ei saa pierrä? vai piereä? vai?
Sanoin miehelle tänään että "keittiössä ei saa pierrä" ja se kuulosti tosi oudolta. Piereskellä on kuitenkin eri asia kuin pierrä. Piereskely on luonteeltaan jatkuvampaa. Mikä sana?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:28"]Sanoin miehelle tänään että "keittiössä ei saa pierrä" ja se kuulosti tosi oudolta. Piereskellä on kuitenkin eri asia kuin pierrä. Piereskely on luonteeltaan jatkuvampaa. Mikä sana?
[/quote]
Piärrä.
Ihan loistavaa, ketju katosi ja kaivoin sen ylös. En siis lukenut kaikkia kommentteja. Ihanat kommentit! Ja voin siis sanoa että ei saa pierrä :D
ap
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:34"]
Ei saa piereskellä.
[/quote]
Piereskely on temaattisesti vähän sama kuin näpertely, viheltely tai lauleskelu. Eli piereskelijä pieree huvikseen, aikansa kuluksi tai harrastuksekseen. Piereskely ei ole ammattimaista toimintaa. Piereskelijä on amatööri, jonka toiminta on yleensä holtitonta ja usein myös tahatonta. Piereskelijä helposti ilahtuu omasta yllättävästä piereskelystään, mutta jää usein seurassa ilahtuneisuudessaan varsin yksin.
[/quote]
No tästä tematiikasta voisi päätellä, että "opiskelijat" valmistuvat aika hitaasti
Vessaan saa mennä paukuttelemaan. :)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:09"]Vessaan saa mennä paukuttelemaan. :)
[/quote] Niin, mutta ei keittiössä! Siellähän ei viitsi edes syödä, jos ilmassa haisee pieru, eikä ruoka.
Piereskellä määkin sanosin. Pieraista, jos yksi 'paukku' pääsee
12 jatkaa. Miehelläni on suolistosyöpä, joten en piereskemisestä viitsi paljon huomautella. :((
Pierrä. Minä pieren, sinä pieret, hän pieree, me pieremme, te pierette, he pierevät.
Jos sanoisi piereä, se taipuisi minä piereän, sinä piereät....
Ei saa sanoa, että ei saa pierrä.
Jos ei halua eroon vieraista, silloin ei saa keittiössä pieraista.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:07"]Jos sanoisi piereä, se taipuisi minä piereän, sinä piereät....
[/quote]
Väärin: vrt. Sanoa -> minä sanon
Piereä→minä pieren
On yhdentekevää mitä sanaa käyttää, ei sillä mitään tehoa ole.