Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko oikeasti köyhiä tai ylivelkaantuneita?

Vierailija
09.10.2014 |

Ihmetyttää nämä keskustelut, että ei ole varaa siihen eikä tähän. Ja joo, ei tarvii olla varaa suihkukoneeseen tai satojen tuhansien kaulaketjuihin, mutta ihan tavallisiin asioihin niinkuin ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, lääkkeisiin, autoon, harrastuksiin ja lomamatkoihin? Mä en tunne ketään, jolla ei olisi varaa lähteä vaikka ex tempore ravintolaan syömään tai laivaristeilylle. 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään poikaystävän kanssa leveesti, mutta samalla hän maksaa nuoruuden pahoja virheitään ulosottoon. Velkaa jäljellä n. 10 000€. Käydään ulkomailla, syödään oikeastaan aina ulkona tai sitten lihatiskiltä. Shoppaillaan ja juhlitaan. Olemme kylläkin vieläkin nuoria, ei lapsia yms. Eli poikaystäväni kuitenkin on velkaantunut pahastikkin.

Vierailija
42/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:05"]

Mä en tajua miten joku on tosi köyhä. 

Jos ei ole oikeasti varaa, niin sossu auttaa. Maksaa jopa reseptilääkkeet, sähkölaskun, kotivakuutuksen yms.

[/quote]

Ei todellakaan maksa mitään vakuutuksia! Se on tasan se sähkö, lääkkeet ja vuokra ja elämiseen 480€ vai mitä se on, mitään muuta ei saa, ei vaikka olisi hyvä syy.
[/quote]
Kyllä soppala kotivakuutuksen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon köyhä. Kuukaudessa 480e elämiseen, mistä maksan laskut, ruoat yms. Helppoa tää opiskelijan elämä.

Vierailija
44/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat velkaantuivat -90luvun lamassa joten asuntolainat oli aina myöhässä,minäkin niitä makselin vaikka olin alle 20v ja ekassa työpaikassa!Sillon jo päätin että raha-asioista pidän kyllä aina huolen etten tohon helvettiin enää lähde!Ja hyvin on raha-asiat menny,ainakin tähän asti!p.s Juu kyllähän Tallinnaan pääsee kahella kympillä mutta siellä oleminen maksaa,ruuat juomat,tuliaiset,laivalle meno/tulo pois ym!

Vierailija
45/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:56"]

Me eletään poikaystävän kanssa leveesti, mutta samalla hän maksaa nuoruuden pahoja virheitään ulosottoon. Velkaa jäljellä n. 10 000€. Käydään ulkomailla, syödään oikeastaan aina ulkona tai sitten lihatiskiltä. Shoppaillaan ja juhlitaan. Olemme kylläkin vieläkin nuoria, ei lapsia yms. Eli poikaystäväni kuitenkin on velkaantunut pahastikkin.

[/quote]

Miten niin velkaantunut pahasti??? Eihän kymppitonni ole mitään. Sitten kun on oikeasti satoja tuhansia velkaa ja tulot vaikka alle pari tonnia, niin voi olla pahasti velkaantunut, jos isot tulot niin pahasti velkaantuneella on jo miljoonia velkaa.

Vierailija
47/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen. Itseni. Olen kahden lapsen yh, joka miehen jätettyä jäi puulle paljaille. Itseähän voi syyttää kun en kerännyt vararahastoa salaa. Mies tienasi hyvin joten hätää ei ollut. Rahat vaan meni lähinnä elektroniikkaan, ravintoloihin, vaatteisiin, matkusteluun, huonekaluihin,, jne. Ero kun tuli jäin tyhjän päälle. Irtaimisto tarkkaan puoliksi, omaisuutta ei sitten ollutkaan kuin auto. Jouduin lainaamaan rahat takuuvuokraan. Menin suoraan hoitovapaalta töihin. Nyt elän lasten kanssa, kuukausitulot on 2500€ vuokra ja ph-maksut syö tuloista yli puolet. Se että elämiseen jää 1000€ kk ei ole juhlaa. Vielä pienempituloiselle voisi olla mutta yllättävän vähän tuo on silti. Joka kk on joku ylimääräinen kulu, auton huolto, vakuutusmaksut, sähkölasku, pesukone hajoaa yms. Ruokaan menee 500€ kk. Useinkaan ei ole tilillä mitään ennen tilipäivää. Käydään tosi syömässä ulkona pari kertaa kk, mutta ulkomaanmatkasta on turha haaveilla.

