Ällöintä, mitä olet vanhustenhoitajana joutunut tekemään?
Kommentit (154)
-Vuodepotilaiden tuseeraus
-Ripuli ja oksennusepidemia demeosastolla kun asiakkaat ovat aivan pihalla ja sotkevat eritteillä joka paikan.
-Haisevat ja syvät onkalohaavat.
Mäkin nostan teille hattua. Mä en pystyis. Oksennus meinaa tulla jo oman lapsen oksennusta siivotessa.
Hatunnostot teille
Mutta kaikki nämä ihmiset ovat ihmisiä, onko oikein vai alentavaa täällä tällaisistä asioista keskustella?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:53"]
-Vuodepotilaiden tuseeraus -Ripuli ja oksennusepidemia demeosastolla kun asiakkaat ovat aivan pihalla ja sotkevat eritteillä joka paikan. -Haisevat ja syvät onkalohaavat.
[/quote]
Eräs vaipankaivelija on kyllä jäänyt mieleen, vaikkei kakka kummemmin säväytäkään. Auta armias jos et ollut sitä vaippaa vaihtamala sillä sekunnilla kun se lasti siihen tuli, olit esim. jonkun toisen kanssa suihkuhuoneessa, niin käsi kouri ja levitteli tavarat ympäriinsä. Sitä oli aina sängyssä jalkopäästä pääpuoleen, sängyn laitojen ulkopuolillakin, laitojen pinnoissa, seinässä, potilaassa itsessään varpaista päänahkaan jne. jne. Mutta mitäpä tuosta, palkkaa mä senkin siivoamisesta sain, vaikken niitä nyt urani tähtihetkiin luekaan :)
Liikuttavinta siinä oli se, että kyseessä oli ihan siirreltävä ja syötettävä sänkypotilas, ne viimeiset tarmonrippeet purkautuivat sitten tuohon.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:00"]
Hatunnostot teille Mutta kaikki nämä ihmiset ovat ihmisiä, onko oikein vai alentavaa täällä tällaisistä asioista keskustella?
[/quote]
Kukaan ei tiedä kenestä puhutaan ja millä vuosikymmenellä, missä päin Suomea tai jopa maailmaa nämäkin ovat tapahtuneet. Eli sikäli ihan sama, ei tässä ole edes kyse ihmisistä, vaan tapahtumista, tai sairauksista. Hyvähän se on ihmisten tietää, mitä jossakin terveyskeskuksessa tai vanhainkodissa hoitajat tekee. Tulispa päättäjät tänne lukemaan näitä ja suomaan lisää palkkaa :D
Ällöttävää oli myös joidenkin hoitajien taikauskoisuus, kuten esimerkiksi, että täytyy avata ovi ja viedä tyyny ulos, jotta sielu pääsee ulos. ?!?
Olen hoitanut sellaita dementoitunutta mummoa joka oli jatkuvasti käsi vaipassa ja nimenomaan söi sitä p*skaa jos silmä vältti. (Deme osastolla saattaa olla vaikka 15 vaikeasti dementoitunutya joten kaikkia ei voi vahtia yhtä aikaa kun liikkuvat paikasta toiseen)
Samoin myös yhtä pappaa joka jankutti koko ajan päivästä toiseen "anna pillua".... Oli jääny pälle. Ei paljoo naurattanu kun kuuli 100 krt vuoron aikana, samoten omaiset ei pystyneet tulla isän luokse kun muutaman kerran vuodessa. Ei tunnistanut vaan jankutti heillekkin tuota annatko pillua.. Surullista omaisille.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:08"]
Ällöttävää oli myös joidenkin hoitajien taikauskoisuus, kuten esimerkiksi, että täytyy avata ovi ja viedä tyyny ulos, jotta sielu pääsee ulos. ?!?
[/quote]
No enpä oo törmänny koskaan moiseen :) Mut en nyt ehkä jaksais varsin ällöttyäkään sellaisesta. Käyhän jotkut kirkossakin, eikä sitä kukaan ällöttele.
