Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista oli synnyttää 60-luvulla Helsingissä?

Vierailija
03.09.2021 |

Saiko lääkkeellistä kivunlievitystä? Passaattiinko äitejä lapsivuodeosastolla? Oliko vauvat pakko viedä yöksi Vauvalaan?

Kiinnostaa kuulla!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin Helsinkiin 1980-luvun loppupuolella ja hämmästyin, kuinka huonossa kunnossa oli asunnot. Kaikissa ei ollut omaa vessaa, eikä pesumahdollisuuksia. Muutenkin keittiökalusteet saattoivat olla jostain 1950-luvulta. Itse olin asunut maalla ja meillä tehtiin 60-luvulla remontti, jolloin saatiin kaikki mukavuudet taloon. Lisäksi välillä tehtiin remontteja eli olin tottunut asumaan nykyaikaisissa oloissa. Hämmästyin, kun matkustin yhtäkkisesti johonkin 1950-luvulle takaisin 1980-luvulla pääkaupungissa.  

Tämä nyt vähän meni ohi aiheesta, mutta näin se oli.

Vierailija
22/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mua ainakaan passattu yhtään sairaalassa, vaan heti piti alkaa hoitaa vauvaa, vaikka vatsa oli leikattu juuri. Ihan kauheasti kyllä sattu, mutta kyllähän siitä selvittiin. Piti myös mennä syömään yleisiin tiloihin, eikä ruokaa kannettu sängyn viereen. "

Eeh, mä kyllä ihmettelen suuresti miten joku oikein ODOTTAA että siellä osastolla passattaisiin makoilevaa äitiä ...

En mä sitä oikeastaan odotellutkaan, mutta jotkut saattavat kuvitella, että näin tapahtuu. Ei kait tänä päivänä enää makuuteta sitten minkään leikkauksen jälkeen.  Keisarinleikkauskin taitaa olla kuitenkin aika iso leikkaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on ollut töissä synnytyssalissa tuohon aikaan ja kertoo että välillä läpsäistiin synnyttäjiä poskille kun olivat niin hysteerisiä kivusta. Että älä ap puhu passaamisesta, osa perheistä asui vielä ilman lämmintä vettä, pesukonetta tai sisävessaa. Ihanaa että asiat ovat menneet eteenpäin.

Ap:han nimenomaan KYSYI, passattiinko, en näe hänen missään kohtaa niin väittäneen :D

Lukekaa ihmiset se aloitus ajatuksella. Mua ihmetyttää kun jengi hikeentynyt välillä ihan kummista väärinkäsityksistä...

Vierailija
24/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole tapahtunut Helsingissä, mutta tuskin siellä sen kummempaa oli kuin muissa sairaaloissa.

Äiti synnytti lapsensa 60-luvulla. Samassa salissa oli monta synnyttäjää, vain verhot oli välissä. Synnyttäjien piti pysyä sängyissään, liikkua ei saanut. Yksi nainen oli supistuskivuissa noussut sängystä pois ja hänet käskettiin takaisin makaamaan. Nainen oli myös sanonut "perkele" ja sitä oli sitten paheksuttu. Mitään kipulääkkeitä ei annettu, kun Raamatussa sanottiin, että lapset pitää synnyttää kivulla. Kaiken lisäksi piti olla hiljaa, ei saanut valittaa tai huutaa. Yksi synnyttäjä oli valittanut, jolloin kätilö oli käskenyt olla hiljaa ja sanoi, että et sinä silloinkaan valittanut kun lasta pistettiin alulle.

Näin äitinikin kertoi minulle. Vaikka oli hirveät tuskat niin ei uskaltanut hiiskuakaan.

Vierailija
25/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mua ainakaan passattu yhtään sairaalassa, vaan heti piti alkaa hoitaa vauvaa, vaikka vatsa oli leikattu juuri. Ihan kauheasti kyllä sattu, mutta kyllähän siitä selvittiin. Piti myös mennä syömään yleisiin tiloihin, eikä ruokaa kannettu sängyn viereen. "

Eeh, mä kyllä ihmettelen suuresti miten joku oikein ODOTTAA että siellä osastolla passattaisiin makoilevaa äitiä ...

Tähystysleikkauksesta (esim. umppari, endometrioosi, sappirakko jne.) on huomattavasti pienemmät haavat ja kivut ja silloin kyllä tuodaan ruoka eteen eikä kukaan odota sinun kykenevän kuin ehkä vessassa käyntiin (siihenkään ei välttämättä yksin) ja kevyeen jalotteluun.

Vierailija
26/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni 90-luvulta(!) synnytin -92 pohjoisen pikkukaupungissa.

Ennen synnytyssaliin menoa ajeltiin alapään karvat ja annettiin peräruiske.

MITÄÄN kipulääkkeitä ei saanut vaikka aneli, kätilö sanoi että "synnytyksen pitää sattuakin!". Synnytin sitten nelikiloisen vauvan ilman mitään puuduketta.