Vierailija
48/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:55"]

Suomi on kahtia jakautunut vaikka aina toista väitetään. Toisilla on tarpeeksi rahaa peruselämiseen ja toisilla ei mitään. Paskat tämä mikään hyvinvointivaltio on.

[/quote]

Olen varmaan aika onnekas, kun en edes tunne niitä, joilla ei ole mitään. Jos joku tuntemani ihminen näkisi nälkää, kärsisi kylmästä ilman kunnollisia vaatteita tai olisi ilman asuntoa tai ei saisi hankituksi lääkärin määräämiä lääkkeitä, auttaisin erittäin mielelläni. 

[/quote]

Minulla on vain yksi tuollainen tuttu, jolla on ainainen rahapula. Mutta en auta häntä ihan siitä syystä, että mikään apu ei ole hyväksi hänelle. Jos ostan lapselleen vaatteita, hän törsää saman rahan johonkin muuhun. Ostelee ihan mitä sattuu ja sitten ollaan niin rahattomia. Hän on juuri sellainen, joka ensimmäisenä miettisi mitä jollakin ylimääräisellä rahalla tekis, eikä koskaan tule mieleen säästäminen. Jos vähänkään ekstraa tulee, niin se palaa välittömästi. Siksi apu on kuin kannettu vesi kaivossa. 

Vierailija
50/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me. Isot tulot mutta isot velat vie kaiken.

Vierailija
51/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Mitä velkaa teillä on?

Vierailija
52/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei hirveästi huutele ne jotka on itse sössineet tilanteensa. Mun yhden kaverini in mies on jotenkin ihan kieroutuneella asenteella liikenteessä rahan kanssa, sitä ei oo ikinä ollut tarpeeksi elämiseen, ja luottotiedot on menneet joittenkin v:n lomamatkojen jotka pitää vetää överiksi ja pakollisten pelien ja vehkeiden takia. Toinen oiva esimerkki on mieheni veli jolla on paha peliriippuvuus, 2 pikkulapsen isä narahti kaiken + 20 000 velkaa pelaamisesta vaimolleen hiukka liian myöhään, ja eka liitto meni samaan viemäriin, silloin ei oltu ehditty lisiä. Sitten masentunut kaveri jolla on rikkaat vanhemmat, asuu eirassa mutta kituuttaa kun iskä on vetänyt käyttörahahanat kiinni, sosiaalisten tilanteiden pelko on stopannut opiskelut. Ja sitten aidosti työttömät ja lomautetut köyhät kaverit. Mulla on aika laaja ja heterogeeninen kaveripiiri, olen tähän ikään oppinut olemaan liian herkästi tuomitsematta mutta aikamoista toisinaan..

Vierailija
53/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yep. Mutta kysymys onkin, millä tulorajoilla on köyhä ja millä ei. Tunnen itseni köyhäksi, vaikka satunnaisiin matkoihin on varaa, niitä ei voi tehdä extempore koska sitä rahaa ei ole. Et voi ostaa esim. Pesukonetta suoraan vaan sekin on kierrätettävä luoton kautta jos aikoo syödä ruokaa kuun aikana. Minä en varmasti ole edes köyhimmästä päästä 2400e nettotuloilla mutta kun vuokra on 700e, opinto ja muut lainalyhennykset n 500e/kk on aika ahdingossa on päälle räpsähtää 1000e autonkorjauskulut ja 800e eläinlääkärit. Köyhyyttä sekin mielestäni on.