Mua inhotti aikoinaan työntää erään rouvan kohtua takaisin kun luiskahti ulos. :/
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:08"]
[/quote]
No enpä oo törmänny koskaan moiseen :) Mut en nyt ehkä jaksais varsin ällöttyäkään sellaisesta. Käyhän jotkut kirkossakin, eikä sitä kukaan ällöttele.
[/quote] No ei siinä kovin kivaa ole kylmissään värjötellä jonkun taikauskoisuuden vuoksi. :)
Mua inhotti aikoinaan työntää erään rouvan kohtua takaisin kun luiskahti ulos. :/
[/quote]
Taisi olla kuitenkin peräsuoli, eikä kohtu:)
Joo joillakin päättäjillä ei kyllä mitään hajua oikeasta elämästä. Joskus mietin, että joku "job swap" tai "life swap" jossa päättäjät vaihtavat tavisten kanssa asemaa viikoksi tekisi hemmetin hyvää!!
Kaikenlaista sitä joutuu tekemään, ulosteiden ja pissojen siivoukset sekä pahasti mätänevien haavojenhodot (varsinkin ne haavaonkalot tosi makeet ;)) mutta oma heikko kohta on varmaan sitkeän liman imeminen tai joku tubinäytteiden metsästykset (koita saada osteri kiinni ennen kuin se liiskaantuu lattialle)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:12"]
[/quote]
Kuule, kyllä on olemassa myös uterusprolapsi.
ohis, sh
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä ne voi kummatkin luiskahtaa jos niikseen sattuu :) Vaikka yhtäaikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:10"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä minäkin oon KOHTUA paikoilleen joutunut laittamaan yhden vanha rouvan kohdalla. Älä puhu jollet tiedä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:10"] Mua inhotti aikoinaan työntää erään rouvan kohtua takaisin kun luiskahti ulos. :/ [/quote] Taisi olla kuitenkin peräsuoli, eikä kohtu:) [/quote] Kyllä minäkin oon KOHTUA paikoilleen joutunut laittamaan yhden vanha rouvan kohdalla. Älä puhu jollet tiedä.
[/quote] Ööh... lienet lääkäri etkä hoitaja?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:13"]
Joo joillakin päättäjillä ei kyllä mitään hajua oikeasta elämästä. Joskus mietin, että joku "job swap" tai "life swap" jossa päättäjät vaihtavat tavisten kanssa asemaa viikoksi tekisi hemmetin hyvää!!
[/quote]
Haluaisin nähdä Kataisen vanhainkodin osastolla esim. työntelemässä niitä prolapsoituneita kohtuja ja peräsuolia takaisin sinne minne ne kuuluu (kun nyt tuli puheeksi) XD
Ja twiittaamassa perään: I had a nais work day today! Pushed som uterus bak inside!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:37"]
Diabeteksen takia kuolioon menneen jalkaterän siteiden vaihtaminen. Pahin haju mitä oon ikinä haistanut, ja ne mustat varpaat....hrrr. Tyyppi ei suostunut amputaatioon, oli todella dementoitunut.
[/quote]
Tästä ja toisesta edellisestä vastauksesta tuli mieleen: kuinka paha tai levinnyt kuolion täytyy olla, ennen kuin päädytään amputaatioon? Ei kai niitä kovin kauan yritetä hoitaa muuten, vai eivätkö nämä alueet välttämättä "myrkytä" ympäröivää kudosta?
[/quote]
Kyllähän diabeteksen vuoksi amputoidaan joskus reiden yläpuoleltakin, riippuu tietysti vähän potilaasta mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä. Kyllähän ne hoidetaan jos potilaalle nyt ylipäätään vielä tehdään elämää ylläpitäviä hoitotoimenpiteitä.
Diabetesjalat on sen takia kuoliossa ettei niissä kierrä veri, kuolioitunut kudoskaan ei en vuoksi välttämättä pääse paljoa "myrkyttämään" ympäröiviä kudoksia, erityisesti varpaiden kanssa, se liha vaan lopulta "sulaa" siitä luiden ympäriltä pois. Eri asia on jos muuten terveeseen raajaan tulee vaikka nekrotisoiva tulehdus.