Osastolla oltiin 6 hengen huoneissa, vauvat olivat vauvalassa josta kätilö toi vauvan syömään 4 tunnin välein.

Kerrankin vauvani yöllä itki nälkäänsä, minulla suihkusi maitoa rinnoista, pyydin saada imettää niin ei, hoitaja sanoi että mene lypsyhuoneeseen lypsämään ylimääräinen pois (kyllä, käytävällä oli lypsyhuone, jossa oli 3 automaattilypsykonetta!).

Onneksi ajat ovat muuttuneet sen jälkeen, mutta ei tosiaan tarvitse mennä 60-luvulle saakka 😂

Vierailija
27/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-70 -luvun vaihteessa lääkäri sanoi äidille, jolta ei tullut maitoa, että jos olisit lehmä, olisi jo lopetettu.

Toisaalta taas moni lopetti imetyksen jo viikkoon pariin, ei silloin mitään tukea tarjottu.

Pääsääntöisesti yksityisyyden suoja oli olematon ja sairaala päätti synnytysasioista ja sairaalassa lapsesta.

Äidillä ei ollut oikeutta loukkaantua mistään: hänelle sai sanoa ihan mitä vain. Eikä silloin oikein osattukaan loukkaantua.

Isää tai ketään muutakaan omaa henkilöä ei saanut synnytykseen mukaan.

Vierailija
28/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Arvo Ylppökö oli tällaisen synnärijärjestelmän arkkitehti? Aika na ts ii meininkiä. Onneksi naisia ei Suomessa enää kiduteta tuolla asialla.

Vierailija
29/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Arvo Ylppökö oli tällaisen synnärijärjestelmän arkkitehti? Aika na ts ii meininkiä. Onneksi naisia ei Suomessa enää kiduteta tuolla asialla.

Kyllä. Lastenlinna on hänen aikaansaannoksiaan ja muutamat aivopierut siihen päälle. Varmasti on ollut pätevä lääkäri, oli ulkomaita myöden hakemassa oppia.

Vierailija
30/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vanhemmista synnytyksistä on myös kirja, joka etenee kyllä nykyaikaan. Suomi synnytti on sen nimi

Vierailija
31/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole tapahtunut Helsingissä, mutta tuskin siellä sen kummempaa oli kuin muissa sairaaloissa.

Äiti synnytti lapsensa 60-luvulla. Samassa salissa oli monta synnyttäjää, vain verhot oli välissä. Synnyttäjien piti pysyä sängyissään, liikkua ei saanut. Yksi nainen oli supistuskivuissa noussut sängystä pois ja hänet käskettiin takaisin makaamaan. Nainen oli myös sanonut "perkele" ja sitä oli sitten paheksuttu. Mitään kipulääkkeitä ei annettu, kun Raamatussa sanottiin, että lapset pitää synnyttää kivulla. Kaiken lisäksi piti olla hiljaa, ei saanut valittaa tai huutaa. Yksi synnyttäjä oli valittanut, jolloin kätilö oli käskenyt olla hiljaa ja sanoi, että et sinä silloinkaan valittanut kun lasta pistettiin alulle.

Olisi varmaan ollut mukavampaa synnyttää vanhaan malliin saunassa kätilön avustuksella. Nykyäänhän kotisynnytykset taas yleistyvät kun ihmiset muutenkin alkavat arvostaa omavaraisuutta ja haluavat pois yhteiskunnan valvonnasta.

Vierailija
32/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin teinityttönä Kätilöopistolla 60-luvun lopulla. Kivut olivat hirveät. Ei mitään kipulääkettä. Vauva oli yli nelikiloinen. Osastolla vauva kannettiin tiukassa käärössä syömään neljän tunnin välein. Häntä ei ehtinyt ihailla eikä pidellä sylissä. Sukulaiset näkivät vauvan vain lasin takaa vierailuaikana.

Kun iltatähteni syntyi 90-luvulla, oli kaikki muuttunut! Kokemus oli hieno kivunlievityksineen ja ilokaasuineen. Synnytyshuoneessa oli rauhallinen tunnelma ja hämärä valaistus. Ja mikä parasta, osastolla sain pitää vauvaa vierelläni koko ajan. Tästä jäi hieno ja onnellinen muisto.

Vierailija
33/33 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on ollut töissä synnytyssalissa tuohon aikaan ja kertoo että välillä läpsäistiin synnyttäjiä poskille kun olivat niin hysteerisiä kivusta. Että älä ap puhu passaamisesta, osa perheistä asui vielä ilman lämmintä vettä, pesukonetta tai sisävessaa. Ihanaa että asiat ovat menneet eteenpäin.

Synnyttäjiä myös solvattiin jos oli enemmän kuin kaksi lasta. Se oli normi josta ei olisi saanut poiketa.