että valot räpsyy päälle ja pois useamman kerran tunnissa.

Vierailija
8/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:01"]

[/quote]

Etpä tainnut sinäkään otsikkoa enempää lukea, tai sitten et ymmärtänyt lukemaasi (tai sitten olet tuo samainen kolmonen). Kysehän nimenomaan on säästöstä, eikä tuhlauksesta. Ymmärrät kai sen verran, että jos vaihdat 11 watin energiansäästölampun 6 watin ledlamppuun, kuluttaa ledi 5 wattia vähemmän energiaa, eli kahdessasadassa tunnissa yhden kw/h:n. Säästö ei ole niin homattava kuin hehkulamppuun verrattuna, mutta säästö kuitenkin. 

Jos tuolla viimeisellä tarkoitit vertausta hehkulamppuun, niin energiansäästölampun kohdalla se pitää paikkansa, mutta ledissä et kyllä eroa huomaa, varsinkin se välitön syttyminen on aivan mainio hehkulamppumainen ominaisuus, jossa se hakkaa energiansäästölamput mennen tullen.

[/quote]

Joo paitsi että sen led-lampun tekemiseen menee sen verran energiaa ja raaka-aineita (ja ostamiseen rahaa ja vaivaa), että säästö on aika näennäinen, kun se energiansäästölamppu on jo olemassa. Ei meillä ainakaan ole mitään  "varalamppuja", joku yksittäinen lamppu ehkä komerossa. 

Ja tuolla viimeisellä tarkoitin ihan sen lampun ulkonäköä, en valon laatua tms.  

Vierailija
9/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:23"]

Pistäs nyt ensin laskien kauanko sitä vanhaa hehkulamppua käyttää sillä hinnalla kun ikeasta (postimyynti tänne syrjemmäs, tai 50km suunta ja ajalle myös hinta)) hakee ledit tilalle?

Pärjääkö tuo LED-lamppu pihavalossa, jossa hämäräkytkin ja liiketunnistin. Myrsky-yönä läheisen puun oksat heiluu siihen mallliin että valot räpsyy päälle ja pois useamman kerran tunnissa.

[/quote]

No mikäli vähänkin on uskominen kestoikään, niin joudut vaihtamaan noin 25 hehkulamppua yhden tuollaisen 2,5 euron lampun eliniän aikana. Ledit ovat siis myös kestoiältään ylivertaisia niin hehkulamppuihin kuin energiansäästölamppuihinkin verrattuna.

Miksi minun pitäisi ruveta jokaisen yksittäisen ihmisen puolesta laskeskelemaan mahdollisia matka tai postikuluja? Eiköhän se ole ihan jokaisen itse tehtävä. Onhan se nyt selvää että ne vaihtelevat suuresti riippuen siitä, missäpäin Suomea asustelee Ikeoita kun ei ihan joka kulmalla ole. 8 euroa näkyy postikulut olevan alle 30 kilon paketissa, eli jos koko kämpäm lamput laittaisi kerralla vaihtoon niin kovin montaakymmentä senttiä per lamppu ei postikulut olisi, joten se siitä. 

Varmasti ledi sitä räpsymistä kestää paremmin kuin hehkulamppu, Ikea ledillehän luvataan 25 000 sytyskertojen määrää, eli melkoisen monta myrskyä räpsyjen puolesta kestää varmasti.

Sinänsä taas hieman vituttaa, vaikkei sinänsä yllätä ihmisten asenne avaukseeni. Suurin osa lukee vain otsikon ja tulee siltä pohjalta avautumaan. Asenne on se, että ihan kuin minä olisin lyttäämässä muiden kuin ledlamppujen käyttäjät. Minun tarkoituksena oli antaa hyvä ostovinkki hintalaatusuhteeltaan erinomaisesta lampusta ja siinä samassa kertoa hieman ledlamppujen ominaisuuksista verrattuna vanhempaan tekniikkaan ja että nyt aletaan olemaan niillä haminoilla ledlamppujen laadussa ja hinnoissa, että niiden hankinta alkaa olemaan järkevää ihan joka kotiin.

Täällä tuppaa lähes aina olemaan vähän joka aiheessa se, että asiaa ei oteta neutraalina asiana, vaan aletaan välittömästi kaivaa juoksuhautoja ja poteroita ja avaus otetaan hyökkäyksenä omaa kiveenhakattua mielipidettä vastaan.

Minä en omista Ikean, enkä minkään ledifirman osakkeita, eikä minulla ole niihin mitään muutakaan kytköstä. Halusin vain vilpittömästi kertoa omista hyvistä kokemuksista uudesta valaistustekniikasta ja antaa vinkin edullisesta tuotteesta, en muuta.