Vierailija
54/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:12"]

Minä tunnen. Itseni. Olen kahden lapsen yh, joka miehen jätettyä jäi puulle paljaille. Itseähän voi syyttää kun en kerännyt vararahastoa salaa. Mies tienasi hyvin joten hätää ei ollut. Rahat vaan meni lähinnä elektroniikkaan, ravintoloihin, vaatteisiin, matkusteluun, huonekaluihin,, jne. Ero kun tuli jäin tyhjän päälle. Irtaimisto tarkkaan puoliksi, omaisuutta ei sitten ollutkaan kuin auto. Jouduin lainaamaan rahat takuuvuokraan. Menin suoraan hoitovapaalta töihin. Nyt elän lasten kanssa, kuukausitulot on 2500€ vuokra ja ph-maksut syö tuloista yli puolet. Se että elämiseen jää 1000€ kk ei ole juhlaa. Vielä pienempituloiselle voisi olla mutta yllättävän vähän tuo on silti. Joka kk on joku ylimääräinen kulu, auton huolto, vakuutusmaksut, sähkölasku, pesukone hajoaa yms. Ruokaan menee 500€ kk. Useinkaan ei ole tilillä mitään ennen tilipäivää. Käydään tosi syömässä ulkona pari kertaa kk, mutta ulkomaanmatkasta on turha haaveilla.

[/quote]

Jos et olisi pihdannut ja olisit ajanut sen rämemajavasi niin et olisi tuossa tilanteessa. Joten kysympä vaan, että kannattiko?

Vierailija
55/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän..oma aviomieheni..luottotiedoton. Vaikka on hyvä palkkainen,käyttöön jää pieni osa koska velat pitää maksaan :(

Vierailija
56/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Mitä velkaa teillä on?
[/quote]
Ihan kulutusluottoa. Eletty vähän leveämmin välillä ja nyt sitten nuukaillaan...

Vierailija
57/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:41"]

Täällä ei hirveästi huutele ne jotka on itse sössineet tilanteensa. Mun yhden kaverini in mies on jotenkin ihan kieroutuneella asenteella liikenteessä rahan kanssa, sitä ei oo ikinä ollut tarpeeksi elämiseen, ja luottotiedot on menneet joittenkin v:n lomamatkojen jotka pitää vetää överiksi ja pakollisten pelien ja vehkeiden takia. Toinen oiva esimerkki on mieheni veli jolla on paha peliriippuvuus, 2 pikkulapsen isä narahti kaiken + 20 000 velkaa pelaamisesta vaimolleen hiukka liian myöhään, ja eka liitto meni samaan viemäriin, silloin ei oltu ehditty lisiä. Sitten masentunut kaveri jolla on rikkaat vanhemmat, asuu eirassa mutta kituuttaa kun iskä on vetänyt käyttörahahanat kiinni, sosiaalisten tilanteiden pelko on stopannut opiskelut. Ja sitten aidosti työttömät ja lomautetut köyhät kaverit. Mulla on aika laaja ja heterogeeninen kaveripiiri, olen tähän ikään oppinut olemaan liian herkästi tuomitsematta mutta aikamoista toisinaan..

[/quote]

Tarkoitatko että masentunut kaverisi on "sössinyt itse"? Ei muuten ole, jos on oikeasti masentunut. Toivottavasti saat säkin vielä kokea sen ihanuuden.

Vierailija
58/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän tähän vastaisi näin opiskelijana...

Vierailija
59/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:59"]

No mitähän tähän vastaisi näin opiskelijana...

[/quote]

No joo, en aloitusta tehdessäni ajatellutkaan opiskelijoita. Tosin kaikilla tuntemillani opiskelijoilla on varaa asuntoon, vaatteisiin (kirpputoreilta) ja ruokaan (ei sisäfileisiin tai hanhenmaksapalleroihin). Ja monilla myös liikenee kerran vuodessa se 20 € Tallinnan risteilyyn.

Vierailija
60/64 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari sellaista perheetöntä miestä, jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä olleet lähes ikänsä. Ne, joilla ei ole tuttavapiirissä työttömiä, hylkäävät ystävät sitä mukaa kuin jäävät. Aika erikoista, jos kukaan tuttavapiiristä ei joudu nykyaikana työttömäksi, tai sitten tuntee todella vähän ihmisiä. En laske lähimpiä, vaan ihmiset, jotka ylipäätään tuntee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän